Kulmuni: Rinteen budjettikommentit kivien heittelyä lasitalossa

– Budjetti on läpeensä keskustalainen ja hyvä: Esimerkiksi pieni- ja keskituloisten perheiden päivähoitomaksuja alennetaan, sairaspäivärahoja, takuueläkettä, vanhempainpäivärahoja ja yksinhuoltajien lapsilisiä korotetaan. Samalla maakuntien elinvoimaa vahvistetaan mm. tärkeillä väylähankkeilla.

– Tämä kaikki on mahdollista talouden ja työllisyyden eteen tehtyjen toimien ja uhrauksienkin ansiosta, Kulmuni muistuttaa.

Kulmuni muistuttaa siitä, että SDP:n omalla valtakaudella työttömien määrä kasvoi yli sadallatuhannella, valtion velanotto nousi miljardeilla ja kuntien peruspalveluista, kouluista ja terveyspalveluista leikattiin yli miljardi euroa vuodessa. Suomen tarvitsemat uudistukset ja päätökset jäivät tekemättä.

– Suomi ajelehti päättämättömyyden ja lamaannuksen tilassa SDP:n istuessa valtion rahapussin ja työllisyyspolitiikan päällä. Nyt, kun vaikeat ja isot päätökset on uskallettu tehdä ja Suomen suunta on käännetty kohti parempaa, ei SDP osaa muuta kuin kritisoida kaikkea mikä liikkuu.

– Keskusta ja SDP ovat yhdessä rakentaneet suomalaisen hyvinvointivaltion. Ero välillämme kuitenkin on siinä, että Keskusta puolustaa hyvinvointivaltiota uudistuksilla ja ratkaisuilla. SDP sen sijaan ei näytä osaavan muuta kuin tarttua epätoivoisesti menneeseen, Kulmuni summaa.

Hannu Hoskonen: Itäistä Suomea pitää vihdoin auttaa
Metsät ja muut luonnonvarat, iso osa teollisuudesta ja työllistävät yritykset – nousun todelliset rakennuspuut - eivät ole Helsingissä. Ne ovat maakunnissa läpi Suomen. Siksi maakunnissa pitää olla elämisen mahdollisuuksia. Tällä maalla ei ole varaa jättää mitään kolkkaa taantumaan ja tyhjenemään. Ei etenkään itäistä Suomea.
12.6.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Sähköä eduskunnan kyselytunnilla
Eduskunnan kyselytunti kuulosti lähinnä Keskustan syyttelytunnilta eivätkä Petri Honkonen tai Annika Saarikko saaneet vastauksia kysymyksiinsä, jotka selvästi osuivat maaliinsa. Keskustalaiset kysyivät jo aiemmin esillä pidettyjä asioita hallituksen huojuvasta EU-politiikasta. Viikon varrella hallitusta oli jo haastettu niin kokoomusparlamentaarikoiden Suomen-vastaisesta EU-äänestämisestä kuin metsävallan luisumisesta Brysseliin. Lisäksi toistuvasti peräänkuulutettiin hallituksen lupaamia uusia EU-rahoja itäiseen Suomeen. Sellaisista ei hallitusaitiosta puhuttu, vaan viitattiin ainoastaan rahoitukseen, jonka Suomi on joka tapauksessa saamassa.
7.6.2024 / Eduskuntaryhmän viikkotiedote
EtusivuAjankohtaistaUutisetKulmuni: Rinteen budjettikommentit kivien heittelyä lasitalossa