Jo 20 Keskustan kansanedustajaa ehdolla kuntavaaleissa!

Keskustan kansanedustajat ovat isosti mukana huhtikuun kuntavaaleissa. Tähän mennessä jo 20 heistä on päättänyt asettua ehdolle tulevissa vaaleissa.

Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kurvinen on ehdokkaana Kauhavalla. Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko asettuu ehdolle Oripäässä. Puolueen ministereistä puolustusministeri Antti Kaikkonen on ehdokkaana Tuusulassa, maa- ja metsätalousministeri Jari Leppä Pertunmaalla ja valtiovarainministeri Matti Vanhanen Nurmijärvellä. Eduskunnan puhemies Anu Vehviläinen asettuu ehdolle Joensuussa.

Kurvinen toivoo kansanedustajien esimerkin osaltaan rohkaisevan ihmisiä kautta Suomen laittamaan itsensä ehdokkaana likoon. Jokaisessa kunnassa on vaaleissa omat tärkeät asiansa, mutta Kurvisen mukaan edessä ovat myös Suomen kannalta monella tapaa historialliset vaalit.

-Ensinnäkin, kunnissa toteutettavalla politiikalla vaikutetaan suoraan siihen, miten Suomi saadaan korona-ajan jälkeen takaisin jaloilleen. Keskustan linja on, että koko maa ja kaikki suomalaiset on pidettävä mukana. Tasa-arvoiset peruspalvelut eivät saa olla ihmisen postinumerosta kiinni.

-Toiseksi, kuntien tehtävät muuttuvat oleellisesti, kun sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestäminen siirtyy maakunnille. Jokaisessa kunnassa ”on uudesta luotava maa” eli rakennettava tulevaisuutta uudelta perustalta. Se ei onnistu aidalta huutelemalla. Nyt jos koskaan valtuustoihin tarvitaan tekeväisiä ihmisiä.

-Kolmanneksi, vaaleissa päätetään Suomen suunnasta. Tässä maassa on ollut ja on voimakkaita pyrkimyksiä ihmisten, palvelujen ja työpaikkojen keskittämiseen. Viimeistään korona-aika on osoittanut keskittämisen kestämättömyyden. Ihmiset ovat omilla päätöksillään suunnanneet ja suuntaamassa väljemmille vesille. Jokaisella pitää olla aito mahdollisuus valita asuinpaikkansa. Kuntavaaleissa keskittämiselle voidaan laittaa piste ja kääntää suuntaa kunnista käsin. Tulijoita olisi.

Ohessa kooste tähän mennessä ehdolla asettuneista Keskustan kansanedustajista (henkilön nimi ja missä kunnassa on ehdolla). Keskustan eduskuntaryhmässä on yhteensä 31 jäsentä.

Keskustan Savola: Oma ruoka on järkäleasia suomalaisille ja Suomelle
Viljelijöiden pärjääminen on yhteinen asia.  Meidän pitää tehdä yhteistyötä reilumpien markkinoiden ja oikeudenmukaisemman tulonjaon puolesta. Kotimaisen ruuan ja isänmaan tähden.
7.12.2022 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Keskustan Saarikko ja Kalli: Luonto ja talous pystytään yhdistämään
Saarikon ja Kallin mukaan uusi luonnonsuojelulaki vahvistaa entisestään taloudellisen tuen mahdollisuuksia nimenomaan vapaaehtoisille suojeluohjelmille. Vapaaehtoisuus - ei ylhäältä saneleminen - on näissä asioissa kestävä tie edetä. Lisäksi esimerkiksi malminetsintä kielletään kansallispuistoissa ja luonnonpuistoissa kokonaan, ja valtion muilla suojelualueilla sen edellytyksiä tiukennetaan.
3.12.2022 / Uutiset
Mikä muuttuu yrittäjien eläkelaissa? Yrittäjien eläkelain (YEL) uudistus etenee. Huolet on kuultu. Mikä laissa muuttuu? Keskustelemassa eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja, Keskustan varapuheenjohtaja Markus Lohi, valiokunnan jäsenet, kansanedustajat Hanna-Leena Mattila ja Pekka Aittakumpu sekä Mikro- ja yksinyrittäjät ry:n puheenjohtaja Liisa Hanén ja Suomen Yrittäjien työmarkkina-asioiden päällikkö Harri Hellstén.
30.11.2022 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetJo 20 Keskustan kansanedustajaa ehdolla kuntavaaleissa!