lapsi vanhempansa sylissä

“Syntyvyys Suomessa on ennätyksellisen alhaalla. On tärkeää, että uudistus antaa signaalin siitä, että perheitä arvostetaan, ja yhteiskunta pystyy tarjoamaan turvaa ja vakautta perheellistymistä suunnitteleville muuten epävarmassa ajassa. Haluamme tehdä Suomesta entistä lapsiystävällisemmän maan”, linjasi Keskustan perhepoliittisen ohjelman valmistelua johtanut ministeri Annika Saarikko tiedotustilaisuudessa.

“Perheet kaipaavat kahta asiaa: joustavuutta ja valinnanvapautta. Näitä asioita haluamme perheille myös tarjota. Ajatuksemme lähtee perheen ja lapsen tarpeista, ei työelämän”, Saarikko sanoo.

Keskusta puolustaa jatkossakin kotihoidon tukea yhtenä perheiden valinnanmahdollisuutena. Puolue haluaa, että oikeus siihen turvataan kolmeen ikävuoteen saakka. Keskustan perhepoliittinen ohjelma listaa tavoitteita koko elinkaarelle muksuista mummoihin. Ohjelma ottaa kantaa siihen, miten perheellistymistä ja parisuhdetta voidaan tukea, miten vältetään nuorten syrjäytymistä ja miten elämän viimeiset vuodet tulee hoitaa.

Nopeasti vanhenevassa maassa on löydettävä uusi ote ikääntyneitä koskeviin ratkaisuihin. Vanhusten aseman parantamiseksi ja hyvän hoivan varmistamiseksi tarvitaan vanhusasiavaltuutettu sekä eduskunnan oikeusasiamiehen toimistoon vanhusasiamies, Keskustan varapuheenjohtaja, vanhusten hoitoon erikoistunut terveydenhuollon ammattilainen Hannakaisa Heikkinen sanoo.

Olen iloinen, että vanhusten hoivaan liittyneet asiat ovat nousseet nyt julkisuuteen. Keskustalla on usean toimenpiteen ohjelma vanhustenhoidon parantamiseksi. Haluamme velvoittavan hoitajamitoituksen lakiin, kotihoitoon riittävästi henkilöstöä ja taata jokaiselle vanhukselle lämpimän aterian joka päivä, Heikkinen listaa.

Keskusta julkisti perhepoliittisen ohjelmansa tänään 30.1.2019 Helsingissä.
Linjaus on luettavissa täältä: www.keskusta.fi/perhelinjaus

Suomen Keskusta julkaisee oman vaaliohjelmansa historian ensimmäisiin aluevaaleihin, jotka käydään 23. tammikuuta 2022. Tilaisuudessa ohjelman esittelevät Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko ja varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen.
27.9.2021 / K-Studio
Tehdään aluevaalit kaikille tutuiksi kyselemällä ja vastaamalla. Mitä tarkoittaa esim. Sote-palvelupiste? Onhan Keskusta linjannut, että jatkossa jokaisessa kunnassa pitää olla vähintään yksi Sote-palvelupiste. Lähetyksessä vieraana ovat valtiosihteeri, Sote-asiantuntija Maria Kaisa Aula ja kutsuttuna asiantuntijana Väestöliiton toimitusjohtaja, Sosten hallituksen puheenjohtaja Eija Koivuranta. Ohjelman juontaa Keskustan poliittinen asiantuntija Helena Pakarinen.
23.9.2021 / K-Studio
Kansanedustaja Hanna Huttunen: Arjen pitää olla turvallista jokaiselle suomalaiselle
Kansanedustaja Hanna Huttunen käytti Keskustan tiistaisen ryhmäpuheenvuoron sisäisen turvallisuuden selontekokeskustelussa ja painotti sitä, että poliisin oltava läsnä arjessa niin kaupungeissa kuin maaseudulla ja että määrärahojen käyttö ja kohdentuminen syytä selvittää.
21.9.2021 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan perhepoliittinen linjaus: Tulevalla hallituskaudella katse käännettävä hoivaan