– Ne antavat erinomaista lisätietoa tulevaisuudessa tapahtuvaa lainsäädäntötyötä silmällä pitäen. Jos puolueilta löytyy yhteistyöhalua ja -kykyä, meillä on mahdollisuus löytää perustuslakivaliokunnassa jo testatuista ”palikoista” malli, jolla uudistus voidaan toteuttaa jopa suunnitellulla aikataululla.

Lohi pitää outona varsinkin sosiaalisessa mediassa esiin nostettuja väitteitä siitä, että sote-uudistus olisi kaatunut maakuntauudistusta koskevien lakiesitysten perustuslaillisiin ongelmiin.

– Suomessa perustuslakia linjaa ainoastaan eduskunnan perustuslakivaliokunta. Olimme kuulleet siellä vasta asiantuntijoita ennen kuin aika loppui. Emme ehtineet aloittaa edes valmistavaa keskustelua puhumattakaan siitä, että olisimme antaneet asiasta lausunnon, jossa perustuslaillinen kanta olisi ilmaistu.

Lohi peräänkuuluttaa kaikilta puolueilta eteenpäin katsovaa ja vastuullista otetta. Hän kertoo saaneensa jatkuvasti kansalaisilta palautetta siitä, että poliitikkojen keskinäisellä riitelyllä ja syyttelyllä ei asioita saada eteenpäin.

– Tässä ihmiset ovat oikeassa. Siksi en ala julkisuudessa kertoa omia käsityksiäni, millaiset asiat veivät sote- ja maakuntauudistuksessa kohtuuttoman kauan aikaa ja vaikuttivat eniten ajan loppumiseen. Sen sijaan nyt jokaisen puolueen ja eduskuntavaaliehdokkaan pitäisi tuoda äänestäjien arvioitavaksi oma sote-vaihtoehtonsa. On aika katsoa eteenpäin.

Keskustan varapuheenjohtaja Honkonen: Nykyiset väylät kuntoon vai rahat uusiin miljardihankkeisiin?
Tammikuun uutispommista vastasivat liikenne- ja viestintäministeriö sekä valtiovarainministeriö, joiden asiantuntijaselvitys tyrmää miljardien uudet ratahankkeet. Tuoreet tiedot kertovat, että superkalliit uudet yhteydet eivät maksaisi itseään takaisin, eivät juuri säästäisi ihmisten aikaa, ja olisivat ilmastopäästöiltään tuhoisia sadan vuoden ajan.
5.2.2023 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Puheenjohtaja Annika Saarikko Keskustan eduskuntavaalistartissa 27.1.2023
Keskusta on puolue, joka tarjoaa välittämistä ilman holhoavaa vasemmistolaisuutta ja hyvää taloudenpitoa ilman kovaa oikeistolaisuutta. Meille isänmaallisuus on ylpeyttä, joka ei kumpua toisen polkemisesta. Isänmaallisuutemme polttoainetta ei ole pelko, vaan usko siihen, että rakennamme turvallista muutosta. Eteenpäin on elävän mieli.
27.1.2023 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan Lohi maakuntauudistuksesta julkistetuista asiantuntijalausunnoista: Perustuslakivaliokunta ei ehtinyt muodostaa kantaansa