Sen jälkeen jäsenmaat pitää jäädä valitsemaansa aikaan 27.10.2019 alkaen.

– Olen positiivisesti yllättynyt. Tämä on toivonpilkahdus siitä, että myös kankea EU pystyy halutessaan nopeaan toimintaan. Kiitos tästä kuuluu aktiivisille kansalaisille. Suomalaiset ovat olleet asiassa erityisen aktiivisia ja suuri merkitys on ollut myös ministeri Bernerin tekemällä jalkatyöllä EU-kokouksissa, keskustan europarlamentaarikko Anneli Jäätteenmäki iloitsee.

– Nyt meidän on kansallisesti harkittava kumpaan aikaan jäämme. On hyvä ottaa huomioon myös muiden EU-maiden päätökset ja pyrittävä välttämään suuria aikaeroja. Olen varma, että asiasta syntyy vilkas kansalaiskeskustelu, Jäätteenmäki sanoo.

Kellojen siirtelyn lopettaminen etenee seuraavaksi Euroopan parlamentin ja jäsenmaiden neuvoston käsittelyyn. Komission julkisen kuulemisen tulosten perusteella suomalaiset suhtautuvat kaikista EU-kansalaisista kielteisimmin kellojen siirtelyyn kesä- ja talviajan välillä.

Keskustan Katainen neuvottelemaan Suomelle tärkeästä merenkulun polttoaineiden EU-laista
Europarlamentaarikko Elsi Katainen on valittu ryhmänsä liikennevaliokunnan neuvottelijaksi merenkulun uusiutuvien ja vähähiilisten polttoaineiden käyttöä säätävään FuelEU Maritime -asetukseen, joka on osa EU:n energia- ja ilmastopakettia. Kataisen mukaan asetus on viennistä ja merikuljetuksista riippuvaiselle Suomelle ratkaisevan tärkeä: tavoitteenani neuvotteluissa on varmistaa selkeä lainsäädäntö, joka huomioi mm. talvimerenkulun Suomelle aiheuttamat poikkeusolosuhteet, Elsi Katainen linjaa.
27.10.2021 / Uutiset
Elinkeinoministeri Mika Lintilä: Luvitusta sujuvoittamalla vihreät investoinnit liikkeelle, ei kehystä venyttämällä
Elinkeinoministeri Mika Lintilä haluaa, että Suomen investointiympäristöstä tehdään Euroopan paras. Luvituksen sujuvoittaminen on ilmainen tapa saada yksityisiä investointeja ja työpaikkoja aikaiseksi tukemaan vihreää siirtymää ja uusteollistamista.
23.10.2021 / Uutiset
Yleisö kysyy, Annika vastaa. FB-livenä toteuttavaan lähetykseen yleisö voi laittaa kysymyksiään jo etukäteen tapahtuman keskustelussa tai suoran lähetyksen kommenttikentässä. Käsittelyssä tulevat aluevaalit ja ajankohtaiset poliittiset aiheet. Vähän kuin eduskunnan kyselytunnilla olisit.
21.10.2021 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetJäätteenmäki: Kellojen siirtelystä luopuminen on toivonpilkahdus notkeammasta EU:sta