Tässä voidaan onneksi hyödyntää jo tehtyä perusteellista työtä, nollapisteestä ei tarvitse aloittaa.

Tavoitteena on oltava paremmat ja tasa-arvoisemmat sosiaali- ja terveyspalvelut koko maassa. Se edellyttää kuntia leveämpiä hartioita palvelujen järjestämisessä. Ihmisten on saatava tarvitsemansa palvelut riittävän läheltä.

Sote- ja maakuntauudistus on ollut hallituksen isoin uudistus. Siinä ei nyt onnistuttu. Siksi hallituksen eronpyyntö tässä tilanteessa on perusteltu. Pääministeri osoitti suoraselkäistä poliittista vastuunkantoa.

Tulen suurimman eduskuntaryhmän puheenjohtajana kutsumaan eduskuntaryhmät koolle neuvottelemaan tilanteesta. Todennäköisesti kutsun kokouksen koolle heti ensi viikolle. Tasavallan presidentti on pyytänyt, että hallitus jatkaa toimitusministeristönä. Teen osaltani esityksen etenemistavasta huomenna lauantaina.

On perusteltua, että eduskunta jatkaa talossa sisällä olevien muiden lakiesitysten käsittelyä. Etenkin tiedustelulakien uudistaminen on Suomen turvallisuudesta huolehtimiseksi tärkeää saada valmiiksi.

Ymmärrän hyvin, että syntynyt tilanne vaikuttaa ihmisten silmissä sekavalta ja koettelee uskoa yhteiskunnalliseen päätöksentekoon. Voin kuitenkin vakuuttaa, että Suomen asiat hoidetaan niiden vaatimalla vakavuudella, niin kuin tähänkin asti.

Uskon yhteisenä tavoitteena yli hallitus-oppositiorajan olevan yhteiskunnallisesta vakaudesta ja isänmaan edusta kiinni pitäminen myös tässä tilanteessa.

Keskusta: Huoltovarmuuden ja hyvinvoinnin varmistaminen talven tärkeimmät tavoitteet – tuki ylimääräiselle lapsilisälle
Kun edessä on sumua, on pidettävä yhtä. Epävarmuuden keskellä tehtävänämme on huolehtia suomalaisten hyvinvoinnista ja toimeentulosta sekä kohtuuhintaisesta energiasta.
10.8.2022 / Uutiset
Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko Keskustan työvaliokuntien yhteiskokouksessa:
Kun edessä on sumua, on pidettävä yhtä. Uskon vakaasti, että Suomen parasta ennen -päivä on vielä edessä. Suomalaisten sukupolvien ketjussa meidän tehtävämme on olla lujia ja kestää nämä ajat, jotta lapsillamme ja lastenlapsillamme voi olla paremmin.
10.8.2022 / Uutiset
Keskustan varapuheenjohtaja Lohi: Yrittäjien huoli eläkejärjestelmän korjauksessa huomioitava
Emme halua, että yrittäjä joutuu kohtuuttomaan tilanteeseen eläkemaksujen kanssa. Tavoitteenamme on parantaa yrittäjien sosiaaliturvaa, ei heikentää yrittämisen edellytyksiä tai yrittäjien toimeentuloa, Keskustan varapuheenjohtaja Lohi toteaa.
31.7.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKaikkonen blogissaan: Suoraselkäistä vastuunkantoa Sipilältä – sote- ja maakuntauudistus tarvitaan