Keskusta: Suomen oltava kokoaan suurempi ympäristövaikuttaja

Keskustan mielestä Suomi voi toimia kokoaan suurempana ratkaisijana maailman ympäristöhaasteisiin vastaamisessa. Käytännön toimenpiteistä keskusta nostaa esimerkiksi vesistöjen ja jätevesien puhdistuksen, luonnon monimuotoisuuden turvaamisen suojelualueiden avulla ja panostukset ympäristöalan tutkimukseen ja investointeihin.

-Keskusta haluaa jättää maapallon tuleville sukupolville paremmassa kunnossa kuin mitä sen menneiltä sukupolvilta olemme saaneet, tiivistää keskustan ilmasto-, energia ja ympäristötyöryhmän puheenjohtaja ja eduskuntaryhmän varapuheenjohtajana toimiva Hanna Kosonen.

-Maailma on kohdannut kantokykynsä rajat monessa suhteessa. Ylikulutuksesta on siirryttävä elinkaariajatteluun ja kestävälle kiertotalouden tielle.

Sipilän hallitus on ollut ilmasto- ja energiapolitiikassa edistyksellinen edelläkävijä. Siitä on osoituksena Suomen saama tunnustus ja maamme sijoitus ilmasto- ja energiapolitiikan tilaa kuvaavissa tilastoissa kuluneella hallituskaudella. Esimerkiksi Germanwatchin Climate Change Performance -indeksissä Suomi on noussut sijalta 31. sijalle 9.

-Keskustalaisen ympäristö- ja energiaministeri Kimmo Tiilikaisen johdolla Suomi on päättänyt luopua kivihiilen energiakäytöstä vuoteen 2029 mennessä, monimuotoisuutta turvaavalle Metso-ohjelmalle on annettu lisärahoitusta ja luonnonsuojelualueiden määrä on kasvanut hehtaareissa enemmän kuin aiemmilla hallituskausilla. Ministeri Tiilikaisen aloitteesta Suomi on taistelee entistä päättäväisemmin myös ratkaistaakseen muovihaasteen ja syksyllä julkaistaan myös maailman ensimmäinen kansallinen muovitiekartta, kansanedustaja Hanna Kosonen kehuu.

-Keskusta kannustaa nyt muitakin puolueita jatkamaan kanssamme kunnianhimoista edelläkävijyyden ilmasto-, energia- ja ympäristöpolitiikkaa.

Lisätietoja:
Kansanedustaja Hanna Kosonen, puh. 040 717 1114

Annikan kanssa on virtuaalinen keskusteluohjelma sivuillani. Pääsiäisen jälkeen saan vieraakseni kaikille tutun juontajan ja toimittajan, Vappu Pimiän. Annikan kanssa -tuokioiden tarkoituksena on tuoda sekä itselleni että teille uusia ajatuksia – hieman päivänpolitiikan keskustelua syvemmältä. Odotan, että pääsemme Vapun kanssa keskustelussamme kevään korvalla muun muassa kotimaisen ruoan ja aivan varmasti myös perhearvojen äärelle!
8.4.2021 / K-Studio
Keskustan Honkonen ja Keskustanuorten Markkanen: Nuoret pois vuokra-asumisen loukusta – jokaiselle nuorelle oikeus omaan asuntoon
Keskustan tavoitteena on, että jokaisella työssäkäyvällä nuorella olisi jatkossa mahdollisuus hankkia oma koti. Honkonen ja Markkanen esittävät, että ASP-järjestelmään tulisi lisätä enemmän joustoja ja osa harkinnasta tulisi jättää pankin tehtäväksi, noudattaen kuitenkin hyvää pankkitapaa. Yksi tapa olisi esimerkiksi poistaa ASP-asuntojen osalta hintarajat kokonaan.
8.4.2021 / Uutiset
Annika Saarikko: EU:n suunta ja kansalaisten toiveet erkaantumassa, tarvitaan parempaa unionia
Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko avasi keskustelua EU:n suunnasta ja Suomen EU-linjasta puheessaan Paasikivi-seuran vieraana. Saarikon mukaan kansalaisten huoliin ja esimerkiksi Kiinan haasteeseen EU vastaa parhaiten huolehtimalla oman järjestelmänsä toimivuudesta sekä unionion epäkohtiin tarttumisesta.
6.4.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskusta: Suomen oltava kokoaan suurempi ympäristövaikuttaja