Keskusta: EU-parlamentin kestämätön linja metsäenergiaan on torjuttava

Keskusta torjuu EU-parlamentin kielteisen kannan metsäenergian hyödyntämiseen. Parlamentin keskiviikkona linjaama mielipide ei merkitse sitovaa sääntelyä, sillä asia tulee seuraavaksi jäsenmaiden neuvoston ja EU-komission kolmikantaneuvotteluihin. Keskustan puoluehallitus totesi torstaina, että näissä neuvotteluissa on estettävä EU-parlamentin linjan eteneminen. Tässä onnistuminen edellyttää voimakkaiden kansallisten ponnistelujen jatkamista sekä tiivistä yhteistyötä Suomen kanssa samanhenkisten jäsenmaiden kanssa.

Keskusta näkee, että huoltovarmuuden edistämiseksi ja ilmastonmuutoksen torjumiseksi tarvitsemme enemmän kotimaista, uusiutuvaa energiaa. Suomi on Keskustan johdolla viime vuosikymmenet määrätietoisesti lisännyt kotimaisen uusiutuvan energian käyttöä ja vähentänyt riippuvuutta Venäjästä, ja tätä linjaa on jatkettu nykyisen hallituksen aikana. Venäjän sota ja siitä seurannut energiamarkkinoiden sekaannus osoittavat, että Euroopan on noudatettava Suomen osoittamaa esimerkkiä. Parlamentin kannan toteutuminen ei olisi Euroopalle eduksi, eikä se edistäisi yhteisiä eurooppalaisia tavoitteita uusiutuvan energian käytön lisäämiseksi.

Keskusta muistuttaa, että metsäpolitiikka ei kuulu EU:lle vaan kansalliseen päätäntävaltaan. Esimerkiksi komission kaavailema ennallistamisasetus puuttuisi metsäpolitiikkaan. EU:n on pidättäydyttävä sääntelystä, joka kuuluu jäsenmaiden linjattavaksi.

Keskusta antaa täyden tukensa hallitukselle sen työssä Suomen etujen puolustamiseksi EU-pöydissä. Elinkeinoministeri Lintilä, valtiovarainministeri Saarikko, maa- ja metsätalousministeri Kurvinen ja pääministeri Marin ovat tällä hallituskaudella edustaneet EU-areenoilla Suomen metsien käyttöä ja Suomen etua palvelevaa linjaa. Koko hallituksen pitää yhdessä edistää Suomen etua metsäasioissa tulevina kuukausina. Tulevat neuvottelut kestävät useista kuukausista jopa vuoteen, niissä Suomen kannan pitää selkeästi näkyä, kuulua ja toteutua.

Lisätietoja:
Riikka Pakarinen
Keskustan varapuheenjohtaja

Muutoksia Keskustan kansanedustajien valiokunta- ja toimielinjäsenyyksiin – Kulmuni ehdokas talousvaliokunnan varapuheenjohtajaksi
Keskustan eduskuntaryhmä päätti ryhmäkokouksessaan torstaina 22.9. muutoksista kansanedustajien valiokunta- ja toimielinjäsenyyksiin.
22.9.2022 / Uutiset
Eduskuntaryhmän puheenjohtaja Eeva Kalli: Kun suomalaiset pärjäävät, Suomi pärjää
Suomalaisten turvallisuus ja hyvinvointi ovat Keskustan tärkeimmät tavoitteet. Ajat ovat vakavat. Nyt pitää toimia tavalla, joka vahvistaa suomalaisten luottamusta tulevaan.
20.9.2022 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Valtiovarainministeri Annika Saarikko budjetin esittelyssä: Turvaa talven yli, kasvun eväitä tulevaisuuteen
Ensi vuoden budjetin tarkoituksena on tarjota turvaa talven yli, ja kasvun eväitä pitkälle tulevaisuuteen.
20.9.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskusta: EU-parlamentin kestämätön linja metsäenergiaan on torjuttava