-Pallo on nyt uudistusta raivoisasti vastustaneella oppositiolla ja ennen muuta SDP:llä. Haluaako oppositio todella romuttaa maakunnissa jo tehdyn kehittämistyön sekä palauttaa uudistuksen vaalien jälkeen takaisin nollapisteeseen ilman, että se on esittänyt suomalaisille vieläkään näkemystään muusta vaihtoehdosta? Suomalaiset ansaitsevat vastauksia sanahelinän sijaan.

Korhonen tähdentää, että sote- ja maakuntauudistuksen tarve ei ole hävinnyt mihinkään.
Päinvastoin. Tavoitteena on turvata ihmisille yhdenvertaiset sosiaali- ja terveyspalvelut kaikkialla maassa.

– Maakunnissa on tehty paitsi virkamiesten toimesta myös kaikkien eduskuntapuolueiden kesken erittäin hyvää yhteistyötä uudistuksen toimeenpanossa. Hallitus on antanut maakunnille kaiken tukensa. Työ on edennyt pitkälle. Uudistuksen perusta on edelleenkin terveellä ja perustuslain vaatimukset täyttävällä pohjalla. Työtä siltä pohjalta on voitava jatkaa mahdollisimman pian.

Korhonen muistuttaa, että nykyisiin sairaanhoitopiirialueisiin perustuvat maakunnat on jo todettu toteuttamiskelpoisiksi ja perustuslain mukaisiksi tällä vaalikaudella. Ongelmaksi muodostui ajan loppuminen eduskuntakäsittelyssä.

– Lainsäädäntötyötä hankaloittivat ja hidastivat etenkin valinnanvapauden perustuslailliset ja muut ongelmat. Sitä koskeva esitys jouduttiin kirjoittamaan uusiksi, mikä viivästytti koko laajan lakipaketin käsittelyä eduskunnassa noin vuoden verran.

Keskusta julkistaa oman sote- ja maakuntauudistusta koskevan vaihtoehtonsa ensi viikolla.

Keskustan ryhmäpuheenjohtaja Juha Pylväs: Sotea todella tarvitaan
Viidentoista vuoden valmistelun jälkeen ollaan vihdoin saamassa aikaan uudistus, jota todella tarvitaan. Tämä päivä (15.6.2021) jää aikakirjoihin suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan kehittämisessä, eduskuntaryhmän puheenjohtaja Juha Pylväs sanoo.
15.6.2021 / Uutiset
Maanantai-iltana palataan vielä vaaleihin ja sen tunnelmiin. Klo 18 alkavassa lähetyksessä käydään puoluesihteeri Riikka Pirkkalaisen ja puolustusministeri, kansanedustaja Antti Kaikkosen kanssa vaalituloksen kimppuun.
14.6.2021 / K-Studio
Keskustan kuntavaalivalvojaisia järjestetään ympäri Suomen eri kunnissa. Puolue ei järjestä varsinaisia vaalivalvojaisia vaan etkot, joissa vieraillaan keskustalaisissa vaalivalvojaisissa ympäri Suomen ja kuullaan puheenjohtaja Annika Saarikon haastattelu. Lähetyksen juontaa Keskustan viestintäpäällikkö, toimittaja Laura Ruohola. Musiikista vastaa Eetu Viinikka. Tervetuloa seuraamaan suoraa lähetystä!
13.6.2021 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan kunta- ja aluetyöryhmän puheenjohtaja Timo V. Korhonen sote- ja maakuntauudistuksesta: Maakunnissa tehty työ ei saa valua hukkaan