Kalmari: Keskusta toimi jälleen suomalaisen ruuantuotannon hyväksi

Varoja suunnataan maataloudelle nyt pääasiassa kolmen eri kanavan kautta, Kalmari kertoo:
Ensinnäkin kansallisiin toimiin suunnataan nyt täydentävästi 30 milj. euroa. Tuet on tarkoitus saada kohdennettua mahdollisimman hyvin juuri kuivuudesta kärsineille tiloille.
Toiseksi, luonnonhaittakorvauksen tason ylläpitämiseen suunnataan 27,5 miljoonaa euroa.
Kolmantena tukena maatalouden energiaveroja palautetaan tänä vuonna korotetusti 20 milj. euroa,

Edustaja Kalmari on tyytyväinen ratkaisukeinoihin, mutta summat olisivat hänen mielestään voineet olla suuremmatkin.

Lisäksi tulevaisuus tuo mukanaan monellakin tapaa parempia aikoja suomalaiselle maaseudulle, Kalmari lupaa.

Maatalousyrittäjien eläkemaksuihin ja Välitä viljelijästä –projeketiin osoitetaan rahaa. Lisäksi hallitus päätti poistaa vakuutusmaksuveron satovahinko- ja kasvitautivakuutuksilta 2019–2027. Nyt saamme myös resurssit Elintarvikemarkkinavaltuutetulle, joka valvoo reilua kaupankäyntiä, Kalmari iloitsee.

Juuri tällä hetkellä on ensiarvoisen tärkeää, että saamme myös EU:n taholta kriisipaketin sekä joustoja sääntöihin, Kalmari vaatii. Helpotamme esimerkiksi valtiontakauksia Maatalouden kehittämisrahaston kautta heti kun vain saamme tähän luvan EU:lta.

Hienoa on myös 4,2 miljoonan euron avustus elintarvikeviennin edistämiseen ja ilmastonmuutoksen seurauksiin varautumiseen.

Yhteensä toimenpiteet käsittävät lähes 90 miljoonan euron tuen.

Kalmari vaatii, että työtä paremman tulevaisuuden ja eheän Suomen eteen on jatkettava ja ryhdyttävä sanoista tekoihin.
Laadukkaista tuotteista pitää saada niille kuuluva hinta.

Tiejyrä, soppatykki vai keskustalainen sopu
Keskustalaiset kansanedustajat tivasivat eduskunnan kyselytunnilla, mitä sosiaali- ja terveyspalveluita hallitus aikoo leikata. Ministerin mukaan vaikeiden päätösten tekeminen on vaikeaa. Konkelossa oleviin työmarkkinakysymyksiin keskusta vaatii neuvottelu- ja sopimisratkaisuja jyräämisen ja soppatykkien sijaan. Omaa malliaan keskusta ehdottaa myös aikuiskoulutustuen pelastamiseksi. Hallitus aikoo lakkauttaa käytetyn ja järkevän tuen. Eduskunnassa muistettiin myös Ukrainan sodan alkamispäivää ja vietettiin hiljainen hetki.
23.2.2024 / Eduskuntaryhmän viikkotiedote
Hyvin toimiva yhteistyö luo turvaa
Keskustan mielestä Suomen osallistuminen Naton toimintaan Itämerellä ja Kaakkois-Euroopassa on perusteltua. Keskustan ryhmäpuheen aiheesta eduskunnassa piti Itä-Suomen Outokummusta tuleva kansanedustaja Hanna Räsänen. Hän totesi puheessaan kokeneensa kotiseudullaan konkreettisesti, kuinka tärkeää on viranomaisten hyvä yhteistyö. Räsänen muistutti, että se luo alueille turvaa.
22.2.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot

Työmarkkinoiden konkeloa seuratessa Suomen ulkopuoliset ilkimykset iloissaan taputtavat ja maan talous sakkaa entisestään. Siksi Keskusta tarjoaa oikeiston tiejyräporukalle ja vasemmiston paikalleen juntatulle soppatykkijoukolle keskellä olevaa kolmatta tietä: sopimista. Keskustan Tuomas Kettunen pohti näitä asioita ryhmäpuheenvuorossaan eduskunnassa. Lisäksi hän muotoili myös vanhaa persuhokemaa uuteen uskoon: missä ps, siellä petetty vaalilupaus.
20.2.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
EtusivuAjankohtaistaUutisetKalmari: Keskusta toimi jälleen suomalaisen ruuantuotannon hyväksi