Katainen: Eriarvoistumisen torjuminen ykkösasia

– Eriarvoistuminen on todellisuutta. Huolestuttavinta on lasten, nuorten ja perheiden jakautuminen entistä jyrkemmin hyvin- ja pahoinvoiviin. Samalla arvot ovat koventuneet ja yhteiskunnalliseen keskustelussa on alettu tarkoituksellisesti tai puolihuolimattomasti viljellä luokkayhteiskunnan käsitteitä.

Katainen muistutti Suomen menestyksen rakentuneen sille, että vuosikymmenet sitten jätimme hyvästit luokkayhteiskunnalle ja päätimme yhdessä, että kaikista suomalaisista ja koko Suomesta pidetään tasa-arvoisesti huolta. Puolueista nimenomaan Keskusta perustettiin aikanaan eheyttämään Suomea ja suomalaisia.

– Liioittelematta voi sanoa, että Suomi luisui viime vuosina kohti repeämispistettä. Ihmiset näkevät eriarvoistumisen arjessaan. Suomen jakautuminen hyvä- ja huono-osaisiin huolettaa. Talvella julkaistun tutkimuksen mukaan reilusti yli puolet suomalaisista katsoi eriarvoistumisen lisäävän yhteiskunnan turvattomuutta.

Kataisen mukaan Keskustalla on suurin valta ja samalla vastuu siitä, että Suomi muuttuu eheämpään suuntaan. Työllisyyden parantaminen on siinäkin tärkeintä.

– Budjettiriihessä on helpotettava etenkin nuorten ja pitkään työttömänä olleiden tilannetta. Tulevien vuosien veronalennukset on kohdistettava pieni- ja keskituloisille.

Katainen tähdensi, että sote-uudistus on toteutettava yhdessä sovitun mukaisesti. Lähipalvelut on turvattava koko maassa. Tärkeintä on laittaa perusterveydenhuolto kuntoon. Sitä tarvitsevat eniten heikompiosaiset. Valinnanvapauden lisääminen ei saa vaarantaa palvelujen tasa-arvoista saantia ja inhimillistä hoitoa ja hoivaa.

– Heikompiosaisten etuuksia ja palveluja on parannettava, jos taloustilanne sen sallii. Me olemme esimerkiksi korottaneet ja korotamme pienituloisimpien takuueläkettä, laitamme omais- ja perhehoitoa kuntoon sekä uudistamme perheiden palveluja niin, että perheitä voidaan auttaa ajoissa. Tällä tiellä pitää jatkaa.

Keskustan keskikesän podcastin aiheena on työ ja työn tulevaisuus koronakriisin jälkeisessä Suomessa. Keskustelemassa elinkeinoministeri Mika Lintilä sekä Paperiliiton puheenjohtaja Petri Vanhala.
10.7.2020 / Podcast
Keskustan Elsi Katainen neuvotteli sovun EU:n maatalouspolitiikkaan
Neuvotteluratkaisu tuo varmuutta suomalaisille viljelijöille, ruokasektorille ja tietenkin kuluttajille seuraavaksi kahdeksi vuodeksi 2021-2022. Päätökseen sisältyy myös Etelä-Suomen kansallisen tuen jatko nykytasolla siirtymäkauden ajan.
30.6.2020 / Uutiset
Keskustalaiset löysivät teemoja, joilla parantaa kaupungin ja maaseudun välejä
Tasa-arvoinen aluekehitys, toimivat liikenne- ja viestintäyhteydet, vahva työllisyys ja yrittäjyyden edellytykset sekä suomalaisen ruoka tekevät keskustalaisten mielestä turvallisen arjen koko Suomessa. Myös koulutus, asuminen ja perusturva tärkeässä roolissa.
26.6.2020 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKatainen: Eriarvoistumisen torjuminen ykkösasia