Tuleva meppi Mirja Vehkaperä lähtee puolustamaan pohjoisen etua

Vehkaperä oli ehdokkaana eurovaaleissa ensimmäistä kertaa vuonna 2014, ja hänen äänimääränsä oli 16 135. Vehkaperä lähtee Brysseliin koko perheen kanssa. Hänellä on puolisonsa kanssa kaksi lasta.

-Otan uuden haasteen innolla ja suurella mielenkiinnolla vastaan. Työ käynnistyy toisena varapuheenjohtajana kehitysvaliokunnassa sekä varajäsenenä ulkoasiainvaliokunnassa, Vehkaperä kertoo.

-Lähden europarlamenttiin ajamaan pohjoisten alueiden etua. Oikeudenmukaisen aluepolitiikan merkitys on suuri yhteisössä, jossa olosuhteet eri maiden välillä vaihtelevat suuresti. Myös syrjäisten seutujen ääni täytyy kuulua EU:n päätöksenteossa ja aluekehitysmäärärahojen jaossa, Vehkaperä vaatii.

Hän heittää haasteen myös pääministerille ja keskustan puheenjohtajalle Juha Sipilälle siitä, kuinka jatkossa yhdistettäisiin suomalaiset mepit paremmin Suomen vaikutusmahdollisuuksiin EU:ssa sekä suomalaisen lainsäädännön kehittämistyöhön.

Vehkaperä ottaa työlistalleen myös arktisen yhteistyön. Hän näkee yhteistyössä suurta potentiaalia, mikäli EU:n katse saadaan siirrettyä kohti pohjoisen tarjoamia mahdollisuuksia. Paljon on tehtävää myös liikenteeseen, logistiikkaan, energiaan, ympäristöön ja alkuperäiskansoihin liittyvien asioiden parissa, Vehkaperä listaa.

Vehkaperä on oululainen kolmannen kauden kansanedustaja. Tällä hetkellä hän toimii eduskunnassa liikenne- ja viestintävaliokunnan varapuheenjohtajana sekä jäsenenä ympäristövaliokunnassa. Lisäksi hän on Keskustan eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja sekä jäsenenä Ylen hallintoneuvostossa ja Oulun kaupunginvaltuustossa.

Keskusta päivitti työperäisen maahanmuuton linjaansa
Suomi tarvitsee työperäistä maahanmuuttoa. Työperäistä maahanmuuttoa koskevien prosessien tulee olla nopeita ja tänne saapuvien erialojen osaajien on saatava lupa-asiat kuntoon viivyttelemättä. Keskusta esittää, että työperäinen maahanmuutto eriytetään maahanmuuttovirastosta sujuvan käsittelyn turvaamiseksi kaikissa olosuhteissa.
20.5.2022 / Uutiset
Olethan muistanut jo ilmoittautua puoluekokoukseen? Edessä mm. jännittävät varapuheenjohtajavaalit, joihin K-studio ottaa etunojaa jo tulevana torstaina. Haastateltavana Keskustan varapuheenjohtajaehdokkaista Petri Honkonen, Aleksi Sandroos, Markus Lohi, Mikko Savola ja Riikka Pakarinen.
19.5.2022 / K-Studio
Keskustan luontolinjaus - kohti uutta luontosuhdetta ja kulutuksen kohtuullistamista
Keskusta on julkistanut Keskustavihreä Suomi – kohti uutta luontosuhdetta  -linjauksensa. Puolue katsoo, että ilmastonmuutos, luontokato ja jatkuva kaupungistuminen vaativat uutta luontosuhdetta. Kulutus on irrotettava kertakäyttökulttuurista ja tavaroiden elinkaarta on parannettava.
19.5.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetTuleva meppi Mirja Vehkaperä lähtee puolustamaan pohjoisen etua