Rinteen linja vetäisi maton alta metsäteollisuuden investointisuunnitelmilta ja samalla metsäteollisuuden uusiutumiselta.

Suomessa on useita miljardiluokan investointeja mm. Kuopiossa, Paltamossa, Kemissä, Kotkassa ja Kemijärvellä. Näistä kaikki eivät välttämättä toteudu, mutta osa kylläkin.

– Investointisuunnitelmat kertovat metsäteollisuuden uusiutumisesta. Niiden myötä maailmanmarkkinoille saataisiin enemmän suomalaisia uusiutuvasta raaka-aineesta valmistettuja tuotteita korvaamaan uusiutumattomia tai muissa maissa valmistettuja uusiutuvia. Sellu toimii nykyään alustana mm. puusta valmisteluille ympäristöystävällisille tekstiileile.

– Metsien käytön tulee tietenkin olla kestävää. Metsien myönteistä ilmastovaikutusta voidaan lisätä parantamalla entisestään metsien kasvua. Tämä on huomattavasti järkevämpää kuin ohjata tuotantoa ulkomaille, keskustan puoluesihteeri Riikka Pirkkalainen linjaa.

– Investointien ohjaaminen ulkomaille tuottaisi samankaltaiset globaalit ilmastovaikutukset, mutta työpaikat olisi Suomen sijaan ulkomailla, keskustan varapuheenjohtaja Hannakaisa Heikkinen jatkaa.

– Investointien houkutteleminen Suomeen olisi sitä vastoin myös ilmastomielessä varmempaa. Suomen metsä- ja metsänhoito-osaaminen on maailman huippuluokkaa. Suomessa kaadettujen puiden tilalle istutetaan uusia puita. Näin ei ole kaikissa maissa.

– Myös metsien monimuotoisuuteen tulee kiinnittää aiempaa enemmän huomiota. Metsänomistajat haluavat aiempaa enemmän jättö- ja lahopuita päätehakkuille, Heikkinen summaa.

Markus Lohi: Osakesäästötili muutettava sijoitussäästötiliksi
Keskustan varapuheenjohtaja ja talouspoliittisen työryhmän pj. Markus Lohi tukee voimakkaasti puheenjohtaja Saarikon torstaista avausta. ”Osakesäästötiliä on syytä laajentaa sijoitussäästötiliksi”, Lohi linjaa.
23.1.2021 / Uutiset
Keskustan varapj. Petri Honkonen: Twitterit hetkeksi kiinni?
Navalnyi-sekaannus laittaa kysymään, kannattaisiko meidän johto- ja vastuupaikoilla olevien pistää twitterit ainakin hetkellisesti kiinni ja hakeutua useammin saman pöydän ääreen keskustelemaan? Kansainvälisten ja kotimaisten mullistusten ajassa tämä ei ole aivan vähäpätöinen kysymys. Eikö meidän päättäjien tehtävä kuitenkin ole johtaa Suomea eikä somea?
22.1.2021 / Uutiset
Jos kaipaat tolkkua hulluun maailmaan ja vaihtoehtoa vastakkainasettelulle, tule netin äärelle torstaina 21. tammikuuta. Osana Keskustan eduskuntaryhmän talvikokousta Keskustan Annika Saarikko ja Antti Kurvinen keskustelevat netissä Matti Vanhasen ja Anu Vehviläisen kanssa politiikan käytös- ja toimintatavoista.
21.1.2021 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan Heikkinen ja Pirkkalainen: Vetikö SDP tuen lopullisesti pois metsä-Suomelta?