– Liikenteen polttoaineverotusta ei saa korottaa. Haluamme kuitenkin entistä enemmän uusiutuvaa tankkiin. Päästöjen vähentämistä tuetaan keventämällä kestävien biopolttoaineiden verotusta. On tärkeää, että jokainen pystyy tankilla käydessään tekemään ilmastotekoja, ajaapa hän sitten vanhalla tai tuliterällä autolla, todetaan Keskustan tuoreessa liikennepoliittisessa linjauksessa.
– Tarvitaan pitkäjänteistä ja kestävää politiikkaa, joka edesauttaa ilmastoystävällisen liikenteen ratkaisuja. Esimerkiksi biokaasuautojen tankkausasemille ja sähköautojen latausasemille voitaisiin myöntää investointitukea, jatkaa puolueen koko linjaustyötä johtanut varapuheenjohtaja Katri Kulmuni.
Keskustan linjauksessa otetaan kantaa myös autoverotukseen. Se pitää Keskustan mukaan tulevallakin vaalikaudella toteuttaa niin, että veronalennukset kohdistuvat vähäpäästöisiin autoihin.
Autoveron poistoa Keskusta ei kannata sillä se halpuuttaisi erityisesti kaikista suuripäästöisimpien autojen hintaa, ei juurikaan pienipäästöisten.
– Autoveron poisto olisi selkeä tulonsiirto hyvätuloisimmille ja varakkaimmille. Sitä Keskusta ei voi tukea, Kulmuni päättää.
Päättyneellä hallituskaudella on tehty keskustajohtoisesti laajoja parannuksia maamme tieverkostoon.
– Keskusta haluaa kehittää toimivia liikenneyhteyksiä tulevaisuudessakin niin, että kaupan, tavaroiden ja ihmisten sujuva liikkuminen koko maassa varmistetaan. Uusien väylärahoitusmallien käyttöön ottaminen antaa mahdollisuuden kohdentaa valtion budjettirahoitusta aiempaa enemmän alemman asteiselle tiestölle, jonne markkinaehtoista rahoitusta ei saada, sanoo liikennelinjaustyöryhmää vetänyt kansanedustaja Markku Pakkanen.
Koko Keskustan liikennepolittiinen linjaus täällä: www.keskusta.fi/liikennelinjaus