Kansanedustaja Pekka Puska: Tutkimukseen lisäpanostuksia budjettiesityksessä

Budjetissa kohdistetaan 3,3 miljoonaa euroa sosiaali- ja terveystiedon toissijaista käyttöä hallinnoivan lupaviranomaisen toimintaan. Tämä luo entistä parempia edellytyksiä terveys- ja hyvinvointitietoon perustuvan tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan lisäämiselle ja yritysten investoinneille. Korkeaan osaamiseen panostaminen myös terveydenhuollossa on osa Sipilän hallituksen osaamiseen perustuvan kasvun tukemista.

Hallitus päätti myös vahvistaa Suomen Akatemian edellytyksiä tukea nuorten tutkijoiden uria ja tutkimuksen laatua. Nuorten tutkijoiden tukeminen mahdollistaa tutkimuksen ja innovaatiotoiminnan jatkuvuuden ja kehittämisen. Professori Pekka Puska iloitsee päätöksestä ja muistuttaa pitkään tutkijauraansa viitaten, että mahdollisuus tehdä tutkimustyötä ja kehittyä tutkijana nuoresta lähtien tuo tutkimustyöhön syvyyttä ja perspektiiviä, jota ei hetkessä voi saavuttaa.

Keskusta ei hyväksy pienten sairaaloiden alasajoa
Hallituksen päättämästä talouslinjasta ei löydy Suomelle eväitä parempaan tulevaisuuteen. Tuoreilla päätöksillä hallitus lakkauttaa sairaaloiden yöpäivystyksen yhteensä yli 200.000 ihmisen asuinalueilta Suomesta. Sen verran asuu väkeä lakkautettavien yöpäivystyskaupunkien talousalueilla. Nämä ratkaisut luultavasti kostautuvat jatkossa entistä suurempina rahanreikinä.
19.4.2024 / Eduskuntaryhmän viikkotiedote
Keskustavaikuttaja-valmennus kokoaa keskustalaisia yhteen ympäri Suomen
Valtakunnallinen Keskustavaikuttaja-valmennus kokosi liki 80 keskustalaista ja Keskustan toiminnasta kiinnostunutta maaliskuussa Siilinjärvelle Kunnon Paikkaan valmennuksen ensimmäiselle lähijaksolle.
17.4.2024 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKansanedustaja Pekka Puska: Tutkimukseen lisäpanostuksia budjettiesityksessä