Rinteen linja vetäisi maton alta metsäteollisuuden investointisuunnitelmilta ja samalla metsäteollisuuden uusiutumiselta.

Suomessa on useita miljardiluokan investointeja mm. Kuopiossa, Paltamossa, Kemissä, Kotkassa ja Kemijärvellä. Näistä kaikki eivät välttämättä toteudu, mutta osa kylläkin.

– Investointisuunnitelmat kertovat metsäteollisuuden uusiutumisesta. Niiden myötä maailmanmarkkinoille saataisiin enemmän suomalaisia uusiutuvasta raaka-aineesta valmistettuja tuotteita korvaamaan uusiutumattomia tai muissa maissa valmistettuja uusiutuvia. Sellu toimii nykyään alustana mm. puusta valmisteluille ympäristöystävällisille tekstiileile.

– Metsien käytön tulee tietenkin olla kestävää. Metsien myönteistä ilmastovaikutusta voidaan lisätä parantamalla entisestään metsien kasvua. Tämä on huomattavasti järkevämpää kuin ohjata tuotantoa ulkomaille, keskustan puoluesihteeri Riikka Pirkkalainen linjaa.

– Investointien ohjaaminen ulkomaille tuottaisi samankaltaiset globaalit ilmastovaikutukset, mutta työpaikat olisi Suomen sijaan ulkomailla, keskustan varapuheenjohtaja Hannakaisa Heikkinen jatkaa.

– Investointien houkutteleminen Suomeen olisi sitä vastoin myös ilmastomielessä varmempaa. Suomen metsä- ja metsänhoito-osaaminen on maailman huippuluokkaa. Suomessa kaadettujen puiden tilalle istutetaan uusia puita. Näin ei ole kaikissa maissa.

– Myös metsien monimuotoisuuteen tulee kiinnittää aiempaa enemmän huomiota. Metsänomistajat haluavat aiempaa enemmän jättö- ja lahopuita päätehakkuille, Heikkinen summaa.

Keskustan keskikesän podcastin aiheena on työ ja työn tulevaisuus koronakriisin jälkeisessä Suomessa. Keskustelemassa elinkeinoministeri Mika Lintilä sekä Paperiliiton puheenjohtaja Petri Vanhala.
10.7.2020 / Podcast
Keskustan Elsi Katainen neuvotteli sovun EU:n maatalouspolitiikkaan
Neuvotteluratkaisu tuo varmuutta suomalaisille viljelijöille, ruokasektorille ja tietenkin kuluttajille seuraavaksi kahdeksi vuodeksi 2021-2022. Päätökseen sisältyy myös Etelä-Suomen kansallisen tuen jatko nykytasolla siirtymäkauden ajan.
30.6.2020 / Uutiset
Keskustalaiset löysivät teemoja, joilla parantaa kaupungin ja maaseudun välejä
Tasa-arvoinen aluekehitys, toimivat liikenne- ja viestintäyhteydet, vahva työllisyys ja yrittäjyyden edellytykset sekä suomalaisen ruoka tekevät keskustalaisten mielestä turvallisen arjen koko Suomessa. Myös koulutus, asuminen ja perusturva tärkeässä roolissa.
26.6.2020 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan Heikkinen ja Pirkkalainen: Vetikö SDP tuen lopullisesti pois metsä-Suomelta?