Tärkeää luottamuksen rakentumisen kannalta myös on, että toimimme oikeudenmukaisesti ja pidämme kaikessa kiinni kohtuuden vaatimuksesta. Kansanedustajien sopeutumiseläke on etenkin viime vuosina koetellut ihmisten oikeudentuntoa. Ja aivan syystä.

Se on koettu epäoikeudenmukaiseksi, kun samaan aikaan on Suomen talouden kuntoon laittamiseksi nostettu eläkeikää ja jouduttu – hallituspohjasta riippumatta – säästämään palveluista ja etuuksista ja muutoinkin edellytetty ihmisiltä joustamista.

Sopeutumiseläkettä on myös käytetty alkuperäisen tarkoituksensa vastaisesti.

Arvoisa puhemies,

Nyt epäkohdat ollaan korjaamassa. Tällä kahdeksan eduskuntaryhmän yhteisellä lakialoitteella sopeutumiseläke, jota on periaatteessa voinut saada maailman tappiin, lopetetaan.

Jos eduskunta hyväksyy uudistuksen, maaliskuusta alkaen kansanedustajat ovat toimikautensa jälkeen oikeutettuja sopeutumisrahaan. Sitä voi saada yhdestä kolmeen vuotta.

Sopeutumisrahan suuruus olisi vähintään 2 100 euroa kuukaudessa ja sen määräytymisessä otetaan huomioon myös pääomatulot.

Sopeutumisrahaa maksetaan jo vuonna 2011 ja sen jälkeen eduskuntaan valituille. Nyt sen piiriin ovat siis tulossa kaikki maamme entiset ja nykyiset kansanedustajat.

Arvoisa puhemies,

Eduskunnassa pitkään toimineiden kansanedustajien etuja heikennetään uudistuksessa taannehtivasti.

Nyt sopeutumiseläkettä saavilla olisi oikeus saada sopeutumisrahaa kolme vuotta lain voimaantulon jälkeen. Muut eläkkeeseen oikeutetut entiset kansanedustajat voivat saada uutta sopeutumisrahaa kaksi tai kolme vuotta riippuen siitä, kuinka pitkään he ovat eduskunnassa olleet.

Lakialoitteen allekirjoittaneet eduskuntaryhmät pitävät näitä järjestelyjä perusteltuina kohtuuttomien tilanteiden välttämiseksi. Lakialoitteen laadinnassa kuultiin myös perustuslakiasiantuntijoita, joiden näkemyksille annettiin iso painoarvo.

Arvoisa puhemies,

Uskon, että uudistuksen jälkeen olemme tilanteessa, joka istuu nykyistä tuntuvasti paremmin ihmisten oikeudentuntoon ja -tajuun. Samalla eduskunnassa siirrytään tavanomaisemman työttömyysturvan suuntaan.

Kiitän Keskustan eduskuntaryhmän puolesta lämpimästi muita lakialoitteen allekirjoittaneita eduskuntaryhmiä ja eduskunnan puhemiestä hyvästä yhteistyöstä uudistuksen valmistelussa.

Ajattelen, että samanlaista yhteisen näkemyksen rakentamista tarvitsemme myös tulevaisuudessa muissakin asioissa, kun teemme yhdessä töitä Suomen ja suomalaisten parhaaksi.

Lopuksi esitän toiveen asianomaisille valiokunnille, että tämä lakialoite voitaisiin käsitellä valiokunnissa ripeästi, mutta asianmukaisesti, ja hyvissä ajoin ennen vaalikauden loppua.

Keskustan ryhmäpuheenjohtaja Juha Pylväs: Sotea todella tarvitaan
Viidentoista vuoden valmistelun jälkeen ollaan vihdoin saamassa aikaan uudistus, jota todella tarvitaan. Tämä päivä (15.6.2021) jää aikakirjoihin suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan kehittämisessä, eduskuntaryhmän puheenjohtaja Juha Pylväs sanoo.
15.6.2021 / Uutiset
Maanantai-iltana palataan vielä vaaleihin ja sen tunnelmiin. Klo 18 alkavassa lähetyksessä käydään puoluesihteeri Riikka Pirkkalaisen ja puolustusministeri, kansanedustaja Antti Kaikkosen kanssa vaalituloksen kimppuun.
14.6.2021 / K-Studio
Keskustan kuntavaalivalvojaisia järjestetään ympäri Suomen eri kunnissa. Puolue ei järjestä varsinaisia vaalivalvojaisia vaan etkot, joissa vieraillaan keskustalaisissa vaalivalvojaisissa ympäri Suomen ja kuullaan puheenjohtaja Annika Saarikon haastattelu. Lähetyksen juontaa Keskustan viestintäpäällikkö, toimittaja Laura Ruohola. Musiikista vastaa Eetu Viinikka. Tervetuloa seuraamaan suoraa lähetystä!
13.6.2021 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan Kaikkosen kansanedustajien eläkkeitä koskevasta eduskuntaryhmien lakialoitteesta