Osaaminen avain koko Suomen menestykseen

Mauri pekkarinen studiokuva

Toisen asteen koulutuksen tutkinto on taattava lähtökohtaisesti kaikille koko maassa. Näin vastataan työvoiman saatavuuden pullonkauloihin. Tasapainoisen aluekehityksen kannalta erityisen kiireellistä on lisätä Keskustan koulutuslupauksen mukaisesti ammatillisen koulutuksen, oppisopimuskoulutuksen, ammattikurssituksen ja täydennyskoulutuksen voimavaroja. Ammatillisia koulutuspaikkoja on myös hajautettava maakuntien sisällä.

Näin todetaan juuri julkistetussa Keskustan aluekehityslinjauksessa, jossa korostetaan, että osaava Suomi on menestyvä Suomi. Korkeakouluopetusta on jatkossakin oltava tarjolla koko maassa.

– On tärkeää, että esimerkiksi jokaiselle maakunnalle osoitetaan tutkimus- ja kehitystoiminnan perusrahoitus, jonka suhteellinen osuus julkisista alan resursseista vastaa vähintään puolta maakunnan väestöosuudesta. Tällä hetkellä valtaosa rahoituksesta suuntautuu vain muutamalle suurimmalle kaupunkiseudulle, sanoo aluekehitystyöryhmää vetänyt varapuhemies Mauri Pekkarinen.

Linjauksessa todetaan myös, että alueellistaminen on avain tasapainoiseen aluekehitykseen.

Alueellistamisessa Suomen tulee seurata muiden Pohjoismaiden esimerkkiä. Sellaisia valtion hallintotehtäviä, jotka hoituvat hyvin myös muualla Suomessa, tulee siirtää sinne hallitusti pääkaupunkiseudulta. Myös koulutuspaikkoja voidaan siirtää pk-seudulta maakuntiin.

– Nykypäivän alueellistaminen ei välttämättä tarkoita kokonaisten virastojen ja laitosten siirtämistä. Teknologia mahdollistaa monien työtehtävien tekemisen paikasta riippumatta. Jatkossa ei puhuta enää etätyöstä vaan työn tekemistä paikkariippumattomasti. Julkisen sektorin pitää olla tässä suunnannäyttäjä, mainitsee Pekkarinen.

[Lue koko linjaus]

Puheenjohtaja Annika Saarikko Keskustan eduskuntavaalistartissa 27.1.2023
Keskusta on puolue, joka tarjoaa välittämistä ilman holhoavaa vasemmistolaisuutta ja hyvää taloudenpitoa ilman kovaa oikeistolaisuutta. Meille isänmaallisuus on ylpeyttä, joka ei kumpua toisen polkemisesta. Isänmaallisuutemme polttoainetta ei ole pelko, vaan usko siihen, että rakennamme turvallista muutosta. Eteenpäin on elävän mieli.
27.1.2023 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetOsaaminen avain koko Suomen menestykseen