– Ne antavat erinomaista lisätietoa tulevaisuudessa tapahtuvaa lainsäädäntötyötä silmällä pitäen. Jos puolueilta löytyy yhteistyöhalua ja -kykyä, meillä on mahdollisuus löytää perustuslakivaliokunnassa jo testatuista ”palikoista” malli, jolla uudistus voidaan toteuttaa jopa suunnitellulla aikataululla.

Lohi pitää outona varsinkin sosiaalisessa mediassa esiin nostettuja väitteitä siitä, että sote-uudistus olisi kaatunut maakuntauudistusta koskevien lakiesitysten perustuslaillisiin ongelmiin.

– Suomessa perustuslakia linjaa ainoastaan eduskunnan perustuslakivaliokunta. Olimme kuulleet siellä vasta asiantuntijoita ennen kuin aika loppui. Emme ehtineet aloittaa edes valmistavaa keskustelua puhumattakaan siitä, että olisimme antaneet asiasta lausunnon, jossa perustuslaillinen kanta olisi ilmaistu.

Lohi peräänkuuluttaa kaikilta puolueilta eteenpäin katsovaa ja vastuullista otetta. Hän kertoo saaneensa jatkuvasti kansalaisilta palautetta siitä, että poliitikkojen keskinäisellä riitelyllä ja syyttelyllä ei asioita saada eteenpäin.

– Tässä ihmiset ovat oikeassa. Siksi en ala julkisuudessa kertoa omia käsityksiäni, millaiset asiat veivät sote- ja maakuntauudistuksessa kohtuuttoman kauan aikaa ja vaikuttivat eniten ajan loppumiseen. Sen sijaan nyt jokaisen puolueen ja eduskuntavaaliehdokkaan pitäisi tuoda äänestäjien arvioitavaksi oma sote-vaihtoehtonsa. On aika katsoa eteenpäin.

Keskustan Elsi Katainen neuvotteli sovun EU:n maatalouspolitiikkaan
Neuvotteluratkaisu tuo varmuutta suomalaisille viljelijöille, ruokasektorille ja tietenkin kuluttajille seuraavaksi kahdeksi vuodeksi 2021-2022. Päätökseen sisältyy myös Etelä-Suomen kansallisen tuen jatko nykytasolla siirtymäkauden ajan.
30.6.2020 / Uutiset
Keskustalaiset löysivät teemoja, joilla parantaa kaupungin ja maaseudun välejä
Tasa-arvoinen aluekehitys, toimivat liikenne- ja viestintäyhteydet, vahva työllisyys ja yrittäjyyden edellytykset sekä suomalaisen ruoka tekevät keskustalaisten mielestä turvallisen arjen koko Suomessa. Myös koulutus, asuminen ja perusturva tärkeässä roolissa.
26.6.2020 / Uutiset
Suomi ja suomalaisuus – koko Suomi. Mitkä ovat nuo meidän suomalaisten vahvuudet Suomessa, mitkä ovat olleet turvanamme koronan aikana ja miten hyödyntää niitä Suomen uudelleenrakentamisessa. Keskustelemassa Keskustan puheenjohtaja, kansanedustaja Katri Kulmuni sekä kirjailija, käsikirjoittaja Katri Manninen. Podcastia juontaa Keskustan viestintäpäällikkö Laura Ruohola.
26.6.2020 / Podcast
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan Lohi maakuntauudistuksesta julkistetuista asiantuntijalausunnoista: Perustuslakivaliokunta ei ehtinyt muodostaa kantaansa