Keskustalaiset: Liikennekaarella palveluja ja työpaikkoja

– Liikennekaariajattelussa tuntuvin muutos aiempaan on, että vihdoin asiakkaan tarpeet pistetään muutoksessa etusijalle, ei mennä järjestelmät edellä, Vehkaperä sanoo.

Häntä säestää valiokunnan jäsen, kansanedustaja Ari Torniainen, joka iloitsee erityisesti edellytyksistä teknologian, digitalisaation ja uusien liiketoimintamallien käyttöönotolle perinteisten rinnalle.

– Rinnalla säilyvät kuitenkin esimerkiksi vanhat tavat tilata palveluja puhelimitse. Liikennekaari mahdollistaa paljon uutta ja on varmasti yksi edistyksellisimpiä alan lainsäädäntöjä maailmassa, Torniainen sanoo.

Liikennevaliokunnan jäsen ja itsekin taksiyrittäjä, kansanedustaja Markku Pakkanen iloitsee siitä, että taksiliikenne on mukana liikennekaaressa. Pakkasen mukaan liikennekaari on nyt hallituksen esittämässä muodossa paljon parempi, kuin miltä alkuun näytti. Ammattilaisena Pakkanen näkee hyvänä erilaisten palveluketjujen toteuttamisen.

– Asiakasta varten näitä järjestelmiä pitää luoda, hän muistuttaa.
Taksiyrittäjän poika, kansanedustaja Mikko Alatalo toteaa, että liikennekaaren taksiuudistuksen kanssa voi elää. Hän pitää hyvänä sitä, että liikenteen turvallisuusvirasto Trafi alkaa valvoa taksiyrityksiä jatkossa ja että taksiyrittäjän kelpoisuus tarkistetaan ja työskentelyä kontrolloidaan.

– Iso ilonaihe on taksiyrittäjille se, että niin sanotut kymppitonnin taksiautoilijat pudotettiin esityksestä pois. Alun perin oli tarkoitus, että kuka tahansa olisi voinut ryhtyä ajamaan taksia 10 000 euron ansaintasummaan asti, mutta tämä saatiin torjuttua. Tämä on jo liikenneturvallisuuden kannalta tärkeää, Alatalo muistuttaa.
Alatalo uskoo, että syksyn aikana liikenne- ja viestintävaliokunnassa heillä kansanedustajilla on vielä aihetta moneen keskusteluun.

Keskustan eduskuntaryhmä: Tukea Ukrainalle pitää jatkaa – Suomen oma varautuminen korostuu
Keskustan eduskuntaryhmä pitää viimeaikaisia tapahtumia – Venäjän osittaista liikekannallepanoa, puheita sodasta länttä vastaan, niin sanottuja kansanäänestyksiä Ukrainan itä- ja eteläosissa, alueiden liittämisaikeita Venäjään ja Nord Stream -kaasuputkien vuotoja Itämerellä – vakavana ja huolestuttavana kehityksenä.
29.9.2022 / Uutiset
Sosiaali- ja terveysvaliokunnan pj Lohi: Hyvää hoitoa jokaiselle kautta Suomen
Hoitajapula, päivystysten ruuhkautuminen ja se, että hoitoon ei pääse eikä hoivaa saa ovat vakavia asioita. Etenkin huoli ikäihmisten palveluista on yhteinen.
28.9.2022 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Muutoksia Keskustan kansanedustajien valiokunta- ja toimielinjäsenyyksiin – Kulmuni ehdokas talousvaliokunnan varapuheenjohtajaksi
Keskustan eduskuntaryhmä päätti ryhmäkokouksessaan torstaina 22.9. muutoksista kansanedustajien valiokunta- ja toimielinjäsenyyksiin.
22.9.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustalaiset: Liikennekaarella palveluja ja työpaikkoja