Kansanedustajat iloitsevat junavuorojen säilymisestä

Keskusta Uutiset

Tänään on kerrottu, että VR jatkaa liikennöintiä myös rataosilla Seinäjoki-Jyväskylä sekä Keuruu-Tampere velvoiteliikenteenä joulukuuhun asti.

Aiemmin ostoliikenteenä hoidettu liikenteenne korvataan nyt velvoiteliikenteellä. Junaliikenne tulee olemaan kuitenkin suppeampaa kuin aiemmin. Osa vanhoista junavuoroista tullaan ajamaan busseilla. On tärkeää, että vaikka supistuksia on odotettavissa, raiteet eivät kylmene kokonaan. On hyvä, että on tosissaan ja ennakkoluulottomasti lähdetty hakemaan ratkaisuja.

– Todella helpottava päätös. Voimme olla hyvin tyytyväisiä tehtyyn ratkaisuun ja ministeri Bernerin ponnisteluihin junaliikenteen säilyttämiseksi entistä pienemmillä käytettävissä olevilla resursseilla, sanovat edustajat.

Kolmen maakunnan edustajat toivovat, että byrokratian rattaat pyörivät reippaasti ja rataosien liikenteen kilpailutuksen edellytykset ovat valmiita kevään aikana. Kilpailutetun liikenteen alkaminen vuoden 2017 alus-sa tarkoittaa tiukkaa aikataulua. Siihen päästään, jos kaikilla on tahtoa.

– Tällä väliaikaisratkaisulla turvataan junan kulkeminen, kunnes kilpailutettu toimija jatkaa. Kilpailutuksen avauspäätöksillä on kiire ja toivottavasti tässä onnistutaan jouhevasti, toteavat edustajat.

Juna on yksi tärkeä tekijä maakuntien elinvoimaisuuden ylläpitäjänä. Nyt tehdyillä ratkaisuilla alueellinen saavutettavuus säilyy. Kehitystyö sekä raideliikenteeseen nojanneet maankäyttösuunnitelmat voivat edetä. Rataosien liikenne tukee kestävää kehitystä ja sillä on huomattavia positiivisia vaikutuksia alueella taloudellisesti ja sosiaalisesti.

Eeva Kalli: Valtion on vastattava ihmisten tarpeisiin ja edistettävä asumiseen liittyvää valinnanvapautta
"Jokaisen ministeriön tulee tehdä omalla hallinnonalallaan yhteistyössä viranhaltijoiden ja työntekijöiden kanssa selvitys työtehtävistä, jotka voidaan monipaikkaistaa, sanoo Keskustan eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja, kansanedustaja Eeva Kalli.
20.9.2020 / Uutiset
Petri Honkonen: Valkoposkihanhien ampuminen vauhdissa, ammutut hanhet saatava lautaselle
-Kun valkoposkihanhia on nyt alettu nyt ampua, pitää lihakin voida hyödyntää. Ei ole järkevää jättää herkullinen ja ekologinen liha syömättä, sanoo Keskustan varapuheenjohtaja, kansanedustaja Petri Honkonen.
20.9.2020 / Uutiset
Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko: Olemme Suomen myönteisin ja tulevaisuuskoisin puolue
"Keskusta on aina toiminut nimensä mukaisesti sillanrakentajana suomalaisessa politiikassa. Uskon, että sille on nyt tilausta enemmän kuin koskaan. Maltti ja empatia ovat politiikan supervoimia", näin totesi Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko perjantaiaamun poliittisessa linjapuheessaan.
18.9.2020 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKansanedustajat iloitsevat junavuorojen säilymisestä