Kansanedustaja Seppo Kääriäinen: Sipilästä ja vähän muustakin

Pääministeri Sipilä ei kertomansa mukaan kommentoi häneen kohdistuvaa jääviyskeskustelua ennen kuin eduskunnan oikeusasiamies ja mahdollisesti valtioneuvoston oikeuskansleri ovat ottaneet kantaa kanteluihin. Se on oikea järjestys. Esteellisyysväitteet on tietenkin selvitettävä perin juurin.

Moniaalle lonkeroituneessa jääviyskeskustelussa on kysymys paljon muustakin kuin vain mahdollisesta jääviydestä. Jääviysväitteiden varjossa pääministeriä hakataan poikkeuksellisen lujaa myös sillä tavoitteella, että hän kaatuisi ja hänen myötään koko hallitus. Voi puhua ajojahdista. Politiikka on just noin raadollista. Eikä tällaisessa lyömisen ja nälväilyjen vimmassa kysellä kohtuullisuuden eikä totuudenkaan perään.

Suomella on monen vuoden riitelyn ja rämpimisen jälkeen melkoiset mahdollisuudet selviytyä vakavasta yhteiskunnallisesta kriisistä. Käänne taloudessa on tapahtunut, sanoi Suomen Pankkikin tovi sitten. Myönteisen sanoman vahvistukseksi putoilee hiljakseen uutisia paranevasta työllisyydestä, vähenevistä irtisanomisista, uusista investoinneista ja piristyvästä viennistäkin.

Hallituksen puolivälin riihessä on tehtävä tukku yrittäjyyttä, työllistämistä ja tulevaisuuden uskoa vahvistavia päätöksiä, ei uusia leikkauksia. Käänteen varmistamiseksi ja tukevoittamiseksi tarvitaan päätöksentekokykyä hallituksessa ja myös samanlaista kärsivällistä neuvonpitoa työmarkkinajärjestöjen kanssa kuin mitä tapahtui kilpailukykysopimuksen kokoamisessa.

Sipilä ei ole politiikassa oman itsensä takia pisteitä kalastamassa. Sen tiedän. Hän on tullut politiikkaan saadakseen Suomen talouden nousuun ja välttämättömät uudistukset liikkeelle. Eikä hän toimi näin kiitosten toivossa, vaan tulosten takia. Enkä väitä hänen olevan erehtymätön.

Odotellaan nyt oikeusviranomaisten kannanottoja Sipilän jääviyksiin, rauhoitutaan olennaisen äärelle ja pannaan asiat oikeisiin mittasuhteisiin. Vuorineuvos Jorma Eloranta, päätoimittaja Arno Ahosniemi ja valt.lis. Osmo Soininvaara ovat näyttäneet julkista esimerkkiä oikeasuhtaisesta suhtautumisesta.

Seppo Kääriäinen
Kirma

Keskusta päivitti työperäisen maahanmuuton linjaansa
Suomi tarvitsee työperäistä maahanmuuttoa. Työperäistä maahanmuuttoa koskevien prosessien tulee olla nopeita ja tänne saapuvien erialojen osaajien on saatava lupa-asiat kuntoon viivyttelemättä. Keskusta esittää, että työperäinen maahanmuutto eriytetään maahanmuuttovirastosta sujuvan käsittelyn turvaamiseksi kaikissa olosuhteissa.
20.5.2022 / Uutiset
Olethan muistanut jo ilmoittautua puoluekokoukseen? Edessä mm. jännittävät varapuheenjohtajavaalit, joihin K-studio ottaa etunojaa jo tulevana torstaina. Haastateltavana Keskustan varapuheenjohtajaehdokkaista Petri Honkonen, Aleksi Sandroos, Markus Lohi, Mikko Savola ja Riikka Pakarinen.
19.5.2022 / K-Studio
Keskustan luontolinjaus - kohti uutta luontosuhdetta ja kulutuksen kohtuullistamista
Keskusta on julkistanut Keskustavihreä Suomi – kohti uutta luontosuhdetta  -linjauksensa. Puolue katsoo, että ilmastonmuutos, luontokato ja jatkuva kaupungistuminen vaativat uutta luontosuhdetta. Kulutus on irrotettava kertakäyttökulttuurista ja tavaroiden elinkaarta on parannettava.
19.5.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKansanedustaja Seppo Kääriäinen: Sipilästä ja vähän muustakin