Puumala valaa uskoa yliopistojen tulevaisuuteen

Keskusta Uutiset

Puumala puhui Vaasan yliopiston vuosijuhlassa keskiviikkona ja Seinäjoen yliopistokeskuspäivässä tiistaina.

-Hämmästelen niitä puheita, että korkeakouluverkkoa pitäisi lähteä tietoisesti karsimaan. Valoja sammuttamalla ja yksiköitä lakkauttamalla ei rakenneta elinvoimaista ja tulevaisuuteen kurkottavaa Suomea.

-Jokainen suomalainen yliopisto voi löytää kovenevassa kansainvälisessä kilpailussa oman siivunsa. Kaikki eivät voi tavoitella maailman kärkeä jokaisella alalla – yliopistomme tietävät tämän varsin hyvin myös itse. Yhdessä, kukin korkeakoulu omiin vahvuuksiinsa keskittyen, korkeakoulumme voivat kuitenkin olla maailman kärkeä.

Puumalan mukaan alueellisesti vahvaan korkeakouluverkkoon panostaminen tukee tulevaisuuden tarpeita. Teknologian muutos tekee maailmasta yhä enemmän ajasta ja paikasta riippumattoman. Lisäksi biotalouden läpimurto vaatii, että pidämme myös yliopistollista akateemista osaamista lähellä luonnonvarojamme.

-Suomen menestys riippuu siitä, miten osaamme yhdistää omia vahvuuksiamme ja korkeaa osaamista. Mikäli meillä ei ole riittävän kattavaa ja korkeatasoista korkeakouluverkkoa, jäävät lukuisat mahdollisuudet hyödyntämättä.

Puumala kannustaa yliopistoja keskittymään omiin vahvuuksiinsa entistä selkeämmin. On tärkeää, että yliopistot käyvät työnjaostaan myös keskenään entistä tiiviimpää keskustelua.

-Vaasan yliopisto ja Seinäjoen yliopistokeskus ovat molemmat löytäneet vahvan jalansijan. Vaasan yliopisto on esimerkiksi Vaasan energiaklusterin keskeinen tekijä. Seinäjoen yliopistokeskuksessa on puolestaan muun muassa huippuluokan elintarvikeosaamista.

-Tämän kaltaisia vahvuusalueita on tarkoitus tukea hallituksen kärkihankerahoituksella. Korkeakoulut saavat Suomen Akatemian ja Tekesin rahoitusta yhteensä lähes 90 miljoonan euron verran.

Keskustan puoluepäivä – SuomiAreena
"Elämänmakuiset ratkaisut uuden normaalin parissa". Mukana keskustelemassa tiede-ja kulttuuriministeri Antti IV Kurvinen, kansanedustaja, ex-huippu-urheilija Hanna Kosonen sekä koronavuonna virtuaalialan yrityksen perustanut yrittäjä Jarno Wuorisalo. Keskustelun loppupuolella seuraamme liittyy myös maa-ja metsätalousministeri Jari Leppä.
12.7.2021 / Uutiset
Keskustan Lohi, Aittakumpu ja Mattila iloitsevat: Tänään tehtiin historiaa!
"Tänään tehtiin historiaa", iloitsivat keskustalaiset sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsenet, kansanedustajat Markus Lohi, Pekka Aittakumpu ja Hanna-Leena Mattila, eduskunnan hyväksyttyä soteuudistuksen lainsäädännön äänin 105-77.
23.6.2021 / Uutiset
Juha Pylväs sote-uudistuksen läpimenosta: Poikkeuksellisen iso onnistuminen!
"Poikkeuksellisen iso onnistuminen Marinin-Saarikon hallitukselta. Tämä päivä jää aikakirjoihin", Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Juha Pylväs sanoo sote-uudistuksen läpimenosta eduskunnassa.
23.6.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetPuumala valaa uskoa yliopistojen tulevaisuuteen