Osaaminen avain koko Suomen menestykseen

Mauri pekkarinen studiokuva

Toisen asteen koulutuksen tutkinto on taattava lähtökohtaisesti kaikille koko maassa. Näin vastataan työvoiman saatavuuden pullonkauloihin. Tasapainoisen aluekehityksen kannalta erityisen kiireellistä on lisätä Keskustan koulutuslupauksen mukaisesti ammatillisen koulutuksen, oppisopimuskoulutuksen, ammattikurssituksen ja täydennyskoulutuksen voimavaroja. Ammatillisia koulutuspaikkoja on myös hajautettava maakuntien sisällä.

Näin todetaan juuri julkistetussa Keskustan aluekehityslinjauksessa, jossa korostetaan, että osaava Suomi on menestyvä Suomi. Korkeakouluopetusta on jatkossakin oltava tarjolla koko maassa.

– On tärkeää, että esimerkiksi jokaiselle maakunnalle osoitetaan tutkimus- ja kehitystoiminnan perusrahoitus, jonka suhteellinen osuus julkisista alan resursseista vastaa vähintään puolta maakunnan väestöosuudesta. Tällä hetkellä valtaosa rahoituksesta suuntautuu vain muutamalle suurimmalle kaupunkiseudulle, sanoo aluekehitystyöryhmää vetänyt varapuhemies Mauri Pekkarinen.

Linjauksessa todetaan myös, että alueellistaminen on avain tasapainoiseen aluekehitykseen.

Alueellistamisessa Suomen tulee seurata muiden Pohjoismaiden esimerkkiä. Sellaisia valtion hallintotehtäviä, jotka hoituvat hyvin myös muualla Suomessa, tulee siirtää sinne hallitusti pääkaupunkiseudulta. Myös koulutuspaikkoja voidaan siirtää pk-seudulta maakuntiin.

– Nykypäivän alueellistaminen ei välttämättä tarkoita kokonaisten virastojen ja laitosten siirtämistä. Teknologia mahdollistaa monien työtehtävien tekemisen paikasta riippumatta. Jatkossa ei puhuta enää etätyöstä vaan työn tekemistä paikkariippumattomasti. Julkisen sektorin pitää olla tässä suunnannäyttäjä, mainitsee Pekkarinen.

[Lue koko linjaus]

Petri Honkonen: Kokoomuksen ajama ajoneuvoveron jättikorotus estettävä
Keskustan varapuheenjohtaja Petri Honkonen torjuu kokoomuksen linjan vuosittaisen ajoneuvoveron rajuista korotuksista. Kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo kertoi muutoksista kokoomuksen veromalliin perjantaina.
15.1.2021 / Uutiset
Kurvinen tyytyväinen: Polttoaineveron korotus ei hallituksen suunnitelmissa liikenteen päästöjen puolittamiseksi
Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kurvinen on tyytyväinen liikenneministeriön tänään lausunnoille lähettämään fossiilittoman liikenteen tiekarttaan. Tiekartassa esiteltyyn keinovalikoimaan ei kuulu polttoaineveron korottaminen.
15.1.2021 / Uutiset
Liikennevaliokunnan varapuheenjohtaja Ari Torniainen: Autoa tarvitaan, päästöjä ei
Liikenteen päästöt voidaan puolittaa alueellisesti ja sosiaalisesti reilulla tavalla. Olennaista on vähentää päästöjä, ei vaikeuttaa liikkumista. Jatkossa teillä liikutaan yhä enemmän kotimaisilla uusiutuvalla polttonesteillä, biokaasulla ja sähköautoilla. Pitkien etäisyyksien Suomessa tarvitaan jatkossakin omaa autoa ja tämä tunnistetaan tiekartassa, Ari Torniainen kertoo.
EtusivuAjankohtaistaUutisetOsaaminen avain koko Suomen menestykseen