Keskustan esitys on, että aluejaon pohjana käytetään nykyistä virallista jakoa, 18 maakuntaa. Esitetyllä ratkaisulla sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestäjien määrä pienenee liki kahdestasadasta alle kahteenkymmeneen. Muutos olisi erittäin suuri, mutta välttämätön.
Vaativimman ja kustannuksiltaan kalliimman erikoissairaanhoidon järjestäminen tulisi sekä Keskustan että Kokoomuksen malleissa viiden yhteistyöalueen vastuulle.
Mallissamme laajan ympärivuorokautisen päivystyksen yksiköitä, eli sairaaloita ja niihin liittyviä vaativan sosiaalipäivystyksen pisteitä, on 12. Muut nykyiset keskussairaalat jatkavat ympärivuorokautisen suppeamman päivystystoiminnan yksiköinä, joita 12 laajan sairaalayksikön verkosto ja ensihoitojärjestelmä tukevat.
Maakuntiin nojaavat itsehallintoalueet ovat jaoltaan luontaiset, toimivat ja tutut. Keskustan malli luo pohjan sote-uudistukselle asetetun kolmen miljardin säästötavoitteen saavuttamiseksi kestävällä tavalla.
Esittämäämme pienempi aluemäärä tarkoittaisi esimerkiksi Kainuun, Satakunnan, Keski-Pohjanmaan, Etelä-Hämeen ja Etelä-Savon maakunnan lakkauttamista. Alueen palveluista päättäminen ja niiden järjestäminen karkaisi näiltä alueilta.
Sote-uudistuksen onnistumisessa Keskustan tärkein tavoite on turvata perusterveydenhuollon ja ikäihmisten palvelut lähellä. Palveluiden lisäksi myös päätöksenteon on säilyttävä lähellä ihmistä.
Saatavien taloudellisten säästöjen kannalta ei tärkeintä ole alueiden tarkka määrä, vaan se, mitä palveluiden sisällä tapahtuu. Sujuvat hoitoketjut, parempi johtaminen, toimiva palveluverkko, oikea-aikainen hoito, laitoshoidon vähentäminen, kuntoutus, valtion vahva ohjaus hankintatoimessa ja ict-ratkaisussa takaavat säästöt.
Itsehallintoalueilla tullaan päättämään sosiaali- ja terveyspalvelujen lisäksi myös monista muista asioista. Suuret säästöt löytyvät kuitenkin tehokkaimmista sosiaali- ja terveyspalveluista, joihin pääsemiseksi mallimme antaa toimivan pohjan.