Sen jälkeen jäsenmaat pitää jäädä valitsemaansa aikaan 27.10.2019 alkaen.

– Olen positiivisesti yllättynyt. Tämä on toivonpilkahdus siitä, että myös kankea EU pystyy halutessaan nopeaan toimintaan. Kiitos tästä kuuluu aktiivisille kansalaisille. Suomalaiset ovat olleet asiassa erityisen aktiivisia ja suuri merkitys on ollut myös ministeri Bernerin tekemällä jalkatyöllä EU-kokouksissa, keskustan europarlamentaarikko Anneli Jäätteenmäki iloitsee.

– Nyt meidän on kansallisesti harkittava kumpaan aikaan jäämme. On hyvä ottaa huomioon myös muiden EU-maiden päätökset ja pyrittävä välttämään suuria aikaeroja. Olen varma, että asiasta syntyy vilkas kansalaiskeskustelu, Jäätteenmäki sanoo.

Kellojen siirtelyn lopettaminen etenee seuraavaksi Euroopan parlamentin ja jäsenmaiden neuvoston käsittelyyn. Komission julkisen kuulemisen tulosten perusteella suomalaiset suhtautuvat kaikista EU-kansalaisista kielteisimmin kellojen siirtelyyn kesä- ja talviajan välillä.

Keskustan keskikesän podcastin aiheena on työ ja työn tulevaisuus koronakriisin jälkeisessä Suomessa. Keskustelemassa elinkeinoministeri Mika Lintilä sekä Paperiliiton puheenjohtaja Petri Vanhala.
10.7.2020 / Podcast
Keskustan Elsi Katainen neuvotteli sovun EU:n maatalouspolitiikkaan
Neuvotteluratkaisu tuo varmuutta suomalaisille viljelijöille, ruokasektorille ja tietenkin kuluttajille seuraavaksi kahdeksi vuodeksi 2021-2022. Päätökseen sisältyy myös Etelä-Suomen kansallisen tuen jatko nykytasolla siirtymäkauden ajan.
30.6.2020 / Uutiset
Keskustalaiset löysivät teemoja, joilla parantaa kaupungin ja maaseudun välejä
Tasa-arvoinen aluekehitys, toimivat liikenne- ja viestintäyhteydet, vahva työllisyys ja yrittäjyyden edellytykset sekä suomalaisen ruoka tekevät keskustalaisten mielestä turvallisen arjen koko Suomessa. Myös koulutus, asuminen ja perusturva tärkeässä roolissa.
26.6.2020 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetJäätteenmäki: Kellojen siirtelystä luopuminen on toivonpilkahdus notkeammasta EU:sta