Keskustan keskeiset aiheet yksissä kansissa

Keskusta Uutiset

Kuluvan vaalikauden työn alkaessa keskustan kannatus oli noin 13 prosenttia. Nyt neljännes suomalaisista uskoo keskustaan. Keskustan eduskuntaryhmän jäsenten kirjoittama julkaisu Tähän on tultu! kertoo keskustan kansanedustajien aatteista, ajatuksista, arvoista ja tavoitteista.

Jokainen kansanedustaja on kirjoittanut julkaisuun artikkelin itselleen tärkeästä aiheesta. Aiheet on poimittu keskustan linjauksissa, ohjelmissa, taustapapereissa ja erilaisissa ”kakkaramalleissa” esiin tulleista asioista. Kansanedustajat valitsivat aiheet itsenäisesti kymmenien aiheiden listasta.

– Tämä kirjanen toimii lähes käsikirjana keskustalle tärkeistä teemoista. Olennaisimmat aiheet myös vaaleja ajatellen on koottu tähän julkaisuun, keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Kimmo Tiilikainen kuvasi torstaina ryhmäkokouksessa ja myös saman iltana toimittajille kirjasen julkaisutilaisuudessa.

Ryhmän julkaisun Tähän on tultu! voi lukea täältä ja mahdollisten lisäpainosten myötä myös painettuna versiona keskustan eduskuntaryhmän ryhmäkanslian kautta eduskunnasta.

Tiejyrä, soppatykki vai keskustalainen sopu
Keskustalaiset kansanedustajat tivasivat eduskunnan kyselytunnilla, mitä sosiaali- ja terveyspalveluita hallitus aikoo leikata. Ministerin mukaan vaikeiden päätösten tekeminen on vaikeaa. Konkelossa oleviin työmarkkinakysymyksiin keskusta vaatii neuvottelu- ja sopimisratkaisuja jyräämisen ja soppatykkien sijaan. Omaa malliaan keskusta ehdottaa myös aikuiskoulutustuen pelastamiseksi. Hallitus aikoo lakkauttaa käytetyn ja järkevän tuen. Eduskunnassa muistettiin myös Ukrainan sodan alkamispäivää ja vietettiin hiljainen hetki.
23.2.2024 / Eduskuntaryhmän viikkotiedote
Hyvin toimiva yhteistyö luo turvaa
Keskustan mielestä Suomen osallistuminen Naton toimintaan Itämerellä ja Kaakkois-Euroopassa on perusteltua. Keskustan ryhmäpuheen aiheesta eduskunnassa piti Itä-Suomen Outokummusta tuleva kansanedustaja Hanna Räsänen. Hän totesi puheessaan kokeneensa kotiseudullaan konkreettisesti, kuinka tärkeää on viranomaisten hyvä yhteistyö. Räsänen muistutti, että se luo alueille turvaa.
22.2.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot

Työmarkkinoiden konkeloa seuratessa Suomen ulkopuoliset ilkimykset iloissaan taputtavat ja maan talous sakkaa entisestään. Siksi Keskusta tarjoaa oikeiston tiejyräporukalle ja vasemmiston paikalleen juntatulle soppatykkijoukolle keskellä olevaa kolmatta tietä: sopimista. Keskustan Tuomas Kettunen pohti näitä asioita ryhmäpuheenvuorossaan eduskunnassa. Lisäksi hän muotoili myös vanhaa persuhokemaa uuteen uskoon: missä ps, siellä petetty vaalilupaus.
20.2.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan keskeiset aiheet yksissä kansissa