Keskusta tekee sosiaalisesta mediastaan saavutettavampaa

Keskustan sosiaalisen median saavutettavuusperiaatteet

Puhumme yksinkertaista ja ymmärrettävää yleiskieltä. Teemme tekstistä helposti silmäiltävää ja pidämme kappaleet lyhyinä. Kirjoitamme selkeää tekstiä.
Kunnioitamme kaikkia ihmisiä sosiaalisessa mediassa.
Tekstitämme videot. Jos tekstitys ei ole mahdollista, videon sisällön on oltava muuten saatavilla tekstinä. Huomaathan, että Facebookissa ja Youtubessa on omat tekstityökalut, joilla tekstitysten lisääminen on helppoa. Facebookissa videoon tulee lisätä vaihtoehtoinen teksti asetuksista, Youtubessa sen voi lisätä videon kuvaukseen. Jos tekstitys ei automaattisesti tule videoon, laita kuvaukseen, että tekstitys saatavilla.
Lisäämme kaikkiin kuviin vaihtoehtoisen tekstin (alt-text). Facebookissa ja Twitterissä kuvaan lisätään vaihtoehtoinen teksti selaimen asetuksista. Instagramiin kirjoitetaan tekstin perään kuvan tekstivastine esim. [Kuvassa Sipilä kättelee iloisesti Macronia] tai [Kuvassa viljapelto ja teksti ”Kasvu kuuluu kaikille”]. Jos vaihtoehtoinen teksti ei mahdu sille tarkoitettuun kohtaan, lisätään se postaustekstiin. Kuvaile kuvaa jonkin verran, mutta kohtuudella. Jos kyseessä on tapahtumamainos, lisää kaikki olennaiset tiedot tekstiin.
Lisäämme Instagram Storyyn ja Snapchattiin myös tekstiä, jos stoorissa on myös puhetta.
Podcasteistä teemme tekstiversion, esimerkiksi tiivistelmän tai uutisen. Litterointia ei suositella, sillä sujuva teksti on mielekkäämpi lukea.
Käytämme paremmin erottuvia väri- ja tummuusasteyhdistelmiä ja huolehdimme tekstin ja taustan tummuuseroissa. Suosimme esimerkiksi pinkkiä punaisen sijaan, kun mukana on päävärimme vihreä. Kontrastit ovat tärkeitä.
Käytämme eri somealustoja monipuolisesti. Yhdistelemme tekstiä, kuvaa ja ääntä.
Kunnioitamme internetin käyttäjien yksityisyyttä.

Eurovaaliehdokas Kati Häkkinen: EU:ssa päätetään sinullekin tärkeistä asioista
Vuoden 2019 EU-vaalien äänestysprosentti oli valtakunnallisesti 40,8 %, Kaakkois-Suomessa 36.5 % ja Mikkelissä 39,3 %.
13.4.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Miksi hallitus toimillaan vain romuttaa luottamusta?
Keskusta ihmettelee, miksi hallituksen ja hallituspuolueiden riveistä rakentamisen ja parantamisen sijaan revitään ja rapautetaan. Hallitus uhkaa toimillaan romuttaa Suomen toimivan eläkejärjestelmän, joka turvaisi myös tulevien sukupolvien aseman. Samoin hallitus on tekemässä sairaalaverkolle. Oraalle saatu sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän kehittäminen näyttää hallituksen käsissä vaihtuvan järjestelmän hävittämiseen. Sama meno jatkuu myös toisen hallituspuolueen puheissa, joissa pilkataan ja nälvitään ratkaisujen hakemisen sijaan.
12.4.2024 / Eduskuntaryhmän viikkotiedote
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskusta tekee sosiaalisesta mediastaan saavutettavampaa