Siirry sisältöön

Käsi koivulla metsä

Keskustan tavoitteena on elämä ilman köyhyyttä. Tuoreessa, tänään julkistetussa köyhyyslinjauksessa pohditaankin useita keinoja köyhyyden taittamiseksi. Keskusta korostaa, että köyhyys voi kohdata ketä tahansa ja missä elämänvaiheessa tahansa. Linjauksessa käsitellään eri syistä köyhtyneiden ihmisten elämäntilanteita ja pohditaan erilaisia keinoja köyhyyskierteen ratkaisemiseksi.

-Lapsiperheistä ja nuorista on pidettävä huolta esimerkiksi työllistämällä pienituloisia vanhempia, kehittämällä opinto-ohjausta ja valmistamalla, että kaikilla nuorilla on mahdollisuus opiskeluun. Kun katsotaan elämänkaaren toiseen päähän on pienituloisten eläkeläisten asemaa kohennettava. Vaihtoehtoina voivat olla muun muassa taksikaton, lääkekaton, terveyskeskuksen ja lääkkeiden alkuomavastuun ja vuosimaksujen porrastamiset pitkin vuotta, sanoo työryhmän puheenjohtaja, kansanedustaja Aila Paloniemi.

­-Erityisesti iäkkäät leskeksi jääneet naiset sekä pelkällä takuueläkkeellä elävät ikäihmiset ovat suurimmassa köyhyysriskissä. Heidän taloudelliseen tilanteeseensa on saatava korjaus pikaisesti, Paloniemi jatkaa.

[Lue koko köyhyyslinjaus täältä]

—————————–

Samassa yhteydessä Keskusta julkaisi myös hyvinvoinnin ja terveyden linjauksensa. Työryhmää vetänyt kansanedustaja Hannakaisa Heikkinen korostaa niin ikään elinkaariajattelun merkitystä.

-Haluamme nostaa hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen kaiken politiikan keskiöön ja onhan hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen ehdottomasti järkevää talouspolitiikkaa. Kun parannamme kansanterveyttä ja ehkäisemme pahoinvointia, vähennämme terveyspalveluiden käytöstä sekä esimerkiksi sairauspoissaoloista ja ennenaikaisesta eläköitymisestä seuraavia kuluja.

-Emme halua holhota tai syyllistää, vaan näemme, että yhteiskunnan on tehtävä hyvinvointia ja terveyttä edistävät valinnat riittävän helpoiksi, sanoo Heikkinen.

[Koko hyvinvoinnin ja terveyden linjaus]

Hyvin toimiva yhteistyö luo turvaa
Keskustan mielestä Suomen osallistuminen Naton toimintaan Itämerellä ja Kaakkois-Euroopassa on perusteltua. Keskustan ryhmäpuheen aiheesta eduskunnassa piti Itä-Suomen Outokummusta tuleva kansanedustaja Hanna Räsänen. Hän totesi puheessaan kokeneensa kotiseudullaan konkreettisesti, kuinka tärkeää on viranomaisten hyvä yhteistyö. Räsänen muistutti, että se luo alueille turvaa.
22.2.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot

Työmarkkinoiden konkeloa seuratessa Suomen ulkopuoliset ilkimykset iloissaan taputtavat ja maan talous sakkaa entisestään. Siksi Keskusta tarjoaa oikeiston tiejyräporukalle ja vasemmiston paikalleen juntatulle soppatykkijoukolle keskellä olevaa kolmatta tietä: sopimista. Keskustan Tuomas Kettunen pohti näitä asioita ryhmäpuheenvuorossaan eduskunnassa. Lisäksi hän muotoili myös vanhaa persuhokemaa uuteen uskoon: missä ps, siellä petetty vaalilupaus.
20.2.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskusta linjaukset: Köyhyyden kierre katkaistava – hyvää elämää muksusta mummoon!