Opiskelukustannukset ovat nousseet viime vuosina erityisesti lukiossa. Jokaisen lukiolaisen pitää hankkia oma tietokone eikä perinteisistä kirjahankinnoista ole luovuttu. Ammattiin opiskelevien ja lukiolaisten pakolliset oppimateriaalihankinnat maksavat eri selvitysten mukaan useista sadoista euroista jopa 2600 euroon opiskelijan ainevalinnoista ja ammatillisten opintojen koulutusalasta riippuen. Kustannusten karkaaminen uhkaa suomalaisen yhteiskunnan yhtä tärkeintä tekijää, eli aitoa mahdollisuutta opiskella vanhempien varallisuudesta ja postinumerosta riippumatta.

Puumala muistuttaa, että Keskustan tavoitteena on, että jokainen nuori suorittaa vähintään toisen asteen tutkinnon, eli käy joko ammattikoulun tai lukion. Oppimateriaalilisä helpottaa pienituloisten perheiden nuorten koulunkäyntiä ja edistää koulutuksen tasa-arvoa.

Oppimateriaalilisä katsotaan toimeentulotuessa etuoikeutetuksi tuloksi, joten sen saaminen ei pienennä toimeentulotukea. Lisä parantaa siten aidosti pienituloisten perheiden nuorten tilannetta, iloitsee Puumala.

Puheenjohtaja Annika Saarikko Keskustan eduskuntavaalistartissa 27.1.2023
Keskusta on puolue, joka tarjoaa välittämistä ilman holhoavaa vasemmistolaisuutta ja hyvää taloudenpitoa ilman kovaa oikeistolaisuutta. Meille isänmaallisuus on ylpeyttä, joka ei kumpua toisen polkemisesta. Isänmaallisuutemme polttoainetta ei ole pelko, vaan usko siihen, että rakennamme turvallista muutosta. Eteenpäin on elävän mieli.
27.1.2023 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKansanedustaja ja eduskunnan sivistysvaliokunnan pj. Tuomo Puumala: Oppimateriaalilisä edistää koulutuksen tasa-arvoa