Kaikkonen: 100 000 suomalaiselle työtä ensi vaalikaudella

Tavoitteeksi on asetettava, että vähintään 100 000 työtä vailla olevalle suomalaiselle saadaan työtä.

– Työllisyys ratkaisee 100-vuotiaan Suomen tulevaisuuden. Maamme talous kasvaa nyt koko Suomessa sellaista vauhtia, että Sipilän hallitus saavuttaa tai ainakin pääsee hyvin lähelle työllisyystavoitettaan. Hyvinvointiyhteiskunnan tulevaisuuden turvaamiseksi se ei kuitenkaan vielä riitä, Kaikkonen sanoo.

Kaikkosen mukaan seuraavalla vaalikaudella on jatkettava etenkin työllistävien pienten ja keskisuurten yritysten toimintaedellytysten parantamista, ihmisten työllistämisen ja työllistymisen helpottamista sekä byrokratian purkamista.

– Tärkeää on saada työntekijöiden osaaminen ja työnantajien tarpeet vastaamaan nykyistä paremmin toisiaan. Jokaiselle halukkaalle on mahdollista löytää työtä riittävän tuen ja koulutuksen kautta. Vähän koulutetut ja osatyökykyiset on otettava mukaan työelämään, Kaikkonen sanoo.

Seuraavalla vaalikaudella työllisyyden parantamiseksi on myös uudistettava sekä työelämää että perusturvaa.

– Työpaikoille on annettava aito sopimisen vapaus. Se tarkoittaa, että paikallinen sopiminen mahdollistetaan nykyistä tuntuvasti laajemmin. Perusturvaa on puolestaan uudistettava kokonaisvaltaisesti niin, että työstä saatavaa tuloa ja perusturvaa voidaan yhdistää ihmisten toimeentulon turvaamiseksi, Kaikkonen sanoo.

Kaikkosen mukaan työllisyyden parantaminen on myös kestävin tapa vähentää toimeentulo-ongelmissa olevien suomalaisten määrää.

– Suomea ei saa päästää eriarvoistumaan ja jakautumaan kahtia menestyjiin ja häviäjiin, Kaikkonen alleviivaa.

Markus Lohi: Osakesäästötili muutettava sijoitussäästötiliksi
Keskustan varapuheenjohtaja ja talouspoliittisen työryhmän pj. Markus Lohi tukee voimakkaasti puheenjohtaja Saarikon torstaista avausta. ”Osakesäästötiliä on syytä laajentaa sijoitussäästötiliksi”, Lohi linjaa.
23.1.2021 / Uutiset
Keskustan varapj. Petri Honkonen: Twitterit hetkeksi kiinni?
Navalnyi-sekaannus laittaa kysymään, kannattaisiko meidän johto- ja vastuupaikoilla olevien pistää twitterit ainakin hetkellisesti kiinni ja hakeutua useammin saman pöydän ääreen keskustelemaan? Kansainvälisten ja kotimaisten mullistusten ajassa tämä ei ole aivan vähäpätöinen kysymys. Eikö meidän päättäjien tehtävä kuitenkin ole johtaa Suomea eikä somea?
22.1.2021 / Uutiset
Jos kaipaat tolkkua hulluun maailmaan ja vaihtoehtoa vastakkainasettelulle, tule netin äärelle torstaina 21. tammikuuta. Osana Keskustan eduskuntaryhmän talvikokousta Keskustan Annika Saarikko ja Antti Kurvinen keskustelevat netissä Matti Vanhasen ja Anu Vehviläisen kanssa politiikan käytös- ja toimintatavoista.
21.1.2021 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetKaikkonen: 100 000 suomalaiselle työtä ensi vaalikaudella