Keskusta julkaisi erälinjauksen ja julistautuu erämyönteiseksi puolueeksi

metsästäjä nainen metsässä jäkälää

– Keskusta on erämyönteinen puolue. Jokaisella suomalaisella tulee olla nyt ja tulevaisuudessa mahdollisuus harrastaa metsästystä ja kalastusta. Puolueen tavoitteena on säilyttää suomalainen eränkäyntikulttuuri elinvoimaisena, eräpoliittisen linjauksen valmistelua johtanut Mikko Kärnä sanoo.

Luonnossa liikkumisen tukemiseksi Keskustan tavoitteena on kattaa kansallispuistojen ja retkeilyalueiden korjausvelka tulevina vaalikausina. Jokamiehen oikeuksista on pidettävä kiinni ja niihin liittyviä ongelmia on ehkäistävä valistuksella.

Erälinjaus korostaa metsästäjien tekemän riistanhoitotyön merkitystä. Elinympäristöjä parannetaan ennallistamalla soita, kunnostamalla kosteikkoja ja huomioimalla riistanhoito metsätaloudessa. Haitallisille vieraslajeille, kuten supikoiralle ja minkille esitetään linjauksessa tapporahaa.

Keskusta haluaa jatkaa tällä hallituskaudella käynnistettyjä toimia vaelluskalakantojen elvyttämiseksi muun muassa rakentamalla kalateitä ja kunnostamalla kutualueita. Luontaisen vaelluskalakierron palauttaminen maamme valjastettuihin vesistöihin asetetaan linjauksessa yhdeksi luontopolitiikan kärkitavoitteeksi.

Petopolitiikassa Keskusta haluaa EU:n jäsenmaille enemmän kansallista päätösvaltaa. Lähtökohtana on, että pedot kuuluvat luontoon, mutta eivät ihmisten pihapiireihin. Keskusta edistää suurpetojemme kannanhoidollista metsästystä ja petokantojen pitämistä kohtuullisella tasolla vahinkojen ehkäisemiseksi.

Keskustan mielestä eräpolitiikan tulee turvata myös vapaata kaupunkitilaa sekä ehkäistä viljelys-, liikenne- ja luontovahinkojen syntymistä. Esimerkiksi kasvavien merimetso- ja valkoposkihanhikantojen hallitsemiseksi linjauksessa esitetään lintujen säätämistä riistalajeiksi tai Ruotsin ja Viron kaltaisen suojametsästyksen harjoittamista.

Keskusta sitoutuu turvaamaan metsästyslain 8§:n mukaisen vapaan metsästysoikeuden pohjoisen kuntalaisille. Samoin paikkakuntalaisten oikeus metsästämiseen kansallispuistoissa on säilytettävä. Keskusta haluaa myös toimia vastuullisten aseenomistajien puolesta.

Eräkulttuurin jatkuvuuden turvaamiseksi Keskusta haluaa edistää uusien harrastajien saamista mukaan eräharrastusten piiriin. Yhtenä keinona erälinjauksessa esitetään kokeilua, joissa metsästäjätutkinto olisi mahdollista suorittaa vapaaehtoisesti peruskoulun 8. luokalla.

Eräpolitiikalla luodaan myös elinvoimaa. Kalastus- ja metsästysmatkailun potentiaali on Suomessa huikea. Riista- ja villikalakilot sekä metsien marjat ja sienet ovat kulutukseen päätyessään ravintoa, jonka hiilijalanjälki lähenee nollaa. Esimerkiksi koulujen ja päiväkotien ruokailuissa voitaisiin Keskustan mielestä käyttää nykyistä enemmän villiruokaa, kuten hirven ja peuran lihaa ja luonnon marjoja.

-Nyt julkaistu erälinjaus nostaa metsästykseen, kalastukseen ja luonnossa liikkumisen liittyviä kysymyksiä esille ja haastaa myös muita puolueita ottamaan aiheisiin kantaa. Keskusta puhuu vastuullisen eränkäynnin puolesta, jossa toimitaan kestävästi luonnon kantokyky huomioiden, maa- ja metsätalousministeri Jari Leppä sanoo.

Tutustu koko ohjelmaan täällä: www.keskusta.fi/erälinjaus

Keskustan keskikesän podcastin aiheena on työ ja työn tulevaisuus koronakriisin jälkeisessä Suomessa. Keskustelemassa elinkeinoministeri Mika Lintilä sekä Paperiliiton puheenjohtaja Petri Vanhala.
10.7.2020 / Podcast
Keskustan Elsi Katainen neuvotteli sovun EU:n maatalouspolitiikkaan
Neuvotteluratkaisu tuo varmuutta suomalaisille viljelijöille, ruokasektorille ja tietenkin kuluttajille seuraavaksi kahdeksi vuodeksi 2021-2022. Päätökseen sisältyy myös Etelä-Suomen kansallisen tuen jatko nykytasolla siirtymäkauden ajan.
30.6.2020 / Uutiset
Keskustalaiset löysivät teemoja, joilla parantaa kaupungin ja maaseudun välejä
Tasa-arvoinen aluekehitys, toimivat liikenne- ja viestintäyhteydet, vahva työllisyys ja yrittäjyyden edellytykset sekä suomalaisen ruoka tekevät keskustalaisten mielestä turvallisen arjen koko Suomessa. Myös koulutus, asuminen ja perusturva tärkeässä roolissa.
26.6.2020 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskusta julkaisi erälinjauksen ja julistautuu erämyönteiseksi puolueeksi