Budjettiriihessä hallitus päätti kohdentaa valmisteluun ja toimeenpanoon 180,5 miljoonaa euroa. Määrärahoista 130 miljoonaa euroa kohdennetaan ICT-valmisteluun: maakuntien ICT-palvelukeskuksen, maakuntien tietohallinnon valmisteluun, alueellisiin ICT-tukitoimiin sekä yhteisiin investointeihin. Maakuntien esivalmisteluun ja väliaikaisille valmisteluelimille osoitetaan rahoitusta 40 miljoonaa euroa.

”Budjettiriihen osoittama rahoitus varmistaa uudistuksen hyvän valmistelun ja toimeenpanon jatkumisen alueilla. Vuoden lisäaika pystytään hyödyntämään nyt maakunnissa täysipainotteisesti. Pidän erityisen tärkeänä sitä, että maakunnilla on mahdollisuudet rekrytoida tarvitsemansa valmistelijat muun muassa ICT:n, hankintojen, henkilöstön, talouden ja hallinnon järjestämiseen”, sanoo kunta- ja uudistusministeri Anu Vehviläinen.

Budjettiriihessään hallitus linjasi myös, että kansalliset sote-ICT kehitysinvestoinnit, kuten Kanta-palveluiden muutokset, toteutetaan perustettavan sotedigi-yhtiön kautta. Yhtiötä varaudutaan pääomittamaan tarvittavalla rahoituksella Valtion kehitysyhtiö Vake Oy:stä.

Lokakuussa 2018 järjestettävien maakuntavaaleihin on vuoden 2018 talousarviossa osoitettu rahoituksena 15,9 miljoonaa euroa.

Sote-valinnanvapauspilottien toteuttamiseen kohdennetaan kehysriihessä päätetyllä tavalla 100 miljoonan euron määräraha vuodelle 2018. Myös jo lisätalousarviossa myönnetty 30 miljoonaa euroa pilotteihin on käytettävissä ensi vuonna.

Hallitus päätti lisäksi peruuttaa 40 miljoonan euron leikkauksen kuntien valtionosuuksiin. Sote- ja maakuntauudistuksen vaikutuksia kuntien kustannuksiin sekä valtion ja kuntien väliseen kustannustenjakoon tarkastellaan vuosina 2020–2022 kuntien valtionosuuksien tarkistusten yhteydessä.

”Hallituksen riihipäätökset takaavat sen, että työ yhdenvertaisten palvelujen turvaamiseksi ja kestävyysvajeen selättämiseksi voi jatkua häiriöttä ”, perhe- ja peruspalveluministeri Annika Saarikko toteaa.

Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen: Liikenneköyhyyttä aiheuttavat ruuhkamaksut hylättävä pääkaupunkiseudulla
Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarisen mielestä ruuhkamaksujen käyttöönotolle ei ole kestäviä perusteita. Suomen pääkaupunkiseudun ei tarvitse olla ruuhkamaksuissa edelläkävijä, varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen linjaa.
15.5.2021 / Uutiset
Suorassa lähetyksessä esittelemme Keskustan vaalikampanjan TV-mainokset ja tutustumme vaaliohjelmaamme ehdokkaiden kera ympäri Suomen. Mukana myös kuntavaaliehdokkaat Annika Saarikko ja Matti Vanhanen.
7.5.2021 / K-Studio
Keskustan vpj ja Keskustalaisempi Eurooppa -työryhmän pj Riikka Pakarinen: Suomessa tavoitteeksi nurmivaltaisen maidon ja naudanlihan tuotannon kasvattaminen
Nurmipeitteisyys, monimuotoisuus ja hiilensietokyky ovat kaikki tärkeitä elementtejä suomalaisessa maataloudessa. Niillä vastataan ympäristö-, ilmasto- ja biodiversiteettikysymyksiin. Karjatila on siis hyvä monimuotoisuuden lähde, Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen toteaa.
7.5.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetVehviläinen ja Saarikko: Hallitus varmisti maakunta- ja sote-uudistuksen etenemisen