Kansanedustaja Seppo Kääriäinen: Sipilästä ja vähän muustakin

Pääministeri Sipilä ei kertomansa mukaan kommentoi häneen kohdistuvaa jääviyskeskustelua ennen kuin eduskunnan oikeusasiamies ja mahdollisesti valtioneuvoston oikeuskansleri ovat ottaneet kantaa kanteluihin. Se on oikea järjestys. Esteellisyysväitteet on tietenkin selvitettävä perin juurin.

Moniaalle lonkeroituneessa jääviyskeskustelussa on kysymys paljon muustakin kuin vain mahdollisesta jääviydestä. Jääviysväitteiden varjossa pääministeriä hakataan poikkeuksellisen lujaa myös sillä tavoitteella, että hän kaatuisi ja hänen myötään koko hallitus. Voi puhua ajojahdista. Politiikka on just noin raadollista. Eikä tällaisessa lyömisen ja nälväilyjen vimmassa kysellä kohtuullisuuden eikä totuudenkaan perään.

Suomella on monen vuoden riitelyn ja rämpimisen jälkeen melkoiset mahdollisuudet selviytyä vakavasta yhteiskunnallisesta kriisistä. Käänne taloudessa on tapahtunut, sanoi Suomen Pankkikin tovi sitten. Myönteisen sanoman vahvistukseksi putoilee hiljakseen uutisia paranevasta työllisyydestä, vähenevistä irtisanomisista, uusista investoinneista ja piristyvästä viennistäkin.

Hallituksen puolivälin riihessä on tehtävä tukku yrittäjyyttä, työllistämistä ja tulevaisuuden uskoa vahvistavia päätöksiä, ei uusia leikkauksia. Käänteen varmistamiseksi ja tukevoittamiseksi tarvitaan päätöksentekokykyä hallituksessa ja myös samanlaista kärsivällistä neuvonpitoa työmarkkinajärjestöjen kanssa kuin mitä tapahtui kilpailukykysopimuksen kokoamisessa.

Sipilä ei ole politiikassa oman itsensä takia pisteitä kalastamassa. Sen tiedän. Hän on tullut politiikkaan saadakseen Suomen talouden nousuun ja välttämättömät uudistukset liikkeelle. Eikä hän toimi näin kiitosten toivossa, vaan tulosten takia. Enkä väitä hänen olevan erehtymätön.

Odotellaan nyt oikeusviranomaisten kannanottoja Sipilän jääviyksiin, rauhoitutaan olennaisen äärelle ja pannaan asiat oikeisiin mittasuhteisiin. Vuorineuvos Jorma Eloranta, päätoimittaja Arno Ahosniemi ja valt.lis. Osmo Soininvaara ovat näyttäneet julkista esimerkkiä oikeasuhtaisesta suhtautumisesta.

Seppo Kääriäinen
Kirma

Keskustan Katainen neuvottelemaan Suomelle tärkeästä merenkulun polttoaineiden EU-laista
Europarlamentaarikko Elsi Katainen on valittu ryhmänsä liikennevaliokunnan neuvottelijaksi merenkulun uusiutuvien ja vähähiilisten polttoaineiden käyttöä säätävään FuelEU Maritime -asetukseen, joka on osa EU:n energia- ja ilmastopakettia. Kataisen mukaan asetus on viennistä ja merikuljetuksista riippuvaiselle Suomelle ratkaisevan tärkeä: tavoitteenani neuvotteluissa on varmistaa selkeä lainsäädäntö, joka huomioi mm. talvimerenkulun Suomelle aiheuttamat poikkeusolosuhteet, Elsi Katainen linjaa.
27.10.2021 / Uutiset
Elinkeinoministeri Mika Lintilä: Luvitusta sujuvoittamalla vihreät investoinnit liikkeelle, ei kehystä venyttämällä
Elinkeinoministeri Mika Lintilä haluaa, että Suomen investointiympäristöstä tehdään Euroopan paras. Luvituksen sujuvoittaminen on ilmainen tapa saada yksityisiä investointeja ja työpaikkoja aikaiseksi tukemaan vihreää siirtymää ja uusteollistamista.
23.10.2021 / Uutiset
Yleisö kysyy, Annika vastaa. FB-livenä toteuttavaan lähetykseen yleisö voi laittaa kysymyksiään jo etukäteen tapahtuman keskustelussa tai suoran lähetyksen kommenttikentässä. Käsittelyssä tulevat aluevaalit ja ajankohtaiset poliittiset aiheet. Vähän kuin eduskunnan kyselytunnilla olisit.
21.10.2021 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetKansanedustaja Seppo Kääriäinen: Sipilästä ja vähän muustakin