Kansanedustajat iloitsevat junavuorojen säilymisestä

Keskusta Uutiset

Tänään on kerrottu, että VR jatkaa liikennöintiä myös rataosilla Seinäjoki-Jyväskylä sekä Keuruu-Tampere velvoiteliikenteenä joulukuuhun asti.

Aiemmin ostoliikenteenä hoidettu liikenteenne korvataan nyt velvoiteliikenteellä. Junaliikenne tulee olemaan kuitenkin suppeampaa kuin aiemmin. Osa vanhoista junavuoroista tullaan ajamaan busseilla. On tärkeää, että vaikka supistuksia on odotettavissa, raiteet eivät kylmene kokonaan. On hyvä, että on tosissaan ja ennakkoluulottomasti lähdetty hakemaan ratkaisuja.

– Todella helpottava päätös. Voimme olla hyvin tyytyväisiä tehtyyn ratkaisuun ja ministeri Bernerin ponnisteluihin junaliikenteen säilyttämiseksi entistä pienemmillä käytettävissä olevilla resursseilla, sanovat edustajat.

Kolmen maakunnan edustajat toivovat, että byrokratian rattaat pyörivät reippaasti ja rataosien liikenteen kilpailutuksen edellytykset ovat valmiita kevään aikana. Kilpailutetun liikenteen alkaminen vuoden 2017 alus-sa tarkoittaa tiukkaa aikataulua. Siihen päästään, jos kaikilla on tahtoa.

– Tällä väliaikaisratkaisulla turvataan junan kulkeminen, kunnes kilpailutettu toimija jatkaa. Kilpailutuksen avauspäätöksillä on kiire ja toivottavasti tässä onnistutaan jouhevasti, toteavat edustajat.

Juna on yksi tärkeä tekijä maakuntien elinvoimaisuuden ylläpitäjänä. Nyt tehdyillä ratkaisuilla alueellinen saavutettavuus säilyy. Kehitystyö sekä raideliikenteeseen nojanneet maankäyttösuunnitelmat voivat edetä. Rataosien liikenne tukee kestävää kehitystä ja sillä on huomattavia positiivisia vaikutuksia alueella taloudellisesti ja sosiaalisesti.

Keskustan keskikesän podcastin aiheena on työ ja työn tulevaisuus koronakriisin jälkeisessä Suomessa. Keskustelemassa elinkeinoministeri Mika Lintilä sekä Paperiliiton puheenjohtaja Petri Vanhala.
10.7.2020 / Podcast
Keskustan Elsi Katainen neuvotteli sovun EU:n maatalouspolitiikkaan
Neuvotteluratkaisu tuo varmuutta suomalaisille viljelijöille, ruokasektorille ja tietenkin kuluttajille seuraavaksi kahdeksi vuodeksi 2021-2022. Päätökseen sisältyy myös Etelä-Suomen kansallisen tuen jatko nykytasolla siirtymäkauden ajan.
30.6.2020 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKansanedustajat iloitsevat junavuorojen säilymisestä