Rinteen linja vetäisi maton alta metsäteollisuuden investointisuunnitelmilta ja samalla metsäteollisuuden uusiutumiselta.

Suomessa on useita miljardiluokan investointeja mm. Kuopiossa, Paltamossa, Kemissä, Kotkassa ja Kemijärvellä. Näistä kaikki eivät välttämättä toteudu, mutta osa kylläkin.

– Investointisuunnitelmat kertovat metsäteollisuuden uusiutumisesta. Niiden myötä maailmanmarkkinoille saataisiin enemmän suomalaisia uusiutuvasta raaka-aineesta valmistettuja tuotteita korvaamaan uusiutumattomia tai muissa maissa valmistettuja uusiutuvia. Sellu toimii nykyään alustana mm. puusta valmisteluille ympäristöystävällisille tekstiileile.

– Metsien käytön tulee tietenkin olla kestävää. Metsien myönteistä ilmastovaikutusta voidaan lisätä parantamalla entisestään metsien kasvua. Tämä on huomattavasti järkevämpää kuin ohjata tuotantoa ulkomaille, keskustan puoluesihteeri Riikka Pirkkalainen linjaa.

– Investointien ohjaaminen ulkomaille tuottaisi samankaltaiset globaalit ilmastovaikutukset, mutta työpaikat olisi Suomen sijaan ulkomailla, keskustan varapuheenjohtaja Hannakaisa Heikkinen jatkaa.

– Investointien houkutteleminen Suomeen olisi sitä vastoin myös ilmastomielessä varmempaa. Suomen metsä- ja metsänhoito-osaaminen on maailman huippuluokkaa. Suomessa kaadettujen puiden tilalle istutetaan uusia puita. Näin ei ole kaikissa maissa.

– Myös metsien monimuotoisuuteen tulee kiinnittää aiempaa enemmän huomiota. Metsänomistajat haluavat aiempaa enemmän jättö- ja lahopuita päätehakkuille, Heikkinen summaa.

Keskustan ryhmäpuheenjohtaja Juha Pylväs: Sotea todella tarvitaan
Viidentoista vuoden valmistelun jälkeen ollaan vihdoin saamassa aikaan uudistus, jota todella tarvitaan. Tämä päivä (15.6.2021) jää aikakirjoihin suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan kehittämisessä, eduskuntaryhmän puheenjohtaja Juha Pylväs sanoo.
15.6.2021 / Uutiset
Maanantai-iltana palataan vielä vaaleihin ja sen tunnelmiin. Klo 18 alkavassa lähetyksessä käydään puoluesihteeri Riikka Pirkkalaisen ja puolustusministeri, kansanedustaja Antti Kaikkosen kanssa vaalituloksen kimppuun.
14.6.2021 / K-Studio
Keskustan kuntavaalivalvojaisia järjestetään ympäri Suomen eri kunnissa. Puolue ei järjestä varsinaisia vaalivalvojaisia vaan etkot, joissa vieraillaan keskustalaisissa vaalivalvojaisissa ympäri Suomen ja kuullaan puheenjohtaja Annika Saarikon haastattelu. Lähetyksen juontaa Keskustan viestintäpäällikkö, toimittaja Laura Ruohola. Musiikista vastaa Eetu Viinikka. Tervetuloa seuraamaan suoraa lähetystä!
13.6.2021 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan Heikkinen ja Pirkkalainen: Vetikö SDP tuen lopullisesti pois metsä-Suomelta?