Opiskelukustannukset ovat nousseet viime vuosina erityisesti lukiossa. Jokaisen lukiolaisen pitää hankkia oma tietokone eikä perinteisistä kirjahankinnoista ole luovuttu. Ammattiin opiskelevien ja lukiolaisten pakolliset oppimateriaalihankinnat maksavat eri selvitysten mukaan useista sadoista euroista jopa 2600 euroon opiskelijan ainevalinnoista ja ammatillisten opintojen koulutusalasta riippuen. Kustannusten karkaaminen uhkaa suomalaisen yhteiskunnan yhtä tärkeintä tekijää, eli aitoa mahdollisuutta opiskella vanhempien varallisuudesta ja postinumerosta riippumatta.

Puumala muistuttaa, että Keskustan tavoitteena on, että jokainen nuori suorittaa vähintään toisen asteen tutkinnon, eli käy joko ammattikoulun tai lukion. Oppimateriaalilisä helpottaa pienituloisten perheiden nuorten koulunkäyntiä ja edistää koulutuksen tasa-arvoa.

Oppimateriaalilisä katsotaan toimeentulotuessa etuoikeutetuksi tuloksi, joten sen saaminen ei pienennä toimeentulotukea. Lisä parantaa siten aidosti pienituloisten perheiden nuorten tilannetta, iloitsee Puumala.

Keskusta päivitti työperäisen maahanmuuton linjaansa
Suomi tarvitsee työperäistä maahanmuuttoa. Työperäistä maahanmuuttoa koskevien prosessien tulee olla nopeita ja tänne saapuvien erialojen osaajien on saatava lupa-asiat kuntoon viivyttelemättä. Keskusta esittää, että työperäinen maahanmuutto eriytetään maahanmuuttovirastosta sujuvan käsittelyn turvaamiseksi kaikissa olosuhteissa.
20.5.2022 / Uutiset
Olethan muistanut jo ilmoittautua puoluekokoukseen? Edessä mm. jännittävät varapuheenjohtajavaalit, joihin K-studio ottaa etunojaa jo tulevana torstaina. Haastateltavana Keskustan varapuheenjohtajaehdokkaista Petri Honkonen, Aleksi Sandroos, Markus Lohi, Mikko Savola ja Riikka Pakarinen.
19.5.2022 / K-Studio
Keskustan luontolinjaus - kohti uutta luontosuhdetta ja kulutuksen kohtuullistamista
Keskusta on julkistanut Keskustavihreä Suomi – kohti uutta luontosuhdetta  -linjauksensa. Puolue katsoo, että ilmastonmuutos, luontokato ja jatkuva kaupungistuminen vaativat uutta luontosuhdetta. Kulutus on irrotettava kertakäyttökulttuurista ja tavaroiden elinkaarta on parannettava.
19.5.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKansanedustaja ja eduskunnan sivistysvaliokunnan pj. Tuomo Puumala: Oppimateriaalilisä edistää koulutuksen tasa-arvoa