Kaikkonen: 100 000 suomalaiselle työtä ensi vaalikaudella

Tavoitteeksi on asetettava, että vähintään 100 000 työtä vailla olevalle suomalaiselle saadaan työtä.

– Työllisyys ratkaisee 100-vuotiaan Suomen tulevaisuuden. Maamme talous kasvaa nyt koko Suomessa sellaista vauhtia, että Sipilän hallitus saavuttaa tai ainakin pääsee hyvin lähelle työllisyystavoitettaan. Hyvinvointiyhteiskunnan tulevaisuuden turvaamiseksi se ei kuitenkaan vielä riitä, Kaikkonen sanoo.

Kaikkosen mukaan seuraavalla vaalikaudella on jatkettava etenkin työllistävien pienten ja keskisuurten yritysten toimintaedellytysten parantamista, ihmisten työllistämisen ja työllistymisen helpottamista sekä byrokratian purkamista.

– Tärkeää on saada työntekijöiden osaaminen ja työnantajien tarpeet vastaamaan nykyistä paremmin toisiaan. Jokaiselle halukkaalle on mahdollista löytää työtä riittävän tuen ja koulutuksen kautta. Vähän koulutetut ja osatyökykyiset on otettava mukaan työelämään, Kaikkonen sanoo.

Seuraavalla vaalikaudella työllisyyden parantamiseksi on myös uudistettava sekä työelämää että perusturvaa.

– Työpaikoille on annettava aito sopimisen vapaus. Se tarkoittaa, että paikallinen sopiminen mahdollistetaan nykyistä tuntuvasti laajemmin. Perusturvaa on puolestaan uudistettava kokonaisvaltaisesti niin, että työstä saatavaa tuloa ja perusturvaa voidaan yhdistää ihmisten toimeentulon turvaamiseksi, Kaikkonen sanoo.

Kaikkosen mukaan työllisyyden parantaminen on myös kestävin tapa vähentää toimeentulo-ongelmissa olevien suomalaisten määrää.

– Suomea ei saa päästää eriarvoistumaan ja jakautumaan kahtia menestyjiin ja häviäjiin, Kaikkonen alleviivaa.

Keskustan puoluepäivä – SuomiAreena
"Elämänmakuiset ratkaisut uuden normaalin parissa". Mukana keskustelemassa tiede-ja kulttuuriministeri Antti IV Kurvinen, kansanedustaja, ex-huippu-urheilija Hanna Kosonen sekä koronavuonna virtuaalialan yrityksen perustanut yrittäjä Jarno Wuorisalo. Keskustelun loppupuolella seuraamme liittyy myös maa-ja metsätalousministeri Jari Leppä.
12.7.2021 / Uutiset
Keskustan Lohi, Aittakumpu ja Mattila iloitsevat: Tänään tehtiin historiaa!
"Tänään tehtiin historiaa", iloitsivat keskustalaiset sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsenet, kansanedustajat Markus Lohi, Pekka Aittakumpu ja Hanna-Leena Mattila, eduskunnan hyväksyttyä soteuudistuksen lainsäädännön äänin 105-77.
23.6.2021 / Uutiset
Juha Pylväs sote-uudistuksen läpimenosta: Poikkeuksellisen iso onnistuminen!
"Poikkeuksellisen iso onnistuminen Marinin-Saarikon hallitukselta. Tämä päivä jää aikakirjoihin", Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Juha Pylväs sanoo sote-uudistuksen läpimenosta eduskunnassa.
23.6.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKaikkonen: 100 000 suomalaiselle työtä ensi vaalikaudella