Sipilä: Maaseutua koskevaa byrokratiaa on purettava

Keskusta Uutiset

– Meidän pitää perata kriittisesti läpi maaseudun ihmisiä turhaan rasittava sääntely ja byrokratia. Lupaprosesseja pitää keventää ja sujuvoittaa sekä saada yleensäkin asioiden käsittelylle tolkulliset aikarajat. Viranomaistulkinnat on saatava yhdenmukaisiksi, ja viranomaisen valittamista toisen viranomaisen päätöksistä on rajoitettava, Juha Sipilä sanoi Etelä-Pohjanmaan kiertueellaan lauantaina.

Keskustan mielestä maataloutta koskevat ympäristöluvat pitäisi jatkossa uusia vain, jos toimintaan tulee oleellisia muutoksia. Elintarvikeyritysten byrokratiaa pitää vähentää ja valvontaa kehittää omavalvonnan suuntaan. Keskusta haluaa myös kattavat alkuperämerkinnät elintarvikkeisiin.

– Suomen ruokatasetta eli elintarvikkeidemme viennin ja tuonnin suhdetta pitää korjata maamme hyväksi miljardilla eurolla seuraavien vuosien aikana. Puhdas ja turvallinen ruoka on yksi Suomen tulevaisuuden menestystekijöitä. Meidän pitää kuitenkin yhä kasvattaa elintarvikkeidemme jalostusarvoa, innovoida uusia tuotteita sekä tehostaa kaupallistamista ja markkinointia, Sipilä totesi.

MEP Elsi Katainen vaatii: Unionin maahanmuuttoa on uudistettava realistisesti
Europarlamentaarikko Elsi Katainen peräänkuuluttaa realistista ja rakentavaa lähestymistapaa, kun EU:n maahanmuuttouudistuksesta keskustellaan.
25.9.2020 / Uutiset
Kurvinen ihmettelee Kokoomuksen kaksijakoisia kommentteja
Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kurvinen ihmettelee Kokoomuksen sumutusta, joka kohdistuu ennen kaikkea maaseudun ihmisiin ja maaseutuelinkeinoihin. Kaverit pelaavat kaksin kortein ja Kokoomuksen kanta vaihtuu, kun Helsingistä tullaan maakuntaan.
23.9.2020 / Uutiset
Markus Lohi: Matkustusrajoituksia tarkennettava välittömästi
Keskustan varapuheenjohtaja ja eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja Markus Lohi vaatii hallituksen matkustuslinjauksiin selkeyttä.
23.9.2020 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetSipilä: Maaseutua koskevaa byrokratiaa on purettava