Katainen: Eriarvoistumisen torjuminen ykkösasia

– Eriarvoistuminen on todellisuutta. Huolestuttavinta on lasten, nuorten ja perheiden jakautuminen entistä jyrkemmin hyvin- ja pahoinvoiviin. Samalla arvot ovat koventuneet ja yhteiskunnalliseen keskustelussa on alettu tarkoituksellisesti tai puolihuolimattomasti viljellä luokkayhteiskunnan käsitteitä.

Katainen muistutti Suomen menestyksen rakentuneen sille, että vuosikymmenet sitten jätimme hyvästit luokkayhteiskunnalle ja päätimme yhdessä, että kaikista suomalaisista ja koko Suomesta pidetään tasa-arvoisesti huolta. Puolueista nimenomaan Keskusta perustettiin aikanaan eheyttämään Suomea ja suomalaisia.

– Liioittelematta voi sanoa, että Suomi luisui viime vuosina kohti repeämispistettä. Ihmiset näkevät eriarvoistumisen arjessaan. Suomen jakautuminen hyvä- ja huono-osaisiin huolettaa. Talvella julkaistun tutkimuksen mukaan reilusti yli puolet suomalaisista katsoi eriarvoistumisen lisäävän yhteiskunnan turvattomuutta.

Kataisen mukaan Keskustalla on suurin valta ja samalla vastuu siitä, että Suomi muuttuu eheämpään suuntaan. Työllisyyden parantaminen on siinäkin tärkeintä.

– Budjettiriihessä on helpotettava etenkin nuorten ja pitkään työttömänä olleiden tilannetta. Tulevien vuosien veronalennukset on kohdistettava pieni- ja keskituloisille.

Katainen tähdensi, että sote-uudistus on toteutettava yhdessä sovitun mukaisesti. Lähipalvelut on turvattava koko maassa. Tärkeintä on laittaa perusterveydenhuolto kuntoon. Sitä tarvitsevat eniten heikompiosaiset. Valinnanvapauden lisääminen ei saa vaarantaa palvelujen tasa-arvoista saantia ja inhimillistä hoitoa ja hoivaa.

– Heikompiosaisten etuuksia ja palveluja on parannettava, jos taloustilanne sen sallii. Me olemme esimerkiksi korottaneet ja korotamme pienituloisimpien takuueläkettä, laitamme omais- ja perhehoitoa kuntoon sekä uudistamme perheiden palveluja niin, että perheitä voidaan auttaa ajoissa. Tällä tiellä pitää jatkaa.

Keskustan Savola: Oma ruoka on järkäleasia suomalaisille ja Suomelle
Viljelijöiden pärjääminen on yhteinen asia.  Meidän pitää tehdä yhteistyötä reilumpien markkinoiden ja oikeudenmukaisemman tulonjaon puolesta. Kotimaisen ruuan ja isänmaan tähden.
7.12.2022 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Keskustan Saarikko ja Kalli: Luonto ja talous pystytään yhdistämään
Saarikon ja Kallin mukaan uusi luonnonsuojelulaki vahvistaa entisestään taloudellisen tuen mahdollisuuksia nimenomaan vapaaehtoisille suojeluohjelmille. Vapaaehtoisuus - ei ylhäältä saneleminen - on näissä asioissa kestävä tie edetä. Lisäksi esimerkiksi malminetsintä kielletään kansallispuistoissa ja luonnonpuistoissa kokonaan, ja valtion muilla suojelualueilla sen edellytyksiä tiukennetaan.
3.12.2022 / Uutiset
Mikä muuttuu yrittäjien eläkelaissa? Yrittäjien eläkelain (YEL) uudistus etenee. Huolet on kuultu. Mikä laissa muuttuu? Keskustelemassa eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja, Keskustan varapuheenjohtaja Markus Lohi, valiokunnan jäsenet, kansanedustajat Hanna-Leena Mattila ja Pekka Aittakumpu sekä Mikro- ja yksinyrittäjät ry:n puheenjohtaja Liisa Hanén ja Suomen Yrittäjien työmarkkina-asioiden päällikkö Harri Hellstén.
30.11.2022 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetKatainen: Eriarvoistumisen torjuminen ykkösasia