Perustulo kiinnostaa nyt kansalaisia

Keskusta Uutiset

Keskustaa lähellä olevan e2 Ajatuspajan johtaja Karina Jutila kertoi tilaisuuden alussa ajatuspajan tekemästä tutkimuksesta, jonka mukaan lähes neljä viidesosaa suomalaisista kannattaa mahdollista perustulokokeilua.

e2 Ajatuspajan tutkimuksessa kysyttiin kiinnostusta perustuloon juuri siitä näkökulmasta, josta keskustan puheenjohtaja Juha Sipilä on asiaa nostanut esiin: kansalaiset kannattavat perustuloa, jos se takaa ihmisille perustoimeentulon, vähentää byrokratiaa ja kannustaa samalla työntekoon ja yrittämiseen.

Kokeilun mahdollisuutta kannatettiin tilaisuudessa ennen kaikkea siksi, että kokeilun perusteella nähtäisiin oikeasti, millaisia vaikutuksia perustulolla olisi ihmisten elämään. Puolustajien mukaan perustulo ei välttämättä lisäisi kustannuksia, koska perustulomallissa raha vain kiertäisi yhteiskunnassa eri tavalla kuin ennen.

Laiskuutta perustulon ei arvioida välttämättä lisäävän. Pääsääntöisesti ihmiset haluavat olla toimeliaita. Oikein toteutettuna perustulo mahdollistaisi kaikenlaisen aktiivisuuden itsensä työllistämisessä ja kehittämisessä. Arvioiden mukaan perustulo mitä todennäköisimmin lisäisi työntekoa.

Kansanedustajapaneeliin osallistui keskustan eduskuntaryhmän puolesta kansanedustaja Aila Paloniemi. Keskustan eduskuntaryhmän julkaisussa Tähän on tultu! varapuheenjohtaja Anu Vehviläinen ehdottaa, että jos perustuloa kokeillaan, sitä pitäisi kokeilla kolmella erilaisella alueella Suomessa.

Petri Honkonen jätelaista:
Keskustan varapuheenjohtaja, kansanedustaja Petri Honkonen on tyytyväinen jätelaista hallituksessa saavutettuun ratkaisuun
30.11.2020 / Uutiset
Keskustan kuntavaaliohjelma: Toiveista totta seuraavalla vaalikaudella
Keskustan puoluevaltuusto hyväksyi puoluvaltuustosunnuntaina puolueen kuntavaaliohjelman. ”Keskusta – tekee toiveista totta”. Ohjelmassa linjataan Keskustan tavoitteita tulevalle vaalikaudelle.
29.11.2020 / Uutiset
Annika Saarikko: Nyt on aika linjata tulevaisuutta korona-ajan jälkeen
Koronakriisistä selviämistä ei mitata vain epidemian voittamisella, vaan myös kriisin seurausten jälkihoidon onnistumisena. Vasta ehkä 2030-luvulle mentäessä osaamme kokonaisuutena arvioida, mitä arpia aika jätti ja miten viisaita olimme kriisistä toipumisessa – ja säilyimmekö ehyenä kansakuntana tämän läpi, kirjoittaa Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko blogissaan.
29.11.2020 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetPerustulo kiinnostaa nyt kansalaisia