Keskusta tekee sosiaalisesta mediastaan saavutettavampaa

Keskustan sosiaalisen median saavutettavuusperiaatteet

Puhumme yksinkertaista ja ymmärrettävää yleiskieltä. Teemme tekstistä helposti silmäiltävää ja pidämme kappaleet lyhyinä. Kirjoitamme selkeää tekstiä.
Kunnioitamme kaikkia ihmisiä sosiaalisessa mediassa.
Tekstitämme videot. Jos tekstitys ei ole mahdollista, videon sisällön on oltava muuten saatavilla tekstinä. Huomaathan, että Facebookissa ja Youtubessa on omat tekstityökalut, joilla tekstitysten lisääminen on helppoa. Facebookissa videoon tulee lisätä vaihtoehtoinen teksti asetuksista, Youtubessa sen voi lisätä videon kuvaukseen. Jos tekstitys ei automaattisesti tule videoon, laita kuvaukseen, että tekstitys saatavilla.
Lisäämme kaikkiin kuviin vaihtoehtoisen tekstin (alt-text). Facebookissa ja Twitterissä kuvaan lisätään vaihtoehtoinen teksti selaimen asetuksista. Instagramiin kirjoitetaan tekstin perään kuvan tekstivastine esim. [Kuvassa Sipilä kättelee iloisesti Macronia] tai [Kuvassa viljapelto ja teksti ”Kasvu kuuluu kaikille”]. Jos vaihtoehtoinen teksti ei mahdu sille tarkoitettuun kohtaan, lisätään se postaustekstiin. Kuvaile kuvaa jonkin verran, mutta kohtuudella. Jos kyseessä on tapahtumamainos, lisää kaikki olennaiset tiedot tekstiin.
Lisäämme Instagram Storyyn ja Snapchattiin myös tekstiä, jos stoorissa on myös puhetta.
Podcasteistä teemme tekstiversion, esimerkiksi tiivistelmän tai uutisen. Litterointia ei suositella, sillä sujuva teksti on mielekkäämpi lukea.
Käytämme paremmin erottuvia väri- ja tummuusasteyhdistelmiä ja huolehdimme tekstin ja taustan tummuuseroissa. Suosimme esimerkiksi pinkkiä punaisen sijaan, kun mukana on päävärimme vihreä. Kontrastit ovat tärkeitä.
Käytämme eri somealustoja monipuolisesti. Yhdistelemme tekstiä, kuvaa ja ääntä.
Kunnioitamme internetin käyttäjien yksityisyyttä.

Keskustan Katainen neuvottelemaan Suomelle tärkeästä merenkulun polttoaineiden EU-laista
Europarlamentaarikko Elsi Katainen on valittu ryhmänsä liikennevaliokunnan neuvottelijaksi merenkulun uusiutuvien ja vähähiilisten polttoaineiden käyttöä säätävään FuelEU Maritime -asetukseen, joka on osa EU:n energia- ja ilmastopakettia. Kataisen mukaan asetus on viennistä ja merikuljetuksista riippuvaiselle Suomelle ratkaisevan tärkeä: tavoitteenani neuvotteluissa on varmistaa selkeä lainsäädäntö, joka huomioi mm. talvimerenkulun Suomelle aiheuttamat poikkeusolosuhteet, Elsi Katainen linjaa.
27.10.2021 / Uutiset
Elinkeinoministeri Mika Lintilä: Luvitusta sujuvoittamalla vihreät investoinnit liikkeelle, ei kehystä venyttämällä
Elinkeinoministeri Mika Lintilä haluaa, että Suomen investointiympäristöstä tehdään Euroopan paras. Luvituksen sujuvoittaminen on ilmainen tapa saada yksityisiä investointeja ja työpaikkoja aikaiseksi tukemaan vihreää siirtymää ja uusteollistamista.
23.10.2021 / Uutiset
Yleisö kysyy, Annika vastaa. FB-livenä toteuttavaan lähetykseen yleisö voi laittaa kysymyksiään jo etukäteen tapahtuman keskustelussa tai suoran lähetyksen kommenttikentässä. Käsittelyssä tulevat aluevaalit ja ajankohtaiset poliittiset aiheet. Vähän kuin eduskunnan kyselytunnilla olisit.
21.10.2021 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskusta tekee sosiaalisesta mediastaan saavutettavampaa