Kaikkonen: 100 000 suomalaiselle työtä ensi vaalikaudella

Tavoitteeksi on asetettava, että vähintään 100 000 työtä vailla olevalle suomalaiselle saadaan työtä.

– Työllisyys ratkaisee 100-vuotiaan Suomen tulevaisuuden. Maamme talous kasvaa nyt koko Suomessa sellaista vauhtia, että Sipilän hallitus saavuttaa tai ainakin pääsee hyvin lähelle työllisyystavoitettaan. Hyvinvointiyhteiskunnan tulevaisuuden turvaamiseksi se ei kuitenkaan vielä riitä, Kaikkonen sanoo.

Kaikkosen mukaan seuraavalla vaalikaudella on jatkettava etenkin työllistävien pienten ja keskisuurten yritysten toimintaedellytysten parantamista, ihmisten työllistämisen ja työllistymisen helpottamista sekä byrokratian purkamista.

– Tärkeää on saada työntekijöiden osaaminen ja työnantajien tarpeet vastaamaan nykyistä paremmin toisiaan. Jokaiselle halukkaalle on mahdollista löytää työtä riittävän tuen ja koulutuksen kautta. Vähän koulutetut ja osatyökykyiset on otettava mukaan työelämään, Kaikkonen sanoo.

Seuraavalla vaalikaudella työllisyyden parantamiseksi on myös uudistettava sekä työelämää että perusturvaa.

– Työpaikoille on annettava aito sopimisen vapaus. Se tarkoittaa, että paikallinen sopiminen mahdollistetaan nykyistä tuntuvasti laajemmin. Perusturvaa on puolestaan uudistettava kokonaisvaltaisesti niin, että työstä saatavaa tuloa ja perusturvaa voidaan yhdistää ihmisten toimeentulon turvaamiseksi, Kaikkonen sanoo.

Kaikkosen mukaan työllisyyden parantaminen on myös kestävin tapa vähentää toimeentulo-ongelmissa olevien suomalaisten määrää.

– Suomea ei saa päästää eriarvoistumaan ja jakautumaan kahtia menestyjiin ja häviäjiin, Kaikkonen alleviivaa.

Keskustelussa monipaikkainen Suomi ja sen mahdollisuudet, työnteko, asuminen ja liikkuminen koko Suomessa. Voit myös itse osallistua ja esittää kysymyksesi lähetyksen aikana kommenttikentässä.
22.10.2020 / K-Studio
Keskustan europarlamentaarikko Elsi Katainen: Suomen turvepeltojen viljely pelastettiin maatalousäänestyksessä
Huono kirjaus saatiin torpattua viime hetkellä, kun yhteisen maatalouspolitiikan ympäristöehdoista neuvoteltiin. Nyt vaatimus koskee turvepeltojen kunnossapitoa, EU-parlamentin maatalousvaliokunnan varapuheenjohtajana toimiva Elsi Katainen kertoo.
21.10.2020 / Uutiset
Keskustan Honkonen: Tavallisiin autoihin ei veronkiristyksiä
Keskustan varapuheenjohtaja Petri Honkonen torjuu ajatuksen vuosittaisen ajoneuvoveron jyrkästä kiristämisestä. Ajatusta väläytti harkittavaksi liikenneministeriön työryhmä. Honkosen mukaan tavallisten ihmisten tavallisia autoja ei saa kurittaa verotuksella nykyistä enempää ja päätöksissä pitää huomioida ihmisten arkitodellisuus.
19.10.2020 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKaikkonen: 100 000 suomalaiselle työtä ensi vaalikaudella