Siirry sisältöön

Seurakuntavaalit järjestetään hyvin poikkeuksellisessa tilanteessa. Keskusta korostaa kirkon tehtävää näissä vaikeissa oloissa. Kirkon on elettävä ajassa, oltava läsnä ja rakennettava ihmisten keskuuteen vakautta, toivoa ja tulevaisuususkoa.

– Haluamme taata lähiseurakuntapalvelujen säilymisen ja seurakuntatyön edellytykset kaikkialla maassa seurakunnan koosta tai sijainnista riippumatta. Kirkon toiminta pitää rakentaa seurakuntalaisten elämästä ja tarpeista, ei kirkon työaloista lähtien, korostaa Keskustan linjauksen valmistelua johtanut pastori Timo Laaninen.

Keskusta toimii ihmisiä kokoavan kansankirkon puolesta. Arvostamme jokaisen oikeutta olla asioista eri mieltä. Puolustamme positiivisen uskonnonvapauden toteutumista: jokaisella on oikeus harjoittaa omaa uskontoaan. Pidämme tärkeänä uskonnon oikeutta olla läsnä julkisessa tilassa ja keskustelussa. Korostamme myös uskonnollisen lukutaidon merkitystä.

– Koronan ja Ukrainassa riehuvan sodan myötä monet elävät ahdistuksen ja pelon tunteiden keskellä. Seurakunnat voivat omalta osaltaan toimia niin lasten ja nuorten, työikäisten kuin ikäihmisten tukena lisäämällä vuorovaikutusta ja keskinäistä ymmärrystä, Laaninen kannustaa seurakuntalaisia vaikuttamaan oman seurakunnan toimintamuotoihin.

Keskusta kannattaa entistä vahvempaa yhteistyötä kunnan, hyvinvointialueen ja seurakunnan sekä eri järjestöissä toimivien kesken ihmisten parhaaksi. Seurakunnilla on tarjota yhteistyöhön osaamista ja kokemusta esimerkiksi lasten ja nuorten toiminnassa, sielunhoidossa, vähävaraisten auttamisessa, parisuhdetyössä sekä sodan jaloista tulevien ja muuten hätää kärsivien auttamisessa.

– Keskusta haluaa vahvistaa yhteiskunnassa ymmärrystä uskonnon merkityksestä ja käydä keskustelua oikeasta ja väärästä, hyvästä ja pahasta. Toimimme aktiivisesti kaikenlaista vihapuhetta, syrjintää ja rasismia vastaan. Edistämme tasa-arvoa, esteettömyyttä ja saavutettavuutta, Laaninen listaa Keskustan arvoja seurakuntien arkipäivän toiminnassa.

Keskustan puoluehallitus hyväksyi puolueen linjauksen syksyn seurakuntavaaleihin. Linjaus ”Rakennamme yhteistä kotiseurakuntaa” löytyy kokonaisuudessaan täältä.

Lisätietoja:
seurakuntavaaliohjelmatyön vetäjä, pastori Timo Laaninen, 040 832 6106

poliittinen asiantuntija Helena Pakarinen, 050 388 0011

Tiejyrä, soppatykki vai keskustalainen sopu
Keskustalaiset kansanedustajat tivasivat eduskunnan kyselytunnilla, mitä sosiaali- ja terveyspalveluita hallitus aikoo leikata. Ministerin mukaan vaikeiden päätösten tekeminen on vaikeaa. Konkelossa oleviin työmarkkinakysymyksiin keskusta vaatii neuvottelu- ja sopimisratkaisuja jyräämisen ja soppatykkien sijaan. Omaa malliaan keskusta ehdottaa myös aikuiskoulutustuen pelastamiseksi. Hallitus aikoo lakkauttaa käytetyn ja järkevän tuen. Eduskunnassa muistettiin myös Ukrainan sodan alkamispäivää ja vietettiin hiljainen hetki.
23.2.2024 / Eduskuntaryhmän viikkotiedote
Hyvin toimiva yhteistyö luo turvaa
Keskustan mielestä Suomen osallistuminen Naton toimintaan Itämerellä ja Kaakkois-Euroopassa on perusteltua. Keskustan ryhmäpuheen aiheesta eduskunnassa piti Itä-Suomen Outokummusta tuleva kansanedustaja Hanna Räsänen. Hän totesi puheessaan kokeneensa kotiseudullaan konkreettisesti, kuinka tärkeää on viranomaisten hyvä yhteistyö. Räsänen muistutti, että se luo alueille turvaa.
22.2.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot

Työmarkkinoiden konkeloa seuratessa Suomen ulkopuoliset ilkimykset iloissaan taputtavat ja maan talous sakkaa entisestään. Siksi Keskusta tarjoaa oikeiston tiejyräporukalle ja vasemmiston paikalleen juntatulle soppatykkijoukolle keskellä olevaa kolmatta tietä: sopimista. Keskustan Tuomas Kettunen pohti näitä asioita ryhmäpuheenvuorossaan eduskunnassa. Lisäksi hän muotoili myös vanhaa persuhokemaa uuteen uskoon: missä ps, siellä petetty vaalilupaus.
20.2.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan seurakuntavaaliohjelma: Lähiseurakuntapalvelut turvattava kaikkialla Suomessa