lapsi vanhempansa sylissä

“Syntyvyys Suomessa on ennätyksellisen alhaalla. On tärkeää, että uudistus antaa signaalin siitä, että perheitä arvostetaan, ja yhteiskunta pystyy tarjoamaan turvaa ja vakautta perheellistymistä suunnitteleville muuten epävarmassa ajassa. Haluamme tehdä Suomesta entistä lapsiystävällisemmän maan”, linjasi Keskustan perhepoliittisen ohjelman valmistelua johtanut ministeri Annika Saarikko tiedotustilaisuudessa.

“Perheet kaipaavat kahta asiaa: joustavuutta ja valinnanvapautta. Näitä asioita haluamme perheille myös tarjota. Ajatuksemme lähtee perheen ja lapsen tarpeista, ei työelämän”, Saarikko sanoo.

Keskusta puolustaa jatkossakin kotihoidon tukea yhtenä perheiden valinnanmahdollisuutena. Puolue haluaa, että oikeus siihen turvataan kolmeen ikävuoteen saakka. Keskustan perhepoliittinen ohjelma listaa tavoitteita koko elinkaarelle muksuista mummoihin. Ohjelma ottaa kantaa siihen, miten perheellistymistä ja parisuhdetta voidaan tukea, miten vältetään nuorten syrjäytymistä ja miten elämän viimeiset vuodet tulee hoitaa.

Nopeasti vanhenevassa maassa on löydettävä uusi ote ikääntyneitä koskeviin ratkaisuihin. Vanhusten aseman parantamiseksi ja hyvän hoivan varmistamiseksi tarvitaan vanhusasiavaltuutettu sekä eduskunnan oikeusasiamiehen toimistoon vanhusasiamies, Keskustan varapuheenjohtaja, vanhusten hoitoon erikoistunut terveydenhuollon ammattilainen Hannakaisa Heikkinen sanoo.

Olen iloinen, että vanhusten hoivaan liittyneet asiat ovat nousseet nyt julkisuuteen. Keskustalla on usean toimenpiteen ohjelma vanhustenhoidon parantamiseksi. Haluamme velvoittavan hoitajamitoituksen lakiin, kotihoitoon riittävästi henkilöstöä ja taata jokaiselle vanhukselle lämpimän aterian joka päivä, Heikkinen listaa.

Keskusta julkisti perhepoliittisen ohjelmansa tänään 30.1.2019 Helsingissä.
Linjaus on luettavissa täältä: www.keskusta.fi/perhelinjaus

Keskustan ryhmäpuheenjohtaja Juha Pylväs: Sotea todella tarvitaan
Viidentoista vuoden valmistelun jälkeen ollaan vihdoin saamassa aikaan uudistus, jota todella tarvitaan. Tämä päivä (15.6.2021) jää aikakirjoihin suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan kehittämisessä, eduskuntaryhmän puheenjohtaja Juha Pylväs sanoo.
15.6.2021 / Uutiset
Maanantai-iltana palataan vielä vaaleihin ja sen tunnelmiin. Klo 18 alkavassa lähetyksessä käydään puoluesihteeri Riikka Pirkkalaisen ja puolustusministeri, kansanedustaja Antti Kaikkosen kanssa vaalituloksen kimppuun.
14.6.2021 / K-Studio
Keskustan kuntavaalivalvojaisia järjestetään ympäri Suomen eri kunnissa. Puolue ei järjestä varsinaisia vaalivalvojaisia vaan etkot, joissa vieraillaan keskustalaisissa vaalivalvojaisissa ympäri Suomen ja kuullaan puheenjohtaja Annika Saarikon haastattelu. Lähetyksen juontaa Keskustan viestintäpäällikkö, toimittaja Laura Ruohola. Musiikista vastaa Eetu Viinikka. Tervetuloa seuraamaan suoraa lähetystä!
13.6.2021 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan perhepoliittinen linjaus: Tulevalla hallituskaudella katse käännettävä hoivaan