Sipilä: Maaseutua koskevaa byrokratiaa on purettava

Keskusta Uutiset

– Meidän pitää perata kriittisesti läpi maaseudun ihmisiä turhaan rasittava sääntely ja byrokratia. Lupaprosesseja pitää keventää ja sujuvoittaa sekä saada yleensäkin asioiden käsittelylle tolkulliset aikarajat. Viranomaistulkinnat on saatava yhdenmukaisiksi, ja viranomaisen valittamista toisen viranomaisen päätöksistä on rajoitettava, Juha Sipilä sanoi Etelä-Pohjanmaan kiertueellaan lauantaina.

Keskustan mielestä maataloutta koskevat ympäristöluvat pitäisi jatkossa uusia vain, jos toimintaan tulee oleellisia muutoksia. Elintarvikeyritysten byrokratiaa pitää vähentää ja valvontaa kehittää omavalvonnan suuntaan. Keskusta haluaa myös kattavat alkuperämerkinnät elintarvikkeisiin.

– Suomen ruokatasetta eli elintarvikkeidemme viennin ja tuonnin suhdetta pitää korjata maamme hyväksi miljardilla eurolla seuraavien vuosien aikana. Puhdas ja turvallinen ruoka on yksi Suomen tulevaisuuden menestystekijöitä. Meidän pitää kuitenkin yhä kasvattaa elintarvikkeidemme jalostusarvoa, innovoida uusia tuotteita sekä tehostaa kaupallistamista ja markkinointia, Sipilä totesi.

Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen: EU:n puolustuspolitiikka ei enää voi olla pelkkiä juhlapuheita
Pelkkä ulko- ja turvallisuuspoliittinen puhe ei EU:lta enää riitä. Nyt tarvitaan konkreettisia toimia. EU:lla on tässä näytönpaikka, keskustan varapuheenjohtaja ja EU:n puolustuspolitiikasta väitöskirjaa tekevä Riikka Pakarinen toteaa.
18.9.2021 / Uutiset
Keskustan Honkonen: Parkkipaikkavero suoraan silppuriin
Keskustan varapuheenjohtaja Petri Honkosen mukaan Keskusta huolehtii siitä, että pysäköinnistä ei tule verotettavaa etua. Perjantaina (17.9.) uutisoitiin virkamiesselvityksestä, jossa väläyteltiin ideaa työpaikkapysäköinnin verottamisesta.
17.9.2021 / Uutiset
Keskustan Riikka Pakarinen: Perheasuntojen rakentamista ei saa kaupungeissa unohtaa
Suomalaista asuntotuotantoa kaupungeissa pitää Keskustan varapuheenjohtaja, Kaupungissa on Keskusta -verkoston vetäjän Riikka Pakarisen mukaan monipuolistaa. Varsinkin perheasunnot ovat jääneet rakentamisessa alakynteen, kun uusien asuntojen keskikoko on viimeisen kymmenen vuoden aikana huomattavasti pienentynyt.
17.9.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetSipilä: Maaseutua koskevaa byrokratiaa on purettava