Opiskelukustannukset ovat nousseet viime vuosina erityisesti lukiossa. Jokaisen lukiolaisen pitää hankkia oma tietokone eikä perinteisistä kirjahankinnoista ole luovuttu. Ammattiin opiskelevien ja lukiolaisten pakolliset oppimateriaalihankinnat maksavat eri selvitysten mukaan useista sadoista euroista jopa 2600 euroon opiskelijan ainevalinnoista ja ammatillisten opintojen koulutusalasta riippuen. Kustannusten karkaaminen uhkaa suomalaisen yhteiskunnan yhtä tärkeintä tekijää, eli aitoa mahdollisuutta opiskella vanhempien varallisuudesta ja postinumerosta riippumatta.

Puumala muistuttaa, että Keskustan tavoitteena on, että jokainen nuori suorittaa vähintään toisen asteen tutkinnon, eli käy joko ammattikoulun tai lukion. Oppimateriaalilisä helpottaa pienituloisten perheiden nuorten koulunkäyntiä ja edistää koulutuksen tasa-arvoa.

Oppimateriaalilisä katsotaan toimeentulotuessa etuoikeutetuksi tuloksi, joten sen saaminen ei pienennä toimeentulotukea. Lisä parantaa siten aidosti pienituloisten perheiden nuorten tilannetta, iloitsee Puumala.

Keskustan puoluepäivä – SuomiAreena
"Elämänmakuiset ratkaisut uuden normaalin parissa". Mukana keskustelemassa tiede-ja kulttuuriministeri Antti IV Kurvinen, kansanedustaja, ex-huippu-urheilija Hanna Kosonen sekä koronavuonna virtuaalialan yrityksen perustanut yrittäjä Jarno Wuorisalo. Keskustelun loppupuolella seuraamme liittyy myös maa-ja metsätalousministeri Jari Leppä.
12.7.2021 / Uutiset
Keskustan Lohi, Aittakumpu ja Mattila iloitsevat: Tänään tehtiin historiaa!
"Tänään tehtiin historiaa", iloitsivat keskustalaiset sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsenet, kansanedustajat Markus Lohi, Pekka Aittakumpu ja Hanna-Leena Mattila, eduskunnan hyväksyttyä soteuudistuksen lainsäädännön äänin 105-77.
23.6.2021 / Uutiset
Juha Pylväs sote-uudistuksen läpimenosta: Poikkeuksellisen iso onnistuminen!
"Poikkeuksellisen iso onnistuminen Marinin-Saarikon hallitukselta. Tämä päivä jää aikakirjoihin", Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Juha Pylväs sanoo sote-uudistuksen läpimenosta eduskunnassa.
23.6.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKansanedustaja ja eduskunnan sivistysvaliokunnan pj. Tuomo Puumala: Oppimateriaalilisä edistää koulutuksen tasa-arvoa