Keskusta: EU-parlamentin kestämätön linja metsäenergiaan on torjuttava

Keskusta torjuu EU-parlamentin kielteisen kannan metsäenergian hyödyntämiseen. Parlamentin keskiviikkona linjaama mielipide ei merkitse sitovaa sääntelyä, sillä asia tulee seuraavaksi jäsenmaiden neuvoston ja EU-komission kolmikantaneuvotteluihin. Keskustan puoluehallitus totesi torstaina, että näissä neuvotteluissa on estettävä EU-parlamentin linjan eteneminen. Tässä onnistuminen edellyttää voimakkaiden kansallisten ponnistelujen jatkamista sekä tiivistä yhteistyötä Suomen kanssa samanhenkisten jäsenmaiden kanssa.

Keskusta näkee, että huoltovarmuuden edistämiseksi ja ilmastonmuutoksen torjumiseksi tarvitsemme enemmän kotimaista, uusiutuvaa energiaa. Suomi on Keskustan johdolla viime vuosikymmenet määrätietoisesti lisännyt kotimaisen uusiutuvan energian käyttöä ja vähentänyt riippuvuutta Venäjästä, ja tätä linjaa on jatkettu nykyisen hallituksen aikana. Venäjän sota ja siitä seurannut energiamarkkinoiden sekaannus osoittavat, että Euroopan on noudatettava Suomen osoittamaa esimerkkiä. Parlamentin kannan toteutuminen ei olisi Euroopalle eduksi, eikä se edistäisi yhteisiä eurooppalaisia tavoitteita uusiutuvan energian käytön lisäämiseksi.

Keskusta muistuttaa, että metsäpolitiikka ei kuulu EU:lle vaan kansalliseen päätäntävaltaan. Esimerkiksi komission kaavailema ennallistamisasetus puuttuisi metsäpolitiikkaan. EU:n on pidättäydyttävä sääntelystä, joka kuuluu jäsenmaiden linjattavaksi.

Keskusta antaa täyden tukensa hallitukselle sen työssä Suomen etujen puolustamiseksi EU-pöydissä. Elinkeinoministeri Lintilä, valtiovarainministeri Saarikko, maa- ja metsätalousministeri Kurvinen ja pääministeri Marin ovat tällä hallituskaudella edustaneet EU-areenoilla Suomen metsien käyttöä ja Suomen etua palvelevaa linjaa. Koko hallituksen pitää yhdessä edistää Suomen etua metsäasioissa tulevina kuukausina. Tulevat neuvottelut kestävät useista kuukausista jopa vuoteen, niissä Suomen kannan pitää selkeästi näkyä, kuulua ja toteutua.

Lisätietoja:
Riikka Pakarinen
Keskustan varapuheenjohtaja

Keskusta tiukkana ruuantuotannosta, taloudesta ja EU-asioista
Keskustan kansanedustaja Eerikki Viljanen vaati eduskunnan kyselytunnilla hallitusta täyttämään EU-politiikassa lupauksensa viljelijöille. Myös kokoomuksen MEP-ehdokkaiden valmiutta leikata ruuantuotannosta ihmeteltiin .Eduskunnan välikysymyskeskustelussa Keskusta puolestaan tarjosi talouteen oman, hallitusta oikeudenmukaisemman vaihtoehtonsa. Hallituksen EU-tavoitteet näyttäytyvät toistaiseksi höttöisinä eivätkä yhteisvelan ja ennallistamisasetuksen osalta kelpaa Keskustalle. Eduskunnan viikko on näyttänyt myös vastatuulta hallituksen olutlaille. Enemmistö sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsenistä vastustaa hallituksen ajamaa vahvempien alkoholijuomien ruokakauppamyyntiä.
17.5.2024 / Eduskuntaryhmän viikkotiedote
Keskustalaiset muistuttivat eduskunnan välikysymyskeskustelussa, että Suomi on saatava oikeudenmukaisella ja reilulla tavalla kasvun tielle. Keskustalla on tähän vaihtoehdot omassa linjassaan. Ryhmäpuhuja Eeva Kalli muistutti, että kodeissa ja työpaikoilla ansaitaan parempaa kuin mitä viimeinen vuosi on hallituksen toimin ollut. Suomalaisille voidaan järjestää töitä ja talous kasvuun, terveysasemat ja muut lähipalvelut voidaan pelastaa. Keskustan ja Liike Nytin jättämän välikysymyksen ensimmäinen allekirjoittaja Keskustan Markus Lohi muistutti yhdessä ryhmäpuhujan kanssa, että aina on vaihtoehtoja. Etenkin silloin, kun vallanpitäjät väittävät, että vaihtoehtoja ei ole.
15.5.2024 / Uutiset
Eeva Kalli: Vallalla kova politiikka ja otteet
Keskustan eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Eeva Kalli sanoi välikysymyskeskustelun ryhmäpuheessa, että politiikassa toista ei enää tulla puolitiehen vastaan. Sillat palavat ja luottamus niiden mukana. Hallituksen toimet eriarvoistavat ihmisiä, syövät orastavan kasvun eväitä ja heikentävät luottamusta. Kalli muistutti, että kodeissa ja työpaikoilla ansaitaan parempaa kuin mitä viimeinen vuosi on ollut. Keskustalla olisi siihen keinoja.
15.5.2024 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskusta: EU-parlamentin kestämätön linja metsäenergiaan on torjuttava