Eeva Kalli tumma paita jossa lehtiä, sinertävä studiokuva

Keskustan eduskuntaryhmän kansanedustajan Eeva Kallin mielestä akkuteollisuuden tulevaisuudennäkymiä pitää kirkastaa muun muassa luvituskäytäntöjä parantamalla. Kalli viittaa näkemyksellään tällä viikolla julkaistuun Suomen ensimmäiseen akkustrategiaan, jossa luvitus mainittiin yhtenä haasteena.

– Satakunnassa ja Länsi-Suomessa on jo lupaavasti akkuihin liittyvää teollisuutta. Myönteistä kehitystä on vahvistettava ja akkuklusterin investointeihin pitää rohkaista. Kisa akkualan investoinneista on maailmalla kova, ja Suomen yksi valttikortti voisi olla kannustava investointiympäristö.

– Lupaprosessien enimmäisaikojen ja yhden luukun palvelun rinnalla meidän pitäisi vakavasti pohtia myös ennakkoluvitusta. Ennalta määriteltävät raja-arvot ja jo tuossa vaiheessa alkava mahdollinen valitusprosessi voisivat olla ratkaisu, joka rohkaisee investoreita, tuo ennakoitavuutta sekä pitää luparuljanssin sujuvana ja järkevän pituisena.

Kalli muistuttaa, että tuleva EU:n kasvupaketti avaa uusia mahdollisuuksia myös suomalaisen akkuklusterin synnyttämiseen. Samalla Kalli kuitenkin peräänkuuluttaa toimia akkualan vauhdittamiseksi jo tulevassa puoliväliriihessä.

– Luvitusprosessin sujuvoittamista pitää lähteä tarkastelemaan rivakasti, jos halutaan päästä kasvuvauhtiin koronan jälkeen. Kotimaiset ja ulkomaiset investoinnit eivät jää odottamaan. Uskon, että hallitukselta löytyy rohkeutta määrätietoisiin päätöksiin.

– Samoin on pidettävä huolta, että akkuteollisuuden innovaatio- ja koulutusmahdollisuuksiin satsataan pitkäjänteisesti. Elinkeinoministeri Mika Lintilän johdolla laadittu akkustrategia antaa siihen työhön hyvät puitteet.

Eeva Kalli

Eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja, Kansanedustaja (Satakunta)

Keskustan eduskuntaryhmän johto: Tautitilanne pidettävä hallinnassa yhteistyöllä - oppositiolle kiitos
Keskustan eduskuntaryhmän johto Antti Kurvinen, Eeva Kalli ja Hanna-Leena Mattila toteaa, että koronaepidemian suhteen ollaan taitekohdassa - eteenpäin tilanteen kokonaishallinnassa mennään yhteistyöllä hallituksen ja opposition kanssa.
26.2.2021 / Uutiset
Matin seurassa Huhtamäen ja Sanoman hallituksen puheenjohtaja Pekka Ala-Pietilä, joka on johtanut myös työ- ja elinkeinoministeriön Kestävän kasvun työryhmää.
25.2.2021 / K-Studio
Keskustan varapj. Petri Honkonen: Kyse on nyt Suomen selviytymisestä - ymmärretäänkö asioiden vakavuus?
Työllisyys ylös, velka hallintaan ja alas, kaikki (jokainen suomalainen ja koko maa) mukana pitäen. Siinä se on: perus- ja pääasioiden programmi Suomelle, sanoo Petri Honkonen.
20.2.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan Eeva Kalli: Akkuteollisuutta vauhditettava myös sujuvalla luvituksella