Perustulo kiinnostaa nyt kansalaisia

Keskusta Uutiset

Keskustaa lähellä olevan e2 Ajatuspajan johtaja Karina Jutila kertoi tilaisuuden alussa ajatuspajan tekemästä tutkimuksesta, jonka mukaan lähes neljä viidesosaa suomalaisista kannattaa mahdollista perustulokokeilua.

e2 Ajatuspajan tutkimuksessa kysyttiin kiinnostusta perustuloon juuri siitä näkökulmasta, josta keskustan puheenjohtaja Juha Sipilä on asiaa nostanut esiin: kansalaiset kannattavat perustuloa, jos se takaa ihmisille perustoimeentulon, vähentää byrokratiaa ja kannustaa samalla työntekoon ja yrittämiseen.

Kokeilun mahdollisuutta kannatettiin tilaisuudessa ennen kaikkea siksi, että kokeilun perusteella nähtäisiin oikeasti, millaisia vaikutuksia perustulolla olisi ihmisten elämään. Puolustajien mukaan perustulo ei välttämättä lisäisi kustannuksia, koska perustulomallissa raha vain kiertäisi yhteiskunnassa eri tavalla kuin ennen.

Laiskuutta perustulon ei arvioida välttämättä lisäävän. Pääsääntöisesti ihmiset haluavat olla toimeliaita. Oikein toteutettuna perustulo mahdollistaisi kaikenlaisen aktiivisuuden itsensä työllistämisessä ja kehittämisessä. Arvioiden mukaan perustulo mitä todennäköisimmin lisäisi työntekoa.

Kansanedustajapaneeliin osallistui keskustan eduskuntaryhmän puolesta kansanedustaja Aila Paloniemi. Keskustan eduskuntaryhmän julkaisussa Tähän on tultu! varapuheenjohtaja Anu Vehviläinen ehdottaa, että jos perustuloa kokeillaan, sitä pitäisi kokeilla kolmella erilaisella alueella Suomessa.

Keskustan Elsi Katainen neuvotteli sovun EU:n maatalouspolitiikkaan
Neuvotteluratkaisu tuo varmuutta suomalaisille viljelijöille, ruokasektorille ja tietenkin kuluttajille seuraavaksi kahdeksi vuodeksi 2021-2022. Päätökseen sisältyy myös Etelä-Suomen kansallisen tuen jatko nykytasolla siirtymäkauden ajan.
30.6.2020 / Uutiset
Keskustalaiset löysivät teemoja, joilla parantaa kaupungin ja maaseudun välejä
Tasa-arvoinen aluekehitys, toimivat liikenne- ja viestintäyhteydet, vahva työllisyys ja yrittäjyyden edellytykset sekä suomalaisen ruoka tekevät keskustalaisten mielestä turvallisen arjen koko Suomessa. Myös koulutus, asuminen ja perusturva tärkeässä roolissa.
26.6.2020 / Uutiset
Suomi ja suomalaisuus – koko Suomi. Mitkä ovat nuo meidän suomalaisten vahvuudet Suomessa, mitkä ovat olleet turvanamme koronan aikana ja miten hyödyntää niitä Suomen uudelleenrakentamisessa. Keskustelemassa Keskustan puheenjohtaja, kansanedustaja Katri Kulmuni sekä kirjailija, käsikirjoittaja Katri Manninen. Podcastia juontaa Keskustan viestintäpäällikkö Laura Ruohola.
26.6.2020 / Podcast
EtusivuAjankohtaistaUutisetPerustulo kiinnostaa nyt kansalaisia