Kansankokous maistuu, järjestötyö aina ei

– Perinteiset puolueorganisaatiot toimivat kansanvallan alustana. Niiden kentältä syötettiin agenda hallituksille ja päätöksentekoon. Se oli hyvä malli, mutta siinä maailmassa me emme enää elä. Miten siis nyt otamme kansalaisyhteiskunnan huomioon päätöksenteossa? Keneltä päätöksenteon ja asioiden agenda puolueille tulee?
Näitä kysyi Sitran vanhempi neuvonantaja Liisa Hyssälä alustussanoissaan keskustelussa kansanvallan peruskorjaustarpeista keskustan puoluekokouksen yhteydessä Sotkamossa. Hyssälä totesi taannoiseen Sitran julkaisemaan raporttiin viitaten, että poliittis-hallinnollisella järjestelmällä on suuria vaikeuksia sopeutua muuttuneeseen maailmaan.
– Pitkät kaaret puuttuvat, politiikan ja hallinnon välillä on kuilu ja pienet ja isot asiat sekoittuvat aivan täysin eduskunnassa, julkisuudesta puhumattakaan. Tämä johtuu siitä, että agendaa tekevät niin monet eri tahot mediasta viestintätoimistoihin, Hyssälä latasi.
Eduskunnan varapuhemies Mauri Pekkarinen kuvasi, kuinka poliitikot nykyisin eri kanavien kautta toimivat paljon lähempänä äänestäjää kuin aiemmin.
– Kansanedustajat ovat jatkuvasti liikkeellä vaalipiireissään. Minäkin kirjoitan Facebookiin ja twitteriin ja minulla on jopa oma Youtube-kanava. Some voi siis hienosti täydentää edustuksellista demokratiaa. Mutta että se voisi sen korvata? Ei ikipäivinä! Edustuksellinen demokratia on kansalaisyhteiskunnan kivijalka, Pekkarinen todisti.
Järjestökenttää keskustelussa edustaneiden Kirsi Marttisen ja Aleksi Koiviston mukaan järjestöjen ja poliitikkojen vuoropuhelua tarvitaan lisää.
– Kansalaisjärjestöissä toimii paljon ihmisiä, joille poliittinen toiminta ei ole tuttua. Sitran neuvonantajien tapaan myös he osaltaan pohtivat, kuka luo politiikan ja päätöksenteon agendan. Uskotaan, että puolueilla on niin omat jutut, etteivät ne kuuntele järjestöjä, totesi Marttinen, joka toimii sosiaali- ja terveysjärjestöjen kattojärjestön Sosten erityisasiantuntijana.
Setan varapuheenjohtaja Aleksi Koivisto kertoi omasta tiestään ”puna-vihreän” Setan ytimeen ja Setan tekemästä ennakkoluulottomasta kahvittelusta pahimpien vastustajien kanssa. Tulokseksi on saatu muun muassa yksimielinen eduskunnan perustuslakivaliokunnan näkemys seksuaalista tasa-arvoa edistävästä laista. Mukana yksimielisessä muotoilussa olivat myös perinteiset vastustajat.
– Esimerkiksi Setalla on somessa 30.000 tykkääjää, mutta jäseniä järjestöllä on vain 4000, tässä on vinouma, Koivisto pohti.
Hän haastoi hallinto- ja päätöksentekojärjestelmiä uudistumaan esimerkiksi niin, että ministerin vaihtumisen myötä myös ministeriön viestintäjohtajan pitäisi vaihtua. Samoin hän huomautti, että erilaisissa työryhmissä tuntuu vuodesta ja vuosikymmenestä toiseen olevan ”samat naamat ja samat aivot”.
Keskustelun innoittamana monet yleisöstäkin jäivät vielä tilaisuuden virallisen päättymisen jälkeen pohtimaan toimivia uudistaa käytäntöjä ja lisätä keskustelua.

Annikan kanssa on virtuaalinen keskusteluohjelma sivuillani. Pääsiäisen jälkeen saan vieraakseni kaikille tutun juontajan ja toimittajan, Vappu Pimiän. Annikan kanssa -tuokioiden tarkoituksena on tuoda sekä itselleni että teille uusia ajatuksia – hieman päivänpolitiikan keskustelua syvemmältä. Odotan, että pääsemme Vapun kanssa keskustelussamme kevään korvalla muun muassa kotimaisen ruoan ja aivan varmasti myös perhearvojen äärelle!
8.4.2021 / K-Studio
Keskustan Honkonen ja Keskustanuorten Markkanen: Nuoret pois vuokra-asumisen loukusta – jokaiselle nuorelle oikeus omaan asuntoon
Keskustan tavoitteena on, että jokaisella työssäkäyvällä nuorella olisi jatkossa mahdollisuus hankkia oma koti. Honkonen ja Markkanen esittävät, että ASP-järjestelmään tulisi lisätä enemmän joustoja ja osa harkinnasta tulisi jättää pankin tehtäväksi, noudattaen kuitenkin hyvää pankkitapaa. Yksi tapa olisi esimerkiksi poistaa ASP-asuntojen osalta hintarajat kokonaan.
8.4.2021 / Uutiset
Annika Saarikko: EU:n suunta ja kansalaisten toiveet erkaantumassa, tarvitaan parempaa unionia
Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko avasi keskustelua EU:n suunnasta ja Suomen EU-linjasta puheessaan Paasikivi-seuran vieraana. Saarikon mukaan kansalaisten huoliin ja esimerkiksi Kiinan haasteeseen EU vastaa parhaiten huolehtimalla oman järjestelmänsä toimivuudesta sekä unionion epäkohtiin tarttumisesta.
6.4.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKansankokous maistuu, järjestötyö aina ei