Keskusta on tehnyt esityksen itsehallintoalueiden määrästä

Keskusta Uutiset

Mallissamme laajan ympärivuorokautisen päivystyksen yksiköitä, eli sairaaloita ja niihin liittyviä vaativan sosiaalipäivystyksen pisteitä, on 12. Muut nykyiset keskussairaalat jatkavat ympärivuorokautisen suppeamman päivystystoiminnan yksiköinä, joita 12 laajan sairaalayksikön verkosto ja ensihoitojärjestelmä tukevat.

Maakuntiin nojaavat itsehallintoalueet ovat jaoltaan luontaiset, toimivat ja tutut. Keskustan malli luo pohjan sote-uudistukselle asetetun kolmen miljardin säästötavoitteen saavuttamiseksi kestävällä tavalla.

Esittämäämme pienempi aluemäärä tarkoittaisi esimerkiksi Kainuun, Satakunnan, Keski-Pohjanmaan, Etelä-Hämeen ja Etelä-Savon maakunnan lakkauttamista. Alueen palveluista päättäminen ja niiden järjestäminen karkaisi näiltä alueilta.

Sote-uudistuksen onnistumisessa Keskustan tärkein tavoite on turvata perusterveydenhuollon ja ikäihmisten palvelut lähellä. Palveluiden lisäksi myös päätöksenteon on säilyttävä lähellä ihmistä.

Saatavien taloudellisten säästöjen kannalta ei tärkeintä ole alueiden tarkka määrä, vaan se, mitä palveluiden sisällä tapahtuu. Sujuvat hoitoketjut, parempi johtaminen, toimiva palveluverkko, oikea-aikainen hoito, laitoshoidon vähentäminen, kuntoutus, valtion vahva ohjaus hankintatoimessa ja ict-ratkaisussa takaavat säästöt.

Itsehallintoalueilla tullaan päättämään sosiaali- ja terveyspalvelujen lisäksi myös monista muista asioista. Suuret säästöt löytyvät kuitenkin tehokkaimmista sosiaali- ja terveyspalveluista, joihin pääsemiseksi mallimme antaa toimivan pohjan.

MEP Elsi Katainen vaatii: Unionin maahanmuuttoa on uudistettava realistisesti
Europarlamentaarikko Elsi Katainen peräänkuuluttaa realistista ja rakentavaa lähestymistapaa, kun EU:n maahanmuuttouudistuksesta keskustellaan.
25.9.2020 / Uutiset
Kurvinen ihmettelee Kokoomuksen kaksijakoisia kommentteja
Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kurvinen ihmettelee Kokoomuksen sumutusta, joka kohdistuu ennen kaikkea maaseudun ihmisiin ja maaseutuelinkeinoihin. Kaverit pelaavat kaksin kortein ja Kokoomuksen kanta vaihtuu, kun Helsingistä tullaan maakuntaan.
23.9.2020 / Uutiset
Markus Lohi: Matkustusrajoituksia tarkennettava välittömästi
Keskustan varapuheenjohtaja ja eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja Markus Lohi vaatii hallituksen matkustuslinjauksiin selkeyttä.
23.9.2020 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskusta on tehnyt esityksen itsehallintoalueiden määrästä