lapsi vanhempansa sylissä

“Syntyvyys Suomessa on ennätyksellisen alhaalla. On tärkeää, että uudistus antaa signaalin siitä, että perheitä arvostetaan, ja yhteiskunta pystyy tarjoamaan turvaa ja vakautta perheellistymistä suunnitteleville muuten epävarmassa ajassa. Haluamme tehdä Suomesta entistä lapsiystävällisemmän maan”, linjasi Keskustan perhepoliittisen ohjelman valmistelua johtanut ministeri Annika Saarikko tiedotustilaisuudessa.

“Perheet kaipaavat kahta asiaa: joustavuutta ja valinnanvapautta. Näitä asioita haluamme perheille myös tarjota. Ajatuksemme lähtee perheen ja lapsen tarpeista, ei työelämän”, Saarikko sanoo.

Keskusta puolustaa jatkossakin kotihoidon tukea yhtenä perheiden valinnanmahdollisuutena. Puolue haluaa, että oikeus siihen turvataan kolmeen ikävuoteen saakka. Keskustan perhepoliittinen ohjelma listaa tavoitteita koko elinkaarelle muksuista mummoihin. Ohjelma ottaa kantaa siihen, miten perheellistymistä ja parisuhdetta voidaan tukea, miten vältetään nuorten syrjäytymistä ja miten elämän viimeiset vuodet tulee hoitaa.

Nopeasti vanhenevassa maassa on löydettävä uusi ote ikääntyneitä koskeviin ratkaisuihin. Vanhusten aseman parantamiseksi ja hyvän hoivan varmistamiseksi tarvitaan vanhusasiavaltuutettu sekä eduskunnan oikeusasiamiehen toimistoon vanhusasiamies, Keskustan varapuheenjohtaja, vanhusten hoitoon erikoistunut terveydenhuollon ammattilainen Hannakaisa Heikkinen sanoo.

Olen iloinen, että vanhusten hoivaan liittyneet asiat ovat nousseet nyt julkisuuteen. Keskustalla on usean toimenpiteen ohjelma vanhustenhoidon parantamiseksi. Haluamme velvoittavan hoitajamitoituksen lakiin, kotihoitoon riittävästi henkilöstöä ja taata jokaiselle vanhukselle lämpimän aterian joka päivä, Heikkinen listaa.

Keskusta julkisti perhepoliittisen ohjelmansa tänään 30.1.2019 Helsingissä.
Linjaus on luettavissa täältä: www.keskusta.fi/perhelinjaus

Suomen Keskusta hakee viestintäpäällikköä
Onko itsenäinen ja vastuullinen viestinnän johtotehtävä sinun unelmasi? Motivoidutko vaihtuvista työpäivistä etkä säikähdä paineita? Haluatko tulla mukaan kehittämään politiikkaa aiempaa myönteisempään ja tulevaisuususkoisempaan suuntaan? Hae Suomen Keskustan viestintäpäällikön tehtävään!
28.6.2022 / Uutiset
Keskustan eduskuntaryhmän kesäkokous 23. – 24.8. Porissa ja Satakunnassa
Keskustan eduskuntaryhmän kesäkokous pidetään tiistaista keskiviikkoon 23. – 24.8.2022 Porissa. Kesäkokouksen yhteydessä on kansanedustajien tutustumiskäyntejä ja yleisötapahtumia Satakunnassa.
20.6.2022 / Tapahtumat
Keskustan varapuheenjohtaja Pakarinen: Kokoomuksen uudelleenharkinta erityistalousalueista paikallaan
Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen on tyytyväinen Helsingin kokoomuslaisen varapormestari Daniel Sazonovin ulostuloon erityistalousalueiden puolesta. Sazonov totesi viikonloppuna Helsingin Sanomissa, että myös Helsinki voisi hyötyä Keskustan esittämästä mahdollisuudesta perustaa erityistalousalueita.
19.6.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan perhepoliittinen linjaus: Tulevalla hallituskaudella katse käännettävä hoivaan