Punainen pieni auto tiellä

– Liikenteen polttoaineverotusta ei saa korottaa. Haluamme kuitenkin entistä enemmän uusiutuvaa tankkiin. Päästöjen vähentämistä tuetaan keventämällä kestävien biopolttoaineiden verotusta. On tärkeää, että jokainen pystyy tankilla käydessään tekemään ilmastotekoja, ajaapa hän sitten vanhalla tai tuliterällä autolla, todetaan Keskustan tuoreessa liikennepoliittisessa linjauksessa.

– Tarvitaan pitkäjänteistä ja kestävää politiikkaa, joka edesauttaa ilmastoystävällisen liikenteen ratkaisuja. Esimerkiksi biokaasuautojen tankkausasemille ja sähköautojen latausasemille voitaisiin myöntää investointitukea, jatkaa puolueen koko linjaustyötä johtanut varapuheenjohtaja Katri Kulmuni.

Keskustan linjauksessa otetaan kantaa myös autoverotukseen. Se pitää Keskustan mukaan tulevallakin vaalikaudella toteuttaa niin, että veronalennukset kohdistuvat vähäpäästöisiin autoihin.

Autoveron poistoa Keskusta ei kannata sillä se halpuuttaisi erityisesti kaikista suuripäästöisimpien autojen hintaa, ei juurikaan pienipäästöisten.

– Autoveron poisto olisi selkeä tulonsiirto hyvätuloisimmille ja varakkaimmille. Sitä Keskusta ei voi tukea, Kulmuni päättää.

Päättyneellä hallituskaudella on tehty keskustajohtoisesti laajoja parannuksia maamme tieverkostoon.

– Keskusta haluaa kehittää toimivia liikenneyhteyksiä tulevaisuudessakin niin, että kaupan, tavaroiden ja ihmisten sujuva liikkuminen koko maassa varmistetaan. Uusien väylärahoitusmallien käyttöön ottaminen antaa mahdollisuuden kohdentaa valtion budjettirahoitusta aiempaa enemmän alemman asteiselle tiestölle, jonne markkinaehtoista rahoitusta ei saada, sanoo liikennelinjaustyöryhmää vetänyt kansanedustaja Markku Pakkanen.

Koko Keskustan liikennepolittiinen linjaus täällä: www.keskusta.fi/liikennelinjaus

Kurvinen ihmettelee Kokoomuksen kaksijakoisia kommentteja
Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kurvinen ihmettelee Kokoomuksen sumutusta, joka kohdistuu ennen kaikkea maaseudun ihmisiin ja maaseutuelinkeinoihin. Kaverit pelaavat kaksin kortein ja Kokoomuksen kanta vaihtuu, kun Helsingistä tullaan maakuntaan.
23.9.2020 / Uutiset
Markus Lohi: Matkustusrajoituksia tarkennettava välittömästi
Keskustan varapuheenjohtaja ja eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja Markus Lohi vaatii hallituksen matkustuslinjauksiin selkeyttä.
23.9.2020 / Uutiset
Eeva Kalli: Valtion on vastattava ihmisten tarpeisiin ja edistettävä asumiseen liittyvää valinnanvapautta
"Jokaisen ministeriön tulee tehdä omalla hallinnonalallaan yhteistyössä viranhaltijoiden ja työntekijöiden kanssa selvitys työtehtävistä, jotka voidaan monipaikkaistaa, sanoo Keskustan eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja, kansanedustaja Eeva Kalli.
20.9.2020 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskusta: Ilmasto ei pelastu autoilun hintaa nostamalla – autoveron poisto olisi selkeä tulonsiirto hyvätuloisille