Keskustan Ala-Nissilä: Vihreät hylkäävät kestävän kehityksen

Keskusta Uutiset

Näin määrittelee keskustan kansanedustaja, eduskunnan tarkastusvaliokunnan varapuheenjohtaja ja talousasiantuntija Olavi Ala-Nissilä.

– Vihreät eivät näe riittävästi tarvetta koko julkisten menojen karsimiselle, vaan uskovat että ylivelkaantumisella ja veronkorotuksilla voidaan hoitaa talous kuntoon. Mitä vihreyttä ja kestävää kehitystä tämä on? Kyllä tässä tulee Osmo Soininvaaraa ikävä, Ala-Nissilä sanoo.

Hän kommentoi, että vihreiden eilen esittelemässä vaihtoehtobudjetissa luvut näyttäisivät olevan pääosin kohdallaan mutta heidän mallinsa on jatkoa sille samalle hitaan näivettämisen kierteelle, jota viime vaalikaudella harjoitettiin.

– Vihreiden näkökulma on vain valtiontaloudessa eli julkistalouden kokonaisuutta on kaunisteltu. Jos huomioitaisiin heidän mallinsa vaikutus koko julkiseen talouteen, olisivat luvut karumpia. Vihreiden malli saattaa myös rikkoa EU:n alijäämäkriteereitä, jolloin Suomi joutuisi liiallisen alijäämän menettelyyn, Ala-Nissilä huomauttaa.

Suomeen pitää hänen mukaansa luoda luottamusta investoida, tehdä työpaikkoja ja rakentaa koteja.
Hän muistuttaa, että kokonaisuudessaan vihreiden malli on verotusta kiristävä hallituksen esitykseen verrattuna.

– Tulopuolella näkyy cityvihreä näkökulma, jossa ei tunnisteta sitä realismia, jossa Suomessa eletään.
Kilometrikorvausten ja työmatkakulujen leikkauksilla kiristetään yhteensä n. 200 miljoonalla eurolla niiden kansalaisten verotusta, jotka joutuvat kulkemaan työhönsä autolla tai liikkumaan autolla työpäivän aikana. Vihreät olivat edellisellä vaalikaudella toteuttamassa yritysverouudistusta. Nyt he olisivat jälleen repimässä yrittäjien verotusta auki ja kiristämässä yritysten verotusta 260 miljoonalla eurolla. Tällaisilla työnteon ja yrittäjyyden kannusteita heikentävillä ratkaisuilla talouden näivettymiskierre jatkuu.

– He siis uskovat, että Suomen talous saadaan nousuun, kun yrittäjät ja työntekijät laitetaan maksamaan lisää veroja vaikka verotus on jo Suomessa tapissa.

Viime vaalikaudella jätettiin Ala-Nissilän mukaan lähes kaikki uudistukset tekemättä.

– Toivon, että vihreät nyt tukisivat aidosti hallituksen työllisyyttä edistäviä rakenteellisia uudistuksia, kärkihankkeita älykkäine sovelluksineen ja biotalouden nousua. Niillä luodaan kestäviä edellytyksiä Suomen talouden nousulle ja hyvinvoinnin turvaamiselle, toteaa Ala-Nissilä.

Annikan kanssa on virtuaalinen keskusteluohjelma sivuillani. Pääsiäisen jälkeen saan vieraakseni kaikille tutun juontajan ja toimittajan, Vappu Pimiän. Annikan kanssa -tuokioiden tarkoituksena on tuoda sekä itselleni että teille uusia ajatuksia – hieman päivänpolitiikan keskustelua syvemmältä. Odotan, että pääsemme Vapun kanssa keskustelussamme kevään korvalla muun muassa kotimaisen ruoan ja aivan varmasti myös perhearvojen äärelle!
8.4.2021 / K-Studio
Keskustan Honkonen ja Keskustanuorten Markkanen: Nuoret pois vuokra-asumisen loukusta – jokaiselle nuorelle oikeus omaan asuntoon
Keskustan tavoitteena on, että jokaisella työssäkäyvällä nuorella olisi jatkossa mahdollisuus hankkia oma koti. Honkonen ja Markkanen esittävät, että ASP-järjestelmään tulisi lisätä enemmän joustoja ja osa harkinnasta tulisi jättää pankin tehtäväksi, noudattaen kuitenkin hyvää pankkitapaa. Yksi tapa olisi esimerkiksi poistaa ASP-asuntojen osalta hintarajat kokonaan.
8.4.2021 / Uutiset
Annika Saarikko: EU:n suunta ja kansalaisten toiveet erkaantumassa, tarvitaan parempaa unionia
Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko avasi keskustelua EU:n suunnasta ja Suomen EU-linjasta puheessaan Paasikivi-seuran vieraana. Saarikon mukaan kansalaisten huoliin ja esimerkiksi Kiinan haasteeseen EU vastaa parhaiten huolehtimalla oman järjestelmänsä toimivuudesta sekä unionion epäkohtiin tarttumisesta.
6.4.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan Ala-Nissilä: Vihreät hylkäävät kestävän kehityksen