Siirry sisältöön

Opiskelukustannukset ovat nousseet viime vuosina erityisesti lukiossa. Jokaisen lukiolaisen pitää hankkia oma tietokone eikä perinteisistä kirjahankinnoista ole luovuttu. Ammattiin opiskelevien ja lukiolaisten pakolliset oppimateriaalihankinnat maksavat eri selvitysten mukaan useista sadoista euroista jopa 2600 euroon opiskelijan ainevalinnoista ja ammatillisten opintojen koulutusalasta riippuen. Kustannusten karkaaminen uhkaa suomalaisen yhteiskunnan yhtä tärkeintä tekijää, eli aitoa mahdollisuutta opiskella vanhempien varallisuudesta ja postinumerosta riippumatta.

Puumala muistuttaa, että Keskustan tavoitteena on, että jokainen nuori suorittaa vähintään toisen asteen tutkinnon, eli käy joko ammattikoulun tai lukion. Oppimateriaalilisä helpottaa pienituloisten perheiden nuorten koulunkäyntiä ja edistää koulutuksen tasa-arvoa.

Oppimateriaalilisä katsotaan toimeentulotuessa etuoikeutetuksi tuloksi, joten sen saaminen ei pienennä toimeentulotukea. Lisä parantaa siten aidosti pienituloisten perheiden nuorten tilannetta, iloitsee Puumala.

Tiejyrä, soppatykki vai keskustalainen sopu
Keskustalaiset kansanedustajat tivasivat eduskunnan kyselytunnilla, mitä sosiaali- ja terveyspalveluita hallitus aikoo leikata. Ministerin mukaan vaikeiden päätösten tekeminen on vaikeaa. Konkelossa oleviin työmarkkinakysymyksiin keskusta vaatii neuvottelu- ja sopimisratkaisuja jyräämisen ja soppatykkien sijaan. Omaa malliaan keskusta ehdottaa myös aikuiskoulutustuen pelastamiseksi. Hallitus aikoo lakkauttaa käytetyn ja järkevän tuen. Eduskunnassa muistettiin myös Ukrainan sodan alkamispäivää ja vietettiin hiljainen hetki.
23.2.2024 / Eduskuntaryhmän viikkotiedote
Hyvin toimiva yhteistyö luo turvaa
Keskustan mielestä Suomen osallistuminen Naton toimintaan Itämerellä ja Kaakkois-Euroopassa on perusteltua. Keskustan ryhmäpuheen aiheesta eduskunnassa piti Itä-Suomen Outokummusta tuleva kansanedustaja Hanna Räsänen. Hän totesi puheessaan kokeneensa kotiseudullaan konkreettisesti, kuinka tärkeää on viranomaisten hyvä yhteistyö. Räsänen muistutti, että se luo alueille turvaa.
22.2.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot

Työmarkkinoiden konkeloa seuratessa Suomen ulkopuoliset ilkimykset iloissaan taputtavat ja maan talous sakkaa entisestään. Siksi Keskusta tarjoaa oikeiston tiejyräporukalle ja vasemmiston paikalleen juntatulle soppatykkijoukolle keskellä olevaa kolmatta tietä: sopimista. Keskustan Tuomas Kettunen pohti näitä asioita ryhmäpuheenvuorossaan eduskunnassa. Lisäksi hän muotoili myös vanhaa persuhokemaa uuteen uskoon: missä ps, siellä petetty vaalilupaus.
20.2.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
EtusivuAjankohtaistaUutisetKansanedustaja ja eduskunnan sivistysvaliokunnan pj. Tuomo Puumala: Oppimateriaalilisä edistää koulutuksen tasa-arvoa