Kesk. Honkonen: Hallitus edistää ilmastoystävällistä puunrakentamista

Lisäksi yleishyödyllistä yhtiötä A-Kruunu Oy:tä pääomitetaan 50 miljoonalla eurolla valtion asuntorahastosta. Pääomituksen ansiosta A-Kruunu voi kaksinkertaistaa tuotantonsa ja laajentaa sitä Helsingin seudun lisäksi myös muille kasvaville kaupunkiseuduille.

– Keskustalle yksikin asunnoton on liikaa ja haluamme poistaa asunnottomuuden kokonaan vuoteen 2025 mennessä. Lääke asunnottomuuteen on kohtuuhintaisten vuokra-asuntojen rakentaminen ja juuri sitä hallitus nyt edistää budjettiriihen päätöksillä. Korkotukivaltuuksilla rakennetaan sosiaalista asuntotuotantoa, kuten ara-vuokra-asunnot, asumisoikeusasunnot, opiskelija-asunnot sekä ikääntyvien ja vammaisten asunnot, toteaa Honkonen.

– Lisäksi hallitus on päättänyt, että ilmastonmuutosta hillitsevää puurakentamista edistetään entisestään 2 miljoonalla eurolla. Tämä on todella merkittävä asia, sillä puurakentamisessa on monenlaisia etuja verrattuna muihin saastuttaviin rakennusmateriaaleihin kuten sementtiin ja teräkseen. Puu on materiaalina ilmastoystävällinen ja energiatehokas. Puurakentamisessa hiiltä sitoutuu moniksi vuosikymmeniksi ja lisäksi puisten rakennustuotteiden valmistaminen on huomattavasti ympäristöystävällisempää kuin vaikkapa teräksen valmistus, toteaa Honkonen.

Valtioneuvoston puurakentamisen ohjelma (2016-2020) on ollut hyvin menestyksekäs tähän mennessä ja sen tavoitteena on edistää ja kehittää suomalaista puurakentamisen osaamista sekä puun käyttöä rakentamisessa.

Hyvin toimiva yhteistyö luo turvaa
Keskustan mielestä Suomen osallistuminen Naton toimintaan Itämerellä ja Kaakkois-Euroopassa on perusteltua. Keskustan ryhmäpuheen aiheesta eduskunnassa piti Itä-Suomen Outokummusta tuleva kansanedustaja Hanna Räsänen. Hän totesi puheessaan kokeneensa kotiseudullaan konkreettisesti, kuinka tärkeää on viranomaisten hyvä yhteistyö. Räsänen muistutti, että se luo alueille turvaa.
22.2.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot

Työmarkkinoiden konkeloa seuratessa Suomen ulkopuoliset ilkimykset iloissaan taputtavat ja maan talous sakkaa entisestään. Siksi Keskusta tarjoaa oikeiston tiejyräporukalle ja vasemmiston paikalleen juntatulle soppatykkijoukolle keskellä olevaa kolmatta tietä: sopimista. Keskustan Tuomas Kettunen pohti näitä asioita ryhmäpuheenvuorossaan eduskunnassa. Lisäksi hän muotoili myös vanhaa persuhokemaa uuteen uskoon: missä ps, siellä petetty vaalilupaus.
20.2.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
EtusivuAjankohtaistaUutisetKesk. Honkonen: Hallitus edistää ilmastoystävällistä puunrakentamista