Katainen: Eriarvoistumisen torjuminen ykkösasia

– Eriarvoistuminen on todellisuutta. Huolestuttavinta on lasten, nuorten ja perheiden jakautuminen entistä jyrkemmin hyvin- ja pahoinvoiviin. Samalla arvot ovat koventuneet ja yhteiskunnalliseen keskustelussa on alettu tarkoituksellisesti tai puolihuolimattomasti viljellä luokkayhteiskunnan käsitteitä.

Katainen muistutti Suomen menestyksen rakentuneen sille, että vuosikymmenet sitten jätimme hyvästit luokkayhteiskunnalle ja päätimme yhdessä, että kaikista suomalaisista ja koko Suomesta pidetään tasa-arvoisesti huolta. Puolueista nimenomaan Keskusta perustettiin aikanaan eheyttämään Suomea ja suomalaisia.

– Liioittelematta voi sanoa, että Suomi luisui viime vuosina kohti repeämispistettä. Ihmiset näkevät eriarvoistumisen arjessaan. Suomen jakautuminen hyvä- ja huono-osaisiin huolettaa. Talvella julkaistun tutkimuksen mukaan reilusti yli puolet suomalaisista katsoi eriarvoistumisen lisäävän yhteiskunnan turvattomuutta.

Kataisen mukaan Keskustalla on suurin valta ja samalla vastuu siitä, että Suomi muuttuu eheämpään suuntaan. Työllisyyden parantaminen on siinäkin tärkeintä.

– Budjettiriihessä on helpotettava etenkin nuorten ja pitkään työttömänä olleiden tilannetta. Tulevien vuosien veronalennukset on kohdistettava pieni- ja keskituloisille.

Katainen tähdensi, että sote-uudistus on toteutettava yhdessä sovitun mukaisesti. Lähipalvelut on turvattava koko maassa. Tärkeintä on laittaa perusterveydenhuolto kuntoon. Sitä tarvitsevat eniten heikompiosaiset. Valinnanvapauden lisääminen ei saa vaarantaa palvelujen tasa-arvoista saantia ja inhimillistä hoitoa ja hoivaa.

– Heikompiosaisten etuuksia ja palveluja on parannettava, jos taloustilanne sen sallii. Me olemme esimerkiksi korottaneet ja korotamme pienituloisimpien takuueläkettä, laitamme omais- ja perhehoitoa kuntoon sekä uudistamme perheiden palveluja niin, että perheitä voidaan auttaa ajoissa. Tällä tiellä pitää jatkaa.

Markus Lohi: Osakesäästötili muutettava sijoitussäästötiliksi
Keskustan varapuheenjohtaja ja talouspoliittisen työryhmän pj. Markus Lohi tukee voimakkaasti puheenjohtaja Saarikon torstaista avausta. ”Osakesäästötiliä on syytä laajentaa sijoitussäästötiliksi”, Lohi linjaa.
23.1.2021 / Uutiset
Keskustan varapj. Petri Honkonen: Twitterit hetkeksi kiinni?
Navalnyi-sekaannus laittaa kysymään, kannattaisiko meidän johto- ja vastuupaikoilla olevien pistää twitterit ainakin hetkellisesti kiinni ja hakeutua useammin saman pöydän ääreen keskustelemaan? Kansainvälisten ja kotimaisten mullistusten ajassa tämä ei ole aivan vähäpätöinen kysymys. Eikö meidän päättäjien tehtävä kuitenkin ole johtaa Suomea eikä somea?
22.1.2021 / Uutiset
Jos kaipaat tolkkua hulluun maailmaan ja vaihtoehtoa vastakkainasettelulle, tule netin äärelle torstaina 21. tammikuuta. Osana Keskustan eduskuntaryhmän talvikokousta Keskustan Annika Saarikko ja Antti Kurvinen keskustelevat netissä Matti Vanhasen ja Anu Vehviläisen kanssa politiikan käytös- ja toimintatavoista.
21.1.2021 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetKatainen: Eriarvoistumisen torjuminen ykkösasia