Keskustan keskeiset aiheet yksissä kansissa

Keskusta Uutiset

Kuluvan vaalikauden työn alkaessa keskustan kannatus oli noin 13 prosenttia. Nyt neljännes suomalaisista uskoo keskustaan. Keskustan eduskuntaryhmän jäsenten kirjoittama julkaisu Tähän on tultu! kertoo keskustan kansanedustajien aatteista, ajatuksista, arvoista ja tavoitteista.

Jokainen kansanedustaja on kirjoittanut julkaisuun artikkelin itselleen tärkeästä aiheesta. Aiheet on poimittu keskustan linjauksissa, ohjelmissa, taustapapereissa ja erilaisissa ”kakkaramalleissa” esiin tulleista asioista. Kansanedustajat valitsivat aiheet itsenäisesti kymmenien aiheiden listasta.

– Tämä kirjanen toimii lähes käsikirjana keskustalle tärkeistä teemoista. Olennaisimmat aiheet myös vaaleja ajatellen on koottu tähän julkaisuun, keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Kimmo Tiilikainen kuvasi torstaina ryhmäkokouksessa ja myös saman iltana toimittajille kirjasen julkaisutilaisuudessa.

Ryhmän julkaisun Tähän on tultu! voi lukea täältä ja mahdollisten lisäpainosten myötä myös painettuna versiona keskustan eduskuntaryhmän ryhmäkanslian kautta eduskunnasta.

Keskusta tiukkana ruuantuotannosta, taloudesta ja EU-asioista
Keskustan kansanedustaja Eerikki Viljanen vaati eduskunnan kyselytunnilla hallitusta täyttämään EU-politiikassa lupauksensa viljelijöille. Myös kokoomuksen MEP-ehdokkaiden valmiutta leikata ruuantuotannosta ihmeteltiin .Eduskunnan välikysymyskeskustelussa Keskusta puolestaan tarjosi talouteen oman, hallitusta oikeudenmukaisemman vaihtoehtonsa. Hallituksen EU-tavoitteet näyttäytyvät toistaiseksi höttöisinä eivätkä yhteisvelan ja ennallistamisasetuksen osalta kelpaa Keskustalle. Eduskunnan viikko on näyttänyt myös vastatuulta hallituksen olutlaille. Enemmistö sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsenistä vastustaa hallituksen ajamaa vahvempien alkoholijuomien ruokakauppamyyntiä.
17.5.2024 / Eduskuntaryhmän viikkotiedote
Keskustalaiset muistuttivat eduskunnan välikysymyskeskustelussa, että Suomi on saatava oikeudenmukaisella ja reilulla tavalla kasvun tielle. Keskustalla on tähän vaihtoehdot omassa linjassaan. Ryhmäpuhuja Eeva Kalli muistutti, että kodeissa ja työpaikoilla ansaitaan parempaa kuin mitä viimeinen vuosi on hallituksen toimin ollut. Suomalaisille voidaan järjestää töitä ja talous kasvuun, terveysasemat ja muut lähipalvelut voidaan pelastaa. Keskustan ja Liike Nytin jättämän välikysymyksen ensimmäinen allekirjoittaja Keskustan Markus Lohi muistutti yhdessä ryhmäpuhujan kanssa, että aina on vaihtoehtoja. Etenkin silloin, kun vallanpitäjät väittävät, että vaihtoehtoja ei ole.
15.5.2024 / Uutiset
Eeva Kalli: Vallalla kova politiikka ja otteet
Keskustan eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Eeva Kalli sanoi välikysymyskeskustelun ryhmäpuheessa, että politiikassa toista ei enää tulla puolitiehen vastaan. Sillat palavat ja luottamus niiden mukana. Hallituksen toimet eriarvoistavat ihmisiä, syövät orastavan kasvun eväitä ja heikentävät luottamusta. Kalli muistutti, että kodeissa ja työpaikoilla ansaitaan parempaa kuin mitä viimeinen vuosi on ollut. Keskustalla olisi siihen keinoja.
15.5.2024 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan keskeiset aiheet yksissä kansissa