Eeva Kalli tumma paita jossa lehtiä, sinertävä studiokuva

Keskustan eduskuntaryhmän kansanedustajan Eeva Kallin mielestä akkuteollisuuden tulevaisuudennäkymiä pitää kirkastaa muun muassa luvituskäytäntöjä parantamalla. Kalli viittaa näkemyksellään tällä viikolla julkaistuun Suomen ensimmäiseen akkustrategiaan, jossa luvitus mainittiin yhtenä haasteena.

– Satakunnassa ja Länsi-Suomessa on jo lupaavasti akkuihin liittyvää teollisuutta. Myönteistä kehitystä on vahvistettava ja akkuklusterin investointeihin pitää rohkaista. Kisa akkualan investoinneista on maailmalla kova, ja Suomen yksi valttikortti voisi olla kannustava investointiympäristö.

– Lupaprosessien enimmäisaikojen ja yhden luukun palvelun rinnalla meidän pitäisi vakavasti pohtia myös ennakkoluvitusta. Ennalta määriteltävät raja-arvot ja jo tuossa vaiheessa alkava mahdollinen valitusprosessi voisivat olla ratkaisu, joka rohkaisee investoreita, tuo ennakoitavuutta sekä pitää luparuljanssin sujuvana ja järkevän pituisena.

Kalli muistuttaa, että tuleva EU:n kasvupaketti avaa uusia mahdollisuuksia myös suomalaisen akkuklusterin synnyttämiseen. Samalla Kalli kuitenkin peräänkuuluttaa toimia akkualan vauhdittamiseksi jo tulevassa puoliväliriihessä.

– Luvitusprosessin sujuvoittamista pitää lähteä tarkastelemaan rivakasti, jos halutaan päästä kasvuvauhtiin koronan jälkeen. Kotimaiset ja ulkomaiset investoinnit eivät jää odottamaan. Uskon, että hallitukselta löytyy rohkeutta määrätietoisiin päätöksiin.

– Samoin on pidettävä huolta, että akkuteollisuuden innovaatio- ja koulutusmahdollisuuksiin satsataan pitkäjänteisesti. Elinkeinoministeri Mika Lintilän johdolla laadittu akkustrategia antaa siihen työhön hyvät puitteet.

Eeva Kalli

Eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja, Kansanedustaja (Satakunta)

Elinkeinoministeri Mika Lintilä: Luvitusta sujuvoittamalla vihreät investoinnit liikkeelle, ei kehystä venyttämällä
Elinkeinoministeri Mika Lintilä haluaa, että Suomen investointiympäristöstä tehdään Euroopan paras. Luvituksen sujuvoittaminen on ilmainen tapa saada yksityisiä investointeja ja työpaikkoja aikaiseksi tukemaan vihreää siirtymää ja uusteollistamista.
23.10.2021 / Uutiset
Yleisö kysyy, Annika vastaa. FB-livenä toteuttavaan lähetykseen yleisö voi laittaa kysymyksiään jo etukäteen tapahtuman keskustelussa tai suoran lähetyksen kommenttikentässä. Käsittelyssä tulevat aluevaalit ja ajankohtaiset poliittiset aiheet. Vähän kuin eduskunnan kyselytunnilla olisit.
21.10.2021 / K-Studio
Keskustan eduskuntaryhmä vetoaa rokotusten ottamisen puolesta
Keskustan eduskuntaryhmä vetoaa vakavasti suomalaisiin rokotusten ottamisen puolesta. Niin suojelee sekä itseään, läheisiään että muita kanssaihmisiään. Rokotukset ottamalla jokainen pystyy osaltaan vaikuttamaan suoraan myös siihen, että Suomi pysyy auki.
21.10.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan Eeva Kalli: Akkuteollisuutta vauhditettava myös sujuvalla luvituksella