Osaaminen avain koko Suomen menestykseen

Mauri pekkarinen studiokuva

Toisen asteen koulutuksen tutkinto on taattava lähtökohtaisesti kaikille koko maassa. Näin vastataan työvoiman saatavuuden pullonkauloihin. Tasapainoisen aluekehityksen kannalta erityisen kiireellistä on lisätä Keskustan koulutuslupauksen mukaisesti ammatillisen koulutuksen, oppisopimuskoulutuksen, ammattikurssituksen ja täydennyskoulutuksen voimavaroja. Ammatillisia koulutuspaikkoja on myös hajautettava maakuntien sisällä.

Näin todetaan juuri julkistetussa Keskustan aluekehityslinjauksessa, jossa korostetaan, että osaava Suomi on menestyvä Suomi. Korkeakouluopetusta on jatkossakin oltava tarjolla koko maassa.

– On tärkeää, että esimerkiksi jokaiselle maakunnalle osoitetaan tutkimus- ja kehitystoiminnan perusrahoitus, jonka suhteellinen osuus julkisista alan resursseista vastaa vähintään puolta maakunnan väestöosuudesta. Tällä hetkellä valtaosa rahoituksesta suuntautuu vain muutamalle suurimmalle kaupunkiseudulle, sanoo aluekehitystyöryhmää vetänyt varapuhemies Mauri Pekkarinen.

Linjauksessa todetaan myös, että alueellistaminen on avain tasapainoiseen aluekehitykseen.

Alueellistamisessa Suomen tulee seurata muiden Pohjoismaiden esimerkkiä. Sellaisia valtion hallintotehtäviä, jotka hoituvat hyvin myös muualla Suomessa, tulee siirtää sinne hallitusti pääkaupunkiseudulta. Myös koulutuspaikkoja voidaan siirtää pk-seudulta maakuntiin.

– Nykypäivän alueellistaminen ei välttämättä tarkoita kokonaisten virastojen ja laitosten siirtämistä. Teknologia mahdollistaa monien työtehtävien tekemisen paikasta riippumatta. Jatkossa ei puhuta enää etätyöstä vaan työn tekemistä paikkariippumattomasti. Julkisen sektorin pitää olla tässä suunnannäyttäjä, mainitsee Pekkarinen.

[Lue koko linjaus]

Annikan kanssa on virtuaalinen keskusteluohjelma sivuillani. Pääsiäisen jälkeen saan vieraakseni kaikille tutun juontajan ja toimittajan, Vappu Pimiän. Annikan kanssa -tuokioiden tarkoituksena on tuoda sekä itselleni että teille uusia ajatuksia – hieman päivänpolitiikan keskustelua syvemmältä. Odotan, että pääsemme Vapun kanssa keskustelussamme kevään korvalla muun muassa kotimaisen ruoan ja aivan varmasti myös perhearvojen äärelle!
8.4.2021 / K-Studio
Keskustan Honkonen ja Keskustanuorten Markkanen: Nuoret pois vuokra-asumisen loukusta – jokaiselle nuorelle oikeus omaan asuntoon
Keskustan tavoitteena on, että jokaisella työssäkäyvällä nuorella olisi jatkossa mahdollisuus hankkia oma koti. Honkonen ja Markkanen esittävät, että ASP-järjestelmään tulisi lisätä enemmän joustoja ja osa harkinnasta tulisi jättää pankin tehtäväksi, noudattaen kuitenkin hyvää pankkitapaa. Yksi tapa olisi esimerkiksi poistaa ASP-asuntojen osalta hintarajat kokonaan.
8.4.2021 / Uutiset
Annika Saarikko: EU:n suunta ja kansalaisten toiveet erkaantumassa, tarvitaan parempaa unionia
Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko avasi keskustelua EU:n suunnasta ja Suomen EU-linjasta puheessaan Paasikivi-seuran vieraana. Saarikon mukaan kansalaisten huoliin ja esimerkiksi Kiinan haasteeseen EU vastaa parhaiten huolehtimalla oman järjestelmänsä toimivuudesta sekä unionion epäkohtiin tarttumisesta.
6.4.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetOsaaminen avain koko Suomen menestykseen