– Ne antavat erinomaista lisätietoa tulevaisuudessa tapahtuvaa lainsäädäntötyötä silmällä pitäen. Jos puolueilta löytyy yhteistyöhalua ja -kykyä, meillä on mahdollisuus löytää perustuslakivaliokunnassa jo testatuista ”palikoista” malli, jolla uudistus voidaan toteuttaa jopa suunnitellulla aikataululla.

Lohi pitää outona varsinkin sosiaalisessa mediassa esiin nostettuja väitteitä siitä, että sote-uudistus olisi kaatunut maakuntauudistusta koskevien lakiesitysten perustuslaillisiin ongelmiin.

– Suomessa perustuslakia linjaa ainoastaan eduskunnan perustuslakivaliokunta. Olimme kuulleet siellä vasta asiantuntijoita ennen kuin aika loppui. Emme ehtineet aloittaa edes valmistavaa keskustelua puhumattakaan siitä, että olisimme antaneet asiasta lausunnon, jossa perustuslaillinen kanta olisi ilmaistu.

Lohi peräänkuuluttaa kaikilta puolueilta eteenpäin katsovaa ja vastuullista otetta. Hän kertoo saaneensa jatkuvasti kansalaisilta palautetta siitä, että poliitikkojen keskinäisellä riitelyllä ja syyttelyllä ei asioita saada eteenpäin.

– Tässä ihmiset ovat oikeassa. Siksi en ala julkisuudessa kertoa omia käsityksiäni, millaiset asiat veivät sote- ja maakuntauudistuksessa kohtuuttoman kauan aikaa ja vaikuttivat eniten ajan loppumiseen. Sen sijaan nyt jokaisen puolueen ja eduskuntavaaliehdokkaan pitäisi tuoda äänestäjien arvioitavaksi oma sote-vaihtoehtonsa. On aika katsoa eteenpäin.

Tehdään aluevaalit kaikille tutuiksi kyselemällä ja vastaamalla. Mitä tarkoittaa esim. Sote-palvelupiste? Onhan Keskusta linjannut, että jatkossa jokaisessa kunnassa pitää olla vähintään yksi Sote-palvelupiste. Lähetyksessä vieraana ovat valtiosihteeri, Sote-asiantuntija Maria Kaisa Aula ja kutsuttuna asiantuntijana Väestöliiton toimitusjohtaja, Sosten hallituksen puheenjohtaja Eija Koivuranta. Ohjelman juontaa Keskustan poliittinen asiantuntija Helena Pakarinen.
23.9.2021 / K-Studio
Kansanedustaja Hanna Huttunen: Arjen pitää olla turvallista jokaiselle suomalaiselle
Kansanedustaja Hanna Huttunen käytti Keskustan tiistaisen ryhmäpuheenvuoron sisäisen turvallisuuden selontekokeskustelussa ja painotti sitä, että poliisin oltava läsnä arjessa niin kaupungeissa kuin maaseudulla ja että määrärahojen käyttö ja kohdentuminen syytä selvittää.
21.9.2021 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen: EU:n puolustuspolitiikka ei enää voi olla pelkkiä juhlapuheita
Pelkkä ulko- ja turvallisuuspoliittinen puhe ei EU:lta enää riitä. Nyt tarvitaan konkreettisia toimia. EU:lla on tässä näytönpaikka, keskustan varapuheenjohtaja ja EU:n puolustuspolitiikasta väitöskirjaa tekevä Riikka Pakarinen toteaa.
18.9.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan Lohi maakuntauudistuksesta julkistetuista asiantuntijalausunnoista: Perustuslakivaliokunta ei ehtinyt muodostaa kantaansa