Sipilä: Maaseutua koskevaa byrokratiaa on purettava

Keskusta Uutiset

– Meidän pitää perata kriittisesti läpi maaseudun ihmisiä turhaan rasittava sääntely ja byrokratia. Lupaprosesseja pitää keventää ja sujuvoittaa sekä saada yleensäkin asioiden käsittelylle tolkulliset aikarajat. Viranomaistulkinnat on saatava yhdenmukaisiksi, ja viranomaisen valittamista toisen viranomaisen päätöksistä on rajoitettava, Juha Sipilä sanoi Etelä-Pohjanmaan kiertueellaan lauantaina.

Keskustan mielestä maataloutta koskevat ympäristöluvat pitäisi jatkossa uusia vain, jos toimintaan tulee oleellisia muutoksia. Elintarvikeyritysten byrokratiaa pitää vähentää ja valvontaa kehittää omavalvonnan suuntaan. Keskusta haluaa myös kattavat alkuperämerkinnät elintarvikkeisiin.

– Suomen ruokatasetta eli elintarvikkeidemme viennin ja tuonnin suhdetta pitää korjata maamme hyväksi miljardilla eurolla seuraavien vuosien aikana. Puhdas ja turvallinen ruoka on yksi Suomen tulevaisuuden menestystekijöitä. Meidän pitää kuitenkin yhä kasvattaa elintarvikkeidemme jalostusarvoa, innovoida uusia tuotteita sekä tehostaa kaupallistamista ja markkinointia, Sipilä totesi.

Keskustan Savola: Oma ruoka on järkäleasia suomalaisille ja Suomelle
Viljelijöiden pärjääminen on yhteinen asia.  Meidän pitää tehdä yhteistyötä reilumpien markkinoiden ja oikeudenmukaisemman tulonjaon puolesta. Kotimaisen ruuan ja isänmaan tähden.
7.12.2022 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Keskustan Saarikko ja Kalli: Luonto ja talous pystytään yhdistämään
Saarikon ja Kallin mukaan uusi luonnonsuojelulaki vahvistaa entisestään taloudellisen tuen mahdollisuuksia nimenomaan vapaaehtoisille suojeluohjelmille. Vapaaehtoisuus - ei ylhäältä saneleminen - on näissä asioissa kestävä tie edetä. Lisäksi esimerkiksi malminetsintä kielletään kansallispuistoissa ja luonnonpuistoissa kokonaan, ja valtion muilla suojelualueilla sen edellytyksiä tiukennetaan.
3.12.2022 / Uutiset
Mikä muuttuu yrittäjien eläkelaissa? Yrittäjien eläkelain (YEL) uudistus etenee. Huolet on kuultu. Mikä laissa muuttuu? Keskustelemassa eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja, Keskustan varapuheenjohtaja Markus Lohi, valiokunnan jäsenet, kansanedustajat Hanna-Leena Mattila ja Pekka Aittakumpu sekä Mikro- ja yksinyrittäjät ry:n puheenjohtaja Liisa Hanén ja Suomen Yrittäjien työmarkkina-asioiden päällikkö Harri Hellstén.
30.11.2022 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetSipilä: Maaseutua koskevaa byrokratiaa on purettava