Tuleva meppi Mirja Vehkaperä lähtee puolustamaan pohjoisen etua

Vehkaperä oli ehdokkaana eurovaaleissa ensimmäistä kertaa vuonna 2014, ja hänen äänimääränsä oli 16 135. Vehkaperä lähtee Brysseliin koko perheen kanssa. Hänellä on puolisonsa kanssa kaksi lasta.

-Otan uuden haasteen innolla ja suurella mielenkiinnolla vastaan. Työ käynnistyy toisena varapuheenjohtajana kehitysvaliokunnassa sekä varajäsenenä ulkoasiainvaliokunnassa, Vehkaperä kertoo.

-Lähden europarlamenttiin ajamaan pohjoisten alueiden etua. Oikeudenmukaisen aluepolitiikan merkitys on suuri yhteisössä, jossa olosuhteet eri maiden välillä vaihtelevat suuresti. Myös syrjäisten seutujen ääni täytyy kuulua EU:n päätöksenteossa ja aluekehitysmäärärahojen jaossa, Vehkaperä vaatii.

Hän heittää haasteen myös pääministerille ja keskustan puheenjohtajalle Juha Sipilälle siitä, kuinka jatkossa yhdistettäisiin suomalaiset mepit paremmin Suomen vaikutusmahdollisuuksiin EU:ssa sekä suomalaisen lainsäädännön kehittämistyöhön.

Vehkaperä ottaa työlistalleen myös arktisen yhteistyön. Hän näkee yhteistyössä suurta potentiaalia, mikäli EU:n katse saadaan siirrettyä kohti pohjoisen tarjoamia mahdollisuuksia. Paljon on tehtävää myös liikenteeseen, logistiikkaan, energiaan, ympäristöön ja alkuperäiskansoihin liittyvien asioiden parissa, Vehkaperä listaa.

Vehkaperä on oululainen kolmannen kauden kansanedustaja. Tällä hetkellä hän toimii eduskunnassa liikenne- ja viestintävaliokunnan varapuheenjohtajana sekä jäsenenä ympäristövaliokunnassa. Lisäksi hän on Keskustan eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja sekä jäsenenä Ylen hallintoneuvostossa ja Oulun kaupunginvaltuustossa.

Keskusta tiukkana ruuantuotannosta, taloudesta ja EU-asioista
Keskustan kansanedustaja Eerikki Viljanen vaati eduskunnan kyselytunnilla hallitusta täyttämään EU-politiikassa lupauksensa viljelijöille. Myös kokoomuksen MEP-ehdokkaiden valmiutta leikata ruuantuotannosta ihmeteltiin .Eduskunnan välikysymyskeskustelussa Keskusta puolestaan tarjosi talouteen oman, hallitusta oikeudenmukaisemman vaihtoehtonsa. Hallituksen EU-tavoitteet näyttäytyvät toistaiseksi höttöisinä eivätkä yhteisvelan ja ennallistamisasetuksen osalta kelpaa Keskustalle. Eduskunnan viikko on näyttänyt myös vastatuulta hallituksen olutlaille. Enemmistö sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsenistä vastustaa hallituksen ajamaa vahvempien alkoholijuomien ruokakauppamyyntiä.
17.5.2024 / Eduskuntaryhmän viikkotiedote
Keskustalaiset muistuttivat eduskunnan välikysymyskeskustelussa, että Suomi on saatava oikeudenmukaisella ja reilulla tavalla kasvun tielle. Keskustalla on tähän vaihtoehdot omassa linjassaan. Ryhmäpuhuja Eeva Kalli muistutti, että kodeissa ja työpaikoilla ansaitaan parempaa kuin mitä viimeinen vuosi on hallituksen toimin ollut. Suomalaisille voidaan järjestää töitä ja talous kasvuun, terveysasemat ja muut lähipalvelut voidaan pelastaa. Keskustan ja Liike Nytin jättämän välikysymyksen ensimmäinen allekirjoittaja Keskustan Markus Lohi muistutti yhdessä ryhmäpuhujan kanssa, että aina on vaihtoehtoja. Etenkin silloin, kun vallanpitäjät väittävät, että vaihtoehtoja ei ole.
15.5.2024 / Uutiset
Eeva Kalli: Vallalla kova politiikka ja otteet
Keskustan eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Eeva Kalli sanoi välikysymyskeskustelun ryhmäpuheessa, että politiikassa toista ei enää tulla puolitiehen vastaan. Sillat palavat ja luottamus niiden mukana. Hallituksen toimet eriarvoistavat ihmisiä, syövät orastavan kasvun eväitä ja heikentävät luottamusta. Kalli muistutti, että kodeissa ja työpaikoilla ansaitaan parempaa kuin mitä viimeinen vuosi on ollut. Keskustalla olisi siihen keinoja.
15.5.2024 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetTuleva meppi Mirja Vehkaperä lähtee puolustamaan pohjoisen etua