– Ne antavat erinomaista lisätietoa tulevaisuudessa tapahtuvaa lainsäädäntötyötä silmällä pitäen. Jos puolueilta löytyy yhteistyöhalua ja -kykyä, meillä on mahdollisuus löytää perustuslakivaliokunnassa jo testatuista ”palikoista” malli, jolla uudistus voidaan toteuttaa jopa suunnitellulla aikataululla.

Lohi pitää outona varsinkin sosiaalisessa mediassa esiin nostettuja väitteitä siitä, että sote-uudistus olisi kaatunut maakuntauudistusta koskevien lakiesitysten perustuslaillisiin ongelmiin.

– Suomessa perustuslakia linjaa ainoastaan eduskunnan perustuslakivaliokunta. Olimme kuulleet siellä vasta asiantuntijoita ennen kuin aika loppui. Emme ehtineet aloittaa edes valmistavaa keskustelua puhumattakaan siitä, että olisimme antaneet asiasta lausunnon, jossa perustuslaillinen kanta olisi ilmaistu.

Lohi peräänkuuluttaa kaikilta puolueilta eteenpäin katsovaa ja vastuullista otetta. Hän kertoo saaneensa jatkuvasti kansalaisilta palautetta siitä, että poliitikkojen keskinäisellä riitelyllä ja syyttelyllä ei asioita saada eteenpäin.

– Tässä ihmiset ovat oikeassa. Siksi en ala julkisuudessa kertoa omia käsityksiäni, millaiset asiat veivät sote- ja maakuntauudistuksessa kohtuuttoman kauan aikaa ja vaikuttivat eniten ajan loppumiseen. Sen sijaan nyt jokaisen puolueen ja eduskuntavaaliehdokkaan pitäisi tuoda äänestäjien arvioitavaksi oma sote-vaihtoehtonsa. On aika katsoa eteenpäin.

Keskustan ryhmäpuheenjohtaja Juha Pylväs: Sotea todella tarvitaan
Viidentoista vuoden valmistelun jälkeen ollaan vihdoin saamassa aikaan uudistus, jota todella tarvitaan. Tämä päivä (15.6.2021) jää aikakirjoihin suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan kehittämisessä, eduskuntaryhmän puheenjohtaja Juha Pylväs sanoo.
15.6.2021 / Uutiset
Maanantai-iltana palataan vielä vaaleihin ja sen tunnelmiin. Klo 18 alkavassa lähetyksessä käydään puoluesihteeri Riikka Pirkkalaisen ja puolustusministeri, kansanedustaja Antti Kaikkosen kanssa vaalituloksen kimppuun.
14.6.2021 / K-Studio
Keskustan kuntavaalivalvojaisia järjestetään ympäri Suomen eri kunnissa. Puolue ei järjestä varsinaisia vaalivalvojaisia vaan etkot, joissa vieraillaan keskustalaisissa vaalivalvojaisissa ympäri Suomen ja kuullaan puheenjohtaja Annika Saarikon haastattelu. Lähetyksen juontaa Keskustan viestintäpäällikkö, toimittaja Laura Ruohola. Musiikista vastaa Eetu Viinikka. Tervetuloa seuraamaan suoraa lähetystä!
13.6.2021 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan Lohi maakuntauudistuksesta julkistetuista asiantuntijalausunnoista: Perustuslakivaliokunta ei ehtinyt muodostaa kantaansa