Kaikkonen: Itämeri-hankkeet jäissä pakotteiden takia

Keskusta Uutiset

Kaikkonen on huolissaan Venäjä-pakotteiden vaikutuksista hankkeisiin, joita Suomella on yhdessä Venäjän kanssa Itämeren tilan parantamiseksi. Syvyydeltään matala Itämeri on yksi maailman saastuneimmista merialueista.

– Ympäristöministeriöstä saamieni tietojen perusteella näyttää siltä, että useat Itämeren tilan parantamiseen tähtäävät kansainväliset hankkeet ovat vaarassa Venäjälle asetettujen talouspakotteiden johdosta. Itämeren kunnostushankkeet menevät jäihin, Kaikkonen toteaa.

Hän muistuttaa, että Itämeren ja samalla Suomenlahden kunnostaminen vaativat välttämättä valtioiden välistä yhteistyötä, jossa Venäjän mukanaolo on tärkeää.

– Kansainvälisillä projekteilla on saatu alkuun esimerkiksi useita tärkeitä jätevesienpuhdistushankkeita, jotka asianomaiset maat ovat pitkälti itse lopulta myös rahoittaneet, Kaikkonen kertoo.

Ministerin on vastattava kirjalliseen kysymykseen kahden viikon sisällä

Tehdään aluevaalit kaikille tutuiksi kyselemällä ja vastaamalla. Mitä tarkoittaa esim. Sote-palvelupiste? Onhan Keskusta linjannut, että jatkossa jokaisessa kunnassa pitää olla vähintään yksi Sote-palvelupiste. Lähetyksessä vieraana ovat valtiosihteeri, Sote-asiantuntija Maria Kaisa Aula ja kutsuttuna asiantuntijana Väestöliiton toimitusjohtaja, Sosten hallituksen puheenjohtaja Eija Koivuranta. Ohjelman juontaa Keskustan poliittinen asiantuntija Helena Pakarinen.
23.9.2021 / K-Studio
Kansanedustaja Hanna Huttunen: Arjen pitää olla turvallista jokaiselle suomalaiselle
Kansanedustaja Hanna Huttunen käytti Keskustan tiistaisen ryhmäpuheenvuoron sisäisen turvallisuuden selontekokeskustelussa ja painotti sitä, että poliisin oltava läsnä arjessa niin kaupungeissa kuin maaseudulla ja että määrärahojen käyttö ja kohdentuminen syytä selvittää.
21.9.2021 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen: EU:n puolustuspolitiikka ei enää voi olla pelkkiä juhlapuheita
Pelkkä ulko- ja turvallisuuspoliittinen puhe ei EU:lta enää riitä. Nyt tarvitaan konkreettisia toimia. EU:lla on tässä näytönpaikka, keskustan varapuheenjohtaja ja EU:n puolustuspolitiikasta väitöskirjaa tekevä Riikka Pakarinen toteaa.
18.9.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKaikkonen: Itämeri-hankkeet jäissä pakotteiden takia