Juha Sipilän blogikirjoitus: Suomi lyhentää velkaa kymmenen vuoden jälkeen

Edellisen hallituksen perintönä valtiontalouden alijäämä oli suuri ja talous supistui. Tämän hallituksen aloittaessa työnsä vuonna 2015 komission väliintulon riski oli todellinen. Suomi oli lipeämässä tekemistään sitoumuksista velkaantumisen rajoittamiseksi. Suomen talouden luvut olivat huolestuttavia tilanteessa, jossa Saksassa ja Ruotsissa kasvu oli jo hyvää ja alijäämät hallinnassa. Tarvittiin nopeita ja päämäärätietoisesti toimia Suomen kurssin kääntämiseksi.

Seuraava hallitus pääsee aloittamaan aivan erilaisesta tilanteesta kuin nykyinen hallitus aikanaan aloitti. Oppositiolle tilanne on herkullinen. Se haukkuu hallituksen kipeät talouspäätökset, mutta jakaa samalla sujuvasti menemään hallituksen politiikan ansiosta syntyneen työn ja kasvun hedelmät.

Keskustan viesti on selvä. Vastuullisen talouspolitiikan ansiosta meillä on tulevalla vaalikaudella mahdollisuus parantaa perusturvaa, pitää huolta koko maan tieverkosta, satsata koulutukseen ja tutkimukseen, puuttua lapsiköyhyyteen sekä tehdä perhevapaauudistus, joka on perheille parannus – ei leikkaus.

Samalla vaalilupauksissa on pidettävä maltti mielessä. Maailmantalouden taivaalle on kertymässä vähintäänkin harmaita pilviä. Tulevallakin vaalikaudella kaiken hyvän pohjana on vastuullinen talouspolitiikka. Miljardien jakaminen ilman näkymää Suomen uudistamisesta johtaa vain uuteen velkaantumisen kierteeseen.

Suomi otti aiemmin velkaa melkein miljoona euroa tunnissa. Siihen ei ole paluuta. Seuraavankin hallituksen tehtävä on jättää Suomi seuraajalleen paremmassa kunnossa kuin on sen itse saanut.

Antti Kurvinen: Väljempien vesien Suomeen - maaseudun tyhjeneminen ja kaupunkien tukkeutuminen ei ole luonnonlaki
Tulevaisuudessa jokaisen valtion asiantuntijatehtävässä työskentelevän pitää saada valita itse oma sijoituspaikkansa. Kaikki uudet tehtävät pitää täyttää paikkariippumattomasti. Jos tällaista Suomea haluaa, pitää äänestää Keskustaa. Kuntavaaleissa ja muissakin tulevissa vaaleissa.
Keskustan puoluevaltuuston puheenjohtajaksi on valittu Liina Tiusanen
Puoluevaltuusto valitsee syyskokouksensa aluksi puheenjohtajan ja kaksi varapuheenjohtajaa.
Puheenjohtaja Annika Saarikko Keskustan puoluevaltuustossa 28.11.2020
Olen valinnut puheenvuorooni kolme tulevaisuuden isoa asiaa. Keskustelun kautta pureskelemme tänään varmasti montaa muutakin politiikan ruisleipä-asiaa. Tänään puhun koko maan kehittämisestä ja monipaikkaisesta Suomesta sekä sivistyksestä. Ja tietenkin kunnista ja vaaleista. Katson lähelle ja katson kauemmas.
28.11.2020 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetJuha Sipilän blogikirjoitus: Suomi lyhentää velkaa kymmenen vuoden jälkeen