Budjettiriihessä hallitus päätti kohdentaa valmisteluun ja toimeenpanoon 180,5 miljoonaa euroa. Määrärahoista 130 miljoonaa euroa kohdennetaan ICT-valmisteluun: maakuntien ICT-palvelukeskuksen, maakuntien tietohallinnon valmisteluun, alueellisiin ICT-tukitoimiin sekä yhteisiin investointeihin. Maakuntien esivalmisteluun ja väliaikaisille valmisteluelimille osoitetaan rahoitusta 40 miljoonaa euroa.

”Budjettiriihen osoittama rahoitus varmistaa uudistuksen hyvän valmistelun ja toimeenpanon jatkumisen alueilla. Vuoden lisäaika pystytään hyödyntämään nyt maakunnissa täysipainotteisesti. Pidän erityisen tärkeänä sitä, että maakunnilla on mahdollisuudet rekrytoida tarvitsemansa valmistelijat muun muassa ICT:n, hankintojen, henkilöstön, talouden ja hallinnon järjestämiseen”, sanoo kunta- ja uudistusministeri Anu Vehviläinen.

Budjettiriihessään hallitus linjasi myös, että kansalliset sote-ICT kehitysinvestoinnit, kuten Kanta-palveluiden muutokset, toteutetaan perustettavan sotedigi-yhtiön kautta. Yhtiötä varaudutaan pääomittamaan tarvittavalla rahoituksella Valtion kehitysyhtiö Vake Oy:stä.

Lokakuussa 2018 järjestettävien maakuntavaaleihin on vuoden 2018 talousarviossa osoitettu rahoituksena 15,9 miljoonaa euroa.

Sote-valinnanvapauspilottien toteuttamiseen kohdennetaan kehysriihessä päätetyllä tavalla 100 miljoonan euron määräraha vuodelle 2018. Myös jo lisätalousarviossa myönnetty 30 miljoonaa euroa pilotteihin on käytettävissä ensi vuonna.

Hallitus päätti lisäksi peruuttaa 40 miljoonan euron leikkauksen kuntien valtionosuuksiin. Sote- ja maakuntauudistuksen vaikutuksia kuntien kustannuksiin sekä valtion ja kuntien väliseen kustannustenjakoon tarkastellaan vuosina 2020–2022 kuntien valtionosuuksien tarkistusten yhteydessä.

”Hallituksen riihipäätökset takaavat sen, että työ yhdenvertaisten palvelujen turvaamiseksi ja kestävyysvajeen selättämiseksi voi jatkua häiriöttä ”, perhe- ja peruspalveluministeri Annika Saarikko toteaa.

Keskusta päivitti työperäisen maahanmuuton linjaansa
Suomi tarvitsee työperäistä maahanmuuttoa. Työperäistä maahanmuuttoa koskevien prosessien tulee olla nopeita ja tänne saapuvien erialojen osaajien on saatava lupa-asiat kuntoon viivyttelemättä. Keskusta esittää, että työperäinen maahanmuutto eriytetään maahanmuuttovirastosta sujuvan käsittelyn turvaamiseksi kaikissa olosuhteissa.
20.5.2022 / Uutiset
Olethan muistanut jo ilmoittautua puoluekokoukseen? Edessä mm. jännittävät varapuheenjohtajavaalit, joihin K-studio ottaa etunojaa jo tulevana torstaina. Haastateltavana Keskustan varapuheenjohtajaehdokkaista Petri Honkonen, Aleksi Sandroos, Markus Lohi, Mikko Savola ja Riikka Pakarinen.
19.5.2022 / K-Studio
Keskustan luontolinjaus - kohti uutta luontosuhdetta ja kulutuksen kohtuullistamista
Keskusta on julkistanut Keskustavihreä Suomi – kohti uutta luontosuhdetta  -linjauksensa. Puolue katsoo, että ilmastonmuutos, luontokato ja jatkuva kaupungistuminen vaativat uutta luontosuhdetta. Kulutus on irrotettava kertakäyttökulttuurista ja tavaroiden elinkaarta on parannettava.
19.5.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetVehviläinen ja Saarikko: Hallitus varmisti maakunta- ja sote-uudistuksen etenemisen