Tuleva meppi Mirja Vehkaperä lähtee puolustamaan pohjoisen etua

Vehkaperä oli ehdokkaana eurovaaleissa ensimmäistä kertaa vuonna 2014, ja hänen äänimääränsä oli 16 135. Vehkaperä lähtee Brysseliin koko perheen kanssa. Hänellä on puolisonsa kanssa kaksi lasta.

-Otan uuden haasteen innolla ja suurella mielenkiinnolla vastaan. Työ käynnistyy toisena varapuheenjohtajana kehitysvaliokunnassa sekä varajäsenenä ulkoasiainvaliokunnassa, Vehkaperä kertoo.

-Lähden europarlamenttiin ajamaan pohjoisten alueiden etua. Oikeudenmukaisen aluepolitiikan merkitys on suuri yhteisössä, jossa olosuhteet eri maiden välillä vaihtelevat suuresti. Myös syrjäisten seutujen ääni täytyy kuulua EU:n päätöksenteossa ja aluekehitysmäärärahojen jaossa, Vehkaperä vaatii.

Hän heittää haasteen myös pääministerille ja keskustan puheenjohtajalle Juha Sipilälle siitä, kuinka jatkossa yhdistettäisiin suomalaiset mepit paremmin Suomen vaikutusmahdollisuuksiin EU:ssa sekä suomalaisen lainsäädännön kehittämistyöhön.

Vehkaperä ottaa työlistalleen myös arktisen yhteistyön. Hän näkee yhteistyössä suurta potentiaalia, mikäli EU:n katse saadaan siirrettyä kohti pohjoisen tarjoamia mahdollisuuksia. Paljon on tehtävää myös liikenteeseen, logistiikkaan, energiaan, ympäristöön ja alkuperäiskansoihin liittyvien asioiden parissa, Vehkaperä listaa.

Vehkaperä on oululainen kolmannen kauden kansanedustaja. Tällä hetkellä hän toimii eduskunnassa liikenne- ja viestintävaliokunnan varapuheenjohtajana sekä jäsenenä ympäristövaliokunnassa. Lisäksi hän on Keskustan eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja sekä jäsenenä Ylen hallintoneuvostossa ja Oulun kaupunginvaltuustossa.

Keskustan puoluepäivä – SuomiAreena
"Elämänmakuiset ratkaisut uuden normaalin parissa". Mukana keskustelemassa tiede-ja kulttuuriministeri Antti IV Kurvinen, kansanedustaja, ex-huippu-urheilija Hanna Kosonen sekä koronavuonna virtuaalialan yrityksen perustanut yrittäjä Jarno Wuorisalo. Keskustelun loppupuolella seuraamme liittyy myös maa-ja metsätalousministeri Jari Leppä.
12.7.2021 / Uutiset
Keskustan Lohi, Aittakumpu ja Mattila iloitsevat: Tänään tehtiin historiaa!
"Tänään tehtiin historiaa", iloitsivat keskustalaiset sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsenet, kansanedustajat Markus Lohi, Pekka Aittakumpu ja Hanna-Leena Mattila, eduskunnan hyväksyttyä soteuudistuksen lainsäädännön äänin 105-77.
23.6.2021 / Uutiset
Juha Pylväs sote-uudistuksen läpimenosta: Poikkeuksellisen iso onnistuminen!
"Poikkeuksellisen iso onnistuminen Marinin-Saarikon hallitukselta. Tämä päivä jää aikakirjoihin", Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Juha Pylväs sanoo sote-uudistuksen läpimenosta eduskunnassa.
23.6.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetTuleva meppi Mirja Vehkaperä lähtee puolustamaan pohjoisen etua