Keskustan Honkonen: Menneen maailman MAL-sopimukset uuteen uskoon

Petri Honkonen sininen paita metsässä

Keskustan varapuheenjohtaja Petri Honkosen haluaa päivittää nykyiset suurkaupunkien MAL-sopimukset huomioiden ilmastonmuutos, ihmisten asumistoiveet sekä tasapainoinen aluekehitys. Samalla sopimusten kattavuutta on laajennettava nykyisestä muutamista kaupunkiseuduista kaikkiin halukkaisiin kuntiin ja kaupunkeihin.

MAL- eli maankäytön, asumisen ja liikenteen sopimukset tehdään seitsemän suurimman kaupunkiseudun ja valtion välillä. Sopimuksessa hallitus ja kunta tai kaupunki sopivat siitä kuinka paljon ne laittavat rahaa kyseisen suurkaupungin asuntojen ja katujen rakentamiseen.

– Nykyiset MAL-sopimukset patistavat muutamaa suurinta kaupunkiseutua rakentamaan maksimaalisen määrän koppiasuntoja. Tämä ei ole järkevää tai ihmisten tarpeiden mukaista politiikkaa, toki asuntosijoittajat siitä nauttivat, Honkonen toteaa.

– MAL-sopimuksia päivitetään vuonna 2023. Silloin pitää huomioida ihmisten väljät asumistoiveet, ilmasto ja koko Suomen asia, Honkonen sanoo.

Keskusta esittää, että tulevaisuudessa MAL-sopimusten tilalle solmitaan maakunnittaiset ilmastosopimukset, joissa tavoitteena sijaan alueiden ilmastoimien tukeminen ja kestävät yhdyskunnat, toisin kuin nykyään kun rahaa pumpataan vauhdittamaan muutaman suurkaupungin väestönkasvua.

Honkosen mukaan sopimuksien piiriin pitää päästää koko Suomi. Näin edistetään myös tasapainoista aluekehitystä ja sopeudutaan koronan jälkeiseen monipaikkaiseen Suomeen. Tähän painetta antaa myös etätyön voimakas lisääntyminen ja ihmisten muuttuneet asumistoiveet.

– Kuntia pitää tukea lisäämään puurakentamista, kotimaisen uusiutuvan energian käyttöä lämmityksessä ja liikkumisessa ja sekä parantamaan etätyön edellytyksiä. Sopimusten piirissä voisi olla myös valokuituverkon rakentamista.

– Samalla asuntorakentamisessa on huomioitava suomalaisten väljemmät asumistoiveet. Rakennusfirmojen ja asuntosijoittajien voitontavoittelu ei voi aina ajaa ihmisten asumistoiveiden edelle, Honkonen sanoo.

Petri Honkonen

Keskustan varapuheenjohtaja, Tiede- ja kulttuuriministeri, Kansanedustaja (Keski-Suomi)

Sosiaali- ja terveysvaliokunnan pj Lohi: Hyvää hoitoa jokaiselle kautta Suomen
Hoitajapula, päivystysten ruuhkautuminen ja se, että hoitoon ei pääse eikä hoivaa saa ovat vakavia asioita. Etenkin huoli ikäihmisten palveluista on yhteinen.
28.9.2022 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Muutoksia Keskustan kansanedustajien valiokunta- ja toimielinjäsenyyksiin – Kulmuni ehdokas talousvaliokunnan varapuheenjohtajaksi
Keskustan eduskuntaryhmä päätti ryhmäkokouksessaan torstaina 22.9. muutoksista kansanedustajien valiokunta- ja toimielinjäsenyyksiin.
22.9.2022 / Uutiset
Eduskuntaryhmän puheenjohtaja Eeva Kalli: Kun suomalaiset pärjäävät, Suomi pärjää
Suomalaisten turvallisuus ja hyvinvointi ovat Keskustan tärkeimmät tavoitteet. Ajat ovat vakavat. Nyt pitää toimia tavalla, joka vahvistaa suomalaisten luottamusta tulevaan.
20.9.2022 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan Honkonen: Menneen maailman MAL-sopimukset uuteen uskoon