Keskustalta välikysymys: Lähipalvelut pitää pelastaa

Keskusta tekee hallitukselle välikysymyksen terveys-, vanhus- ja muista suomalaisten lähipalveluista. Tilanne on vakava.

Sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämisestä vastaavilla hyvinvointialueilla on monesta syystä rahasta vajetta. Hallituksen linja – isot leikkaukset sosiaali- ja terveyspalveluihin – pakottaa karsimaan ja keskittämään lähipalveluja.

Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kurvinen painotti välikysymyksen tiedotustilaisuudessa eduskunnassa keskiviikkona, että välikysymyksen tavoite on ihmisten lähipalvelujen pelastaminen.

– Siihen velvoittaa jo perustuslaki. Jokaiselle pitää turvata riittävät ja yhdenvertaiset sosiaali- ja terveyspalvelut.

– Koska hallitus ei ole perääntynyt, Keskustalle ei jää muuta vaihtoehtoa kuin tehdä välikysymys. Välikysymyksellä tuomme vakavan tilanteen yhteiskunnalliseen keskusteluun ja yhdessä ratkaistavaksi eduskuntaan.

Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko tähdensi, että sosiaali- ja terveyspalvelut neuvoloista hoivakoteihin ovat suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan perusta sekä ihmisten ja maan eri osien välisen tasa-arvon tae.
– Kyse on myös siitä, voivatko suomalaiset luottaa heidän – veronmaksajien – rahoillaan toteutettuihin palveluihin.
Saarikon mukaan Keskusta ei hae syyllisiä, vaan ratkaisuja. Sosiaali- ja terveyspalveluja pitää uudistaa. Nyt siihen ei hallituksen politiikan vuoksi ole kuitenkaan mahdollisuutta.

– Ensimmäiseksi hallituksen pitää varmistaa riittävä rahoitus hyvinvointialueille, jotta lähipalvelut pystytään turvaamaan. Keskustan linja on, että jokaisessa kunnassa pitää olla sote-asema.

Hyvinvointialueille pitää Saarikon mukaan antaa myös lisää aikaa tasapainottaa taloutensa, jotta alijäämän ja hallituksen leikkausten pelossa ei tehtäisi päätöksiä, jotka käyvät sekä inhimillisesti että taloudellisesti kalliiksi.

Keskusta tiukkana ruuantuotannosta, taloudesta ja EU-asioista
Keskustan kansanedustaja Eerikki Viljanen vaati eduskunnan kyselytunnilla hallitusta täyttämään EU-politiikassa lupauksensa viljelijöille. Myös kokoomuksen MEP-ehdokkaiden valmiutta leikata ruuantuotannosta ihmeteltiin .Eduskunnan välikysymyskeskustelussa Keskusta puolestaan tarjosi talouteen oman, hallitusta oikeudenmukaisemman vaihtoehtonsa. Hallituksen EU-tavoitteet näyttäytyvät toistaiseksi höttöisinä eivätkä yhteisvelan ja ennallistamisasetuksen osalta kelpaa Keskustalle. Eduskunnan viikko on näyttänyt myös vastatuulta hallituksen olutlaille. Enemmistö sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsenistä vastustaa hallituksen ajamaa vahvempien alkoholijuomien ruokakauppamyyntiä.
17.5.2024 / Eduskuntaryhmän viikkotiedote
Keskustalaiset muistuttivat eduskunnan välikysymyskeskustelussa, että Suomi on saatava oikeudenmukaisella ja reilulla tavalla kasvun tielle. Keskustalla on tähän vaihtoehdot omassa linjassaan. Ryhmäpuhuja Eeva Kalli muistutti, että kodeissa ja työpaikoilla ansaitaan parempaa kuin mitä viimeinen vuosi on hallituksen toimin ollut. Suomalaisille voidaan järjestää töitä ja talous kasvuun, terveysasemat ja muut lähipalvelut voidaan pelastaa. Keskustan ja Liike Nytin jättämän välikysymyksen ensimmäinen allekirjoittaja Keskustan Markus Lohi muistutti yhdessä ryhmäpuhujan kanssa, että aina on vaihtoehtoja. Etenkin silloin, kun vallanpitäjät väittävät, että vaihtoehtoja ei ole.
15.5.2024 / Uutiset
Eeva Kalli: Vallalla kova politiikka ja otteet
Keskustan eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Eeva Kalli sanoi välikysymyskeskustelun ryhmäpuheessa, että politiikassa toista ei enää tulla puolitiehen vastaan. Sillat palavat ja luottamus niiden mukana. Hallituksen toimet eriarvoistavat ihmisiä, syövät orastavan kasvun eväitä ja heikentävät luottamusta. Kalli muistutti, että kodeissa ja työpaikoilla ansaitaan parempaa kuin mitä viimeinen vuosi on ollut. Keskustalla olisi siihen keinoja.
15.5.2024 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustalta välikysymys: Lähipalvelut pitää pelastaa