Eeva Kalli tumma paita jossa lehtiä, sinertävä studiokuva

Keskustan eduskuntaryhmän kansanedustajan Eeva Kallin mielestä akkuteollisuuden tulevaisuudennäkymiä pitää kirkastaa muun muassa luvituskäytäntöjä parantamalla. Kalli viittaa näkemyksellään tällä viikolla julkaistuun Suomen ensimmäiseen akkustrategiaan, jossa luvitus mainittiin yhtenä haasteena.

– Satakunnassa ja Länsi-Suomessa on jo lupaavasti akkuihin liittyvää teollisuutta. Myönteistä kehitystä on vahvistettava ja akkuklusterin investointeihin pitää rohkaista. Kisa akkualan investoinneista on maailmalla kova, ja Suomen yksi valttikortti voisi olla kannustava investointiympäristö.

– Lupaprosessien enimmäisaikojen ja yhden luukun palvelun rinnalla meidän pitäisi vakavasti pohtia myös ennakkoluvitusta. Ennalta määriteltävät raja-arvot ja jo tuossa vaiheessa alkava mahdollinen valitusprosessi voisivat olla ratkaisu, joka rohkaisee investoreita, tuo ennakoitavuutta sekä pitää luparuljanssin sujuvana ja järkevän pituisena.

Kalli muistuttaa, että tuleva EU:n kasvupaketti avaa uusia mahdollisuuksia myös suomalaisen akkuklusterin synnyttämiseen. Samalla Kalli kuitenkin peräänkuuluttaa toimia akkualan vauhdittamiseksi jo tulevassa puoliväliriihessä.

– Luvitusprosessin sujuvoittamista pitää lähteä tarkastelemaan rivakasti, jos halutaan päästä kasvuvauhtiin koronan jälkeen. Kotimaiset ja ulkomaiset investoinnit eivät jää odottamaan. Uskon, että hallitukselta löytyy rohkeutta määrätietoisiin päätöksiin.

– Samoin on pidettävä huolta, että akkuteollisuuden innovaatio- ja koulutusmahdollisuuksiin satsataan pitkäjänteisesti. Elinkeinoministeri Mika Lintilän johdolla laadittu akkustrategia antaa siihen työhön hyvät puitteet.

Eeva Kalli

Eduskuntaryhmän puheenjohtaja, kansanedustaja (Satakunta)

Keskustan eduskuntaryhmä: Tukea Ukrainalle pitää jatkaa – Suomen oma varautuminen korostuu
Keskustan eduskuntaryhmä pitää viimeaikaisia tapahtumia – Venäjän osittaista liikekannallepanoa, puheita sodasta länttä vastaan, niin sanottuja kansanäänestyksiä Ukrainan itä- ja eteläosissa, alueiden liittämisaikeita Venäjään ja Nord Stream -kaasuputkien vuotoja Itämerellä – vakavana ja huolestuttavana kehityksenä.
29.9.2022 / Uutiset
Sosiaali- ja terveysvaliokunnan pj Lohi: Hyvää hoitoa jokaiselle kautta Suomen
Hoitajapula, päivystysten ruuhkautuminen ja se, että hoitoon ei pääse eikä hoivaa saa ovat vakavia asioita. Etenkin huoli ikäihmisten palveluista on yhteinen.
28.9.2022 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Muutoksia Keskustan kansanedustajien valiokunta- ja toimielinjäsenyyksiin – Kulmuni ehdokas talousvaliokunnan varapuheenjohtajaksi
Keskustan eduskuntaryhmä päätti ryhmäkokouksessaan torstaina 22.9. muutoksista kansanedustajien valiokunta- ja toimielinjäsenyyksiin.
22.9.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan Eeva Kalli: Akkuteollisuutta vauhditettava myös sujuvalla luvituksella