Keskusta tekee sosiaalisesta mediastaan saavutettavampaa

Keskustan sosiaalisen median saavutettavuusperiaatteet

Puhumme yksinkertaista ja ymmärrettävää yleiskieltä. Teemme tekstistä helposti silmäiltävää ja pidämme kappaleet lyhyinä. Kirjoitamme selkeää tekstiä.
Kunnioitamme kaikkia ihmisiä sosiaalisessa mediassa.
Tekstitämme videot. Jos tekstitys ei ole mahdollista, videon sisällön on oltava muuten saatavilla tekstinä. Huomaathan, että Facebookissa ja Youtubessa on omat tekstityökalut, joilla tekstitysten lisääminen on helppoa. Facebookissa videoon tulee lisätä vaihtoehtoinen teksti asetuksista, Youtubessa sen voi lisätä videon kuvaukseen. Jos tekstitys ei automaattisesti tule videoon, laita kuvaukseen, että tekstitys saatavilla.
Lisäämme kaikkiin kuviin vaihtoehtoisen tekstin (alt-text). Facebookissa ja Twitterissä kuvaan lisätään vaihtoehtoinen teksti selaimen asetuksista. Instagramiin kirjoitetaan tekstin perään kuvan tekstivastine esim. [Kuvassa Sipilä kättelee iloisesti Macronia] tai [Kuvassa viljapelto ja teksti ”Kasvu kuuluu kaikille”]. Jos vaihtoehtoinen teksti ei mahdu sille tarkoitettuun kohtaan, lisätään se postaustekstiin. Kuvaile kuvaa jonkin verran, mutta kohtuudella. Jos kyseessä on tapahtumamainos, lisää kaikki olennaiset tiedot tekstiin.
Lisäämme Instagram Storyyn ja Snapchattiin myös tekstiä, jos stoorissa on myös puhetta.
Podcasteistä teemme tekstiversion, esimerkiksi tiivistelmän tai uutisen. Litterointia ei suositella, sillä sujuva teksti on mielekkäämpi lukea.
Käytämme paremmin erottuvia väri- ja tummuusasteyhdistelmiä ja huolehdimme tekstin ja taustan tummuuseroissa. Suosimme esimerkiksi pinkkiä punaisen sijaan, kun mukana on päävärimme vihreä. Kontrastit ovat tärkeitä.
Käytämme eri somealustoja monipuolisesti. Yhdistelemme tekstiä, kuvaa ja ääntä.
Kunnioitamme internetin käyttäjien yksityisyyttä.

Keskustan Elsi Katainen neuvotteli sovun EU:n maatalouspolitiikkaan
Neuvotteluratkaisu tuo varmuutta suomalaisille viljelijöille, ruokasektorille ja tietenkin kuluttajille seuraavaksi kahdeksi vuodeksi 2021-2022. Päätökseen sisältyy myös Etelä-Suomen kansallisen tuen jatko nykytasolla siirtymäkauden ajan.
30.6.2020 / Uutiset
Keskustalaiset löysivät teemoja, joilla parantaa kaupungin ja maaseudun välejä
Tasa-arvoinen aluekehitys, toimivat liikenne- ja viestintäyhteydet, vahva työllisyys ja yrittäjyyden edellytykset sekä suomalaisen ruoka tekevät keskustalaisten mielestä turvallisen arjen koko Suomessa. Myös koulutus, asuminen ja perusturva tärkeässä roolissa.
26.6.2020 / Uutiset
Suomi ja suomalaisuus – koko Suomi. Mitkä ovat nuo meidän suomalaisten vahvuudet Suomessa, mitkä ovat olleet turvanamme koronan aikana ja miten hyödyntää niitä Suomen uudelleenrakentamisessa. Keskustelemassa Keskustan puheenjohtaja, kansanedustaja Katri Kulmuni sekä kirjailija, käsikirjoittaja Katri Manninen. Podcastia juontaa Keskustan viestintäpäällikkö Laura Ruohola.
26.6.2020 / Podcast
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskusta tekee sosiaalisesta mediastaan saavutettavampaa