Jo 20 Keskustan kansanedustajaa ehdolla kuntavaaleissa!

Keskustan kansanedustajat ovat isosti mukana huhtikuun kuntavaaleissa. Tähän mennessä jo 20 heistä on päättänyt asettua ehdolle tulevissa vaaleissa.

Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kurvinen on ehdokkaana Kauhavalla. Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko asettuu ehdolle Oripäässä. Puolueen ministereistä puolustusministeri Antti Kaikkonen on ehdokkaana Tuusulassa, maa- ja metsätalousministeri Jari Leppä Pertunmaalla ja valtiovarainministeri Matti Vanhanen Nurmijärvellä. Eduskunnan puhemies Anu Vehviläinen asettuu ehdolle Joensuussa.

Kurvinen toivoo kansanedustajien esimerkin osaltaan rohkaisevan ihmisiä kautta Suomen laittamaan itsensä ehdokkaana likoon. Jokaisessa kunnassa on vaaleissa omat tärkeät asiansa, mutta Kurvisen mukaan edessä ovat myös Suomen kannalta monella tapaa historialliset vaalit.

-Ensinnäkin, kunnissa toteutettavalla politiikalla vaikutetaan suoraan siihen, miten Suomi saadaan korona-ajan jälkeen takaisin jaloilleen. Keskustan linja on, että koko maa ja kaikki suomalaiset on pidettävä mukana. Tasa-arvoiset peruspalvelut eivät saa olla ihmisen postinumerosta kiinni.

-Toiseksi, kuntien tehtävät muuttuvat oleellisesti, kun sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestäminen siirtyy maakunnille. Jokaisessa kunnassa ”on uudesta luotava maa” eli rakennettava tulevaisuutta uudelta perustalta. Se ei onnistu aidalta huutelemalla. Nyt jos koskaan valtuustoihin tarvitaan tekeväisiä ihmisiä.

-Kolmanneksi, vaaleissa päätetään Suomen suunnasta. Tässä maassa on ollut ja on voimakkaita pyrkimyksiä ihmisten, palvelujen ja työpaikkojen keskittämiseen. Viimeistään korona-aika on osoittanut keskittämisen kestämättömyyden. Ihmiset ovat omilla päätöksillään suunnanneet ja suuntaamassa väljemmille vesille. Jokaisella pitää olla aito mahdollisuus valita asuinpaikkansa. Kuntavaaleissa keskittämiselle voidaan laittaa piste ja kääntää suuntaa kunnista käsin. Tulijoita olisi.

Ohessa kooste tähän mennessä ehdolla asettuneista Keskustan kansanedustajista (henkilön nimi ja missä kunnassa on ehdolla). Keskustan eduskuntaryhmässä on yhteensä 31 jäsentä.

Suomen Keskusta julkaisee oman vaaliohjelmansa historian ensimmäisiin aluevaaleihin, jotka käydään 23. tammikuuta 2022. Tilaisuudessa ohjelman esittelevät Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko ja varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen.
27.9.2021 / K-Studio
Tehdään aluevaalit kaikille tutuiksi kyselemällä ja vastaamalla. Mitä tarkoittaa esim. Sote-palvelupiste? Onhan Keskusta linjannut, että jatkossa jokaisessa kunnassa pitää olla vähintään yksi Sote-palvelupiste. Lähetyksessä vieraana ovat valtiosihteeri, Sote-asiantuntija Maria Kaisa Aula ja kutsuttuna asiantuntijana Väestöliiton toimitusjohtaja, Sosten hallituksen puheenjohtaja Eija Koivuranta. Ohjelman juontaa Keskustan poliittinen asiantuntija Helena Pakarinen.
23.9.2021 / K-Studio
Kansanedustaja Hanna Huttunen: Arjen pitää olla turvallista jokaiselle suomalaiselle
Kansanedustaja Hanna Huttunen käytti Keskustan tiistaisen ryhmäpuheenvuoron sisäisen turvallisuuden selontekokeskustelussa ja painotti sitä, että poliisin oltava läsnä arjessa niin kaupungeissa kuin maaseudulla ja että määrärahojen käyttö ja kohdentuminen syytä selvittää.
21.9.2021 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
EtusivuAjankohtaistaUutisetJo 20 Keskustan kansanedustajaa ehdolla kuntavaaleissa!