Budjettiriihessä hallitus päätti kohdentaa valmisteluun ja toimeenpanoon 180,5 miljoonaa euroa. Määrärahoista 130 miljoonaa euroa kohdennetaan ICT-valmisteluun: maakuntien ICT-palvelukeskuksen, maakuntien tietohallinnon valmisteluun, alueellisiin ICT-tukitoimiin sekä yhteisiin investointeihin. Maakuntien esivalmisteluun ja väliaikaisille valmisteluelimille osoitetaan rahoitusta 40 miljoonaa euroa.

”Budjettiriihen osoittama rahoitus varmistaa uudistuksen hyvän valmistelun ja toimeenpanon jatkumisen alueilla. Vuoden lisäaika pystytään hyödyntämään nyt maakunnissa täysipainotteisesti. Pidän erityisen tärkeänä sitä, että maakunnilla on mahdollisuudet rekrytoida tarvitsemansa valmistelijat muun muassa ICT:n, hankintojen, henkilöstön, talouden ja hallinnon järjestämiseen”, sanoo kunta- ja uudistusministeri Anu Vehviläinen.

Budjettiriihessään hallitus linjasi myös, että kansalliset sote-ICT kehitysinvestoinnit, kuten Kanta-palveluiden muutokset, toteutetaan perustettavan sotedigi-yhtiön kautta. Yhtiötä varaudutaan pääomittamaan tarvittavalla rahoituksella Valtion kehitysyhtiö Vake Oy:stä.

Lokakuussa 2018 järjestettävien maakuntavaaleihin on vuoden 2018 talousarviossa osoitettu rahoituksena 15,9 miljoonaa euroa.

Sote-valinnanvapauspilottien toteuttamiseen kohdennetaan kehysriihessä päätetyllä tavalla 100 miljoonan euron määräraha vuodelle 2018. Myös jo lisätalousarviossa myönnetty 30 miljoonaa euroa pilotteihin on käytettävissä ensi vuonna.

Hallitus päätti lisäksi peruuttaa 40 miljoonan euron leikkauksen kuntien valtionosuuksiin. Sote- ja maakuntauudistuksen vaikutuksia kuntien kustannuksiin sekä valtion ja kuntien väliseen kustannustenjakoon tarkastellaan vuosina 2020–2022 kuntien valtionosuuksien tarkistusten yhteydessä.

”Hallituksen riihipäätökset takaavat sen, että työ yhdenvertaisten palvelujen turvaamiseksi ja kestävyysvajeen selättämiseksi voi jatkua häiriöttä ”, perhe- ja peruspalveluministeri Annika Saarikko toteaa.

Keskustan keskikesän podcastin aiheena on työ ja työn tulevaisuus koronakriisin jälkeisessä Suomessa. Keskustelemassa elinkeinoministeri Mika Lintilä sekä Paperiliiton puheenjohtaja Petri Vanhala.
10.7.2020 / Podcast
Keskustan Elsi Katainen neuvotteli sovun EU:n maatalouspolitiikkaan
Neuvotteluratkaisu tuo varmuutta suomalaisille viljelijöille, ruokasektorille ja tietenkin kuluttajille seuraavaksi kahdeksi vuodeksi 2021-2022. Päätökseen sisältyy myös Etelä-Suomen kansallisen tuen jatko nykytasolla siirtymäkauden ajan.
30.6.2020 / Uutiset
Keskustalaiset löysivät teemoja, joilla parantaa kaupungin ja maaseudun välejä
Tasa-arvoinen aluekehitys, toimivat liikenne- ja viestintäyhteydet, vahva työllisyys ja yrittäjyyden edellytykset sekä suomalaisen ruoka tekevät keskustalaisten mielestä turvallisen arjen koko Suomessa. Myös koulutus, asuminen ja perusturva tärkeässä roolissa.
26.6.2020 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetVehviläinen ja Saarikko: Hallitus varmisti maakunta- ja sote-uudistuksen etenemisen