Tässä voidaan onneksi hyödyntää jo tehtyä perusteellista työtä, nollapisteestä ei tarvitse aloittaa.

Tavoitteena on oltava paremmat ja tasa-arvoisemmat sosiaali- ja terveyspalvelut koko maassa. Se edellyttää kuntia leveämpiä hartioita palvelujen järjestämisessä. Ihmisten on saatava tarvitsemansa palvelut riittävän läheltä.

Sote- ja maakuntauudistus on ollut hallituksen isoin uudistus. Siinä ei nyt onnistuttu. Siksi hallituksen eronpyyntö tässä tilanteessa on perusteltu. Pääministeri osoitti suoraselkäistä poliittista vastuunkantoa.

Tulen suurimman eduskuntaryhmän puheenjohtajana kutsumaan eduskuntaryhmät koolle neuvottelemaan tilanteesta. Todennäköisesti kutsun kokouksen koolle heti ensi viikolle. Tasavallan presidentti on pyytänyt, että hallitus jatkaa toimitusministeristönä. Teen osaltani esityksen etenemistavasta huomenna lauantaina.

On perusteltua, että eduskunta jatkaa talossa sisällä olevien muiden lakiesitysten käsittelyä. Etenkin tiedustelulakien uudistaminen on Suomen turvallisuudesta huolehtimiseksi tärkeää saada valmiiksi.

Ymmärrän hyvin, että syntynyt tilanne vaikuttaa ihmisten silmissä sekavalta ja koettelee uskoa yhteiskunnalliseen päätöksentekoon. Voin kuitenkin vakuuttaa, että Suomen asiat hoidetaan niiden vaatimalla vakavuudella, niin kuin tähänkin asti.

Uskon yhteisenä tavoitteena yli hallitus-oppositiorajan olevan yhteiskunnallisesta vakaudesta ja isänmaan edusta kiinni pitäminen myös tässä tilanteessa.

Petri Honkonen jätelaista:
Keskustan varapuheenjohtaja, kansanedustaja Petri Honkonen on tyytyväinen jätelaista hallituksessa saavutettuun ratkaisuun
30.11.2020 / Uutiset
Keskustan kuntavaaliohjelma: Toiveista totta seuraavalla vaalikaudella
Keskustan puoluevaltuusto hyväksyi puoluvaltuustosunnuntaina puolueen kuntavaaliohjelman. ”Keskusta – tekee toiveista totta”. Ohjelmassa linjataan Keskustan tavoitteita tulevalle vaalikaudelle.
29.11.2020 / Uutiset
Annika Saarikko: Nyt on aika linjata tulevaisuutta korona-ajan jälkeen
Koronakriisistä selviämistä ei mitata vain epidemian voittamisella, vaan myös kriisin seurausten jälkihoidon onnistumisena. Vasta ehkä 2030-luvulle mentäessä osaamme kokonaisuutena arvioida, mitä arpia aika jätti ja miten viisaita olimme kriisistä toipumisessa – ja säilyimmekö ehyenä kansakuntana tämän läpi, kirjoittaa Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko blogissaan.
29.11.2020 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKaikkonen blogissaan: Suoraselkäistä vastuunkantoa Sipilältä – sote- ja maakuntauudistus tarvitaan