Keskusta: Suomen oltava kokoaan suurempi ympäristövaikuttaja

Keskustan mielestä Suomi voi toimia kokoaan suurempana ratkaisijana maailman ympäristöhaasteisiin vastaamisessa. Käytännön toimenpiteistä keskusta nostaa esimerkiksi vesistöjen ja jätevesien puhdistuksen, luonnon monimuotoisuuden turvaamisen suojelualueiden avulla ja panostukset ympäristöalan tutkimukseen ja investointeihin.

-Keskusta haluaa jättää maapallon tuleville sukupolville paremmassa kunnossa kuin mitä sen menneiltä sukupolvilta olemme saaneet, tiivistää keskustan ilmasto-, energia ja ympäristötyöryhmän puheenjohtaja ja eduskuntaryhmän varapuheenjohtajana toimiva Hanna Kosonen.

-Maailma on kohdannut kantokykynsä rajat monessa suhteessa. Ylikulutuksesta on siirryttävä elinkaariajatteluun ja kestävälle kiertotalouden tielle.

Sipilän hallitus on ollut ilmasto- ja energiapolitiikassa edistyksellinen edelläkävijä. Siitä on osoituksena Suomen saama tunnustus ja maamme sijoitus ilmasto- ja energiapolitiikan tilaa kuvaavissa tilastoissa kuluneella hallituskaudella. Esimerkiksi Germanwatchin Climate Change Performance -indeksissä Suomi on noussut sijalta 31. sijalle 9.

-Keskustalaisen ympäristö- ja energiaministeri Kimmo Tiilikaisen johdolla Suomi on päättänyt luopua kivihiilen energiakäytöstä vuoteen 2029 mennessä, monimuotoisuutta turvaavalle Metso-ohjelmalle on annettu lisärahoitusta ja luonnonsuojelualueiden määrä on kasvanut hehtaareissa enemmän kuin aiemmilla hallituskausilla. Ministeri Tiilikaisen aloitteesta Suomi on taistelee entistä päättäväisemmin myös ratkaistaakseen muovihaasteen ja syksyllä julkaistaan myös maailman ensimmäinen kansallinen muovitiekartta, kansanedustaja Hanna Kosonen kehuu.

-Keskusta kannustaa nyt muitakin puolueita jatkamaan kanssamme kunnianhimoista edelläkävijyyden ilmasto-, energia- ja ympäristöpolitiikkaa.

Lisätietoja:
Kansanedustaja Hanna Kosonen, puh. 040 717 1114

Markus Lohi: Osakesäästötili muutettava sijoitussäästötiliksi
Keskustan varapuheenjohtaja ja talouspoliittisen työryhmän pj. Markus Lohi tukee voimakkaasti puheenjohtaja Saarikon torstaista avausta. ”Osakesäästötiliä on syytä laajentaa sijoitussäästötiliksi”, Lohi linjaa.
23.1.2021 / Uutiset
Keskustan varapj. Petri Honkonen: Twitterit hetkeksi kiinni?
Navalnyi-sekaannus laittaa kysymään, kannattaisiko meidän johto- ja vastuupaikoilla olevien pistää twitterit ainakin hetkellisesti kiinni ja hakeutua useammin saman pöydän ääreen keskustelemaan? Kansainvälisten ja kotimaisten mullistusten ajassa tämä ei ole aivan vähäpätöinen kysymys. Eikö meidän päättäjien tehtävä kuitenkin ole johtaa Suomea eikä somea?
22.1.2021 / Uutiset
Jos kaipaat tolkkua hulluun maailmaan ja vaihtoehtoa vastakkainasettelulle, tule netin äärelle torstaina 21. tammikuuta. Osana Keskustan eduskuntaryhmän talvikokousta Keskustan Annika Saarikko ja Antti Kurvinen keskustelevat netissä Matti Vanhasen ja Anu Vehviläisen kanssa politiikan käytös- ja toimintatavoista.
21.1.2021 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskusta: Suomen oltava kokoaan suurempi ympäristövaikuttaja