Kaikkonen: 100 000 suomalaiselle työtä ensi vaalikaudella

Tavoitteeksi on asetettava, että vähintään 100 000 työtä vailla olevalle suomalaiselle saadaan työtä.

– Työllisyys ratkaisee 100-vuotiaan Suomen tulevaisuuden. Maamme talous kasvaa nyt koko Suomessa sellaista vauhtia, että Sipilän hallitus saavuttaa tai ainakin pääsee hyvin lähelle työllisyystavoitettaan. Hyvinvointiyhteiskunnan tulevaisuuden turvaamiseksi se ei kuitenkaan vielä riitä, Kaikkonen sanoo.

Kaikkosen mukaan seuraavalla vaalikaudella on jatkettava etenkin työllistävien pienten ja keskisuurten yritysten toimintaedellytysten parantamista, ihmisten työllistämisen ja työllistymisen helpottamista sekä byrokratian purkamista.

– Tärkeää on saada työntekijöiden osaaminen ja työnantajien tarpeet vastaamaan nykyistä paremmin toisiaan. Jokaiselle halukkaalle on mahdollista löytää työtä riittävän tuen ja koulutuksen kautta. Vähän koulutetut ja osatyökykyiset on otettava mukaan työelämään, Kaikkonen sanoo.

Seuraavalla vaalikaudella työllisyyden parantamiseksi on myös uudistettava sekä työelämää että perusturvaa.

– Työpaikoille on annettava aito sopimisen vapaus. Se tarkoittaa, että paikallinen sopiminen mahdollistetaan nykyistä tuntuvasti laajemmin. Perusturvaa on puolestaan uudistettava kokonaisvaltaisesti niin, että työstä saatavaa tuloa ja perusturvaa voidaan yhdistää ihmisten toimeentulon turvaamiseksi, Kaikkonen sanoo.

Kaikkosen mukaan työllisyyden parantaminen on myös kestävin tapa vähentää toimeentulo-ongelmissa olevien suomalaisten määrää.

– Suomea ei saa päästää eriarvoistumaan ja jakautumaan kahtia menestyjiin ja häviäjiin, Kaikkonen alleviivaa.

Keskustan Pakarinen: Etätyö luo lisätarvetta lähiyrittäjyydelle
Monipaikkaisuudella ja sen etätyön muodolla on suuria vaikutuksia kaupunkiseuduilla, joilla asiantuntijatyön runsas määrä tarkoittaa myös aiempaa suurempaa määrää etätyötä koronan jälkeen. Enemmän kotona tehtävä työ synnyttää uutta kysyntää palveluille lähellä kotia. Lähipalveluiden kysyntä vaikkapa lounasravintoloiden muodossa todennäköisesti kasvaa, kun etätyöt nyt vakiintuvat, Kaupungissa on Keskusta -verkoston vetäjä Riikka Pakarinen linjaa.
15.10.2021 / Uutiset
K-studion vieraaksi saapuu ministeri Antti Kurvinen. Keskustelussa mistä luomme lisää kasvua ja työpaikkoja luoville aloille, korjaamme koronan jälkiä ja pidämme huolta lapsista ja nuorista, kun samaan aikaan veikkauksen rahoitus vähenee.
14.10.2021 / K-Studio
Keskustan Markus Lohi: Kela-korvauksia ei pidä poistaa yksityisestä sairaanhoidosta
Keskustan varapuheenjohtaja, sosiaali- ja terveysvaliokunnan pj. Markus Lohi ei näe perustetta poistaa yksityisen sairaanhoidon kela-korvauksia. Tärkeää on myös varmistaa monituottajuus ja palveluseteleiden käyttö osana sote-uudistusta, Lohi toteaa.
11.10.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKaikkonen: 100 000 suomalaiselle työtä ensi vaalikaudella