Keskusta tekee sosiaalisesta mediastaan saavutettavampaa

Keskustan sosiaalisen median saavutettavuusperiaatteet

Puhumme yksinkertaista ja ymmärrettävää yleiskieltä. Teemme tekstistä helposti silmäiltävää ja pidämme kappaleet lyhyinä. Kirjoitamme selkeää tekstiä.
Kunnioitamme kaikkia ihmisiä sosiaalisessa mediassa.
Tekstitämme videot. Jos tekstitys ei ole mahdollista, videon sisällön on oltava muuten saatavilla tekstinä. Huomaathan, että Facebookissa ja Youtubessa on omat tekstityökalut, joilla tekstitysten lisääminen on helppoa. Facebookissa videoon tulee lisätä vaihtoehtoinen teksti asetuksista, Youtubessa sen voi lisätä videon kuvaukseen. Jos tekstitys ei automaattisesti tule videoon, laita kuvaukseen, että tekstitys saatavilla.
Lisäämme kaikkiin kuviin vaihtoehtoisen tekstin (alt-text). Facebookissa ja Twitterissä kuvaan lisätään vaihtoehtoinen teksti selaimen asetuksista. Instagramiin kirjoitetaan tekstin perään kuvan tekstivastine esim. [Kuvassa Sipilä kättelee iloisesti Macronia] tai [Kuvassa viljapelto ja teksti ”Kasvu kuuluu kaikille”]. Jos vaihtoehtoinen teksti ei mahdu sille tarkoitettuun kohtaan, lisätään se postaustekstiin. Kuvaile kuvaa jonkin verran, mutta kohtuudella. Jos kyseessä on tapahtumamainos, lisää kaikki olennaiset tiedot tekstiin.
Lisäämme Instagram Storyyn ja Snapchattiin myös tekstiä, jos stoorissa on myös puhetta.
Podcasteistä teemme tekstiversion, esimerkiksi tiivistelmän tai uutisen. Litterointia ei suositella, sillä sujuva teksti on mielekkäämpi lukea.
Käytämme paremmin erottuvia väri- ja tummuusasteyhdistelmiä ja huolehdimme tekstin ja taustan tummuuseroissa. Suosimme esimerkiksi pinkkiä punaisen sijaan, kun mukana on päävärimme vihreä. Kontrastit ovat tärkeitä.
Käytämme eri somealustoja monipuolisesti. Yhdistelemme tekstiä, kuvaa ja ääntä.
Kunnioitamme internetin käyttäjien yksityisyyttä.

Keskusta päivitti työperäisen maahanmuuton linjaansa
Suomi tarvitsee työperäistä maahanmuuttoa. Työperäistä maahanmuuttoa koskevien prosessien tulee olla nopeita ja tänne saapuvien erialojen osaajien on saatava lupa-asiat kuntoon viivyttelemättä. Keskusta esittää, että työperäinen maahanmuutto eriytetään maahanmuuttovirastosta sujuvan käsittelyn turvaamiseksi kaikissa olosuhteissa.
20.5.2022 / Uutiset
Olethan muistanut jo ilmoittautua puoluekokoukseen? Edessä mm. jännittävät varapuheenjohtajavaalit, joihin K-studio ottaa etunojaa jo tulevana torstaina. Haastateltavana Keskustan varapuheenjohtajaehdokkaista Petri Honkonen, Aleksi Sandroos, Markus Lohi, Mikko Savola ja Riikka Pakarinen.
19.5.2022 / K-Studio
Keskustan luontolinjaus - kohti uutta luontosuhdetta ja kulutuksen kohtuullistamista
Keskusta on julkistanut Keskustavihreä Suomi – kohti uutta luontosuhdetta  -linjauksensa. Puolue katsoo, että ilmastonmuutos, luontokato ja jatkuva kaupungistuminen vaativat uutta luontosuhdetta. Kulutus on irrotettava kertakäyttökulttuurista ja tavaroiden elinkaarta on parannettava.
19.5.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskusta tekee sosiaalisesta mediastaan saavutettavampaa