Eeva Kalli tumma paita jossa lehtiä, sinertävä studiokuva

Keskustan eduskuntaryhmän kansanedustajan Eeva Kallin mielestä akkuteollisuuden tulevaisuudennäkymiä pitää kirkastaa muun muassa luvituskäytäntöjä parantamalla. Kalli viittaa näkemyksellään tällä viikolla julkaistuun Suomen ensimmäiseen akkustrategiaan, jossa luvitus mainittiin yhtenä haasteena.

– Satakunnassa ja Länsi-Suomessa on jo lupaavasti akkuihin liittyvää teollisuutta. Myönteistä kehitystä on vahvistettava ja akkuklusterin investointeihin pitää rohkaista. Kisa akkualan investoinneista on maailmalla kova, ja Suomen yksi valttikortti voisi olla kannustava investointiympäristö.

– Lupaprosessien enimmäisaikojen ja yhden luukun palvelun rinnalla meidän pitäisi vakavasti pohtia myös ennakkoluvitusta. Ennalta määriteltävät raja-arvot ja jo tuossa vaiheessa alkava mahdollinen valitusprosessi voisivat olla ratkaisu, joka rohkaisee investoreita, tuo ennakoitavuutta sekä pitää luparuljanssin sujuvana ja järkevän pituisena.

Kalli muistuttaa, että tuleva EU:n kasvupaketti avaa uusia mahdollisuuksia myös suomalaisen akkuklusterin synnyttämiseen. Samalla Kalli kuitenkin peräänkuuluttaa toimia akkualan vauhdittamiseksi jo tulevassa puoliväliriihessä.

– Luvitusprosessin sujuvoittamista pitää lähteä tarkastelemaan rivakasti, jos halutaan päästä kasvuvauhtiin koronan jälkeen. Kotimaiset ja ulkomaiset investoinnit eivät jää odottamaan. Uskon, että hallitukselta löytyy rohkeutta määrätietoisiin päätöksiin.

– Samoin on pidettävä huolta, että akkuteollisuuden innovaatio- ja koulutusmahdollisuuksiin satsataan pitkäjänteisesti. Elinkeinoministeri Mika Lintilän johdolla laadittu akkustrategia antaa siihen työhön hyvät puitteet.

Eeva Kalli

Eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja, Kansanedustaja (Satakunta)

Suorassa lähetyksessä esittelemme Keskustan vaalikampanjan TV-mainokset ja tutustumme vaaliohjelmaamme ehdokkaiden kera ympäri Suomen. Mukana myös kuntavaaliehdokkaat Annika Saarikko ja Matti Vanhanen.
7.5.2021 / K-Studio
Keskustan vpj ja Keskustalaisempi Eurooppa -työryhmän pj Riikka Pakarinen: Suomessa tavoitteeksi nurmivaltaisen maidon ja naudanlihan tuotannon kasvattaminen
Nurmipeitteisyys, monimuotoisuus ja hiilensietokyky ovat kaikki tärkeitä elementtejä suomalaisessa maataloudessa. Niillä vastataan ympäristö-, ilmasto- ja biodiversiteettikysymyksiin. Karjatila on siis hyvä monimuotoisuuden lähde, Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen toteaa.
7.5.2021 / Uutiset
Keskustan puoluevaltuuston pj Tiusanen: Terapiatakuu tarvitaan koko Suomeen
"Suomalaiset asuinpaikasta riippumatta ansaitsevat apua mielenterveyden ongelmiin nopeammin ja matalammalla kynnyksellä. Siksi terapiatakuu täytyy toteuttaa koko Suomessa. Mielenterveyspalvelujen saatavuus ei saa riippua postinumerosta", Keskustan puoluevaltuuston puheenjohtaja Liina Tiusanen linjaa.
6.5.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan Eeva Kalli: Akkuteollisuutta vauhditettava myös sujuvalla luvituksella