Jo 20 Keskustan kansanedustajaa ehdolla kuntavaaleissa!

Keskustan kansanedustajat ovat isosti mukana huhtikuun kuntavaaleissa. Tähän mennessä jo 20 heistä on päättänyt asettua ehdolle tulevissa vaaleissa.

Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kurvinen on ehdokkaana Kauhavalla. Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko asettuu ehdolle Oripäässä. Puolueen ministereistä puolustusministeri Antti Kaikkonen on ehdokkaana Tuusulassa, maa- ja metsätalousministeri Jari Leppä Pertunmaalla ja valtiovarainministeri Matti Vanhanen Nurmijärvellä. Eduskunnan puhemies Anu Vehviläinen asettuu ehdolle Joensuussa.

Kurvinen toivoo kansanedustajien esimerkin osaltaan rohkaisevan ihmisiä kautta Suomen laittamaan itsensä ehdokkaana likoon. Jokaisessa kunnassa on vaaleissa omat tärkeät asiansa, mutta Kurvisen mukaan edessä ovat myös Suomen kannalta monella tapaa historialliset vaalit.

-Ensinnäkin, kunnissa toteutettavalla politiikalla vaikutetaan suoraan siihen, miten Suomi saadaan korona-ajan jälkeen takaisin jaloilleen. Keskustan linja on, että koko maa ja kaikki suomalaiset on pidettävä mukana. Tasa-arvoiset peruspalvelut eivät saa olla ihmisen postinumerosta kiinni.

-Toiseksi, kuntien tehtävät muuttuvat oleellisesti, kun sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestäminen siirtyy maakunnille. Jokaisessa kunnassa ”on uudesta luotava maa” eli rakennettava tulevaisuutta uudelta perustalta. Se ei onnistu aidalta huutelemalla. Nyt jos koskaan valtuustoihin tarvitaan tekeväisiä ihmisiä.

-Kolmanneksi, vaaleissa päätetään Suomen suunnasta. Tässä maassa on ollut ja on voimakkaita pyrkimyksiä ihmisten, palvelujen ja työpaikkojen keskittämiseen. Viimeistään korona-aika on osoittanut keskittämisen kestämättömyyden. Ihmiset ovat omilla päätöksillään suunnanneet ja suuntaamassa väljemmille vesille. Jokaisella pitää olla aito mahdollisuus valita asuinpaikkansa. Kuntavaaleissa keskittämiselle voidaan laittaa piste ja kääntää suuntaa kunnista käsin. Tulijoita olisi.

Ohessa kooste tähän mennessä ehdolla asettuneista Keskustan kansanedustajista (henkilön nimi ja missä kunnassa on ehdolla). Keskustan eduskuntaryhmässä on yhteensä 31 jäsentä.

Annikan kanssa on virtuaalinen keskusteluohjelma sivuillani. Pääsiäisen jälkeen saan vieraakseni kaikille tutun juontajan ja toimittajan, Vappu Pimiän. Annikan kanssa -tuokioiden tarkoituksena on tuoda sekä itselleni että teille uusia ajatuksia – hieman päivänpolitiikan keskustelua syvemmältä. Odotan, että pääsemme Vapun kanssa keskustelussamme kevään korvalla muun muassa kotimaisen ruoan ja aivan varmasti myös perhearvojen äärelle!
8.4.2021 / K-Studio
Keskustan Honkonen ja Keskustanuorten Markkanen: Nuoret pois vuokra-asumisen loukusta – jokaiselle nuorelle oikeus omaan asuntoon
Keskustan tavoitteena on, että jokaisella työssäkäyvällä nuorella olisi jatkossa mahdollisuus hankkia oma koti. Honkonen ja Markkanen esittävät, että ASP-järjestelmään tulisi lisätä enemmän joustoja ja osa harkinnasta tulisi jättää pankin tehtäväksi, noudattaen kuitenkin hyvää pankkitapaa. Yksi tapa olisi esimerkiksi poistaa ASP-asuntojen osalta hintarajat kokonaan.
8.4.2021 / Uutiset
Annika Saarikko: EU:n suunta ja kansalaisten toiveet erkaantumassa, tarvitaan parempaa unionia
Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko avasi keskustelua EU:n suunnasta ja Suomen EU-linjasta puheessaan Paasikivi-seuran vieraana. Saarikon mukaan kansalaisten huoliin ja esimerkiksi Kiinan haasteeseen EU vastaa parhaiten huolehtimalla oman järjestelmänsä toimivuudesta sekä unionion epäkohtiin tarttumisesta.
6.4.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetJo 20 Keskustan kansanedustajaa ehdolla kuntavaaleissa!