Tässä voidaan onneksi hyödyntää jo tehtyä perusteellista työtä, nollapisteestä ei tarvitse aloittaa.

Tavoitteena on oltava paremmat ja tasa-arvoisemmat sosiaali- ja terveyspalvelut koko maassa. Se edellyttää kuntia leveämpiä hartioita palvelujen järjestämisessä. Ihmisten on saatava tarvitsemansa palvelut riittävän läheltä.

Sote- ja maakuntauudistus on ollut hallituksen isoin uudistus. Siinä ei nyt onnistuttu. Siksi hallituksen eronpyyntö tässä tilanteessa on perusteltu. Pääministeri osoitti suoraselkäistä poliittista vastuunkantoa.

Tulen suurimman eduskuntaryhmän puheenjohtajana kutsumaan eduskuntaryhmät koolle neuvottelemaan tilanteesta. Todennäköisesti kutsun kokouksen koolle heti ensi viikolle. Tasavallan presidentti on pyytänyt, että hallitus jatkaa toimitusministeristönä. Teen osaltani esityksen etenemistavasta huomenna lauantaina.

On perusteltua, että eduskunta jatkaa talossa sisällä olevien muiden lakiesitysten käsittelyä. Etenkin tiedustelulakien uudistaminen on Suomen turvallisuudesta huolehtimiseksi tärkeää saada valmiiksi.

Ymmärrän hyvin, että syntynyt tilanne vaikuttaa ihmisten silmissä sekavalta ja koettelee uskoa yhteiskunnalliseen päätöksentekoon. Voin kuitenkin vakuuttaa, että Suomen asiat hoidetaan niiden vaatimalla vakavuudella, niin kuin tähänkin asti.

Uskon yhteisenä tavoitteena yli hallitus-oppositiorajan olevan yhteiskunnallisesta vakaudesta ja isänmaan edusta kiinni pitäminen myös tässä tilanteessa.

Keskustan ryhmäpuheenjohtaja Juha Pylväs: Sotea todella tarvitaan
Viidentoista vuoden valmistelun jälkeen ollaan vihdoin saamassa aikaan uudistus, jota todella tarvitaan. Tämä päivä (15.6.2021) jää aikakirjoihin suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan kehittämisessä, eduskuntaryhmän puheenjohtaja Juha Pylväs sanoo.
15.6.2021 / Uutiset
Maanantai-iltana palataan vielä vaaleihin ja sen tunnelmiin. Klo 18 alkavassa lähetyksessä käydään puoluesihteeri Riikka Pirkkalaisen ja puolustusministeri, kansanedustaja Antti Kaikkosen kanssa vaalituloksen kimppuun.
14.6.2021 / K-Studio
Keskustan kuntavaalivalvojaisia järjestetään ympäri Suomen eri kunnissa. Puolue ei järjestä varsinaisia vaalivalvojaisia vaan etkot, joissa vieraillaan keskustalaisissa vaalivalvojaisissa ympäri Suomen ja kuullaan puheenjohtaja Annika Saarikon haastattelu. Lähetyksen juontaa Keskustan viestintäpäällikkö, toimittaja Laura Ruohola. Musiikista vastaa Eetu Viinikka. Tervetuloa seuraamaan suoraa lähetystä!
13.6.2021 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetKaikkonen blogissaan: Suoraselkäistä vastuunkantoa Sipilältä – sote- ja maakuntauudistus tarvitaan