Eeva Kalli tumma paita jossa lehtiä, sinertävä studiokuva

Keskustan eduskuntaryhmän kansanedustajan Eeva Kallin mielestä akkuteollisuuden tulevaisuudennäkymiä pitää kirkastaa muun muassa luvituskäytäntöjä parantamalla. Kalli viittaa näkemyksellään tällä viikolla julkaistuun Suomen ensimmäiseen akkustrategiaan, jossa luvitus mainittiin yhtenä haasteena.

– Satakunnassa ja Länsi-Suomessa on jo lupaavasti akkuihin liittyvää teollisuutta. Myönteistä kehitystä on vahvistettava ja akkuklusterin investointeihin pitää rohkaista. Kisa akkualan investoinneista on maailmalla kova, ja Suomen yksi valttikortti voisi olla kannustava investointiympäristö.

– Lupaprosessien enimmäisaikojen ja yhden luukun palvelun rinnalla meidän pitäisi vakavasti pohtia myös ennakkoluvitusta. Ennalta määriteltävät raja-arvot ja jo tuossa vaiheessa alkava mahdollinen valitusprosessi voisivat olla ratkaisu, joka rohkaisee investoreita, tuo ennakoitavuutta sekä pitää luparuljanssin sujuvana ja järkevän pituisena.

Kalli muistuttaa, että tuleva EU:n kasvupaketti avaa uusia mahdollisuuksia myös suomalaisen akkuklusterin synnyttämiseen. Samalla Kalli kuitenkin peräänkuuluttaa toimia akkualan vauhdittamiseksi jo tulevassa puoliväliriihessä.

– Luvitusprosessin sujuvoittamista pitää lähteä tarkastelemaan rivakasti, jos halutaan päästä kasvuvauhtiin koronan jälkeen. Kotimaiset ja ulkomaiset investoinnit eivät jää odottamaan. Uskon, että hallitukselta löytyy rohkeutta määrätietoisiin päätöksiin.

– Samoin on pidettävä huolta, että akkuteollisuuden innovaatio- ja koulutusmahdollisuuksiin satsataan pitkäjänteisesti. Elinkeinoministeri Mika Lintilän johdolla laadittu akkustrategia antaa siihen työhön hyvät puitteet.

Eeva Kalli

Eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja, Kansanedustaja (Satakunta)

Keskustan puoluepäivä – SuomiAreena
"Elämänmakuiset ratkaisut uuden normaalin parissa". Mukana keskustelemassa tiede-ja kulttuuriministeri Antti IV Kurvinen, kansanedustaja, ex-huippu-urheilija Hanna Kosonen sekä koronavuonna virtuaalialan yrityksen perustanut yrittäjä Jarno Wuorisalo. Keskustelun loppupuolella seuraamme liittyy myös maa-ja metsätalousministeri Jari Leppä.
12.7.2021 / Uutiset
Keskustan Lohi, Aittakumpu ja Mattila iloitsevat: Tänään tehtiin historiaa!
"Tänään tehtiin historiaa", iloitsivat keskustalaiset sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsenet, kansanedustajat Markus Lohi, Pekka Aittakumpu ja Hanna-Leena Mattila, eduskunnan hyväksyttyä soteuudistuksen lainsäädännön äänin 105-77.
23.6.2021 / Uutiset
Juha Pylväs sote-uudistuksen läpimenosta: Poikkeuksellisen iso onnistuminen!
"Poikkeuksellisen iso onnistuminen Marinin-Saarikon hallitukselta. Tämä päivä jää aikakirjoihin", Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Juha Pylväs sanoo sote-uudistuksen läpimenosta eduskunnassa.
23.6.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan Eeva Kalli: Akkuteollisuutta vauhditettava myös sujuvalla luvituksella