Osaaminen avain koko Suomen menestykseen

Mauri pekkarinen studiokuva

Toisen asteen koulutuksen tutkinto on taattava lähtökohtaisesti kaikille koko maassa. Näin vastataan työvoiman saatavuuden pullonkauloihin. Tasapainoisen aluekehityksen kannalta erityisen kiireellistä on lisätä Keskustan koulutuslupauksen mukaisesti ammatillisen koulutuksen, oppisopimuskoulutuksen, ammattikurssituksen ja täydennyskoulutuksen voimavaroja. Ammatillisia koulutuspaikkoja on myös hajautettava maakuntien sisällä.

Näin todetaan juuri julkistetussa Keskustan aluekehityslinjauksessa, jossa korostetaan, että osaava Suomi on menestyvä Suomi. Korkeakouluopetusta on jatkossakin oltava tarjolla koko maassa.

– On tärkeää, että esimerkiksi jokaiselle maakunnalle osoitetaan tutkimus- ja kehitystoiminnan perusrahoitus, jonka suhteellinen osuus julkisista alan resursseista vastaa vähintään puolta maakunnan väestöosuudesta. Tällä hetkellä valtaosa rahoituksesta suuntautuu vain muutamalle suurimmalle kaupunkiseudulle, sanoo aluekehitystyöryhmää vetänyt varapuhemies Mauri Pekkarinen.

Linjauksessa todetaan myös, että alueellistaminen on avain tasapainoiseen aluekehitykseen.

Alueellistamisessa Suomen tulee seurata muiden Pohjoismaiden esimerkkiä. Sellaisia valtion hallintotehtäviä, jotka hoituvat hyvin myös muualla Suomessa, tulee siirtää sinne hallitusti pääkaupunkiseudulta. Myös koulutuspaikkoja voidaan siirtää pk-seudulta maakuntiin.

– Nykypäivän alueellistaminen ei välttämättä tarkoita kokonaisten virastojen ja laitosten siirtämistä. Teknologia mahdollistaa monien työtehtävien tekemisen paikasta riippumatta. Jatkossa ei puhuta enää etätyöstä vaan työn tekemistä paikkariippumattomasti. Julkisen sektorin pitää olla tässä suunnannäyttäjä, mainitsee Pekkarinen.

[Lue koko linjaus]

Keskustan Pakarinen: Etätyö luo lisätarvetta lähiyrittäjyydelle
Monipaikkaisuudella ja sen etätyön muodolla on suuria vaikutuksia kaupunkiseuduilla, joilla asiantuntijatyön runsas määrä tarkoittaa myös aiempaa suurempaa määrää etätyötä koronan jälkeen. Enemmän kotona tehtävä työ synnyttää uutta kysyntää palveluille lähellä kotia. Lähipalveluiden kysyntä vaikkapa lounasravintoloiden muodossa todennäköisesti kasvaa, kun etätyöt nyt vakiintuvat, Kaupungissa on Keskusta -verkoston vetäjä Riikka Pakarinen linjaa.
15.10.2021 / Uutiset
K-studion vieraaksi saapuu ministeri Antti Kurvinen. Keskustelussa mistä luomme lisää kasvua ja työpaikkoja luoville aloille, korjaamme koronan jälkiä ja pidämme huolta lapsista ja nuorista, kun samaan aikaan veikkauksen rahoitus vähenee.
14.10.2021 / K-Studio
Keskustan Markus Lohi: Kela-korvauksia ei pidä poistaa yksityisestä sairaanhoidosta
Keskustan varapuheenjohtaja, sosiaali- ja terveysvaliokunnan pj. Markus Lohi ei näe perustetta poistaa yksityisen sairaanhoidon kela-korvauksia. Tärkeää on myös varmistaa monituottajuus ja palveluseteleiden käyttö osana sote-uudistusta, Lohi toteaa.
11.10.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetOsaaminen avain koko Suomen menestykseen