Keskusta on tehnyt esityksen itsehallintoalueiden määrästä

Keskusta Uutiset

Mallissamme laajan ympärivuorokautisen päivystyksen yksiköitä, eli sairaaloita ja niihin liittyviä vaativan sosiaalipäivystyksen pisteitä, on 12. Muut nykyiset keskussairaalat jatkavat ympärivuorokautisen suppeamman päivystystoiminnan yksiköinä, joita 12 laajan sairaalayksikön verkosto ja ensihoitojärjestelmä tukevat.

Maakuntiin nojaavat itsehallintoalueet ovat jaoltaan luontaiset, toimivat ja tutut. Keskustan malli luo pohjan sote-uudistukselle asetetun kolmen miljardin säästötavoitteen saavuttamiseksi kestävällä tavalla.

Esittämäämme pienempi aluemäärä tarkoittaisi esimerkiksi Kainuun, Satakunnan, Keski-Pohjanmaan, Etelä-Hämeen ja Etelä-Savon maakunnan lakkauttamista. Alueen palveluista päättäminen ja niiden järjestäminen karkaisi näiltä alueilta.

Sote-uudistuksen onnistumisessa Keskustan tärkein tavoite on turvata perusterveydenhuollon ja ikäihmisten palvelut lähellä. Palveluiden lisäksi myös päätöksenteon on säilyttävä lähellä ihmistä.

Saatavien taloudellisten säästöjen kannalta ei tärkeintä ole alueiden tarkka määrä, vaan se, mitä palveluiden sisällä tapahtuu. Sujuvat hoitoketjut, parempi johtaminen, toimiva palveluverkko, oikea-aikainen hoito, laitoshoidon vähentäminen, kuntoutus, valtion vahva ohjaus hankintatoimessa ja ict-ratkaisussa takaavat säästöt.

Itsehallintoalueilla tullaan päättämään sosiaali- ja terveyspalvelujen lisäksi myös monista muista asioista. Suuret säästöt löytyvät kuitenkin tehokkaimmista sosiaali- ja terveyspalveluista, joihin pääsemiseksi mallimme antaa toimivan pohjan.

Keskustan Elsi Katainen neuvotteli sovun EU:n maatalouspolitiikkaan
Neuvotteluratkaisu tuo varmuutta suomalaisille viljelijöille, ruokasektorille ja tietenkin kuluttajille seuraavaksi kahdeksi vuodeksi 2021-2022. Päätökseen sisältyy myös Etelä-Suomen kansallisen tuen jatko nykytasolla siirtymäkauden ajan.
30.6.2020 / Uutiset
Keskustalaiset löysivät teemoja, joilla parantaa kaupungin ja maaseudun välejä
Tasa-arvoinen aluekehitys, toimivat liikenne- ja viestintäyhteydet, vahva työllisyys ja yrittäjyyden edellytykset sekä suomalaisen ruoka tekevät keskustalaisten mielestä turvallisen arjen koko Suomessa. Myös koulutus, asuminen ja perusturva tärkeässä roolissa.
26.6.2020 / Uutiset
Suomi ja suomalaisuus – koko Suomi. Mitkä ovat nuo meidän suomalaisten vahvuudet Suomessa, mitkä ovat olleet turvanamme koronan aikana ja miten hyödyntää niitä Suomen uudelleenrakentamisessa. Keskustelemassa Keskustan puheenjohtaja, kansanedustaja Katri Kulmuni sekä kirjailija, käsikirjoittaja Katri Manninen. Podcastia juontaa Keskustan viestintäpäällikkö Laura Ruohola.
26.6.2020 / Podcast
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskusta on tehnyt esityksen itsehallintoalueiden määrästä