Kaikkonen: Budjetti tukee nuoria ja perheitä ja luo luottoa tulevaisuuteen

Työllistymistä helpotetaan jatkossa esimerkiksi niin, että työtön voi ryhtyä yrittäjäksi työttömyysturvalla ollessaan. Samoin poistetaan byrokratiaa työttömän omaehtoiselta opiskelulta. Keskusta esitti näitä uudistuksia jo viime vaalikaudella.

Oikeudenmukaista on, että suurituloisten solidaarisuusveron perimistä tässä tilanteessa jatketaan. Tämä oli Keskustan tavoite. Sovitut tuloveronalennukset osaltaan ylläpitävät työllisyyttä ja ihmisten ostovoimaa.

Suomi on kunnossa vasta silloin, kun kaikki ovat mukana. Jokaisen suomalaisen ja koko maan on päästävä osalliseksi Suomen noususta. Kasvu kuuluu kaikille.

Keskustan tavoitteiden mukaisesti nuorten työttömyyteen puututaan nyt uudella otteella. Jokainen syrjäytynyt nuori on liikaa. Yksi hyvä ratkaisu on ammatillisen koulutuksen aloituspaikkojen tuntuva lisääminen. Lisäksi esimerkiksi nuorille matalan kynnyksen apua tarjoava Ohjaamo-toiminta vakinaistetaan.

Perheitä tuetaan korottamalla esimerkiksi pienimpiä vanhempainpäivärahoja, tekemällä lapsilisään yksinhuoltajakorotus ja alentamalla etenkin pieni- ja keskituloisten päivähoitomaksuja. Lähes 7 000 perhettä vapautuu päivähoitomaksuista kokonaan. Opintotukeen tehdään huoltajakorotus, joka helpottaa etenkin pienituloisimpien opiskelevien perheiden tilannetta. Peruskoulun tasa-arvoa parannetaan ja koko maassa aloitetaan maksuttoman varhaiskasvatuksen kokeilu.

Myös perhevapaauudistuksen valmistelun aloittamisesta sovittiin budjettiriihessä. On parannettava vanhempien mahdollisuuksia tehdä osa-aikatyötä ja edistettävä myös isien osallistumista lastenhoitoon. Perhevapaauudistuksen on mahdollistettava perheille erilaiset elämäntilanteet huomioivat valinnat. Siksi kotihoidontuesta on myös tulevaisuudessa pidettävä kiinni.

On myös syytä olla tyytyväinen, että kaikista pienituloisimpien eläkeläisten takuueläkkeeseen tulee korotus. Jokainen euro on takuueläkettä saavien tilanteessa tärkeä. Työtä heidän toimeentulonsa helpottamiseksi on jatkettava.

Suomi on saatu uudistamalla, sopimalla ja yhteistyöllä kahden vuoden aikana nousuun. Vihdoin maamme talous kasvaa, työllisyys paranee ja myös velaksi elämisen loppuminen alkaa häämöttää. Suomi on selvästi paremmassa kunnossa kuin kaksi vuotta sitten ja tulevaisuus näyttää valoisammalta.

Hallitus on nyt osoittanut olevansa toimintakykyinen, vaikka viime kuukaudet ovat olleet poliittisesti poikkeukselliset.

Keskustan ryhmäpuheenjohtaja Juha Pylväs: Sotea todella tarvitaan
Viidentoista vuoden valmistelun jälkeen ollaan vihdoin saamassa aikaan uudistus, jota todella tarvitaan. Tämä päivä (15.6.2021) jää aikakirjoihin suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan kehittämisessä, eduskuntaryhmän puheenjohtaja Juha Pylväs sanoo.
15.6.2021 / Uutiset
Maanantai-iltana palataan vielä vaaleihin ja sen tunnelmiin. Klo 18 alkavassa lähetyksessä käydään puoluesihteeri Riikka Pirkkalaisen ja puolustusministeri, kansanedustaja Antti Kaikkosen kanssa vaalituloksen kimppuun.
14.6.2021 / K-Studio
Keskustan kuntavaalivalvojaisia järjestetään ympäri Suomen eri kunnissa. Puolue ei järjestä varsinaisia vaalivalvojaisia vaan etkot, joissa vieraillaan keskustalaisissa vaalivalvojaisissa ympäri Suomen ja kuullaan puheenjohtaja Annika Saarikon haastattelu. Lähetyksen juontaa Keskustan viestintäpäällikkö, toimittaja Laura Ruohola. Musiikista vastaa Eetu Viinikka. Tervetuloa seuraamaan suoraa lähetystä!
13.6.2021 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetKaikkonen: Budjetti tukee nuoria ja perheitä ja luo luottoa tulevaisuuteen