Sipilä: Maaseutua koskevaa byrokratiaa on purettava

Keskusta Uutiset

– Meidän pitää perata kriittisesti läpi maaseudun ihmisiä turhaan rasittava sääntely ja byrokratia. Lupaprosesseja pitää keventää ja sujuvoittaa sekä saada yleensäkin asioiden käsittelylle tolkulliset aikarajat. Viranomaistulkinnat on saatava yhdenmukaisiksi, ja viranomaisen valittamista toisen viranomaisen päätöksistä on rajoitettava, Juha Sipilä sanoi Etelä-Pohjanmaan kiertueellaan lauantaina.

Keskustan mielestä maataloutta koskevat ympäristöluvat pitäisi jatkossa uusia vain, jos toimintaan tulee oleellisia muutoksia. Elintarvikeyritysten byrokratiaa pitää vähentää ja valvontaa kehittää omavalvonnan suuntaan. Keskusta haluaa myös kattavat alkuperämerkinnät elintarvikkeisiin.

– Suomen ruokatasetta eli elintarvikkeidemme viennin ja tuonnin suhdetta pitää korjata maamme hyväksi miljardilla eurolla seuraavien vuosien aikana. Puhdas ja turvallinen ruoka on yksi Suomen tulevaisuuden menestystekijöitä. Meidän pitää kuitenkin yhä kasvattaa elintarvikkeidemme jalostusarvoa, innovoida uusia tuotteita sekä tehostaa kaupallistamista ja markkinointia, Sipilä totesi.

Keskustan Elsi Katainen neuvotteli sovun EU:n maatalouspolitiikkaan
Neuvotteluratkaisu tuo varmuutta suomalaisille viljelijöille, ruokasektorille ja tietenkin kuluttajille seuraavaksi kahdeksi vuodeksi 2021-2022. Päätökseen sisältyy myös Etelä-Suomen kansallisen tuen jatko nykytasolla siirtymäkauden ajan.
30.6.2020 / Uutiset
Keskustalaiset löysivät teemoja, joilla parantaa kaupungin ja maaseudun välejä
Tasa-arvoinen aluekehitys, toimivat liikenne- ja viestintäyhteydet, vahva työllisyys ja yrittäjyyden edellytykset sekä suomalaisen ruoka tekevät keskustalaisten mielestä turvallisen arjen koko Suomessa. Myös koulutus, asuminen ja perusturva tärkeässä roolissa.
26.6.2020 / Uutiset
Suomi ja suomalaisuus – koko Suomi. Mitkä ovat nuo meidän suomalaisten vahvuudet Suomessa, mitkä ovat olleet turvanamme koronan aikana ja miten hyödyntää niitä Suomen uudelleenrakentamisessa. Keskustelemassa Keskustan puheenjohtaja, kansanedustaja Katri Kulmuni sekä kirjailija, käsikirjoittaja Katri Manninen. Podcastia juontaa Keskustan viestintäpäällikkö Laura Ruohola.
26.6.2020 / Podcast
EtusivuAjankohtaistaUutisetSipilä: Maaseutua koskevaa byrokratiaa on purettava