Juha Sipilän blogikirjoitus: Suomi lyhentää velkaa kymmenen vuoden jälkeen

Edellisen hallituksen perintönä valtiontalouden alijäämä oli suuri ja talous supistui. Tämän hallituksen aloittaessa työnsä vuonna 2015 komission väliintulon riski oli todellinen. Suomi oli lipeämässä tekemistään sitoumuksista velkaantumisen rajoittamiseksi. Suomen talouden luvut olivat huolestuttavia tilanteessa, jossa Saksassa ja Ruotsissa kasvu oli jo hyvää ja alijäämät hallinnassa. Tarvittiin nopeita ja päämäärätietoisesti toimia Suomen kurssin kääntämiseksi.

Seuraava hallitus pääsee aloittamaan aivan erilaisesta tilanteesta kuin nykyinen hallitus aikanaan aloitti. Oppositiolle tilanne on herkullinen. Se haukkuu hallituksen kipeät talouspäätökset, mutta jakaa samalla sujuvasti menemään hallituksen politiikan ansiosta syntyneen työn ja kasvun hedelmät.

Keskustan viesti on selvä. Vastuullisen talouspolitiikan ansiosta meillä on tulevalla vaalikaudella mahdollisuus parantaa perusturvaa, pitää huolta koko maan tieverkosta, satsata koulutukseen ja tutkimukseen, puuttua lapsiköyhyyteen sekä tehdä perhevapaauudistus, joka on perheille parannus – ei leikkaus.

Samalla vaalilupauksissa on pidettävä maltti mielessä. Maailmantalouden taivaalle on kertymässä vähintäänkin harmaita pilviä. Tulevallakin vaalikaudella kaiken hyvän pohjana on vastuullinen talouspolitiikka. Miljardien jakaminen ilman näkymää Suomen uudistamisesta johtaa vain uuteen velkaantumisen kierteeseen.

Suomi otti aiemmin velkaa melkein miljoona euroa tunnissa. Siihen ei ole paluuta. Seuraavankin hallituksen tehtävä on jättää Suomi seuraajalleen paremmassa kunnossa kuin on sen itse saanut.

Keskustan ryhmäpuheenjohtaja Juha Pylväs: Sotea todella tarvitaan
Viidentoista vuoden valmistelun jälkeen ollaan vihdoin saamassa aikaan uudistus, jota todella tarvitaan. Tämä päivä (15.6.2021) jää aikakirjoihin suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan kehittämisessä, eduskuntaryhmän puheenjohtaja Juha Pylväs sanoo.
15.6.2021 / Uutiset
Maanantai-iltana palataan vielä vaaleihin ja sen tunnelmiin. Klo 18 alkavassa lähetyksessä käydään puoluesihteeri Riikka Pirkkalaisen ja puolustusministeri, kansanedustaja Antti Kaikkosen kanssa vaalituloksen kimppuun.
14.6.2021 / K-Studio
Keskustan kuntavaalivalvojaisia järjestetään ympäri Suomen eri kunnissa. Puolue ei järjestä varsinaisia vaalivalvojaisia vaan etkot, joissa vieraillaan keskustalaisissa vaalivalvojaisissa ympäri Suomen ja kuullaan puheenjohtaja Annika Saarikon haastattelu. Lähetyksen juontaa Keskustan viestintäpäällikkö, toimittaja Laura Ruohola. Musiikista vastaa Eetu Viinikka. Tervetuloa seuraamaan suoraa lähetystä!
13.6.2021 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetJuha Sipilän blogikirjoitus: Suomi lyhentää velkaa kymmenen vuoden jälkeen