Sipilä: Yksituumaisuus edelleen hyvä tavoite ulkopolitiikassa

Keskusta Uutiset

Sipilä sanoi puheessaan, että pienen kansakunnan kansainvälinen asema ja turvallisuus perustuvat taitoon ymmärtää maailman muutoksia sekä viisaudesta määrittää siinä oma paikkansa. Sipilä muistutti myös ajan tasalla olevan tilannekuvan tarpeesta nopeasti muuttuvassa turvallisuusympäristössä.

Venäjän käyttäytymisen muutoksen Sipilä näkee häiritsevän vakautta.

”Ukrainan kriisin myötä Venäjän ja lännen välinen vastakkainasettelu on kiihtynyt. Puhutaan jopa uudenlaisen kylmän sodan kehityskulusta.”

Sipilä korosti, että Venäjän toimia Krimillä ja Itä-Ukrainassa ei voida hyväksyä.

”Suomi toimii yhteisessä EU-rintamassa, mutta samalla haluamme korostaa kahdenvälisen dialogin merkitystä kaikkien naapureiden kanssa.”

Keskustan puheenjohtajan mielestä tasavallan presidentin uuden vuoden puheessaan korostama aktiivinen vakauspolitiikka vastaa hyvin Keskustan pitkäaikaista linjaa.

”Suomen on vahvistettava omaa puolustuskykyä ja maanpuolustuksen fundamenteista on pidettävä kiinni. Puolustusyhteistyötä Ruotsin kanssa syvennetään ja Naton rauhankumppanuutta kehitetään, mutta Nato-jäsenyyden hakeminen ei ole ajankohtaista”, Sipilä sanoi.

Tehdään aluevaalit kaikille tutuiksi kyselemällä ja vastaamalla. Mitä tarkoittaa esim. Sote-palvelupiste? Onhan Keskusta linjannut, että jatkossa jokaisessa kunnassa pitää olla vähintään yksi Sote-palvelupiste. Lähetyksessä vieraana ovat valtiosihteeri, Sote-asiantuntija Maria Kaisa Aula ja kutsuttuna asiantuntijana Väestöliiton toimitusjohtaja, Sosten hallituksen puheenjohtaja Eija Koivuranta. Ohjelman juontaa Keskustan poliittinen asiantuntija Helena Pakarinen.
23.9.2021 / K-Studio
Kansanedustaja Hanna Huttunen: Arjen pitää olla turvallista jokaiselle suomalaiselle
Kansanedustaja Hanna Huttunen käytti Keskustan tiistaisen ryhmäpuheenvuoron sisäisen turvallisuuden selontekokeskustelussa ja painotti sitä, että poliisin oltava läsnä arjessa niin kaupungeissa kuin maaseudulla ja että määrärahojen käyttö ja kohdentuminen syytä selvittää.
21.9.2021 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen: EU:n puolustuspolitiikka ei enää voi olla pelkkiä juhlapuheita
Pelkkä ulko- ja turvallisuuspoliittinen puhe ei EU:lta enää riitä. Nyt tarvitaan konkreettisia toimia. EU:lla on tässä näytönpaikka, keskustan varapuheenjohtaja ja EU:n puolustuspolitiikasta väitöskirjaa tekevä Riikka Pakarinen toteaa.
18.9.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetSipilä: Yksituumaisuus edelleen hyvä tavoite ulkopolitiikassa