Kesk. Honkonen: Hallitus edistää ilmastoystävällistä puunrakentamista

Lisäksi yleishyödyllistä yhtiötä A-Kruunu Oy:tä pääomitetaan 50 miljoonalla eurolla valtion asuntorahastosta. Pääomituksen ansiosta A-Kruunu voi kaksinkertaistaa tuotantonsa ja laajentaa sitä Helsingin seudun lisäksi myös muille kasvaville kaupunkiseuduille.

– Keskustalle yksikin asunnoton on liikaa ja haluamme poistaa asunnottomuuden kokonaan vuoteen 2025 mennessä. Lääke asunnottomuuteen on kohtuuhintaisten vuokra-asuntojen rakentaminen ja juuri sitä hallitus nyt edistää budjettiriihen päätöksillä. Korkotukivaltuuksilla rakennetaan sosiaalista asuntotuotantoa, kuten ara-vuokra-asunnot, asumisoikeusasunnot, opiskelija-asunnot sekä ikääntyvien ja vammaisten asunnot, toteaa Honkonen.

– Lisäksi hallitus on päättänyt, että ilmastonmuutosta hillitsevää puurakentamista edistetään entisestään 2 miljoonalla eurolla. Tämä on todella merkittävä asia, sillä puurakentamisessa on monenlaisia etuja verrattuna muihin saastuttaviin rakennusmateriaaleihin kuten sementtiin ja teräkseen. Puu on materiaalina ilmastoystävällinen ja energiatehokas. Puurakentamisessa hiiltä sitoutuu moniksi vuosikymmeniksi ja lisäksi puisten rakennustuotteiden valmistaminen on huomattavasti ympäristöystävällisempää kuin vaikkapa teräksen valmistus, toteaa Honkonen.

Valtioneuvoston puurakentamisen ohjelma (2016-2020) on ollut hyvin menestyksekäs tähän mennessä ja sen tavoitteena on edistää ja kehittää suomalaista puurakentamisen osaamista sekä puun käyttöä rakentamisessa.

Keskustan Jyväskylän puoluekokouksen kannanotto 16.6.2024: Jokainen nuori tarvitsee turvallisen aikuisen
Keskustan mielestä jokainen nuori tarvitsee arkeensa vähintään yhden turvallisen aikuisen. Yksikin kiusattu, syrjäytynyt tai koulusta pudonnut nuori on sivistysliike keskustalle liikaa. Keskusta edellyttää toimivaa oppilashuoltoa ja haluaa vahvistaa sitä.
16.6.2024 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKesk. Honkonen: Hallitus edistää ilmastoystävällistä puunrakentamista