Perustulo kiinnostaa nyt kansalaisia

Keskusta Uutiset

Keskustaa lähellä olevan e2 Ajatuspajan johtaja Karina Jutila kertoi tilaisuuden alussa ajatuspajan tekemästä tutkimuksesta, jonka mukaan lähes neljä viidesosaa suomalaisista kannattaa mahdollista perustulokokeilua.

e2 Ajatuspajan tutkimuksessa kysyttiin kiinnostusta perustuloon juuri siitä näkökulmasta, josta keskustan puheenjohtaja Juha Sipilä on asiaa nostanut esiin: kansalaiset kannattavat perustuloa, jos se takaa ihmisille perustoimeentulon, vähentää byrokratiaa ja kannustaa samalla työntekoon ja yrittämiseen.

Kokeilun mahdollisuutta kannatettiin tilaisuudessa ennen kaikkea siksi, että kokeilun perusteella nähtäisiin oikeasti, millaisia vaikutuksia perustulolla olisi ihmisten elämään. Puolustajien mukaan perustulo ei välttämättä lisäisi kustannuksia, koska perustulomallissa raha vain kiertäisi yhteiskunnassa eri tavalla kuin ennen.

Laiskuutta perustulon ei arvioida välttämättä lisäävän. Pääsääntöisesti ihmiset haluavat olla toimeliaita. Oikein toteutettuna perustulo mahdollistaisi kaikenlaisen aktiivisuuden itsensä työllistämisessä ja kehittämisessä. Arvioiden mukaan perustulo mitä todennäköisimmin lisäisi työntekoa.

Kansanedustajapaneeliin osallistui keskustan eduskuntaryhmän puolesta kansanedustaja Aila Paloniemi. Keskustan eduskuntaryhmän julkaisussa Tähän on tultu! varapuheenjohtaja Anu Vehviläinen ehdottaa, että jos perustuloa kokeillaan, sitä pitäisi kokeilla kolmella erilaisella alueella Suomessa.

Hannu Hoskonen: Itäistä Suomea pitää vihdoin auttaa
Metsät ja muut luonnonvarat, iso osa teollisuudesta ja työllistävät yritykset – nousun todelliset rakennuspuut - eivät ole Helsingissä. Ne ovat maakunnissa läpi Suomen. Siksi maakunnissa pitää olla elämisen mahdollisuuksia. Tällä maalla ei ole varaa jättää mitään kolkkaa taantumaan ja tyhjenemään. Ei etenkään itäistä Suomea.
12.6.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Sähköä eduskunnan kyselytunnilla
Eduskunnan kyselytunti kuulosti lähinnä Keskustan syyttelytunnilta eivätkä Petri Honkonen tai Annika Saarikko saaneet vastauksia kysymyksiinsä, jotka selvästi osuivat maaliinsa. Keskustalaiset kysyivät jo aiemmin esillä pidettyjä asioita hallituksen huojuvasta EU-politiikasta. Viikon varrella hallitusta oli jo haastettu niin kokoomusparlamentaarikoiden Suomen-vastaisesta EU-äänestämisestä kuin metsävallan luisumisesta Brysseliin. Lisäksi toistuvasti peräänkuulutettiin hallituksen lupaamia uusia EU-rahoja itäiseen Suomeen. Sellaisista ei hallitusaitiosta puhuttu, vaan viitattiin ainoastaan rahoitukseen, jonka Suomi on joka tapauksessa saamassa.
7.6.2024 / Eduskuntaryhmän viikkotiedote
EtusivuAjankohtaistaUutisetPerustulo kiinnostaa nyt kansalaisia