Käsi koivulla metsä

Keskustan tavoitteena on elämä ilman köyhyyttä. Tuoreessa, tänään julkistetussa köyhyyslinjauksessa pohditaankin useita keinoja köyhyyden taittamiseksi. Keskusta korostaa, että köyhyys voi kohdata ketä tahansa ja missä elämänvaiheessa tahansa. Linjauksessa käsitellään eri syistä köyhtyneiden ihmisten elämäntilanteita ja pohditaan erilaisia keinoja köyhyyskierteen ratkaisemiseksi.

-Lapsiperheistä ja nuorista on pidettävä huolta esimerkiksi työllistämällä pienituloisia vanhempia, kehittämällä opinto-ohjausta ja valmistamalla, että kaikilla nuorilla on mahdollisuus opiskeluun. Kun katsotaan elämänkaaren toiseen päähän on pienituloisten eläkeläisten asemaa kohennettava. Vaihtoehtoina voivat olla muun muassa taksikaton, lääkekaton, terveyskeskuksen ja lääkkeiden alkuomavastuun ja vuosimaksujen porrastamiset pitkin vuotta, sanoo työryhmän puheenjohtaja, kansanedustaja Aila Paloniemi.

­-Erityisesti iäkkäät leskeksi jääneet naiset sekä pelkällä takuueläkkeellä elävät ikäihmiset ovat suurimmassa köyhyysriskissä. Heidän taloudelliseen tilanteeseensa on saatava korjaus pikaisesti, Paloniemi jatkaa.

[Lue koko köyhyyslinjaus täältä]

—————————–

Samassa yhteydessä Keskusta julkaisi myös hyvinvoinnin ja terveyden linjauksensa. Työryhmää vetänyt kansanedustaja Hannakaisa Heikkinen korostaa niin ikään elinkaariajattelun merkitystä.

-Haluamme nostaa hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen kaiken politiikan keskiöön ja onhan hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen ehdottomasti järkevää talouspolitiikkaa. Kun parannamme kansanterveyttä ja ehkäisemme pahoinvointia, vähennämme terveyspalveluiden käytöstä sekä esimerkiksi sairauspoissaoloista ja ennenaikaisesta eläköitymisestä seuraavia kuluja.

-Emme halua holhota tai syyllistää, vaan näemme, että yhteiskunnan on tehtävä hyvinvointia ja terveyttä edistävät valinnat riittävän helpoiksi, sanoo Heikkinen.

[Koko hyvinvoinnin ja terveyden linjaus]

Markus Lohi: Osakesäästötili muutettava sijoitussäästötiliksi
Keskustan varapuheenjohtaja ja talouspoliittisen työryhmän pj. Markus Lohi tukee voimakkaasti puheenjohtaja Saarikon torstaista avausta. ”Osakesäästötiliä on syytä laajentaa sijoitussäästötiliksi”, Lohi linjaa.
23.1.2021 / Uutiset
Keskustan varapj. Petri Honkonen: Twitterit hetkeksi kiinni?
Navalnyi-sekaannus laittaa kysymään, kannattaisiko meidän johto- ja vastuupaikoilla olevien pistää twitterit ainakin hetkellisesti kiinni ja hakeutua useammin saman pöydän ääreen keskustelemaan? Kansainvälisten ja kotimaisten mullistusten ajassa tämä ei ole aivan vähäpätöinen kysymys. Eikö meidän päättäjien tehtävä kuitenkin ole johtaa Suomea eikä somea?
22.1.2021 / Uutiset
Jos kaipaat tolkkua hulluun maailmaan ja vaihtoehtoa vastakkainasettelulle, tule netin äärelle torstaina 21. tammikuuta. Osana Keskustan eduskuntaryhmän talvikokousta Keskustan Annika Saarikko ja Antti Kurvinen keskustelevat netissä Matti Vanhasen ja Anu Vehviläisen kanssa politiikan käytös- ja toimintatavoista.
21.1.2021 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskusta linjaukset: Köyhyyden kierre katkaistava – hyvää elämää muksusta mummoon!