Perustulo kiinnostaa nyt kansalaisia

Keskusta Uutiset

Keskustaa lähellä olevan e2 Ajatuspajan johtaja Karina Jutila kertoi tilaisuuden alussa ajatuspajan tekemästä tutkimuksesta, jonka mukaan lähes neljä viidesosaa suomalaisista kannattaa mahdollista perustulokokeilua.

e2 Ajatuspajan tutkimuksessa kysyttiin kiinnostusta perustuloon juuri siitä näkökulmasta, josta keskustan puheenjohtaja Juha Sipilä on asiaa nostanut esiin: kansalaiset kannattavat perustuloa, jos se takaa ihmisille perustoimeentulon, vähentää byrokratiaa ja kannustaa samalla työntekoon ja yrittämiseen.

Kokeilun mahdollisuutta kannatettiin tilaisuudessa ennen kaikkea siksi, että kokeilun perusteella nähtäisiin oikeasti, millaisia vaikutuksia perustulolla olisi ihmisten elämään. Puolustajien mukaan perustulo ei välttämättä lisäisi kustannuksia, koska perustulomallissa raha vain kiertäisi yhteiskunnassa eri tavalla kuin ennen.

Laiskuutta perustulon ei arvioida välttämättä lisäävän. Pääsääntöisesti ihmiset haluavat olla toimeliaita. Oikein toteutettuna perustulo mahdollistaisi kaikenlaisen aktiivisuuden itsensä työllistämisessä ja kehittämisessä. Arvioiden mukaan perustulo mitä todennäköisimmin lisäisi työntekoa.

Kansanedustajapaneeliin osallistui keskustan eduskuntaryhmän puolesta kansanedustaja Aila Paloniemi. Keskustan eduskuntaryhmän julkaisussa Tähän on tultu! varapuheenjohtaja Anu Vehviläinen ehdottaa, että jos perustuloa kokeillaan, sitä pitäisi kokeilla kolmella erilaisella alueella Suomessa.

Suomen Keskusta hakee viestintäpäällikköä
Onko itsenäinen ja vastuullinen viestinnän johtotehtävä sinun unelmasi? Motivoidutko vaihtuvista työpäivistä etkä säikähdä paineita? Haluatko tulla mukaan kehittämään politiikkaa aiempaa myönteisempään ja tulevaisuususkoisempaan suuntaan? Hae Suomen Keskustan viestintäpäällikön tehtävään!
28.6.2022 / Uutiset
Keskustan eduskuntaryhmän kesäkokous 23. – 24.8. Porissa ja Satakunnassa
Keskustan eduskuntaryhmän kesäkokous pidetään tiistaista keskiviikkoon 23. – 24.8.2022 Porissa. Kesäkokouksen yhteydessä on kansanedustajien tutustumiskäyntejä ja yleisötapahtumia Satakunnassa.
20.6.2022 / Tapahtumat
Keskustan varapuheenjohtaja Pakarinen: Kokoomuksen uudelleenharkinta erityistalousalueista paikallaan
Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen on tyytyväinen Helsingin kokoomuslaisen varapormestari Daniel Sazonovin ulostuloon erityistalousalueiden puolesta. Sazonov totesi viikonloppuna Helsingin Sanomissa, että myös Helsinki voisi hyötyä Keskustan esittämästä mahdollisuudesta perustaa erityistalousalueita.
19.6.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetPerustulo kiinnostaa nyt kansalaisia