Tuleva meppi Mirja Vehkaperä lähtee puolustamaan pohjoisen etua

Vehkaperä oli ehdokkaana eurovaaleissa ensimmäistä kertaa vuonna 2014, ja hänen äänimääränsä oli 16 135. Vehkaperä lähtee Brysseliin koko perheen kanssa. Hänellä on puolisonsa kanssa kaksi lasta.

-Otan uuden haasteen innolla ja suurella mielenkiinnolla vastaan. Työ käynnistyy toisena varapuheenjohtajana kehitysvaliokunnassa sekä varajäsenenä ulkoasiainvaliokunnassa, Vehkaperä kertoo.

-Lähden europarlamenttiin ajamaan pohjoisten alueiden etua. Oikeudenmukaisen aluepolitiikan merkitys on suuri yhteisössä, jossa olosuhteet eri maiden välillä vaihtelevat suuresti. Myös syrjäisten seutujen ääni täytyy kuulua EU:n päätöksenteossa ja aluekehitysmäärärahojen jaossa, Vehkaperä vaatii.

Hän heittää haasteen myös pääministerille ja keskustan puheenjohtajalle Juha Sipilälle siitä, kuinka jatkossa yhdistettäisiin suomalaiset mepit paremmin Suomen vaikutusmahdollisuuksiin EU:ssa sekä suomalaisen lainsäädännön kehittämistyöhön.

Vehkaperä ottaa työlistalleen myös arktisen yhteistyön. Hän näkee yhteistyössä suurta potentiaalia, mikäli EU:n katse saadaan siirrettyä kohti pohjoisen tarjoamia mahdollisuuksia. Paljon on tehtävää myös liikenteeseen, logistiikkaan, energiaan, ympäristöön ja alkuperäiskansoihin liittyvien asioiden parissa, Vehkaperä listaa.

Vehkaperä on oululainen kolmannen kauden kansanedustaja. Tällä hetkellä hän toimii eduskunnassa liikenne- ja viestintävaliokunnan varapuheenjohtajana sekä jäsenenä ympäristövaliokunnassa. Lisäksi hän on Keskustan eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja sekä jäsenenä Ylen hallintoneuvostossa ja Oulun kaupunginvaltuustossa.

MEP Elsi Katainen vaatii: Unionin maahanmuuttoa on uudistettava realistisesti
Europarlamentaarikko Elsi Katainen peräänkuuluttaa realistista ja rakentavaa lähestymistapaa, kun EU:n maahanmuuttouudistuksesta keskustellaan.
25.9.2020 / Uutiset
Kurvinen ihmettelee Kokoomuksen kaksijakoisia kommentteja
Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kurvinen ihmettelee Kokoomuksen sumutusta, joka kohdistuu ennen kaikkea maaseudun ihmisiin ja maaseutuelinkeinoihin. Kaverit pelaavat kaksin kortein ja Kokoomuksen kanta vaihtuu, kun Helsingistä tullaan maakuntaan.
23.9.2020 / Uutiset
Markus Lohi: Matkustusrajoituksia tarkennettava välittömästi
Keskustan varapuheenjohtaja ja eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja Markus Lohi vaatii hallituksen matkustuslinjauksiin selkeyttä.
23.9.2020 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetTuleva meppi Mirja Vehkaperä lähtee puolustamaan pohjoisen etua