Rinteen linja vetäisi maton alta metsäteollisuuden investointisuunnitelmilta ja samalla metsäteollisuuden uusiutumiselta.

Suomessa on useita miljardiluokan investointeja mm. Kuopiossa, Paltamossa, Kemissä, Kotkassa ja Kemijärvellä. Näistä kaikki eivät välttämättä toteudu, mutta osa kylläkin.

– Investointisuunnitelmat kertovat metsäteollisuuden uusiutumisesta. Niiden myötä maailmanmarkkinoille saataisiin enemmän suomalaisia uusiutuvasta raaka-aineesta valmistettuja tuotteita korvaamaan uusiutumattomia tai muissa maissa valmistettuja uusiutuvia. Sellu toimii nykyään alustana mm. puusta valmisteluille ympäristöystävällisille tekstiileile.

– Metsien käytön tulee tietenkin olla kestävää. Metsien myönteistä ilmastovaikutusta voidaan lisätä parantamalla entisestään metsien kasvua. Tämä on huomattavasti järkevämpää kuin ohjata tuotantoa ulkomaille, keskustan puoluesihteeri Riikka Pirkkalainen linjaa.

– Investointien ohjaaminen ulkomaille tuottaisi samankaltaiset globaalit ilmastovaikutukset, mutta työpaikat olisi Suomen sijaan ulkomailla, keskustan varapuheenjohtaja Hannakaisa Heikkinen jatkaa.

– Investointien houkutteleminen Suomeen olisi sitä vastoin myös ilmastomielessä varmempaa. Suomen metsä- ja metsänhoito-osaaminen on maailman huippuluokkaa. Suomessa kaadettujen puiden tilalle istutetaan uusia puita. Näin ei ole kaikissa maissa.

– Myös metsien monimuotoisuuteen tulee kiinnittää aiempaa enemmän huomiota. Metsänomistajat haluavat aiempaa enemmän jättö- ja lahopuita päätehakkuille, Heikkinen summaa.

Keskustan varapuheenjohtaja Honkonen: Nykyiset väylät kuntoon vai rahat uusiin miljardihankkeisiin?
Tammikuun uutispommista vastasivat liikenne- ja viestintäministeriö sekä valtiovarainministeriö, joiden asiantuntijaselvitys tyrmää miljardien uudet ratahankkeet. Tuoreet tiedot kertovat, että superkalliit uudet yhteydet eivät maksaisi itseään takaisin, eivät juuri säästäisi ihmisten aikaa, ja olisivat ilmastopäästöiltään tuhoisia sadan vuoden ajan.
5.2.2023 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Puheenjohtaja Annika Saarikko Keskustan eduskuntavaalistartissa 27.1.2023
Keskusta on puolue, joka tarjoaa välittämistä ilman holhoavaa vasemmistolaisuutta ja hyvää taloudenpitoa ilman kovaa oikeistolaisuutta. Meille isänmaallisuus on ylpeyttä, joka ei kumpua toisen polkemisesta. Isänmaallisuutemme polttoainetta ei ole pelko, vaan usko siihen, että rakennamme turvallista muutosta. Eteenpäin on elävän mieli.
27.1.2023 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan Heikkinen ja Pirkkalainen: Vetikö SDP tuen lopullisesti pois metsä-Suomelta?