Käsi koivulla metsä

Keskustan tavoitteena on elämä ilman köyhyyttä. Tuoreessa, tänään julkistetussa köyhyyslinjauksessa pohditaankin useita keinoja köyhyyden taittamiseksi. Keskusta korostaa, että köyhyys voi kohdata ketä tahansa ja missä elämänvaiheessa tahansa. Linjauksessa käsitellään eri syistä köyhtyneiden ihmisten elämäntilanteita ja pohditaan erilaisia keinoja köyhyyskierteen ratkaisemiseksi.

-Lapsiperheistä ja nuorista on pidettävä huolta esimerkiksi työllistämällä pienituloisia vanhempia, kehittämällä opinto-ohjausta ja valmistamalla, että kaikilla nuorilla on mahdollisuus opiskeluun. Kun katsotaan elämänkaaren toiseen päähän on pienituloisten eläkeläisten asemaa kohennettava. Vaihtoehtoina voivat olla muun muassa taksikaton, lääkekaton, terveyskeskuksen ja lääkkeiden alkuomavastuun ja vuosimaksujen porrastamiset pitkin vuotta, sanoo työryhmän puheenjohtaja, kansanedustaja Aila Paloniemi.

­-Erityisesti iäkkäät leskeksi jääneet naiset sekä pelkällä takuueläkkeellä elävät ikäihmiset ovat suurimmassa köyhyysriskissä. Heidän taloudelliseen tilanteeseensa on saatava korjaus pikaisesti, Paloniemi jatkaa.

[Lue koko köyhyyslinjaus täältä]

—————————–

Samassa yhteydessä Keskusta julkaisi myös hyvinvoinnin ja terveyden linjauksensa. Työryhmää vetänyt kansanedustaja Hannakaisa Heikkinen korostaa niin ikään elinkaariajattelun merkitystä.

-Haluamme nostaa hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen kaiken politiikan keskiöön ja onhan hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen ehdottomasti järkevää talouspolitiikkaa. Kun parannamme kansanterveyttä ja ehkäisemme pahoinvointia, vähennämme terveyspalveluiden käytöstä sekä esimerkiksi sairauspoissaoloista ja ennenaikaisesta eläköitymisestä seuraavia kuluja.

-Emme halua holhota tai syyllistää, vaan näemme, että yhteiskunnan on tehtävä hyvinvointia ja terveyttä edistävät valinnat riittävän helpoiksi, sanoo Heikkinen.

[Koko hyvinvoinnin ja terveyden linjaus]

Mikä muuttuu yrittäjien eläkelaissa? Yrittäjien eläkelain (YEL) uudistus etenee. Huolet on kuultu. Mikä laissa muuttuu? Keskustelemassa eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja, Keskustan varapuheenjohtaja Markus Lohi, valiokunnan jäsenet, kansanedustajat Hanna-Leena Mattila ja Pekka Aittakumpu sekä Mikro- ja yksinyrittäjät ry:n puheenjohtaja Liisa Hanén ja Suomen Yrittäjien työmarkkina-asioiden päällikkö Harri Hellstén.
30.11.2022 / K-Studio
Eduskuntaryhmän puheenjohtaja Kalli: Luontoa pitää suojella – omaisuuden suoja pitää turvata ja kustannukset jakaa oikeudenmukaisesti
Luonnon tilan parantaminen on yhteinen asia, ja siihen tarvitaan jokaista. Ihmisten omaisuuden suojan pitää kuitenkin toteutua kaikissa oloissa. Luonnonsuojelun kustannusten tulee jakaantua oikeudenmukaisesti. Hallituksen esityksessä näin ei ollut ja osa omaisuuden suojaa heikentävistä ja kustannuksia epäoikeudenmukaisesti kohdentavista seurauksista kävi ilmi vasta eduskuntakäsittelyn aikana.
29.11.2022 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Keskustan puoluevaltuusto vaatii järkeä ennallistamisasetukseen
EU:n luonnonvarapolitiikkaan tarvitaan järkeä ja kokonaiskestävyyttä. EU:ssa esitetty uusi ennallistamisasetus on suomalaiselle veronmaksajalle äärettömän kallis, huonosti valmisteltu ja epäoikeudenmukainen.
27.11.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskusta linjaukset: Köyhyyden kierre katkaistava – hyvää elämää muksusta mummoon!