– Ne antavat erinomaista lisätietoa tulevaisuudessa tapahtuvaa lainsäädäntötyötä silmällä pitäen. Jos puolueilta löytyy yhteistyöhalua ja -kykyä, meillä on mahdollisuus löytää perustuslakivaliokunnassa jo testatuista ”palikoista” malli, jolla uudistus voidaan toteuttaa jopa suunnitellulla aikataululla.

Lohi pitää outona varsinkin sosiaalisessa mediassa esiin nostettuja väitteitä siitä, että sote-uudistus olisi kaatunut maakuntauudistusta koskevien lakiesitysten perustuslaillisiin ongelmiin.

– Suomessa perustuslakia linjaa ainoastaan eduskunnan perustuslakivaliokunta. Olimme kuulleet siellä vasta asiantuntijoita ennen kuin aika loppui. Emme ehtineet aloittaa edes valmistavaa keskustelua puhumattakaan siitä, että olisimme antaneet asiasta lausunnon, jossa perustuslaillinen kanta olisi ilmaistu.

Lohi peräänkuuluttaa kaikilta puolueilta eteenpäin katsovaa ja vastuullista otetta. Hän kertoo saaneensa jatkuvasti kansalaisilta palautetta siitä, että poliitikkojen keskinäisellä riitelyllä ja syyttelyllä ei asioita saada eteenpäin.

– Tässä ihmiset ovat oikeassa. Siksi en ala julkisuudessa kertoa omia käsityksiäni, millaiset asiat veivät sote- ja maakuntauudistuksessa kohtuuttoman kauan aikaa ja vaikuttivat eniten ajan loppumiseen. Sen sijaan nyt jokaisen puolueen ja eduskuntavaaliehdokkaan pitäisi tuoda äänestäjien arvioitavaksi oma sote-vaihtoehtonsa. On aika katsoa eteenpäin.

Keskusta: Huoltovarmuuden ja hyvinvoinnin varmistaminen talven tärkeimmät tavoitteet – tuki ylimääräiselle lapsilisälle
Kun edessä on sumua, on pidettävä yhtä. Epävarmuuden keskellä tehtävänämme on huolehtia suomalaisten hyvinvoinnista ja toimeentulosta sekä kohtuuhintaisesta energiasta.
10.8.2022 / Uutiset
Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko Keskustan työvaliokuntien yhteiskokouksessa:
Kun edessä on sumua, on pidettävä yhtä. Uskon vakaasti, että Suomen parasta ennen -päivä on vielä edessä. Suomalaisten sukupolvien ketjussa meidän tehtävämme on olla lujia ja kestää nämä ajat, jotta lapsillamme ja lastenlapsillamme voi olla paremmin.
10.8.2022 / Uutiset
Keskustan varapuheenjohtaja Lohi: Yrittäjien huoli eläkejärjestelmän korjauksessa huomioitava
Emme halua, että yrittäjä joutuu kohtuuttomaan tilanteeseen eläkemaksujen kanssa. Tavoitteenamme on parantaa yrittäjien sosiaaliturvaa, ei heikentää yrittämisen edellytyksiä tai yrittäjien toimeentuloa, Keskustan varapuheenjohtaja Lohi toteaa.
31.7.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan Lohi maakuntauudistuksesta julkistetuista asiantuntijalausunnoista: Perustuslakivaliokunta ei ehtinyt muodostaa kantaansa