lapsi vanhempansa sylissä

“Syntyvyys Suomessa on ennätyksellisen alhaalla. On tärkeää, että uudistus antaa signaalin siitä, että perheitä arvostetaan, ja yhteiskunta pystyy tarjoamaan turvaa ja vakautta perheellistymistä suunnitteleville muuten epävarmassa ajassa. Haluamme tehdä Suomesta entistä lapsiystävällisemmän maan”, linjasi Keskustan perhepoliittisen ohjelman valmistelua johtanut ministeri Annika Saarikko tiedotustilaisuudessa.

“Perheet kaipaavat kahta asiaa: joustavuutta ja valinnanvapautta. Näitä asioita haluamme perheille myös tarjota. Ajatuksemme lähtee perheen ja lapsen tarpeista, ei työelämän”, Saarikko sanoo.

Keskusta puolustaa jatkossakin kotihoidon tukea yhtenä perheiden valinnanmahdollisuutena. Puolue haluaa, että oikeus siihen turvataan kolmeen ikävuoteen saakka. Keskustan perhepoliittinen ohjelma listaa tavoitteita koko elinkaarelle muksuista mummoihin. Ohjelma ottaa kantaa siihen, miten perheellistymistä ja parisuhdetta voidaan tukea, miten vältetään nuorten syrjäytymistä ja miten elämän viimeiset vuodet tulee hoitaa.

Nopeasti vanhenevassa maassa on löydettävä uusi ote ikääntyneitä koskeviin ratkaisuihin. Vanhusten aseman parantamiseksi ja hyvän hoivan varmistamiseksi tarvitaan vanhusasiavaltuutettu sekä eduskunnan oikeusasiamiehen toimistoon vanhusasiamies, Keskustan varapuheenjohtaja, vanhusten hoitoon erikoistunut terveydenhuollon ammattilainen Hannakaisa Heikkinen sanoo.

Olen iloinen, että vanhusten hoivaan liittyneet asiat ovat nousseet nyt julkisuuteen. Keskustalla on usean toimenpiteen ohjelma vanhustenhoidon parantamiseksi. Haluamme velvoittavan hoitajamitoituksen lakiin, kotihoitoon riittävästi henkilöstöä ja taata jokaiselle vanhukselle lämpimän aterian joka päivä, Heikkinen listaa.

Keskusta julkisti perhepoliittisen ohjelmansa tänään 30.1.2019 Helsingissä.
Linjaus on luettavissa täältä: www.keskusta.fi/perhelinjaus

Mikä muuttuu yrittäjien eläkelaissa? Yrittäjien eläkelain (YEL) uudistus etenee. Huolet on kuultu. Mikä laissa muuttuu? Keskustelemassa eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja, Keskustan varapuheenjohtaja Markus Lohi, valiokunnan jäsenet, kansanedustajat Hanna-Leena Mattila ja Pekka Aittakumpu sekä Mikro- ja yksinyrittäjät ry:n puheenjohtaja Liisa Hanén ja Suomen Yrittäjien työmarkkina-asioiden päällikkö Harri Hellstén.
30.11.2022 / K-Studio
Eduskuntaryhmän puheenjohtaja Kalli: Luontoa pitää suojella – omaisuuden suoja pitää turvata ja kustannukset jakaa oikeudenmukaisesti
Luonnon tilan parantaminen on yhteinen asia, ja siihen tarvitaan jokaista. Ihmisten omaisuuden suojan pitää kuitenkin toteutua kaikissa oloissa. Luonnonsuojelun kustannusten tulee jakaantua oikeudenmukaisesti. Hallituksen esityksessä näin ei ollut ja osa omaisuuden suojaa heikentävistä ja kustannuksia epäoikeudenmukaisesti kohdentavista seurauksista kävi ilmi vasta eduskuntakäsittelyn aikana.
29.11.2022 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Keskustan puoluevaltuusto vaatii järkeä ennallistamisasetukseen
EU:n luonnonvarapolitiikkaan tarvitaan järkeä ja kokonaiskestävyyttä. EU:ssa esitetty uusi ennallistamisasetus on suomalaiselle veronmaksajalle äärettömän kallis, huonosti valmisteltu ja epäoikeudenmukainen.
27.11.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan perhepoliittinen linjaus: Tulevalla hallituskaudella katse käännettävä hoivaan