-Pallo on nyt uudistusta raivoisasti vastustaneella oppositiolla ja ennen muuta SDP:llä. Haluaako oppositio todella romuttaa maakunnissa jo tehdyn kehittämistyön sekä palauttaa uudistuksen vaalien jälkeen takaisin nollapisteeseen ilman, että se on esittänyt suomalaisille vieläkään näkemystään muusta vaihtoehdosta? Suomalaiset ansaitsevat vastauksia sanahelinän sijaan.

Korhonen tähdentää, että sote- ja maakuntauudistuksen tarve ei ole hävinnyt mihinkään.
Päinvastoin. Tavoitteena on turvata ihmisille yhdenvertaiset sosiaali- ja terveyspalvelut kaikkialla maassa.

– Maakunnissa on tehty paitsi virkamiesten toimesta myös kaikkien eduskuntapuolueiden kesken erittäin hyvää yhteistyötä uudistuksen toimeenpanossa. Hallitus on antanut maakunnille kaiken tukensa. Työ on edennyt pitkälle. Uudistuksen perusta on edelleenkin terveellä ja perustuslain vaatimukset täyttävällä pohjalla. Työtä siltä pohjalta on voitava jatkaa mahdollisimman pian.

Korhonen muistuttaa, että nykyisiin sairaanhoitopiirialueisiin perustuvat maakunnat on jo todettu toteuttamiskelpoisiksi ja perustuslain mukaisiksi tällä vaalikaudella. Ongelmaksi muodostui ajan loppuminen eduskuntakäsittelyssä.

– Lainsäädäntötyötä hankaloittivat ja hidastivat etenkin valinnanvapauden perustuslailliset ja muut ongelmat. Sitä koskeva esitys jouduttiin kirjoittamaan uusiksi, mikä viivästytti koko laajan lakipaketin käsittelyä eduskunnassa noin vuoden verran.

Keskusta julkistaa oman sote- ja maakuntauudistusta koskevan vaihtoehtonsa ensi viikolla.

Keskusta: Huoltovarmuuden ja hyvinvoinnin varmistaminen talven tärkeimmät tavoitteet – tuki ylimääräiselle lapsilisälle
Kun edessä on sumua, on pidettävä yhtä. Epävarmuuden keskellä tehtävänämme on huolehtia suomalaisten hyvinvoinnista ja toimeentulosta sekä kohtuuhintaisesta energiasta.
10.8.2022 / Uutiset
Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko Keskustan työvaliokuntien yhteiskokouksessa:
Kun edessä on sumua, on pidettävä yhtä. Uskon vakaasti, että Suomen parasta ennen -päivä on vielä edessä. Suomalaisten sukupolvien ketjussa meidän tehtävämme on olla lujia ja kestää nämä ajat, jotta lapsillamme ja lastenlapsillamme voi olla paremmin.
10.8.2022 / Uutiset
Keskustan varapuheenjohtaja Lohi: Yrittäjien huoli eläkejärjestelmän korjauksessa huomioitava
Emme halua, että yrittäjä joutuu kohtuuttomaan tilanteeseen eläkemaksujen kanssa. Tavoitteenamme on parantaa yrittäjien sosiaaliturvaa, ei heikentää yrittämisen edellytyksiä tai yrittäjien toimeentuloa, Keskustan varapuheenjohtaja Lohi toteaa.
31.7.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan kunta- ja aluetyöryhmän puheenjohtaja Timo V. Korhonen sote- ja maakuntauudistuksesta: Maakunnissa tehty työ ei saa valua hukkaan