Puumala valaa uskoa yliopistojen tulevaisuuteen

Keskusta Uutiset

Puumala puhui Vaasan yliopiston vuosijuhlassa keskiviikkona ja Seinäjoen yliopistokeskuspäivässä tiistaina.

-Hämmästelen niitä puheita, että korkeakouluverkkoa pitäisi lähteä tietoisesti karsimaan. Valoja sammuttamalla ja yksiköitä lakkauttamalla ei rakenneta elinvoimaista ja tulevaisuuteen kurkottavaa Suomea.

-Jokainen suomalainen yliopisto voi löytää kovenevassa kansainvälisessä kilpailussa oman siivunsa. Kaikki eivät voi tavoitella maailman kärkeä jokaisella alalla – yliopistomme tietävät tämän varsin hyvin myös itse. Yhdessä, kukin korkeakoulu omiin vahvuuksiinsa keskittyen, korkeakoulumme voivat kuitenkin olla maailman kärkeä.

Puumalan mukaan alueellisesti vahvaan korkeakouluverkkoon panostaminen tukee tulevaisuuden tarpeita. Teknologian muutos tekee maailmasta yhä enemmän ajasta ja paikasta riippumattoman. Lisäksi biotalouden läpimurto vaatii, että pidämme myös yliopistollista akateemista osaamista lähellä luonnonvarojamme.

-Suomen menestys riippuu siitä, miten osaamme yhdistää omia vahvuuksiamme ja korkeaa osaamista. Mikäli meillä ei ole riittävän kattavaa ja korkeatasoista korkeakouluverkkoa, jäävät lukuisat mahdollisuudet hyödyntämättä.

Puumala kannustaa yliopistoja keskittymään omiin vahvuuksiinsa entistä selkeämmin. On tärkeää, että yliopistot käyvät työnjaostaan myös keskenään entistä tiiviimpää keskustelua.

-Vaasan yliopisto ja Seinäjoen yliopistokeskus ovat molemmat löytäneet vahvan jalansijan. Vaasan yliopisto on esimerkiksi Vaasan energiaklusterin keskeinen tekijä. Seinäjoen yliopistokeskuksessa on puolestaan muun muassa huippuluokan elintarvikeosaamista.

-Tämän kaltaisia vahvuusalueita on tarkoitus tukea hallituksen kärkihankerahoituksella. Korkeakoulut saavat Suomen Akatemian ja Tekesin rahoitusta yhteensä lähes 90 miljoonan euron verran.

Petri Honkonen: Kokoomuksen ajama ajoneuvoveron jättikorotus estettävä
Keskustan varapuheenjohtaja Petri Honkonen torjuu kokoomuksen linjan vuosittaisen ajoneuvoveron rajuista korotuksista. Kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo kertoi muutoksista kokoomuksen veromalliin perjantaina.
15.1.2021 / Uutiset
Kurvinen tyytyväinen: Polttoaineveron korotus ei hallituksen suunnitelmissa liikenteen päästöjen puolittamiseksi
Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kurvinen on tyytyväinen liikenneministeriön tänään lausunnoille lähettämään fossiilittoman liikenteen tiekarttaan. Tiekartassa esiteltyyn keinovalikoimaan ei kuulu polttoaineveron korottaminen.
15.1.2021 / Uutiset
Liikennevaliokunnan varapuheenjohtaja Ari Torniainen: Autoa tarvitaan, päästöjä ei
Liikenteen päästöt voidaan puolittaa alueellisesti ja sosiaalisesti reilulla tavalla. Olennaista on vähentää päästöjä, ei vaikeuttaa liikkumista. Jatkossa teillä liikutaan yhä enemmän kotimaisilla uusiutuvalla polttonesteillä, biokaasulla ja sähköautoilla. Pitkien etäisyyksien Suomessa tarvitaan jatkossakin omaa autoa ja tämä tunnistetaan tiekartassa, Ari Torniainen kertoo.
15.1.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetPuumala valaa uskoa yliopistojen tulevaisuuteen