ikäihminen hoivakoti

On hyvä, että perhe- ja peruspalveluministeri Annika Saarikon johdolla haetaan jo tällä viikolla ratkaisuja siihen, miten vanhustenhoidon kiistattomia ongelmia korjataan.

Lähtökohtana on ilman muuta oltava, että jokainen ikäihminen Suomessa saa inhimillisen ja laadukkaan hoivan, asuipa hän sitten hoivakodissa tai kotonaan.

Maamme vanhustenhoidon ongelmat ovat kärjistyneet pidemmän ajan kuluessa. Kaikilla puolueilla on perinpohjaista peiliin katsomisen tarvetta.

Ikäihmiset ja heidän läheisensä ansaitsevat sen, että syyttelyn sijaan me päättäjät haemme yhdessä ratkaisuja oikeutettuihin huoliin.

On valitettavaa, että SDP:lle tämä ei näytä sopivan. Se on tekemässä vakavalla ja lähes jokaista suomalaista koskettavalla asialla vaali- ja puoluepolitiikkaa. Yhdenkään vanhuksen hoiva ei parane opposition välikysymyksellä, vaan riittävien palveluiden ja hoivan turvaamisella kaikissa tilanteissa.

Kaiken lisäksi SDP on tehnyt kaiken voitavansa sote- ja maakuntauudistuksen kaatamiseksi, vaikka juuri se olisi iso osa ratkaisua vanhustenhoidon kestävässä parantamisessa. Tässä tilanteessa nimittäin ollaan osaltaan juuri siksi, että uudistukseen ei yli kymmenen vuoden aikana ole pystytty.

Jos uudistus nyt kaatuisi, vanhustenhoidon sekä ylipäätään sosiaali- ja terveyspalvelujen yksityistäminen tulee hallitsemattomasti voimistumaan. Tätäkö SDP todella haluaa?

Keskustan tavoite on viedä uudistus viimein maaliin, jotta palvelut voidaan turvata tasa-arvoisesti paitsi jokaiselle ikäihmiselle myös kaikille suomalaisille kautta maan. Linjamme on ollut ja on, että myös tulevaisuudessa vastuu palveluista on julkisella puolella. Yksityiset hoito- ja hoiva-alan yritykset voivat täydentää julkisia palveluja.

Sellaisen kehityksen sen sijaan haluamme kaikin keinoin torjua, jossa isot, verot muualle kuin Suomeen maksavat pörssiyritykset ottavat vallan maamme sosiaali- ja terveyspalveluissa.

________

Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kaikkonen ja varapuheenjohtajat Hanna Kosonen ja Markus Lohi

Keskustan puoluepäivä – SuomiAreena
"Elämänmakuiset ratkaisut uuden normaalin parissa". Mukana keskustelemassa tiede-ja kulttuuriministeri Antti IV Kurvinen, kansanedustaja, ex-huippu-urheilija Hanna Kosonen sekä koronavuonna virtuaalialan yrityksen perustanut yrittäjä Jarno Wuorisalo. Keskustelun loppupuolella seuraamme liittyy myös maa-ja metsätalousministeri Jari Leppä.
12.7.2021 / Uutiset
Keskustan Lohi, Aittakumpu ja Mattila iloitsevat: Tänään tehtiin historiaa!
"Tänään tehtiin historiaa", iloitsivat keskustalaiset sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsenet, kansanedustajat Markus Lohi, Pekka Aittakumpu ja Hanna-Leena Mattila, eduskunnan hyväksyttyä soteuudistuksen lainsäädännön äänin 105-77.
23.6.2021 / Uutiset
Juha Pylväs sote-uudistuksen läpimenosta: Poikkeuksellisen iso onnistuminen!
"Poikkeuksellisen iso onnistuminen Marinin-Saarikon hallitukselta. Tämä päivä jää aikakirjoihin", Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Juha Pylväs sanoo sote-uudistuksen läpimenosta eduskunnassa.
23.6.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan eduskuntaryhmän puheenjohtajisto: Sote yksi työkalu vanhustenhoidon ongelmien korjaamisessa – SDP tekee vaalipolitiikkaa