Anu Vehviläinen: Kunnille ja alueille vapaammat kädet omaan työnjakoonsa

Keskustan Anu Vehviläinen: kunnille ja alueille jatkossa vapaammat kädet ja enemmän päätösvaltaa omaan työnjakoonsa

Tällä vaalikaudella kunta-asiat ovat ainakin julkisuudessa jääneet suuren maakunta- ja sote-uudistuksen varjoon. Uudistuksen edetessä on syytä ryhtyä jo pohtimaan voimaantulon jälkeistä aikaa.

Suomi on laaja maa, ja jokaisella maakunnalla on omat ominaispiirteensä. Olennainen kysymys tulevaisuuden kannalta on maakunnan ja kuntien välisen yhteistyön toimivuus. Viime aikoina on julkisuudessa keskusteltu paljon mm. työllisyyskokeilujen tulevaisuudesta. Kokeilussa kunnat ovat vastanneet vaikeasti työllistyvien työllisyys-palveluista alueittain. Kokeilujen päättyminen on herättänyt runsaasti vastustusta, esimerkiksi Kuntaliiton toimesta. Kokeiluja on kuitenkin määrä jatkaa hieman eri muodossa ns. kasvupalvelupilotteina. Näihin voi ja tulee kytkeä myös kuntia mukaan.

Julkinen keskustelussa on ollut viitteitä siitä, että maakunnat ja kunnat olisivat jotenkin toistensa kilpailijoita. Usein on rakennettu vastakkainasettelua myös valtion ja kuntien kesken. Suomella ei ole varaa tällaiseen. Maakunta ja kunnat ovat nimenomaan toistensa kumppaneita, rinnakkaisia ja yhdenvertaisia toimijoita.

Maakunnan ja kuntien välinen yhteistyö on välttämätöntä esimerkiksi lasten ja nuorten palveluissa, terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä sekä alueen elinvoiman, erityisesti yrittäjyyden ja työllisyyden, vahvistamisessa. Kestävän aluekehityksen edistämisessä kaikkien rooli on keskeinen.

Kuntien, maakuntien ja valtion tulee jatkossa pystyä nykyistä paremmin tekemään alueellisia ratkaisuja, hyödyntämään alueellisia vahvuuksia ja toisaalta vaikuttamaan oman alueensa kannalta merkittävimpiin haasteisiin. Siksi on tärkeää, että tulevaisuudessa maakunnat ja kunnat voivat joustavasti sopia tehtäviensä hoitamisesta. Niin metropolialueella kuin myös Kainuussa ja Lapissa osataan valita alueelle sopiva työnjako maakunnan ja kuntien kesken.

Kunta- ja uudistusministeri, kansanedustaja Anu Vehviläinen

Keskustan Elsi Katainen neuvotteli sovun EU:n maatalouspolitiikkaan
Neuvotteluratkaisu tuo varmuutta suomalaisille viljelijöille, ruokasektorille ja tietenkin kuluttajille seuraavaksi kahdeksi vuodeksi 2021-2022. Päätökseen sisältyy myös Etelä-Suomen kansallisen tuen jatko nykytasolla siirtymäkauden ajan.
30.6.2020 / Uutiset
Keskustalaiset löysivät teemoja, joilla parantaa kaupungin ja maaseudun välejä
Tasa-arvoinen aluekehitys, toimivat liikenne- ja viestintäyhteydet, vahva työllisyys ja yrittäjyyden edellytykset sekä suomalaisen ruoka tekevät keskustalaisten mielestä turvallisen arjen koko Suomessa. Myös koulutus, asuminen ja perusturva tärkeässä roolissa.
26.6.2020 / Uutiset
Suomi ja suomalaisuus – koko Suomi. Mitkä ovat nuo meidän suomalaisten vahvuudet Suomessa, mitkä ovat olleet turvanamme koronan aikana ja miten hyödyntää niitä Suomen uudelleenrakentamisessa. Keskustelemassa Keskustan puheenjohtaja, kansanedustaja Katri Kulmuni sekä kirjailija, käsikirjoittaja Katri Manninen. Podcastia juontaa Keskustan viestintäpäällikkö Laura Ruohola.
26.6.2020 / Podcast
EtusivuAjankohtaistaUutisetAnu Vehviläinen: Kunnille ja alueille vapaammat kädet omaan työnjakoonsa