Keskusta 2030 -ohjelma: Puolue on ratkaisuja etsivä sivistysliike

Puoluekokousedustajia 2020

Keskustan puoluekokous hyväksyi Keskusta 2030 -ohjelman. Se jakautuu kahteen pääosioon. Ensimmäisessä osiossa kirkastetaan Keskustan missio, visiot puolueelle ja Suomelle 2030 sekä puolueen strategiset tavoitteet ja toimintatapojen uudistaminen.

Puolue määrittää tehtävänsä (missio) seuraavasti: ”Keskusta on ratkaisuja etsivä sivistysliike. Aatteemme ja arvomme näkyvät kodeissa ja työpaikoilla joka päivä. Jokaisella on vapaus valita elämänsä suunta kaikkialla Suomessa. Tärkeintä on hyvä elämä tasapainossa luonnon kanssa.”

Ohjelman toinen pääosio käsittää Keskustan linjaukset koronakriisin jälkeiselle Suomelle. Puolue on valmis rohkeisiin uudistuksiin ja vaikeisiinkin päätöksiin, jotta suomalaisten hyvinvointi ja toimeentulo, ympäristö ja talous olisivat kestävällä pohjalla myös tuleville sukupolville. Keskusta toteaa ohjelmassaan, että kriisi antaa aina myös sykäyksen yhteiskunnan kehittämiseen ja uudistamiseen.

Puoluekokous halusi vahvistaa ohjelman sivistysosiota. Siinä korostetaan etenkin koulutuksen tasa-arvoa, saavutettavuutta ja tärkeyttä syrjäytymisen ehkäisyssä.

Lue koko ohjelma täältä>>

Hannu Hoskonen: Itäistä Suomea pitää vihdoin auttaa
Metsät ja muut luonnonvarat, iso osa teollisuudesta ja työllistävät yritykset – nousun todelliset rakennuspuut - eivät ole Helsingissä. Ne ovat maakunnissa läpi Suomen. Siksi maakunnissa pitää olla elämisen mahdollisuuksia. Tällä maalla ei ole varaa jättää mitään kolkkaa taantumaan ja tyhjenemään. Ei etenkään itäistä Suomea.
12.6.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Sähköä eduskunnan kyselytunnilla
Eduskunnan kyselytunti kuulosti lähinnä Keskustan syyttelytunnilta eivätkä Petri Honkonen tai Annika Saarikko saaneet vastauksia kysymyksiinsä, jotka selvästi osuivat maaliinsa. Keskustalaiset kysyivät jo aiemmin esillä pidettyjä asioita hallituksen huojuvasta EU-politiikasta. Viikon varrella hallitusta oli jo haastettu niin kokoomusparlamentaarikoiden Suomen-vastaisesta EU-äänestämisestä kuin metsävallan luisumisesta Brysseliin. Lisäksi toistuvasti peräänkuulutettiin hallituksen lupaamia uusia EU-rahoja itäiseen Suomeen. Sellaisista ei hallitusaitiosta puhuttu, vaan viitattiin ainoastaan rahoitukseen, jonka Suomi on joka tapauksessa saamassa.
7.6.2024 / Eduskuntaryhmän viikkotiedote
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskusta 2030 -ohjelma: Puolue on ratkaisuja etsivä sivistysliike