Budjettiriihessä hallitus päätti kohdentaa valmisteluun ja toimeenpanoon 180,5 miljoonaa euroa. Määrärahoista 130 miljoonaa euroa kohdennetaan ICT-valmisteluun: maakuntien ICT-palvelukeskuksen, maakuntien tietohallinnon valmisteluun, alueellisiin ICT-tukitoimiin sekä yhteisiin investointeihin. Maakuntien esivalmisteluun ja väliaikaisille valmisteluelimille osoitetaan rahoitusta 40 miljoonaa euroa.

”Budjettiriihen osoittama rahoitus varmistaa uudistuksen hyvän valmistelun ja toimeenpanon jatkumisen alueilla. Vuoden lisäaika pystytään hyödyntämään nyt maakunnissa täysipainotteisesti. Pidän erityisen tärkeänä sitä, että maakunnilla on mahdollisuudet rekrytoida tarvitsemansa valmistelijat muun muassa ICT:n, hankintojen, henkilöstön, talouden ja hallinnon järjestämiseen”, sanoo kunta- ja uudistusministeri Anu Vehviläinen.

Budjettiriihessään hallitus linjasi myös, että kansalliset sote-ICT kehitysinvestoinnit, kuten Kanta-palveluiden muutokset, toteutetaan perustettavan sotedigi-yhtiön kautta. Yhtiötä varaudutaan pääomittamaan tarvittavalla rahoituksella Valtion kehitysyhtiö Vake Oy:stä.

Lokakuussa 2018 järjestettävien maakuntavaaleihin on vuoden 2018 talousarviossa osoitettu rahoituksena 15,9 miljoonaa euroa.

Sote-valinnanvapauspilottien toteuttamiseen kohdennetaan kehysriihessä päätetyllä tavalla 100 miljoonan euron määräraha vuodelle 2018. Myös jo lisätalousarviossa myönnetty 30 miljoonaa euroa pilotteihin on käytettävissä ensi vuonna.

Hallitus päätti lisäksi peruuttaa 40 miljoonan euron leikkauksen kuntien valtionosuuksiin. Sote- ja maakuntauudistuksen vaikutuksia kuntien kustannuksiin sekä valtion ja kuntien väliseen kustannustenjakoon tarkastellaan vuosina 2020–2022 kuntien valtionosuuksien tarkistusten yhteydessä.

”Hallituksen riihipäätökset takaavat sen, että työ yhdenvertaisten palvelujen turvaamiseksi ja kestävyysvajeen selättämiseksi voi jatkua häiriöttä ”, perhe- ja peruspalveluministeri Annika Saarikko toteaa.

Yleisö kysyy, Annika vastaa. FB-livenä toteuttavaan lähetykseen yleisö voi laittaa kysymyksiään jo etukäteen tapahtuman keskustelussa tai suoran lähetyksen kommenttikentässä. Käsittelyssä tulevat aluevaalit ja ajankohtaiset poliittiset aiheet. Vähän kuin eduskunnan kyselytunnilla olisit.
21.10.2021 / K-Studio
Keskustan eduskuntaryhmä vetoaa rokotusten ottamisen puolesta
Keskustan eduskuntaryhmä vetoaa vakavasti suomalaisiin rokotusten ottamisen puolesta. Niin suojelee sekä itseään, läheisiään että muita kanssaihmisiään. Rokotukset ottamalla jokainen pystyy osaltaan vaikuttamaan suoraan myös siihen, että Suomi pysyy auki.
21.10.2021 / Uutiset
Keskusta hakee viestinnän poliittista suunnittelijaa
Tehtävä on määräaikainen vanhempainvapaan sijaisuus välillä 10.1-30.6 2022. Hakuaikaa on jatkettu 31.10. asti.
21.10.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetVehviläinen ja Saarikko: Hallitus varmisti maakunta- ja sote-uudistuksen etenemisen