Kalmari: Keskusta toimi jälleen suomalaisen ruuantuotannon hyväksi

Varoja suunnataan maataloudelle nyt pääasiassa kolmen eri kanavan kautta, Kalmari kertoo:
Ensinnäkin kansallisiin toimiin suunnataan nyt täydentävästi 30 milj. euroa. Tuet on tarkoitus saada kohdennettua mahdollisimman hyvin juuri kuivuudesta kärsineille tiloille.
Toiseksi, luonnonhaittakorvauksen tason ylläpitämiseen suunnataan 27,5 miljoonaa euroa.
Kolmantena tukena maatalouden energiaveroja palautetaan tänä vuonna korotetusti 20 milj. euroa,

Edustaja Kalmari on tyytyväinen ratkaisukeinoihin, mutta summat olisivat hänen mielestään voineet olla suuremmatkin.

Lisäksi tulevaisuus tuo mukanaan monellakin tapaa parempia aikoja suomalaiselle maaseudulle, Kalmari lupaa.

Maatalousyrittäjien eläkemaksuihin ja Välitä viljelijästä –projeketiin osoitetaan rahaa. Lisäksi hallitus päätti poistaa vakuutusmaksuveron satovahinko- ja kasvitautivakuutuksilta 2019–2027. Nyt saamme myös resurssit Elintarvikemarkkinavaltuutetulle, joka valvoo reilua kaupankäyntiä, Kalmari iloitsee.

Juuri tällä hetkellä on ensiarvoisen tärkeää, että saamme myös EU:n taholta kriisipaketin sekä joustoja sääntöihin, Kalmari vaatii. Helpotamme esimerkiksi valtiontakauksia Maatalouden kehittämisrahaston kautta heti kun vain saamme tähän luvan EU:lta.

Hienoa on myös 4,2 miljoonan euron avustus elintarvikeviennin edistämiseen ja ilmastonmuutoksen seurauksiin varautumiseen.

Yhteensä toimenpiteet käsittävät lähes 90 miljoonan euron tuen.

Kalmari vaatii, että työtä paremman tulevaisuuden ja eheän Suomen eteen on jatkettava ja ryhdyttävä sanoista tekoihin.
Laadukkaista tuotteista pitää saada niille kuuluva hinta.

Keskustan Elsi Katainen neuvotteli sovun EU:n maatalouspolitiikkaan
Neuvotteluratkaisu tuo varmuutta suomalaisille viljelijöille, ruokasektorille ja tietenkin kuluttajille seuraavaksi kahdeksi vuodeksi 2021-2022. Päätökseen sisältyy myös Etelä-Suomen kansallisen tuen jatko nykytasolla siirtymäkauden ajan.
30.6.2020 / Uutiset
Keskustalaiset löysivät teemoja, joilla parantaa kaupungin ja maaseudun välejä
Tasa-arvoinen aluekehitys, toimivat liikenne- ja viestintäyhteydet, vahva työllisyys ja yrittäjyyden edellytykset sekä suomalaisen ruoka tekevät keskustalaisten mielestä turvallisen arjen koko Suomessa. Myös koulutus, asuminen ja perusturva tärkeässä roolissa.
26.6.2020 / Uutiset
Suomi ja suomalaisuus – koko Suomi. Mitkä ovat nuo meidän suomalaisten vahvuudet Suomessa, mitkä ovat olleet turvanamme koronan aikana ja miten hyödyntää niitä Suomen uudelleenrakentamisessa. Keskustelemassa Keskustan puheenjohtaja, kansanedustaja Katri Kulmuni sekä kirjailija, käsikirjoittaja Katri Manninen. Podcastia juontaa Keskustan viestintäpäällikkö Laura Ruohola.
26.6.2020 / Podcast
EtusivuAjankohtaistaUutisetKalmari: Keskusta toimi jälleen suomalaisen ruuantuotannon hyväksi