Kesk. Honkonen: Hallitus edistää ilmastoystävällistä puunrakentamista

Lisäksi yleishyödyllistä yhtiötä A-Kruunu Oy:tä pääomitetaan 50 miljoonalla eurolla valtion asuntorahastosta. Pääomituksen ansiosta A-Kruunu voi kaksinkertaistaa tuotantonsa ja laajentaa sitä Helsingin seudun lisäksi myös muille kasvaville kaupunkiseuduille.

– Keskustalle yksikin asunnoton on liikaa ja haluamme poistaa asunnottomuuden kokonaan vuoteen 2025 mennessä. Lääke asunnottomuuteen on kohtuuhintaisten vuokra-asuntojen rakentaminen ja juuri sitä hallitus nyt edistää budjettiriihen päätöksillä. Korkotukivaltuuksilla rakennetaan sosiaalista asuntotuotantoa, kuten ara-vuokra-asunnot, asumisoikeusasunnot, opiskelija-asunnot sekä ikääntyvien ja vammaisten asunnot, toteaa Honkonen.

– Lisäksi hallitus on päättänyt, että ilmastonmuutosta hillitsevää puurakentamista edistetään entisestään 2 miljoonalla eurolla. Tämä on todella merkittävä asia, sillä puurakentamisessa on monenlaisia etuja verrattuna muihin saastuttaviin rakennusmateriaaleihin kuten sementtiin ja teräkseen. Puu on materiaalina ilmastoystävällinen ja energiatehokas. Puurakentamisessa hiiltä sitoutuu moniksi vuosikymmeniksi ja lisäksi puisten rakennustuotteiden valmistaminen on huomattavasti ympäristöystävällisempää kuin vaikkapa teräksen valmistus, toteaa Honkonen.

Valtioneuvoston puurakentamisen ohjelma (2016-2020) on ollut hyvin menestyksekäs tähän mennessä ja sen tavoitteena on edistää ja kehittää suomalaista puurakentamisen osaamista sekä puun käyttöä rakentamisessa.

Puheenjohtaja Annika Saarikko Keskustan eduskuntavaalistartissa 27.1.2023
Keskusta on puolue, joka tarjoaa välittämistä ilman holhoavaa vasemmistolaisuutta ja hyvää taloudenpitoa ilman kovaa oikeistolaisuutta. Meille isänmaallisuus on ylpeyttä, joka ei kumpua toisen polkemisesta. Isänmaallisuutemme polttoainetta ei ole pelko, vaan usko siihen, että rakennamme turvallista muutosta. Eteenpäin on elävän mieli.
27.1.2023 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKesk. Honkonen: Hallitus edistää ilmastoystävällistä puunrakentamista