Kaikkonen: 100 000 suomalaiselle työtä ensi vaalikaudella

Tavoitteeksi on asetettava, että vähintään 100 000 työtä vailla olevalle suomalaiselle saadaan työtä.

– Työllisyys ratkaisee 100-vuotiaan Suomen tulevaisuuden. Maamme talous kasvaa nyt koko Suomessa sellaista vauhtia, että Sipilän hallitus saavuttaa tai ainakin pääsee hyvin lähelle työllisyystavoitettaan. Hyvinvointiyhteiskunnan tulevaisuuden turvaamiseksi se ei kuitenkaan vielä riitä, Kaikkonen sanoo.

Kaikkosen mukaan seuraavalla vaalikaudella on jatkettava etenkin työllistävien pienten ja keskisuurten yritysten toimintaedellytysten parantamista, ihmisten työllistämisen ja työllistymisen helpottamista sekä byrokratian purkamista.

– Tärkeää on saada työntekijöiden osaaminen ja työnantajien tarpeet vastaamaan nykyistä paremmin toisiaan. Jokaiselle halukkaalle on mahdollista löytää työtä riittävän tuen ja koulutuksen kautta. Vähän koulutetut ja osatyökykyiset on otettava mukaan työelämään, Kaikkonen sanoo.

Seuraavalla vaalikaudella työllisyyden parantamiseksi on myös uudistettava sekä työelämää että perusturvaa.

– Työpaikoille on annettava aito sopimisen vapaus. Se tarkoittaa, että paikallinen sopiminen mahdollistetaan nykyistä tuntuvasti laajemmin. Perusturvaa on puolestaan uudistettava kokonaisvaltaisesti niin, että työstä saatavaa tuloa ja perusturvaa voidaan yhdistää ihmisten toimeentulon turvaamiseksi, Kaikkonen sanoo.

Kaikkosen mukaan työllisyyden parantaminen on myös kestävin tapa vähentää toimeentulo-ongelmissa olevien suomalaisten määrää.

– Suomea ei saa päästää eriarvoistumaan ja jakautumaan kahtia menestyjiin ja häviäjiin, Kaikkonen alleviivaa.

Keskustan eduskuntaryhmä: Tukea Ukrainalle pitää jatkaa – Suomen oma varautuminen korostuu
Keskustan eduskuntaryhmä pitää viimeaikaisia tapahtumia – Venäjän osittaista liikekannallepanoa, puheita sodasta länttä vastaan, niin sanottuja kansanäänestyksiä Ukrainan itä- ja eteläosissa, alueiden liittämisaikeita Venäjään ja Nord Stream -kaasuputkien vuotoja Itämerellä – vakavana ja huolestuttavana kehityksenä.
29.9.2022 / Uutiset
Sosiaali- ja terveysvaliokunnan pj Lohi: Hyvää hoitoa jokaiselle kautta Suomen
Hoitajapula, päivystysten ruuhkautuminen ja se, että hoitoon ei pääse eikä hoivaa saa ovat vakavia asioita. Etenkin huoli ikäihmisten palveluista on yhteinen.
28.9.2022 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Muutoksia Keskustan kansanedustajien valiokunta- ja toimielinjäsenyyksiin – Kulmuni ehdokas talousvaliokunnan varapuheenjohtajaksi
Keskustan eduskuntaryhmä päätti ryhmäkokouksessaan torstaina 22.9. muutoksista kansanedustajien valiokunta- ja toimielinjäsenyyksiin.
22.9.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKaikkonen: 100 000 suomalaiselle työtä ensi vaalikaudella