Kaikkonen: Itämeri-hankkeet jäissä pakotteiden takia

Keskusta Uutiset

Kaikkonen on huolissaan Venäjä-pakotteiden vaikutuksista hankkeisiin, joita Suomella on yhdessä Venäjän kanssa Itämeren tilan parantamiseksi. Syvyydeltään matala Itämeri on yksi maailman saastuneimmista merialueista.

– Ympäristöministeriöstä saamieni tietojen perusteella näyttää siltä, että useat Itämeren tilan parantamiseen tähtäävät kansainväliset hankkeet ovat vaarassa Venäjälle asetettujen talouspakotteiden johdosta. Itämeren kunnostushankkeet menevät jäihin, Kaikkonen toteaa.

Hän muistuttaa, että Itämeren ja samalla Suomenlahden kunnostaminen vaativat välttämättä valtioiden välistä yhteistyötä, jossa Venäjän mukanaolo on tärkeää.

– Kansainvälisillä projekteilla on saatu alkuun esimerkiksi useita tärkeitä jätevesienpuhdistushankkeita, jotka asianomaiset maat ovat pitkälti itse lopulta myös rahoittaneet, Kaikkonen kertoo.

Ministerin on vastattava kirjalliseen kysymykseen kahden viikon sisällä

Keskustan Savola: Oma ruoka on järkäleasia suomalaisille ja Suomelle
Viljelijöiden pärjääminen on yhteinen asia.  Meidän pitää tehdä yhteistyötä reilumpien markkinoiden ja oikeudenmukaisemman tulonjaon puolesta. Kotimaisen ruuan ja isänmaan tähden.
7.12.2022 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Keskustan Saarikko ja Kalli: Luonto ja talous pystytään yhdistämään
Saarikon ja Kallin mukaan uusi luonnonsuojelulaki vahvistaa entisestään taloudellisen tuen mahdollisuuksia nimenomaan vapaaehtoisille suojeluohjelmille. Vapaaehtoisuus - ei ylhäältä saneleminen - on näissä asioissa kestävä tie edetä. Lisäksi esimerkiksi malminetsintä kielletään kansallispuistoissa ja luonnonpuistoissa kokonaan, ja valtion muilla suojelualueilla sen edellytyksiä tiukennetaan.
3.12.2022 / Uutiset
Mikä muuttuu yrittäjien eläkelaissa? Yrittäjien eläkelain (YEL) uudistus etenee. Huolet on kuultu. Mikä laissa muuttuu? Keskustelemassa eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja, Keskustan varapuheenjohtaja Markus Lohi, valiokunnan jäsenet, kansanedustajat Hanna-Leena Mattila ja Pekka Aittakumpu sekä Mikro- ja yksinyrittäjät ry:n puheenjohtaja Liisa Hanén ja Suomen Yrittäjien työmarkkina-asioiden päällikkö Harri Hellstén.
30.11.2022 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetKaikkonen: Itämeri-hankkeet jäissä pakotteiden takia