Kansanedustaja Seppo Kääriäinen: Sipilästä ja vähän muustakin

Pääministeri Sipilä ei kertomansa mukaan kommentoi häneen kohdistuvaa jääviyskeskustelua ennen kuin eduskunnan oikeusasiamies ja mahdollisesti valtioneuvoston oikeuskansleri ovat ottaneet kantaa kanteluihin. Se on oikea järjestys. Esteellisyysväitteet on tietenkin selvitettävä perin juurin.

Moniaalle lonkeroituneessa jääviyskeskustelussa on kysymys paljon muustakin kuin vain mahdollisesta jääviydestä. Jääviysväitteiden varjossa pääministeriä hakataan poikkeuksellisen lujaa myös sillä tavoitteella, että hän kaatuisi ja hänen myötään koko hallitus. Voi puhua ajojahdista. Politiikka on just noin raadollista. Eikä tällaisessa lyömisen ja nälväilyjen vimmassa kysellä kohtuullisuuden eikä totuudenkaan perään.

Suomella on monen vuoden riitelyn ja rämpimisen jälkeen melkoiset mahdollisuudet selviytyä vakavasta yhteiskunnallisesta kriisistä. Käänne taloudessa on tapahtunut, sanoi Suomen Pankkikin tovi sitten. Myönteisen sanoman vahvistukseksi putoilee hiljakseen uutisia paranevasta työllisyydestä, vähenevistä irtisanomisista, uusista investoinneista ja piristyvästä viennistäkin.

Hallituksen puolivälin riihessä on tehtävä tukku yrittäjyyttä, työllistämistä ja tulevaisuuden uskoa vahvistavia päätöksiä, ei uusia leikkauksia. Käänteen varmistamiseksi ja tukevoittamiseksi tarvitaan päätöksentekokykyä hallituksessa ja myös samanlaista kärsivällistä neuvonpitoa työmarkkinajärjestöjen kanssa kuin mitä tapahtui kilpailukykysopimuksen kokoamisessa.

Sipilä ei ole politiikassa oman itsensä takia pisteitä kalastamassa. Sen tiedän. Hän on tullut politiikkaan saadakseen Suomen talouden nousuun ja välttämättömät uudistukset liikkeelle. Eikä hän toimi näin kiitosten toivossa, vaan tulosten takia. Enkä väitä hänen olevan erehtymätön.

Odotellaan nyt oikeusviranomaisten kannanottoja Sipilän jääviyksiin, rauhoitutaan olennaisen äärelle ja pannaan asiat oikeisiin mittasuhteisiin. Vuorineuvos Jorma Eloranta, päätoimittaja Arno Ahosniemi ja valt.lis. Osmo Soininvaara ovat näyttäneet julkista esimerkkiä oikeasuhtaisesta suhtautumisesta.

Seppo Kääriäinen
Kirma

Petri Honkonen: Kokoomuksen ajama ajoneuvoveron jättikorotus estettävä
Keskustan varapuheenjohtaja Petri Honkonen torjuu kokoomuksen linjan vuosittaisen ajoneuvoveron rajuista korotuksista. Kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo kertoi muutoksista kokoomuksen veromalliin perjantaina.
15.1.2021 / Uutiset
Kurvinen tyytyväinen: Polttoaineveron korotus ei hallituksen suunnitelmissa liikenteen päästöjen puolittamiseksi
Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kurvinen on tyytyväinen liikenneministeriön tänään lausunnoille lähettämään fossiilittoman liikenteen tiekarttaan. Tiekartassa esiteltyyn keinovalikoimaan ei kuulu polttoaineveron korottaminen.
15.1.2021 / Uutiset
Liikennevaliokunnan varapuheenjohtaja Ari Torniainen: Autoa tarvitaan, päästöjä ei
Liikenteen päästöt voidaan puolittaa alueellisesti ja sosiaalisesti reilulla tavalla. Olennaista on vähentää päästöjä, ei vaikeuttaa liikkumista. Jatkossa teillä liikutaan yhä enemmän kotimaisilla uusiutuvalla polttonesteillä, biokaasulla ja sähköautoilla. Pitkien etäisyyksien Suomessa tarvitaan jatkossakin omaa autoa ja tämä tunnistetaan tiekartassa, Ari Torniainen kertoo.
15.1.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKansanedustaja Seppo Kääriäinen: Sipilästä ja vähän muustakin