Keskusta: 650 uutta poliisin virkaa ja keskituloisille parannettu oikeusturva

Kerrostalo Pelastustie punainen pakettiauto

-Suomessa on tähän saakka ollut valmiutta uudistaa vain poliisin hallintorakenteita, jopa kolmeen kertaan lyhyessä ajassa. Kunnollisiin tehtävälähtöisiin kokonaisuudistamisiin ei ole ollut valmiutta. Vaikka Suomi on laaja maa, on poliiseja silti väkimäärään nähden vähiten verrattuna muihin Pohjoismaihin, sanoo linjatyöryhmää johtanut kansanedustaja Antti Kurvinen.

-Harvaanasuttujen alueiden turvallisuuden parantamiseksi tulisi selvittää mahdollisuus lähipoliisijärjestelmän käyttöönottamiseen. Tässä mallissa poliisiviranomainen olisi kokonaistyöajassa. Tehtävään voitaisiin mahdollisesti sisällyttää myös lupapalveluita, jatketaan linjauksessa.

Maahanmuuton hallittavuudelle ja inhimillisyydelle on luotava vakaa järjestelmä.

-Maahanmuuton painopistettä on vakaasti siirrettävä kohti kiintiöpakolaisuutta EU:n tehokkaan ulkorajojen valvonnan avulla. On myös selvää, että turvapaikkahakemusten käsittelyaikoja on saatava merkittävästi lyhennettyä, Kurvinen jatkaa linjauksen sisällöstä.

-On myös muistettava, että maahanmuutossa ei ole kyse vain turvapaikanhakijoista ja kiintiöpakolaisista. Suomeen tullaan myös työn ja opintojen perässä. Keskustan mielestä jokainen, jolla on valmis työ- tai opiskelupaikka on lähtökohtaisesti tervetullut. Jokainen, joka tekee työtä, maksaa veroja, noudattaa yhteiskunnan yhteisiä sääntöjä, on tasavertainen suomalainen. Työperäisen maahanmuuton tarveharkinnasta on luovuttava asteittain, päättää Kurvinen.

Keskustan linjauksen oikeuspoliittisessa osuudessa otetaan kantaa keskituloisten oikeusturvaan, jota pitää parantaa. Tällä hetkellä oikeusturvan toteutumisen uhkana on, että kuluriskin takia vain julkisen oikeusavun piiriin pääsevät tai hyvätuloiset saavat oikeusturvaa. Nyt keskituloisten oikeusturva on uhattuna. Tähän tarvitaan muutos.

-Selvitettäviksi asioiksi nostamme muun muassa enimmäistaksojen säätämistä tiettyjen riita-asioiden oikeudenkäyntikuluihin ja yksityisten henkilöiden oikeudenkäyntikulujen arvolisäverosta vapauttaminen, kun kyse on yksityisen henkilön asian ajamisesta tuomioistuimessa. Yhtenä keinona parantaa keskituloisten oikeusturvaa on syytä selvittää myös oikeusavun saamisen perusteena olevien tulorajojen korottamista, sanoo oikeuspoliittisen linjauksen työryhmää vetänyt, kansanedustaja Markus Lohi.

Koko linjaus täällä: keskusta.fi/turvallisempisuomi

Markus Lohi: Osakesäästötili muutettava sijoitussäästötiliksi
Keskustan varapuheenjohtaja ja talouspoliittisen työryhmän pj. Markus Lohi tukee voimakkaasti puheenjohtaja Saarikon torstaista avausta. ”Osakesäästötiliä on syytä laajentaa sijoitussäästötiliksi”, Lohi linjaa.
23.1.2021 / Uutiset
Keskustan varapj. Petri Honkonen: Twitterit hetkeksi kiinni?
Navalnyi-sekaannus laittaa kysymään, kannattaisiko meidän johto- ja vastuupaikoilla olevien pistää twitterit ainakin hetkellisesti kiinni ja hakeutua useammin saman pöydän ääreen keskustelemaan? Kansainvälisten ja kotimaisten mullistusten ajassa tämä ei ole aivan vähäpätöinen kysymys. Eikö meidän päättäjien tehtävä kuitenkin ole johtaa Suomea eikä somea?
22.1.2021 / Uutiset
Jos kaipaat tolkkua hulluun maailmaan ja vaihtoehtoa vastakkainasettelulle, tule netin äärelle torstaina 21. tammikuuta. Osana Keskustan eduskuntaryhmän talvikokousta Keskustan Annika Saarikko ja Antti Kurvinen keskustelevat netissä Matti Vanhasen ja Anu Vehviläisen kanssa politiikan käytös- ja toimintatavoista.
21.1.2021 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskusta: 650 uutta poliisin virkaa ja keskituloisille parannettu oikeusturva