Perustulo kiinnostaa nyt kansalaisia

Keskusta Uutiset

Keskustaa lähellä olevan e2 Ajatuspajan johtaja Karina Jutila kertoi tilaisuuden alussa ajatuspajan tekemästä tutkimuksesta, jonka mukaan lähes neljä viidesosaa suomalaisista kannattaa mahdollista perustulokokeilua.

e2 Ajatuspajan tutkimuksessa kysyttiin kiinnostusta perustuloon juuri siitä näkökulmasta, josta keskustan puheenjohtaja Juha Sipilä on asiaa nostanut esiin: kansalaiset kannattavat perustuloa, jos se takaa ihmisille perustoimeentulon, vähentää byrokratiaa ja kannustaa samalla työntekoon ja yrittämiseen.

Kokeilun mahdollisuutta kannatettiin tilaisuudessa ennen kaikkea siksi, että kokeilun perusteella nähtäisiin oikeasti, millaisia vaikutuksia perustulolla olisi ihmisten elämään. Puolustajien mukaan perustulo ei välttämättä lisäisi kustannuksia, koska perustulomallissa raha vain kiertäisi yhteiskunnassa eri tavalla kuin ennen.

Laiskuutta perustulon ei arvioida välttämättä lisäävän. Pääsääntöisesti ihmiset haluavat olla toimeliaita. Oikein toteutettuna perustulo mahdollistaisi kaikenlaisen aktiivisuuden itsensä työllistämisessä ja kehittämisessä. Arvioiden mukaan perustulo mitä todennäköisimmin lisäisi työntekoa.

Kansanedustajapaneeliin osallistui keskustan eduskuntaryhmän puolesta kansanedustaja Aila Paloniemi. Keskustan eduskuntaryhmän julkaisussa Tähän on tultu! varapuheenjohtaja Anu Vehviläinen ehdottaa, että jos perustuloa kokeillaan, sitä pitäisi kokeilla kolmella erilaisella alueella Suomessa.

Tehdään aluevaalit kaikille tutuiksi kyselemällä ja vastaamalla. Mitä tarkoittaa esim. Sote-palvelupiste? Onhan Keskusta linjannut, että jatkossa jokaisessa kunnassa pitää olla vähintään yksi Sote-palvelupiste. Lähetyksessä vieraana ovat valtiosihteeri, Sote-asiantuntija Maria Kaisa Aula ja kutsuttuna asiantuntijana Väestöliiton toimitusjohtaja, Sosten hallituksen puheenjohtaja Eija Koivuranta. Ohjelman juontaa Keskustan poliittinen asiantuntija Helena Pakarinen.
23.9.2021 / K-Studio
Kansanedustaja Hanna Huttunen: Arjen pitää olla turvallista jokaiselle suomalaiselle
Kansanedustaja Hanna Huttunen käytti Keskustan tiistaisen ryhmäpuheenvuoron sisäisen turvallisuuden selontekokeskustelussa ja painotti sitä, että poliisin oltava läsnä arjessa niin kaupungeissa kuin maaseudulla ja että määrärahojen käyttö ja kohdentuminen syytä selvittää.
21.9.2021 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen: EU:n puolustuspolitiikka ei enää voi olla pelkkiä juhlapuheita
Pelkkä ulko- ja turvallisuuspoliittinen puhe ei EU:lta enää riitä. Nyt tarvitaan konkreettisia toimia. EU:lla on tässä näytönpaikka, keskustan varapuheenjohtaja ja EU:n puolustuspolitiikasta väitöskirjaa tekevä Riikka Pakarinen toteaa.
18.9.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetPerustulo kiinnostaa nyt kansalaisia