Keskusta julkaisi erälinjauksen ja julistautuu erämyönteiseksi puolueeksi

metsästäjä nainen metsässä jäkälää

– Keskusta on erämyönteinen puolue. Jokaisella suomalaisella tulee olla nyt ja tulevaisuudessa mahdollisuus harrastaa metsästystä ja kalastusta. Puolueen tavoitteena on säilyttää suomalainen eränkäyntikulttuuri elinvoimaisena, eräpoliittisen linjauksen valmistelua johtanut Mikko Kärnä sanoo.

Luonnossa liikkumisen tukemiseksi Keskustan tavoitteena on kattaa kansallispuistojen ja retkeilyalueiden korjausvelka tulevina vaalikausina. Jokamiehen oikeuksista on pidettävä kiinni ja niihin liittyviä ongelmia on ehkäistävä valistuksella.

Erälinjaus korostaa metsästäjien tekemän riistanhoitotyön merkitystä. Elinympäristöjä parannetaan ennallistamalla soita, kunnostamalla kosteikkoja ja huomioimalla riistanhoito metsätaloudessa. Haitallisille vieraslajeille, kuten supikoiralle ja minkille esitetään linjauksessa tapporahaa.

Keskusta haluaa jatkaa tällä hallituskaudella käynnistettyjä toimia vaelluskalakantojen elvyttämiseksi muun muassa rakentamalla kalateitä ja kunnostamalla kutualueita. Luontaisen vaelluskalakierron palauttaminen maamme valjastettuihin vesistöihin asetetaan linjauksessa yhdeksi luontopolitiikan kärkitavoitteeksi.

Petopolitiikassa Keskusta haluaa EU:n jäsenmaille enemmän kansallista päätösvaltaa. Lähtökohtana on, että pedot kuuluvat luontoon, mutta eivät ihmisten pihapiireihin. Keskusta edistää suurpetojemme kannanhoidollista metsästystä ja petokantojen pitämistä kohtuullisella tasolla vahinkojen ehkäisemiseksi.

Keskustan mielestä eräpolitiikan tulee turvata myös vapaata kaupunkitilaa sekä ehkäistä viljelys-, liikenne- ja luontovahinkojen syntymistä. Esimerkiksi kasvavien merimetso- ja valkoposkihanhikantojen hallitsemiseksi linjauksessa esitetään lintujen säätämistä riistalajeiksi tai Ruotsin ja Viron kaltaisen suojametsästyksen harjoittamista.

Keskusta sitoutuu turvaamaan metsästyslain 8§:n mukaisen vapaan metsästysoikeuden pohjoisen kuntalaisille. Samoin paikkakuntalaisten oikeus metsästämiseen kansallispuistoissa on säilytettävä. Keskusta haluaa myös toimia vastuullisten aseenomistajien puolesta.

Eräkulttuurin jatkuvuuden turvaamiseksi Keskusta haluaa edistää uusien harrastajien saamista mukaan eräharrastusten piiriin. Yhtenä keinona erälinjauksessa esitetään kokeilua, joissa metsästäjätutkinto olisi mahdollista suorittaa vapaaehtoisesti peruskoulun 8. luokalla.

Eräpolitiikalla luodaan myös elinvoimaa. Kalastus- ja metsästysmatkailun potentiaali on Suomessa huikea. Riista- ja villikalakilot sekä metsien marjat ja sienet ovat kulutukseen päätyessään ravintoa, jonka hiilijalanjälki lähenee nollaa. Esimerkiksi koulujen ja päiväkotien ruokailuissa voitaisiin Keskustan mielestä käyttää nykyistä enemmän villiruokaa, kuten hirven ja peuran lihaa ja luonnon marjoja.

-Nyt julkaistu erälinjaus nostaa metsästykseen, kalastukseen ja luonnossa liikkumisen liittyviä kysymyksiä esille ja haastaa myös muita puolueita ottamaan aiheisiin kantaa. Keskusta puhuu vastuullisen eränkäynnin puolesta, jossa toimitaan kestävästi luonnon kantokyky huomioiden, maa- ja metsätalousministeri Jari Leppä sanoo.

Tutustu koko ohjelmaan täällä: www.keskusta.fi/erälinjaus

Antti Kurvinen: Väljempien vesien Suomeen - maaseudun tyhjeneminen ja kaupunkien tukkeutuminen ei ole luonnonlaki
Tulevaisuudessa jokaisen valtion asiantuntijatehtävässä työskentelevän pitää saada valita itse oma sijoituspaikkansa. Kaikki uudet tehtävät pitää täyttää paikkariippumattomasti. Jos tällaista Suomea haluaa, pitää äänestää Keskustaa. Kuntavaaleissa ja muissakin tulevissa vaaleissa.
Keskustan puoluevaltuuston puheenjohtajaksi on valittu Liina Tiusanen
Puoluevaltuusto valitsee syyskokouksensa aluksi puheenjohtajan ja kaksi varapuheenjohtajaa.
Puheenjohtaja Annika Saarikko Keskustan puoluevaltuustossa 28.11.2020
Olen valinnut puheenvuorooni kolme tulevaisuuden isoa asiaa. Keskustelun kautta pureskelemme tänään varmasti montaa muutakin politiikan ruisleipä-asiaa. Tänään puhun koko maan kehittämisestä ja monipaikkaisesta Suomesta sekä sivistyksestä. Ja tietenkin kunnista ja vaaleista. Katson lähelle ja katson kauemmas.
28.11.2020 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskusta julkaisi erälinjauksen ja julistautuu erämyönteiseksi puolueeksi