ikäihminen hoivakoti

On hyvä, että perhe- ja peruspalveluministeri Annika Saarikon johdolla haetaan jo tällä viikolla ratkaisuja siihen, miten vanhustenhoidon kiistattomia ongelmia korjataan.

Lähtökohtana on ilman muuta oltava, että jokainen ikäihminen Suomessa saa inhimillisen ja laadukkaan hoivan, asuipa hän sitten hoivakodissa tai kotonaan.

Maamme vanhustenhoidon ongelmat ovat kärjistyneet pidemmän ajan kuluessa. Kaikilla puolueilla on perinpohjaista peiliin katsomisen tarvetta.

Ikäihmiset ja heidän läheisensä ansaitsevat sen, että syyttelyn sijaan me päättäjät haemme yhdessä ratkaisuja oikeutettuihin huoliin.

On valitettavaa, että SDP:lle tämä ei näytä sopivan. Se on tekemässä vakavalla ja lähes jokaista suomalaista koskettavalla asialla vaali- ja puoluepolitiikkaa. Yhdenkään vanhuksen hoiva ei parane opposition välikysymyksellä, vaan riittävien palveluiden ja hoivan turvaamisella kaikissa tilanteissa.

Kaiken lisäksi SDP on tehnyt kaiken voitavansa sote- ja maakuntauudistuksen kaatamiseksi, vaikka juuri se olisi iso osa ratkaisua vanhustenhoidon kestävässä parantamisessa. Tässä tilanteessa nimittäin ollaan osaltaan juuri siksi, että uudistukseen ei yli kymmenen vuoden aikana ole pystytty.

Jos uudistus nyt kaatuisi, vanhustenhoidon sekä ylipäätään sosiaali- ja terveyspalvelujen yksityistäminen tulee hallitsemattomasti voimistumaan. Tätäkö SDP todella haluaa?

Keskustan tavoite on viedä uudistus viimein maaliin, jotta palvelut voidaan turvata tasa-arvoisesti paitsi jokaiselle ikäihmiselle myös kaikille suomalaisille kautta maan. Linjamme on ollut ja on, että myös tulevaisuudessa vastuu palveluista on julkisella puolella. Yksityiset hoito- ja hoiva-alan yritykset voivat täydentää julkisia palveluja.

Sellaisen kehityksen sen sijaan haluamme kaikin keinoin torjua, jossa isot, verot muualle kuin Suomeen maksavat pörssiyritykset ottavat vallan maamme sosiaali- ja terveyspalveluissa.

________

Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kaikkonen ja varapuheenjohtajat Hanna Kosonen ja Markus Lohi

Eeva Kalli: Valtion on vastattava ihmisten tarpeisiin ja edistettävä asumiseen liittyvää valinnanvapautta
"Jokaisen ministeriön tulee tehdä omalla hallinnonalallaan yhteistyössä viranhaltijoiden ja työntekijöiden kanssa selvitys työtehtävistä, jotka voidaan monipaikkaistaa, sanoo Keskustan eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja, kansanedustaja Eeva Kalli.
20.9.2020 / Uutiset
Petri Honkonen: Valkoposkihanhien ampuminen vauhdissa, ammutut hanhet saatava lautaselle
-Kun valkoposkihanhia on nyt alettu nyt ampua, pitää lihakin voida hyödyntää. Ei ole järkevää jättää herkullinen ja ekologinen liha syömättä, sanoo Keskustan varapuheenjohtaja, kansanedustaja Petri Honkonen.
20.9.2020 / Uutiset
Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko: Olemme Suomen myönteisin ja tulevaisuuskoisin puolue
"Keskusta on aina toiminut nimensä mukaisesti sillanrakentajana suomalaisessa politiikassa. Uskon, että sille on nyt tilausta enemmän kuin koskaan. Maltti ja empatia ovat politiikan supervoimia", näin totesi Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko perjantaiaamun poliittisessa linjapuheessaan.
18.9.2020 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan eduskuntaryhmän puheenjohtajisto: Sote yksi työkalu vanhustenhoidon ongelmien korjaamisessa – SDP tekee vaalipolitiikkaa