Osaaminen avain koko Suomen menestykseen

Mauri pekkarinen studiokuva

Toisen asteen koulutuksen tutkinto on taattava lähtökohtaisesti kaikille koko maassa. Näin vastataan työvoiman saatavuuden pullonkauloihin. Tasapainoisen aluekehityksen kannalta erityisen kiireellistä on lisätä Keskustan koulutuslupauksen mukaisesti ammatillisen koulutuksen, oppisopimuskoulutuksen, ammattikurssituksen ja täydennyskoulutuksen voimavaroja. Ammatillisia koulutuspaikkoja on myös hajautettava maakuntien sisällä.

Näin todetaan juuri julkistetussa Keskustan aluekehityslinjauksessa, jossa korostetaan, että osaava Suomi on menestyvä Suomi. Korkeakouluopetusta on jatkossakin oltava tarjolla koko maassa.

– On tärkeää, että esimerkiksi jokaiselle maakunnalle osoitetaan tutkimus- ja kehitystoiminnan perusrahoitus, jonka suhteellinen osuus julkisista alan resursseista vastaa vähintään puolta maakunnan väestöosuudesta. Tällä hetkellä valtaosa rahoituksesta suuntautuu vain muutamalle suurimmalle kaupunkiseudulle, sanoo aluekehitystyöryhmää vetänyt varapuhemies Mauri Pekkarinen.

Linjauksessa todetaan myös, että alueellistaminen on avain tasapainoiseen aluekehitykseen.

Alueellistamisessa Suomen tulee seurata muiden Pohjoismaiden esimerkkiä. Sellaisia valtion hallintotehtäviä, jotka hoituvat hyvin myös muualla Suomessa, tulee siirtää sinne hallitusti pääkaupunkiseudulta. Myös koulutuspaikkoja voidaan siirtää pk-seudulta maakuntiin.

– Nykypäivän alueellistaminen ei välttämättä tarkoita kokonaisten virastojen ja laitosten siirtämistä. Teknologia mahdollistaa monien työtehtävien tekemisen paikasta riippumatta. Jatkossa ei puhuta enää etätyöstä vaan työn tekemistä paikkariippumattomasti. Julkisen sektorin pitää olla tässä suunnannäyttäjä, mainitsee Pekkarinen.

[Lue koko linjaus]

Keskustan Elsi Katainen neuvotteli sovun EU:n maatalouspolitiikkaan
Neuvotteluratkaisu tuo varmuutta suomalaisille viljelijöille, ruokasektorille ja tietenkin kuluttajille seuraavaksi kahdeksi vuodeksi 2021-2022. Päätökseen sisältyy myös Etelä-Suomen kansallisen tuen jatko nykytasolla siirtymäkauden ajan.
30.6.2020 / Uutiset
Keskustalaiset löysivät teemoja, joilla parantaa kaupungin ja maaseudun välejä
Tasa-arvoinen aluekehitys, toimivat liikenne- ja viestintäyhteydet, vahva työllisyys ja yrittäjyyden edellytykset sekä suomalaisen ruoka tekevät keskustalaisten mielestä turvallisen arjen koko Suomessa. Myös koulutus, asuminen ja perusturva tärkeässä roolissa.
26.6.2020 / Uutiset
Suomi ja suomalaisuus – koko Suomi. Mitkä ovat nuo meidän suomalaisten vahvuudet Suomessa, mitkä ovat olleet turvanamme koronan aikana ja miten hyödyntää niitä Suomen uudelleenrakentamisessa. Keskustelemassa Keskustan puheenjohtaja, kansanedustaja Katri Kulmuni sekä kirjailija, käsikirjoittaja Katri Manninen. Podcastia juontaa Keskustan viestintäpäällikkö Laura Ruohola.
26.6.2020 / Podcast
EtusivuAjankohtaistaUutisetOsaaminen avain koko Suomen menestykseen