Katainen: Eriarvoistumisen torjuminen ykkösasia

– Eriarvoistuminen on todellisuutta. Huolestuttavinta on lasten, nuorten ja perheiden jakautuminen entistä jyrkemmin hyvin- ja pahoinvoiviin. Samalla arvot ovat koventuneet ja yhteiskunnalliseen keskustelussa on alettu tarkoituksellisesti tai puolihuolimattomasti viljellä luokkayhteiskunnan käsitteitä.

Katainen muistutti Suomen menestyksen rakentuneen sille, että vuosikymmenet sitten jätimme hyvästit luokkayhteiskunnalle ja päätimme yhdessä, että kaikista suomalaisista ja koko Suomesta pidetään tasa-arvoisesti huolta. Puolueista nimenomaan Keskusta perustettiin aikanaan eheyttämään Suomea ja suomalaisia.

– Liioittelematta voi sanoa, että Suomi luisui viime vuosina kohti repeämispistettä. Ihmiset näkevät eriarvoistumisen arjessaan. Suomen jakautuminen hyvä- ja huono-osaisiin huolettaa. Talvella julkaistun tutkimuksen mukaan reilusti yli puolet suomalaisista katsoi eriarvoistumisen lisäävän yhteiskunnan turvattomuutta.

Kataisen mukaan Keskustalla on suurin valta ja samalla vastuu siitä, että Suomi muuttuu eheämpään suuntaan. Työllisyyden parantaminen on siinäkin tärkeintä.

– Budjettiriihessä on helpotettava etenkin nuorten ja pitkään työttömänä olleiden tilannetta. Tulevien vuosien veronalennukset on kohdistettava pieni- ja keskituloisille.

Katainen tähdensi, että sote-uudistus on toteutettava yhdessä sovitun mukaisesti. Lähipalvelut on turvattava koko maassa. Tärkeintä on laittaa perusterveydenhuolto kuntoon. Sitä tarvitsevat eniten heikompiosaiset. Valinnanvapauden lisääminen ei saa vaarantaa palvelujen tasa-arvoista saantia ja inhimillistä hoitoa ja hoivaa.

– Heikompiosaisten etuuksia ja palveluja on parannettava, jos taloustilanne sen sallii. Me olemme esimerkiksi korottaneet ja korotamme pienituloisimpien takuueläkettä, laitamme omais- ja perhehoitoa kuntoon sekä uudistamme perheiden palveluja niin, että perheitä voidaan auttaa ajoissa. Tällä tiellä pitää jatkaa.

Suomen Keskusta julkaisee oman vaaliohjelmansa historian ensimmäisiin aluevaaleihin, jotka käydään 23. tammikuuta 2022. Tilaisuudessa ohjelman esittelevät Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko ja varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen.
27.9.2021 / K-Studio
Tehdään aluevaalit kaikille tutuiksi kyselemällä ja vastaamalla. Mitä tarkoittaa esim. Sote-palvelupiste? Onhan Keskusta linjannut, että jatkossa jokaisessa kunnassa pitää olla vähintään yksi Sote-palvelupiste. Lähetyksessä vieraana ovat valtiosihteeri, Sote-asiantuntija Maria Kaisa Aula ja kutsuttuna asiantuntijana Väestöliiton toimitusjohtaja, Sosten hallituksen puheenjohtaja Eija Koivuranta. Ohjelman juontaa Keskustan poliittinen asiantuntija Helena Pakarinen.
23.9.2021 / K-Studio
Kansanedustaja Hanna Huttunen: Arjen pitää olla turvallista jokaiselle suomalaiselle
Kansanedustaja Hanna Huttunen käytti Keskustan tiistaisen ryhmäpuheenvuoron sisäisen turvallisuuden selontekokeskustelussa ja painotti sitä, että poliisin oltava läsnä arjessa niin kaupungeissa kuin maaseudulla ja että määrärahojen käyttö ja kohdentuminen syytä selvittää.
21.9.2021 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
EtusivuAjankohtaistaUutisetKatainen: Eriarvoistumisen torjuminen ykkösasia