Siirry sisältöön

lapsi vanhempansa sylissä

“Syntyvyys Suomessa on ennätyksellisen alhaalla. On tärkeää, että uudistus antaa signaalin siitä, että perheitä arvostetaan, ja yhteiskunta pystyy tarjoamaan turvaa ja vakautta perheellistymistä suunnitteleville muuten epävarmassa ajassa. Haluamme tehdä Suomesta entistä lapsiystävällisemmän maan”, linjasi Keskustan perhepoliittisen ohjelman valmistelua johtanut ministeri Annika Saarikko tiedotustilaisuudessa.

“Perheet kaipaavat kahta asiaa: joustavuutta ja valinnanvapautta. Näitä asioita haluamme perheille myös tarjota. Ajatuksemme lähtee perheen ja lapsen tarpeista, ei työelämän”, Saarikko sanoo.

Keskusta puolustaa jatkossakin kotihoidon tukea yhtenä perheiden valinnanmahdollisuutena. Puolue haluaa, että oikeus siihen turvataan kolmeen ikävuoteen saakka. Keskustan perhepoliittinen ohjelma listaa tavoitteita koko elinkaarelle muksuista mummoihin. Ohjelma ottaa kantaa siihen, miten perheellistymistä ja parisuhdetta voidaan tukea, miten vältetään nuorten syrjäytymistä ja miten elämän viimeiset vuodet tulee hoitaa.

Nopeasti vanhenevassa maassa on löydettävä uusi ote ikääntyneitä koskeviin ratkaisuihin. Vanhusten aseman parantamiseksi ja hyvän hoivan varmistamiseksi tarvitaan vanhusasiavaltuutettu sekä eduskunnan oikeusasiamiehen toimistoon vanhusasiamies, Keskustan varapuheenjohtaja, vanhusten hoitoon erikoistunut terveydenhuollon ammattilainen Hannakaisa Heikkinen sanoo.

Olen iloinen, että vanhusten hoivaan liittyneet asiat ovat nousseet nyt julkisuuteen. Keskustalla on usean toimenpiteen ohjelma vanhustenhoidon parantamiseksi. Haluamme velvoittavan hoitajamitoituksen lakiin, kotihoitoon riittävästi henkilöstöä ja taata jokaiselle vanhukselle lämpimän aterian joka päivä, Heikkinen listaa.

Keskusta julkisti perhepoliittisen ohjelmansa tänään 30.1.2019 Helsingissä.
Linjaus on luettavissa täältä: www.keskusta.fi/perhelinjaus

Hyvin toimiva yhteistyö luo turvaa
Keskustan mielestä Suomen osallistuminen Naton toimintaan Itämerellä ja Kaakkois-Euroopassa on perusteltua. Keskustan ryhmäpuheen aiheesta eduskunnassa piti Itä-Suomen Outokummusta tuleva kansanedustaja Hanna Räsänen. Hän totesi puheessaan kokeneensa kotiseudullaan konkreettisesti, kuinka tärkeää on viranomaisten hyvä yhteistyö. Räsänen muistutti, että se luo alueille turvaa.
22.2.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot

Työmarkkinoiden konkeloa seuratessa Suomen ulkopuoliset ilkimykset iloissaan taputtavat ja maan talous sakkaa entisestään. Siksi Keskusta tarjoaa oikeiston tiejyräporukalle ja vasemmiston paikalleen juntatulle soppatykkijoukolle keskellä olevaa kolmatta tietä: sopimista. Keskustan Tuomas Kettunen pohti näitä asioita ryhmäpuheenvuorossaan eduskunnassa. Lisäksi hän muotoili myös vanhaa persuhokemaa uuteen uskoon: missä ps, siellä petetty vaalilupaus.
20.2.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan perhepoliittinen linjaus: Tulevalla hallituskaudella katse käännettävä hoivaan