Keskustan työelämäaakkoset vaativat joustoa työelämään

-Aidon ja todellisen paikallisen sopimisen tukeminen ja mahdollistaminen tuovat joustoa työmarkkinoille. Paikallisen sopimisen esteitä on purettava ja luotava enemmän joustomahdollisuuksia. Tarvitsemme joustavuutta alan ja alueiden ehdoilla. Luottamusmiesten rooli on varmistettava, mutta järjestäytymättömän työpaikan työntekijöiden valitseman luottamusvaltuutetun roolia on selkeytettävä ja vahvistettava. Paikallisen sopimisen kieltoja on järjestelmällisesti purettava, sanoo linjatyötä vetänyt Keskustan varapuheenjohtaja, kansanedustaja Katri Kulmuni.

Keskustan linjauksen mukaan myös Yhteistoimintalaki (YT-laki) on päivitettävä tukemaan paremmin paikallista kehittämistä ja sopimista sekä vastaamaan tätä päivää.

-Haluamme parantaa ja lisätä pysyvää henkilöstönedustusta yritysten hallinnossa. Lain on vastattava niin työntekijöiden kuin työnantajien tarpeeseen. Henkilöstön parempi edustus työnantajan hallinnossa mahdollistaa lain palauttamisen kohti alkuperäistä tarkoitustaan; kehittämään työpaikkaa, parantamaan vuorovaikutusta ja luomaan aitoa yhteistyötä. Lain päivittämisellä on mahdollisuus edesauttaa työhyvinvointia ja kilpailukykyä, ja samalla selkeyttää muutostilanteessa toteutettavaa neuvottelumenettelyä, jatkaa Kulmuni.

Työvoiman maahanmuuttoa tulee lisätä työmarkkinavetoisesti ilman raskasta byrokratiaa. Työehtojen tulee olla kaikille Suomessa työskenteleville samat.

Kotouttamisen tulee tukea työllistymistä. Työntekijän oleskelulupakäytäntöjä tulee yksinkertaistaa ja selkeyttää. Työntekijän oleskeluluvan saatavuusharkinnasta luovutaan asteittain ja huomioiden työttömyystilanne.

Keskustan ryhmäpuheenjohtaja Juha Pylväs: Sotea todella tarvitaan
Viidentoista vuoden valmistelun jälkeen ollaan vihdoin saamassa aikaan uudistus, jota todella tarvitaan. Tämä päivä (15.6.2021) jää aikakirjoihin suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan kehittämisessä, eduskuntaryhmän puheenjohtaja Juha Pylväs sanoo.
15.6.2021 / Uutiset
Maanantai-iltana palataan vielä vaaleihin ja sen tunnelmiin. Klo 18 alkavassa lähetyksessä käydään puoluesihteeri Riikka Pirkkalaisen ja puolustusministeri, kansanedustaja Antti Kaikkosen kanssa vaalituloksen kimppuun.
14.6.2021 / K-Studio
Keskustan kuntavaalivalvojaisia järjestetään ympäri Suomen eri kunnissa. Puolue ei järjestä varsinaisia vaalivalvojaisia vaan etkot, joissa vieraillaan keskustalaisissa vaalivalvojaisissa ympäri Suomen ja kuullaan puheenjohtaja Annika Saarikon haastattelu. Lähetyksen juontaa Keskustan viestintäpäällikkö, toimittaja Laura Ruohola. Musiikista vastaa Eetu Viinikka. Tervetuloa seuraamaan suoraa lähetystä!
13.6.2021 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan työelämäaakkoset vaativat joustoa työelämään