antti kaikkonen sininen puku tumman aidan edessä

– Meillä on käytössä miljoonia polttomoottoreita autoissa ja työkoneissa. Merkittävä osa näistä on käytössä vielä 10-20 vuoden päästäkin. Nykyisen autokannan merkitys on välttämätöntä ymmärtää, kun ratkaisemme ilmastohaastetta, muistuttaa Puolangalla ja Suomussalmella puhunut Kaikkonen.

– Fossiilisten polttoaineiden korvaajaksi on edelleen kehitettävä biopolttoaineita. On tuettava vanhojen autojen muuttamista esimerkiksi biokaasulla tai etanolilla toimiviksi. Kestävien biopolttoaineiden verotusta on kevennettävä ja velvoitettava öljy-yhtiöt lisäämään biokomponentin osuutta polttoaineista. Tämä mahdollistaa nykyisillä autoilla ajamisen entistä ympäristöystävällisemmin.

– Myös sähkön tulo liikenteeseen on aivan hyvä asia, mutta aikansa se vielä ottaa, sanoo Kaikkonen.

Kaikkonen ei sen sijaan pidä järkevänä kokoomuksen ehdotusta siitä, että auton hankinnan verotuksesta siirryttäisiin kokonaan käytön verotukseen. Tämä olisi ilmastovastainen teko. Uuden auton oston yhteydessä maksettava autovero on nykyisellään erittäin voimakkaasti porrastettu päästöjen mukaan.

– Kokoomus vaikuttaa unohtaneen, että tällä vaalikaudella tehtyjen veronkevennysten jälkeen autovero on pienipäästöisimmillä autoilla enää noin 1000-2000 euroa. Suurimman hyödyn autoveron poistamisesta saisivatkin kaikista suuripäästöisimpien autojen ostajat, joissa veroetu olisi useita kymmeniä tuhansia euroja, huomauttaa Kaikkonen.

On ajateltava myös sosiaalista oikeudenmukaisuutta. Autovero tuottaa valtiolle verotuloja lähes miljardi euroa vuodessa. Veromenetyksen korvaaminen edellyttäisi isoja korotuksia auton käytöstä maksamiseen. Pelkästään henkilöautoille kohdistettuna tarvittaisiin useiden kymmenien senttien veronkorotus polttoainelitralle. Tämä olisi sosiaalisesti ja alueellisesti väärää politiikkaa ja rankaisisi pienituloisia sekä autoa liikkumiseen paljon tarvitsevia. Suomessa on pitkät etäisyydet, muistuttaa Kaikkonen.

– Läheskään kaikilla suomalaisilla ei olisi autoveron poiston jälkeenkään mahdollisuutta hankkia uutta autoa. Vanhoja autoja käyttävät joutuisivat maksamaan muiden ostamat uudet autot muun muassa polttoaineveron nostona, sanoo Kaikkonen.

– Autokannan uudistaminen on tärkeää. Suomi ei kuitenkaan omilla veroratkaisuillaan ratkaise autoteollisuuden suunnan muuttumista. Jos autoverotuksessa löydetään tulevalla vaalikaudella pelivaraa, kannattaa edetä maltillisesti ja portaittain kohdentaen kevennykset erityisesti vähäpäästöisiin autoihin, sanoo Kaikkonen.

– Uskon, että vuosikymmenen päästä valtaosa valmistettavista autoista on sähköautoja tai biokaasuautoja ja se muuttaa myös meidän autokantaamme. Sähköautojen edistämisen kannalta keskeistä on toimivan latausverkoston rakentaminen. Vastaavasti myös biokaasuautojen tankkauspaikkojen kattavuutta on parannettava, toteaa Kaikkonen.

Keskusta kannattaa joukkoliikenteen kehittämistä osana ratkaisua. Esimerkiksi linja-autoissa tulee nopeasti siirtyä uusiutuvan energian käyttöön. Bussien polttoaineena voidaan käyttää kestävästi tuotettua biodieseliä, biokaasua tai sähköä. Biodieseliä voivat käyttää myös nykyiset linja-autot. Pitää kuitenkin ymmärtää, että joukkoliikenteen käyttö ei ole kaikkialla mahdollista, toteaa Kaikkonen.

Keskustan Elsi Katainen neuvotteli sovun EU:n maatalouspolitiikkaan
Neuvotteluratkaisu tuo varmuutta suomalaisille viljelijöille, ruokasektorille ja tietenkin kuluttajille seuraavaksi kahdeksi vuodeksi 2021-2022. Päätökseen sisältyy myös Etelä-Suomen kansallisen tuen jatko nykytasolla siirtymäkauden ajan.
30.6.2020 / Uutiset
Keskustalaiset löysivät teemoja, joilla parantaa kaupungin ja maaseudun välejä
Tasa-arvoinen aluekehitys, toimivat liikenne- ja viestintäyhteydet, vahva työllisyys ja yrittäjyyden edellytykset sekä suomalaisen ruoka tekevät keskustalaisten mielestä turvallisen arjen koko Suomessa. Myös koulutus, asuminen ja perusturva tärkeässä roolissa.
26.6.2020 / Uutiset
Suomi ja suomalaisuus – koko Suomi. Mitkä ovat nuo meidän suomalaisten vahvuudet Suomessa, mitkä ovat olleet turvanamme koronan aikana ja miten hyödyntää niitä Suomen uudelleenrakentamisessa. Keskustelemassa Keskustan puheenjohtaja, kansanedustaja Katri Kulmuni sekä kirjailija, käsikirjoittaja Katri Manninen. Podcastia juontaa Keskustan viestintäpäällikkö Laura Ruohola.
26.6.2020 / Podcast
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kaikkonen: Realismia liikennekeskusteluun