Kansanedustajat iloitsevat junavuorojen säilymisestä

Keskusta Uutiset

Tänään on kerrottu, että VR jatkaa liikennöintiä myös rataosilla Seinäjoki-Jyväskylä sekä Keuruu-Tampere velvoiteliikenteenä joulukuuhun asti.

Aiemmin ostoliikenteenä hoidettu liikenteenne korvataan nyt velvoiteliikenteellä. Junaliikenne tulee olemaan kuitenkin suppeampaa kuin aiemmin. Osa vanhoista junavuoroista tullaan ajamaan busseilla. On tärkeää, että vaikka supistuksia on odotettavissa, raiteet eivät kylmene kokonaan. On hyvä, että on tosissaan ja ennakkoluulottomasti lähdetty hakemaan ratkaisuja.

– Todella helpottava päätös. Voimme olla hyvin tyytyväisiä tehtyyn ratkaisuun ja ministeri Bernerin ponnisteluihin junaliikenteen säilyttämiseksi entistä pienemmillä käytettävissä olevilla resursseilla, sanovat edustajat.

Kolmen maakunnan edustajat toivovat, että byrokratian rattaat pyörivät reippaasti ja rataosien liikenteen kilpailutuksen edellytykset ovat valmiita kevään aikana. Kilpailutetun liikenteen alkaminen vuoden 2017 alus-sa tarkoittaa tiukkaa aikataulua. Siihen päästään, jos kaikilla on tahtoa.

– Tällä väliaikaisratkaisulla turvataan junan kulkeminen, kunnes kilpailutettu toimija jatkaa. Kilpailutuksen avauspäätöksillä on kiire ja toivottavasti tässä onnistutaan jouhevasti, toteavat edustajat.

Juna on yksi tärkeä tekijä maakuntien elinvoimaisuuden ylläpitäjänä. Nyt tehdyillä ratkaisuilla alueellinen saavutettavuus säilyy. Kehitystyö sekä raideliikenteeseen nojanneet maankäyttösuunnitelmat voivat edetä. Rataosien liikenne tukee kestävää kehitystä ja sillä on huomattavia positiivisia vaikutuksia alueella taloudellisesti ja sosiaalisesti.

Keskustan eduskuntaryhmä: Tukea Ukrainalle pitää jatkaa – Suomen oma varautuminen korostuu
Keskustan eduskuntaryhmä pitää viimeaikaisia tapahtumia – Venäjän osittaista liikekannallepanoa, puheita sodasta länttä vastaan, niin sanottuja kansanäänestyksiä Ukrainan itä- ja eteläosissa, alueiden liittämisaikeita Venäjään ja Nord Stream -kaasuputkien vuotoja Itämerellä – vakavana ja huolestuttavana kehityksenä.
29.9.2022 / Uutiset
Sosiaali- ja terveysvaliokunnan pj Lohi: Hyvää hoitoa jokaiselle kautta Suomen
Hoitajapula, päivystysten ruuhkautuminen ja se, että hoitoon ei pääse eikä hoivaa saa ovat vakavia asioita. Etenkin huoli ikäihmisten palveluista on yhteinen.
28.9.2022 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Muutoksia Keskustan kansanedustajien valiokunta- ja toimielinjäsenyyksiin – Kulmuni ehdokas talousvaliokunnan varapuheenjohtajaksi
Keskustan eduskuntaryhmä päätti ryhmäkokouksessaan torstaina 22.9. muutoksista kansanedustajien valiokunta- ja toimielinjäsenyyksiin.
22.9.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKansanedustajat iloitsevat junavuorojen säilymisestä