– Hallitus on harjoittanut johdonmukaista, vakaata ja ennustettavaa kuntapolitiikkaa. Se, mitä kuluvan hallituskauden alussa luvattiin, on myös pidetty. Samalla valtio-kunta-suhteeseen on palautettu luottamus viime vaalikaudella vallinneen kaaoksen jälkeen. Viime vaalikaudella ihmisten tarvitsemien lakisääteisten palveluiden rahoitus oli silloisen hallituksen pääasiallisin säästökohde.

Hallituksen budjettiesityksessä jätetään hallitusohjelman mukaisesti toteuttamatta noin 114 miljoonan euron indeksikorotus kuntien valtionosuuksiin. Muutoin valtionosuuksissa näkyy kuntien tehtävien vähentyminen ja aiempaa alhaisemmat kustannukset.

– Hallitus on huomioinut myös tarpeen tasata kuntien välisiä eroja ottamalla käyttöön kuntien harkinnanvaraisen rahoitusavustuksen. Tähän esitetään 10 milj. euron määrärahaa. Se on erittäin myönteinen esitys.
Hallituksen onnistuneen kuntapolitiikan, tuloksia tuottaneen talous- ja työllisyyspolitiikan sekä kuntien oman kehittämistyön seurauksena kuntatalous on vahvimmassa kunnossa tällä vuosituhannella.

– Kunnan talous vaikuttaa suoraan sen kykyyn huolehtia mm. lasten, sairaiden, vammaisten ja vanhusten tarvitsemista palveluista. Vahva kuntatalous on ihmisten tarvitsemien laadukkaiden peruspalveluiden varmin tae.
Korhonen on tyytyväinen, että sote- ja maakuntauudistuksen valmistelun rahoitus turvataan ensi vuonna.

– Se osoittaa hallitukselta täydellistä sitoutumista toteuttaa jo monta vaalikautta junnannut sosiaali- ja terveyspalveluiden uudistus. Maakuntauudistuksessa kyse on taas valtion aluehallinnon uudistuksesta, jossa vahvistetaan maakuntien päätösvaltaa alueiden elinvoimaan ja työllisyyteen liittyvissä asioissa. Kansanvalta vahvistuu, hallinto ja vastuukysymykset selkiintyvät huomattavasti eikä yhteisiä verorahoja uppoa enää byrokratian rattaisiin.
Korhonen muistuttaa, että maakunnissa valmistelutyö on jo hyvin pitkällä. Sieltä tuleva viesti päättäjille on selkeä – toteuttakaa uudistus.

– Siksi uudistuksen jarruttajilta ja kaatajilta, erityisesti eduskunnan oppositiopuolueilta, voidaan kysyä vastuun kantamisen perään varsinkin, kun niillä ei ole esittää toteuttamiskelpoisia vaihtoehtoja. Valta- ja vaalipolitiikkaa ei pitäisi harjoittaa ihmisten peruspalveluiden, alueiden elonvoiman ja työllisyyden kustannuksella.

Markus Lohi: Osakesäästötili muutettava sijoitussäästötiliksi
Keskustan varapuheenjohtaja ja talouspoliittisen työryhmän pj. Markus Lohi tukee voimakkaasti puheenjohtaja Saarikon torstaista avausta. ”Osakesäästötiliä on syytä laajentaa sijoitussäästötiliksi”, Lohi linjaa.
23.1.2021 / Uutiset
Keskustan varapj. Petri Honkonen: Twitterit hetkeksi kiinni?
Navalnyi-sekaannus laittaa kysymään, kannattaisiko meidän johto- ja vastuupaikoilla olevien pistää twitterit ainakin hetkellisesti kiinni ja hakeutua useammin saman pöydän ääreen keskustelemaan? Kansainvälisten ja kotimaisten mullistusten ajassa tämä ei ole aivan vähäpätöinen kysymys. Eikö meidän päättäjien tehtävä kuitenkin ole johtaa Suomea eikä somea?
22.1.2021 / Uutiset
Jos kaipaat tolkkua hulluun maailmaan ja vaihtoehtoa vastakkainasettelulle, tule netin äärelle torstaina 21. tammikuuta. Osana Keskustan eduskuntaryhmän talvikokousta Keskustan Annika Saarikko ja Antti Kurvinen keskustelevat netissä Matti Vanhasen ja Anu Vehviläisen kanssa politiikan käytös- ja toimintatavoista.
21.1.2021 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan Korhonen hallituksen budjettiriihestä: Toimiva talous ja uudistukset takaavat turvalliset palvelut