Kansanedustaja Seppo Kääriäinen: Sipilästä ja vähän muustakin

Pääministeri Sipilä ei kertomansa mukaan kommentoi häneen kohdistuvaa jääviyskeskustelua ennen kuin eduskunnan oikeusasiamies ja mahdollisesti valtioneuvoston oikeuskansleri ovat ottaneet kantaa kanteluihin. Se on oikea järjestys. Esteellisyysväitteet on tietenkin selvitettävä perin juurin.

Moniaalle lonkeroituneessa jääviyskeskustelussa on kysymys paljon muustakin kuin vain mahdollisesta jääviydestä. Jääviysväitteiden varjossa pääministeriä hakataan poikkeuksellisen lujaa myös sillä tavoitteella, että hän kaatuisi ja hänen myötään koko hallitus. Voi puhua ajojahdista. Politiikka on just noin raadollista. Eikä tällaisessa lyömisen ja nälväilyjen vimmassa kysellä kohtuullisuuden eikä totuudenkaan perään.

Suomella on monen vuoden riitelyn ja rämpimisen jälkeen melkoiset mahdollisuudet selviytyä vakavasta yhteiskunnallisesta kriisistä. Käänne taloudessa on tapahtunut, sanoi Suomen Pankkikin tovi sitten. Myönteisen sanoman vahvistukseksi putoilee hiljakseen uutisia paranevasta työllisyydestä, vähenevistä irtisanomisista, uusista investoinneista ja piristyvästä viennistäkin.

Hallituksen puolivälin riihessä on tehtävä tukku yrittäjyyttä, työllistämistä ja tulevaisuuden uskoa vahvistavia päätöksiä, ei uusia leikkauksia. Käänteen varmistamiseksi ja tukevoittamiseksi tarvitaan päätöksentekokykyä hallituksessa ja myös samanlaista kärsivällistä neuvonpitoa työmarkkinajärjestöjen kanssa kuin mitä tapahtui kilpailukykysopimuksen kokoamisessa.

Sipilä ei ole politiikassa oman itsensä takia pisteitä kalastamassa. Sen tiedän. Hän on tullut politiikkaan saadakseen Suomen talouden nousuun ja välttämättömät uudistukset liikkeelle. Eikä hän toimi näin kiitosten toivossa, vaan tulosten takia. Enkä väitä hänen olevan erehtymätön.

Odotellaan nyt oikeusviranomaisten kannanottoja Sipilän jääviyksiin, rauhoitutaan olennaisen äärelle ja pannaan asiat oikeisiin mittasuhteisiin. Vuorineuvos Jorma Eloranta, päätoimittaja Arno Ahosniemi ja valt.lis. Osmo Soininvaara ovat näyttäneet julkista esimerkkiä oikeasuhtaisesta suhtautumisesta.

Seppo Kääriäinen
Kirma

Keskustan keskikesän podcastin aiheena on työ ja työn tulevaisuus koronakriisin jälkeisessä Suomessa. Keskustelemassa elinkeinoministeri Mika Lintilä sekä Paperiliiton puheenjohtaja Petri Vanhala.
10.7.2020 / Podcast
Keskustan Elsi Katainen neuvotteli sovun EU:n maatalouspolitiikkaan
Neuvotteluratkaisu tuo varmuutta suomalaisille viljelijöille, ruokasektorille ja tietenkin kuluttajille seuraavaksi kahdeksi vuodeksi 2021-2022. Päätökseen sisältyy myös Etelä-Suomen kansallisen tuen jatko nykytasolla siirtymäkauden ajan.
30.6.2020 / Uutiset
Keskustalaiset löysivät teemoja, joilla parantaa kaupungin ja maaseudun välejä
Tasa-arvoinen aluekehitys, toimivat liikenne- ja viestintäyhteydet, vahva työllisyys ja yrittäjyyden edellytykset sekä suomalaisen ruoka tekevät keskustalaisten mielestä turvallisen arjen koko Suomessa. Myös koulutus, asuminen ja perusturva tärkeässä roolissa.
26.6.2020 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKansanedustaja Seppo Kääriäinen: Sipilästä ja vähän muustakin