Keskusta: Suomen oltava kokoaan suurempi ympäristövaikuttaja

Keskustan mielestä Suomi voi toimia kokoaan suurempana ratkaisijana maailman ympäristöhaasteisiin vastaamisessa. Käytännön toimenpiteistä keskusta nostaa esimerkiksi vesistöjen ja jätevesien puhdistuksen, luonnon monimuotoisuuden turvaamisen suojelualueiden avulla ja panostukset ympäristöalan tutkimukseen ja investointeihin.

-Keskusta haluaa jättää maapallon tuleville sukupolville paremmassa kunnossa kuin mitä sen menneiltä sukupolvilta olemme saaneet, tiivistää keskustan ilmasto-, energia ja ympäristötyöryhmän puheenjohtaja ja eduskuntaryhmän varapuheenjohtajana toimiva Hanna Kosonen.

-Maailma on kohdannut kantokykynsä rajat monessa suhteessa. Ylikulutuksesta on siirryttävä elinkaariajatteluun ja kestävälle kiertotalouden tielle.

Sipilän hallitus on ollut ilmasto- ja energiapolitiikassa edistyksellinen edelläkävijä. Siitä on osoituksena Suomen saama tunnustus ja maamme sijoitus ilmasto- ja energiapolitiikan tilaa kuvaavissa tilastoissa kuluneella hallituskaudella. Esimerkiksi Germanwatchin Climate Change Performance -indeksissä Suomi on noussut sijalta 31. sijalle 9.

-Keskustalaisen ympäristö- ja energiaministeri Kimmo Tiilikaisen johdolla Suomi on päättänyt luopua kivihiilen energiakäytöstä vuoteen 2029 mennessä, monimuotoisuutta turvaavalle Metso-ohjelmalle on annettu lisärahoitusta ja luonnonsuojelualueiden määrä on kasvanut hehtaareissa enemmän kuin aiemmilla hallituskausilla. Ministeri Tiilikaisen aloitteesta Suomi on taistelee entistä päättäväisemmin myös ratkaistaakseen muovihaasteen ja syksyllä julkaistaan myös maailman ensimmäinen kansallinen muovitiekartta, kansanedustaja Hanna Kosonen kehuu.

-Keskusta kannustaa nyt muitakin puolueita jatkamaan kanssamme kunnianhimoista edelläkävijyyden ilmasto-, energia- ja ympäristöpolitiikkaa.

Lisätietoja:
Kansanedustaja Hanna Kosonen, puh. 040 717 1114

Mikä muuttuu yrittäjien eläkelaissa? Yrittäjien eläkelain (YEL) uudistus etenee. Huolet on kuultu. Mikä laissa muuttuu? Keskustelemassa eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja, Keskustan varapuheenjohtaja Markus Lohi, valiokunnan jäsenet, kansanedustajat Hanna-Leena Mattila ja Pekka Aittakumpu sekä Mikro- ja yksinyrittäjät ry:n puheenjohtaja Liisa Hanén ja Suomen Yrittäjien työmarkkina-asioiden päällikkö Harri Hellstén.
30.11.2022 / K-Studio
Eduskuntaryhmän puheenjohtaja Kalli: Luontoa pitää suojella – omaisuuden suoja pitää turvata ja kustannukset jakaa oikeudenmukaisesti
Luonnon tilan parantaminen on yhteinen asia, ja siihen tarvitaan jokaista. Ihmisten omaisuuden suojan pitää kuitenkin toteutua kaikissa oloissa. Luonnonsuojelun kustannusten tulee jakaantua oikeudenmukaisesti. Hallituksen esityksessä näin ei ollut ja osa omaisuuden suojaa heikentävistä ja kustannuksia epäoikeudenmukaisesti kohdentavista seurauksista kävi ilmi vasta eduskuntakäsittelyn aikana.
29.11.2022 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Keskustan puoluevaltuusto vaatii järkeä ennallistamisasetukseen
EU:n luonnonvarapolitiikkaan tarvitaan järkeä ja kokonaiskestävyyttä. EU:ssa esitetty uusi ennallistamisasetus on suomalaiselle veronmaksajalle äärettömän kallis, huonosti valmisteltu ja epäoikeudenmukainen.
27.11.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskusta: Suomen oltava kokoaan suurempi ympäristövaikuttaja