Keskustan Ala-Nissilä: Vihreät hylkäävät kestävän kehityksen

Keskusta Uutiset

Näin määrittelee keskustan kansanedustaja, eduskunnan tarkastusvaliokunnan varapuheenjohtaja ja talousasiantuntija Olavi Ala-Nissilä.

– Vihreät eivät näe riittävästi tarvetta koko julkisten menojen karsimiselle, vaan uskovat että ylivelkaantumisella ja veronkorotuksilla voidaan hoitaa talous kuntoon. Mitä vihreyttä ja kestävää kehitystä tämä on? Kyllä tässä tulee Osmo Soininvaaraa ikävä, Ala-Nissilä sanoo.

Hän kommentoi, että vihreiden eilen esittelemässä vaihtoehtobudjetissa luvut näyttäisivät olevan pääosin kohdallaan mutta heidän mallinsa on jatkoa sille samalle hitaan näivettämisen kierteelle, jota viime vaalikaudella harjoitettiin.

– Vihreiden näkökulma on vain valtiontaloudessa eli julkistalouden kokonaisuutta on kaunisteltu. Jos huomioitaisiin heidän mallinsa vaikutus koko julkiseen talouteen, olisivat luvut karumpia. Vihreiden malli saattaa myös rikkoa EU:n alijäämäkriteereitä, jolloin Suomi joutuisi liiallisen alijäämän menettelyyn, Ala-Nissilä huomauttaa.

Suomeen pitää hänen mukaansa luoda luottamusta investoida, tehdä työpaikkoja ja rakentaa koteja.
Hän muistuttaa, että kokonaisuudessaan vihreiden malli on verotusta kiristävä hallituksen esitykseen verrattuna.

– Tulopuolella näkyy cityvihreä näkökulma, jossa ei tunnisteta sitä realismia, jossa Suomessa eletään.
Kilometrikorvausten ja työmatkakulujen leikkauksilla kiristetään yhteensä n. 200 miljoonalla eurolla niiden kansalaisten verotusta, jotka joutuvat kulkemaan työhönsä autolla tai liikkumaan autolla työpäivän aikana. Vihreät olivat edellisellä vaalikaudella toteuttamassa yritysverouudistusta. Nyt he olisivat jälleen repimässä yrittäjien verotusta auki ja kiristämässä yritysten verotusta 260 miljoonalla eurolla. Tällaisilla työnteon ja yrittäjyyden kannusteita heikentävillä ratkaisuilla talouden näivettymiskierre jatkuu.

– He siis uskovat, että Suomen talous saadaan nousuun, kun yrittäjät ja työntekijät laitetaan maksamaan lisää veroja vaikka verotus on jo Suomessa tapissa.

Viime vaalikaudella jätettiin Ala-Nissilän mukaan lähes kaikki uudistukset tekemättä.

– Toivon, että vihreät nyt tukisivat aidosti hallituksen työllisyyttä edistäviä rakenteellisia uudistuksia, kärkihankkeita älykkäine sovelluksineen ja biotalouden nousua. Niillä luodaan kestäviä edellytyksiä Suomen talouden nousulle ja hyvinvoinnin turvaamiselle, toteaa Ala-Nissilä.

Keskustan Elsi Katainen neuvotteli sovun EU:n maatalouspolitiikkaan
Neuvotteluratkaisu tuo varmuutta suomalaisille viljelijöille, ruokasektorille ja tietenkin kuluttajille seuraavaksi kahdeksi vuodeksi 2021-2022. Päätökseen sisältyy myös Etelä-Suomen kansallisen tuen jatko nykytasolla siirtymäkauden ajan.
30.6.2020 / Uutiset
Keskustalaiset löysivät teemoja, joilla parantaa kaupungin ja maaseudun välejä
Tasa-arvoinen aluekehitys, toimivat liikenne- ja viestintäyhteydet, vahva työllisyys ja yrittäjyyden edellytykset sekä suomalaisen ruoka tekevät keskustalaisten mielestä turvallisen arjen koko Suomessa. Myös koulutus, asuminen ja perusturva tärkeässä roolissa.
26.6.2020 / Uutiset
Suomi ja suomalaisuus – koko Suomi. Mitkä ovat nuo meidän suomalaisten vahvuudet Suomessa, mitkä ovat olleet turvanamme koronan aikana ja miten hyödyntää niitä Suomen uudelleenrakentamisessa. Keskustelemassa Keskustan puheenjohtaja, kansanedustaja Katri Kulmuni sekä kirjailija, käsikirjoittaja Katri Manninen. Podcastia juontaa Keskustan viestintäpäällikkö Laura Ruohola.
26.6.2020 / Podcast
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan Ala-Nissilä: Vihreät hylkäävät kestävän kehityksen