Kansanedustaja Seppo Kääriäinen: Sipilästä ja vähän muustakin

Pääministeri Sipilä ei kertomansa mukaan kommentoi häneen kohdistuvaa jääviyskeskustelua ennen kuin eduskunnan oikeusasiamies ja mahdollisesti valtioneuvoston oikeuskansleri ovat ottaneet kantaa kanteluihin. Se on oikea järjestys. Esteellisyysväitteet on tietenkin selvitettävä perin juurin.

Moniaalle lonkeroituneessa jääviyskeskustelussa on kysymys paljon muustakin kuin vain mahdollisesta jääviydestä. Jääviysväitteiden varjossa pääministeriä hakataan poikkeuksellisen lujaa myös sillä tavoitteella, että hän kaatuisi ja hänen myötään koko hallitus. Voi puhua ajojahdista. Politiikka on just noin raadollista. Eikä tällaisessa lyömisen ja nälväilyjen vimmassa kysellä kohtuullisuuden eikä totuudenkaan perään.

Suomella on monen vuoden riitelyn ja rämpimisen jälkeen melkoiset mahdollisuudet selviytyä vakavasta yhteiskunnallisesta kriisistä. Käänne taloudessa on tapahtunut, sanoi Suomen Pankkikin tovi sitten. Myönteisen sanoman vahvistukseksi putoilee hiljakseen uutisia paranevasta työllisyydestä, vähenevistä irtisanomisista, uusista investoinneista ja piristyvästä viennistäkin.

Hallituksen puolivälin riihessä on tehtävä tukku yrittäjyyttä, työllistämistä ja tulevaisuuden uskoa vahvistavia päätöksiä, ei uusia leikkauksia. Käänteen varmistamiseksi ja tukevoittamiseksi tarvitaan päätöksentekokykyä hallituksessa ja myös samanlaista kärsivällistä neuvonpitoa työmarkkinajärjestöjen kanssa kuin mitä tapahtui kilpailukykysopimuksen kokoamisessa.

Sipilä ei ole politiikassa oman itsensä takia pisteitä kalastamassa. Sen tiedän. Hän on tullut politiikkaan saadakseen Suomen talouden nousuun ja välttämättömät uudistukset liikkeelle. Eikä hän toimi näin kiitosten toivossa, vaan tulosten takia. Enkä väitä hänen olevan erehtymätön.

Odotellaan nyt oikeusviranomaisten kannanottoja Sipilän jääviyksiin, rauhoitutaan olennaisen äärelle ja pannaan asiat oikeisiin mittasuhteisiin. Vuorineuvos Jorma Eloranta, päätoimittaja Arno Ahosniemi ja valt.lis. Osmo Soininvaara ovat näyttäneet julkista esimerkkiä oikeasuhtaisesta suhtautumisesta.

Seppo Kääriäinen
Kirma

MEP Elsi Katainen vaatii: Unionin maahanmuuttoa on uudistettava realistisesti
Europarlamentaarikko Elsi Katainen peräänkuuluttaa realistista ja rakentavaa lähestymistapaa, kun EU:n maahanmuuttouudistuksesta keskustellaan.
25.9.2020 / Uutiset
Kurvinen ihmettelee Kokoomuksen kaksijakoisia kommentteja
Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kurvinen ihmettelee Kokoomuksen sumutusta, joka kohdistuu ennen kaikkea maaseudun ihmisiin ja maaseutuelinkeinoihin. Kaverit pelaavat kaksin kortein ja Kokoomuksen kanta vaihtuu, kun Helsingistä tullaan maakuntaan.
23.9.2020 / Uutiset
Markus Lohi: Matkustusrajoituksia tarkennettava välittömästi
Keskustan varapuheenjohtaja ja eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja Markus Lohi vaatii hallituksen matkustuslinjauksiin selkeyttä.
23.9.2020 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKansanedustaja Seppo Kääriäinen: Sipilästä ja vähän muustakin