Puumala valaa uskoa yliopistojen tulevaisuuteen

Keskusta Uutiset

Puumala puhui Vaasan yliopiston vuosijuhlassa keskiviikkona ja Seinäjoen yliopistokeskuspäivässä tiistaina.

-Hämmästelen niitä puheita, että korkeakouluverkkoa pitäisi lähteä tietoisesti karsimaan. Valoja sammuttamalla ja yksiköitä lakkauttamalla ei rakenneta elinvoimaista ja tulevaisuuteen kurkottavaa Suomea.

-Jokainen suomalainen yliopisto voi löytää kovenevassa kansainvälisessä kilpailussa oman siivunsa. Kaikki eivät voi tavoitella maailman kärkeä jokaisella alalla – yliopistomme tietävät tämän varsin hyvin myös itse. Yhdessä, kukin korkeakoulu omiin vahvuuksiinsa keskittyen, korkeakoulumme voivat kuitenkin olla maailman kärkeä.

Puumalan mukaan alueellisesti vahvaan korkeakouluverkkoon panostaminen tukee tulevaisuuden tarpeita. Teknologian muutos tekee maailmasta yhä enemmän ajasta ja paikasta riippumattoman. Lisäksi biotalouden läpimurto vaatii, että pidämme myös yliopistollista akateemista osaamista lähellä luonnonvarojamme.

-Suomen menestys riippuu siitä, miten osaamme yhdistää omia vahvuuksiamme ja korkeaa osaamista. Mikäli meillä ei ole riittävän kattavaa ja korkeatasoista korkeakouluverkkoa, jäävät lukuisat mahdollisuudet hyödyntämättä.

Puumala kannustaa yliopistoja keskittymään omiin vahvuuksiinsa entistä selkeämmin. On tärkeää, että yliopistot käyvät työnjaostaan myös keskenään entistä tiiviimpää keskustelua.

-Vaasan yliopisto ja Seinäjoen yliopistokeskus ovat molemmat löytäneet vahvan jalansijan. Vaasan yliopisto on esimerkiksi Vaasan energiaklusterin keskeinen tekijä. Seinäjoen yliopistokeskuksessa on puolestaan muun muassa huippuluokan elintarvikeosaamista.

-Tämän kaltaisia vahvuusalueita on tarkoitus tukea hallituksen kärkihankerahoituksella. Korkeakoulut saavat Suomen Akatemian ja Tekesin rahoitusta yhteensä lähes 90 miljoonan euron verran.

Keskustelussa monipaikkainen Suomi ja sen mahdollisuudet, työnteko, asuminen ja liikkuminen koko Suomessa. Voit myös itse osallistua ja esittää kysymyksesi lähetyksen aikana kommenttikentässä.
22.10.2020 / K-Studio
Keskustan europarlamentaarikko Elsi Katainen: Suomen turvepeltojen viljely pelastettiin maatalousäänestyksessä
Huono kirjaus saatiin torpattua viime hetkellä, kun yhteisen maatalouspolitiikan ympäristöehdoista neuvoteltiin. Nyt vaatimus koskee turvepeltojen kunnossapitoa, EU-parlamentin maatalousvaliokunnan varapuheenjohtajana toimiva Elsi Katainen kertoo.
21.10.2020 / Uutiset
Keskustan Honkonen: Tavallisiin autoihin ei veronkiristyksiä
Keskustan varapuheenjohtaja Petri Honkonen torjuu ajatuksen vuosittaisen ajoneuvoveron jyrkästä kiristämisestä. Ajatusta väläytti harkittavaksi liikenneministeriön työryhmä. Honkosen mukaan tavallisten ihmisten tavallisia autoja ei saa kurittaa verotuksella nykyistä enempää ja päätöksissä pitää huomioida ihmisten arkitodellisuus.
19.10.2020 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetPuumala valaa uskoa yliopistojen tulevaisuuteen