Punainen pieni auto tiellä

– Liikenteen polttoaineverotusta ei saa korottaa. Haluamme kuitenkin entistä enemmän uusiutuvaa tankkiin. Päästöjen vähentämistä tuetaan keventämällä kestävien biopolttoaineiden verotusta. On tärkeää, että jokainen pystyy tankilla käydessään tekemään ilmastotekoja, ajaapa hän sitten vanhalla tai tuliterällä autolla, todetaan Keskustan tuoreessa liikennepoliittisessa linjauksessa.

– Tarvitaan pitkäjänteistä ja kestävää politiikkaa, joka edesauttaa ilmastoystävällisen liikenteen ratkaisuja. Esimerkiksi biokaasuautojen tankkausasemille ja sähköautojen latausasemille voitaisiin myöntää investointitukea, jatkaa puolueen koko linjaustyötä johtanut varapuheenjohtaja Katri Kulmuni.

Keskustan linjauksessa otetaan kantaa myös autoverotukseen. Se pitää Keskustan mukaan tulevallakin vaalikaudella toteuttaa niin, että veronalennukset kohdistuvat vähäpäästöisiin autoihin.

Autoveron poistoa Keskusta ei kannata sillä se halpuuttaisi erityisesti kaikista suuripäästöisimpien autojen hintaa, ei juurikaan pienipäästöisten.

– Autoveron poisto olisi selkeä tulonsiirto hyvätuloisimmille ja varakkaimmille. Sitä Keskusta ei voi tukea, Kulmuni päättää.

Päättyneellä hallituskaudella on tehty keskustajohtoisesti laajoja parannuksia maamme tieverkostoon.

– Keskusta haluaa kehittää toimivia liikenneyhteyksiä tulevaisuudessakin niin, että kaupan, tavaroiden ja ihmisten sujuva liikkuminen koko maassa varmistetaan. Uusien väylärahoitusmallien käyttöön ottaminen antaa mahdollisuuden kohdentaa valtion budjettirahoitusta aiempaa enemmän alemman asteiselle tiestölle, jonne markkinaehtoista rahoitusta ei saada, sanoo liikennelinjaustyöryhmää vetänyt kansanedustaja Markku Pakkanen.

Koko Keskustan liikennepolittiinen linjaus täällä: www.keskusta.fi/liikennelinjaus

Keskustan eduskuntaryhmä: Tukea Ukrainalle pitää jatkaa – Suomen oma varautuminen korostuu
Keskustan eduskuntaryhmä pitää viimeaikaisia tapahtumia – Venäjän osittaista liikekannallepanoa, puheita sodasta länttä vastaan, niin sanottuja kansanäänestyksiä Ukrainan itä- ja eteläosissa, alueiden liittämisaikeita Venäjään ja Nord Stream -kaasuputkien vuotoja Itämerellä – vakavana ja huolestuttavana kehityksenä.
29.9.2022 / Uutiset
Sosiaali- ja terveysvaliokunnan pj Lohi: Hyvää hoitoa jokaiselle kautta Suomen
Hoitajapula, päivystysten ruuhkautuminen ja se, että hoitoon ei pääse eikä hoivaa saa ovat vakavia asioita. Etenkin huoli ikäihmisten palveluista on yhteinen.
28.9.2022 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Muutoksia Keskustan kansanedustajien valiokunta- ja toimielinjäsenyyksiin – Kulmuni ehdokas talousvaliokunnan varapuheenjohtajaksi
Keskustan eduskuntaryhmä päätti ryhmäkokouksessaan torstaina 22.9. muutoksista kansanedustajien valiokunta- ja toimielinjäsenyyksiin.
22.9.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskusta: Ilmasto ei pelastu autoilun hintaa nostamalla – autoveron poisto olisi selkeä tulonsiirto hyvätuloisille