Puumala valaa uskoa yliopistojen tulevaisuuteen

Keskusta Uutiset

Puumala puhui Vaasan yliopiston vuosijuhlassa keskiviikkona ja Seinäjoen yliopistokeskuspäivässä tiistaina.

-Hämmästelen niitä puheita, että korkeakouluverkkoa pitäisi lähteä tietoisesti karsimaan. Valoja sammuttamalla ja yksiköitä lakkauttamalla ei rakenneta elinvoimaista ja tulevaisuuteen kurkottavaa Suomea.

-Jokainen suomalainen yliopisto voi löytää kovenevassa kansainvälisessä kilpailussa oman siivunsa. Kaikki eivät voi tavoitella maailman kärkeä jokaisella alalla – yliopistomme tietävät tämän varsin hyvin myös itse. Yhdessä, kukin korkeakoulu omiin vahvuuksiinsa keskittyen, korkeakoulumme voivat kuitenkin olla maailman kärkeä.

Puumalan mukaan alueellisesti vahvaan korkeakouluverkkoon panostaminen tukee tulevaisuuden tarpeita. Teknologian muutos tekee maailmasta yhä enemmän ajasta ja paikasta riippumattoman. Lisäksi biotalouden läpimurto vaatii, että pidämme myös yliopistollista akateemista osaamista lähellä luonnonvarojamme.

-Suomen menestys riippuu siitä, miten osaamme yhdistää omia vahvuuksiamme ja korkeaa osaamista. Mikäli meillä ei ole riittävän kattavaa ja korkeatasoista korkeakouluverkkoa, jäävät lukuisat mahdollisuudet hyödyntämättä.

Puumala kannustaa yliopistoja keskittymään omiin vahvuuksiinsa entistä selkeämmin. On tärkeää, että yliopistot käyvät työnjaostaan myös keskenään entistä tiiviimpää keskustelua.

-Vaasan yliopisto ja Seinäjoen yliopistokeskus ovat molemmat löytäneet vahvan jalansijan. Vaasan yliopisto on esimerkiksi Vaasan energiaklusterin keskeinen tekijä. Seinäjoen yliopistokeskuksessa on puolestaan muun muassa huippuluokan elintarvikeosaamista.

-Tämän kaltaisia vahvuusalueita on tarkoitus tukea hallituksen kärkihankerahoituksella. Korkeakoulut saavat Suomen Akatemian ja Tekesin rahoitusta yhteensä lähes 90 miljoonan euron verran.

Keskustan Pakarinen: Etätyö luo lisätarvetta lähiyrittäjyydelle
Monipaikkaisuudella ja sen etätyön muodolla on suuria vaikutuksia kaupunkiseuduilla, joilla asiantuntijatyön runsas määrä tarkoittaa myös aiempaa suurempaa määrää etätyötä koronan jälkeen. Enemmän kotona tehtävä työ synnyttää uutta kysyntää palveluille lähellä kotia. Lähipalveluiden kysyntä vaikkapa lounasravintoloiden muodossa todennäköisesti kasvaa, kun etätyöt nyt vakiintuvat, Kaupungissa on Keskusta -verkoston vetäjä Riikka Pakarinen linjaa.
15.10.2021 / Uutiset
K-studion vieraaksi saapuu ministeri Antti Kurvinen. Keskustelussa mistä luomme lisää kasvua ja työpaikkoja luoville aloille, korjaamme koronan jälkiä ja pidämme huolta lapsista ja nuorista, kun samaan aikaan veikkauksen rahoitus vähenee.
14.10.2021 / K-Studio
Keskustan Markus Lohi: Kela-korvauksia ei pidä poistaa yksityisestä sairaanhoidosta
Keskustan varapuheenjohtaja, sosiaali- ja terveysvaliokunnan pj. Markus Lohi ei näe perustetta poistaa yksityisen sairaanhoidon kela-korvauksia. Tärkeää on myös varmistaa monituottajuus ja palveluseteleiden käyttö osana sote-uudistusta, Lohi toteaa.
11.10.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetPuumala valaa uskoa yliopistojen tulevaisuuteen