Opiskelukustannukset ovat nousseet viime vuosina erityisesti lukiossa. Jokaisen lukiolaisen pitää hankkia oma tietokone eikä perinteisistä kirjahankinnoista ole luovuttu. Ammattiin opiskelevien ja lukiolaisten pakolliset oppimateriaalihankinnat maksavat eri selvitysten mukaan useista sadoista euroista jopa 2600 euroon opiskelijan ainevalinnoista ja ammatillisten opintojen koulutusalasta riippuen. Kustannusten karkaaminen uhkaa suomalaisen yhteiskunnan yhtä tärkeintä tekijää, eli aitoa mahdollisuutta opiskella vanhempien varallisuudesta ja postinumerosta riippumatta.

Puumala muistuttaa, että Keskustan tavoitteena on, että jokainen nuori suorittaa vähintään toisen asteen tutkinnon, eli käy joko ammattikoulun tai lukion. Oppimateriaalilisä helpottaa pienituloisten perheiden nuorten koulunkäyntiä ja edistää koulutuksen tasa-arvoa.

Oppimateriaalilisä katsotaan toimeentulotuessa etuoikeutetuksi tuloksi, joten sen saaminen ei pienennä toimeentulotukea. Lisä parantaa siten aidosti pienituloisten perheiden nuorten tilannetta, iloitsee Puumala.

Kurvinen ihmettelee Kokoomuksen kaksijakoisia kommentteja
Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kurvinen ihmettelee Kokoomuksen sumutusta, joka kohdistuu ennen kaikkea maaseudun ihmisiin ja maaseutuelinkeinoihin. Kaverit pelaavat kaksin kortein ja Kokoomuksen kanta vaihtuu, kun Helsingistä tullaan maakuntaan.
23.9.2020 / Uutiset
Markus Lohi: Matkustusrajoituksia tarkennettava välittömästi
Keskustan varapuheenjohtaja ja eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja Markus Lohi vaatii hallituksen matkustuslinjauksiin selkeyttä.
23.9.2020 / Uutiset
Eeva Kalli: Valtion on vastattava ihmisten tarpeisiin ja edistettävä asumiseen liittyvää valinnanvapautta
"Jokaisen ministeriön tulee tehdä omalla hallinnonalallaan yhteistyössä viranhaltijoiden ja työntekijöiden kanssa selvitys työtehtävistä, jotka voidaan monipaikkaistaa, sanoo Keskustan eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja, kansanedustaja Eeva Kalli.
20.9.2020 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKansanedustaja ja eduskunnan sivistysvaliokunnan pj. Tuomo Puumala: Oppimateriaalilisä edistää koulutuksen tasa-arvoa